Svenskt hemlagat mat eller matvaror, kopior eller motsvarande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Var hittar man dessa på olika ställen i Thailand, ibland finns de närmare än man tror. :
Ibland finns dessa, det är bara att veta var de finns i butiken och vad de heter på thai eller i bland på engelska.
Inlagd sill
Kaviar
Svensk mjölk
Wasa bröd
Surströming
Snus
Renblod
Ansjovis
Julskin
Det är bara ex. på denna tråd som vi svenskar blir sugna på ibland, och kan tala om var vi kan hitta för att göra Pitepalt och så vidare.

"PATCHAREE " sa:
Var hittar man dessa på olika ställen i Thailand, ibland finns de närmare än man tror. :
Ibland finns dessa, det är bara att veta var de finns i butiken och vad de heter på thai eller i bland på engelska.
Inlagd sill
Kaviar
Svensk mjölk
Wasa bröd
Surströming
Snus
Renblod
Ansjovis
Julskin
Det är bara ex. på denna tråd som vi svenskar blir sugna på ibland, och kan tala om var vi kan hitta för att göra Pitepalt och så vidare.

Skulle bli oerhört förvånad om man kan hitta svensk mjölk, surströmming och renblod i Thailand. Duger inte "Phlaa raa" som substitut för surströmming? :o :o :o

Vet att det finns buffelmjölk. Finns inte thailänsk komjölk, det finns ju "nötkor" i Thailand också, eller används de bara till köttproduktion?
Finns det ingen fisk, som kan ersätta sill? Själva inläggningen måste vara ganska enkel, eftersom det har min mamma lyckats med, och hon brukar inte vara något bra på att laga mat :)
Läste någonstans om en svensk som gör eget snus i Thailand, och verkade vara nöjd med det, så det verkar gå.
Grisskinkor finns väl i Thailand också :) eller saknas någon förbehandling för att det ska bli som julskinka? Annars kanske det en bra affärsidé att börja tillverka sådana i Thailand :)

Själv kommer jag att behöva:
1/ musli typ Frebaco/ICA Frukt. Hoppas på att kunna göra själv med inhemska råvaror om det inte finns någon annan jag gillar.
2/ A-fil. Youghurt finns ju, men vanlig sådan gillar jag inte. Ifall att jag inte hittar någon god, kommer jag att ha med A-filsbakterier som backup, ifall att jag behöver göra egen. Jag har hört att några faranger gör det själva ganska enkelt.
3/ ost typ Herrgård/prästost. Problem. Har inte provat, men kanske går det att få till någon god färskost, som kan duga.
4/ lingonsylt. Stort problem, eftersom jag gillar att ha det till "allt" :) (Men till en del maträtter kan jag använda äppelmos eller annanas istället.)

Som tur är kan p3 och p4 lagras länge, så det lär bli en stor del av lasten vid resor :) efter att flytten är klar.

Resten av mina favoriter räknar jag med att kunna ordna själv ganska lätt med inhemska varor.

Vem vet ett och annat kanske man kan hitta på IKEA när dom öppnar i thailand :D

"legolas " sa:
Lunkan, jag tror inte du skall vara så himla precis och konsekvent när det gäller maten. Mitt förslag till dig är helt klart att du går på upptäcksfärd härnere på de 3 stora alltså; Tesco Lotus, Big C samt MAKRO, kolla in vad de har i sitt sortiment. Du kommer att finna mängder av helt OK substitut. Det där köret med att du "inte tycker om", lägg ner den biten jäkligt snabbt, det funkar inte att flytta utomlands och låsa upp sig som en barnunge. A-fil Yoghurt. va sjutton de har mängders mängder här av olika sorter, den enda sorten som de inte har, jag har i alla fall inte hittat den och det är våran neutrala yoghurt som är sockerfri.

Ta sourcream (gräddfil) den smakar INTE som vår, men det är så likt så man vänjer sig på en eftermiddag. ICAS frukt, vad är det för snack??? frukten är kanon härnere eller letar du efter nån "frigående frukt"som en vegan eller???

Här finns mängder av helt OK ost, helt OK, dyr som satan, men görgod!!! Lingonsylt, bra resonerat där Lunkan, gör äppelmos själv, skitenkelt, ty lingonsylten är tuff att få tag i här. SCANDINAVIAN DELI har den, men är svindyr i längden....

Musli finns härnere i olika former, käkade själv musli i 2 år här. P3 och P4 sorry en imbicill människa, men vet inte vad sådant är,,, men det bådar i alla fall inte gott i min mage låter det som.....

Nä fasen Lunkan, upp med kardan och klipp nagelsträngen (3.e gången) så kommer det att gå bra, alternativ fijns , bara fråga oss på forumet så får du riktiga svar skall du se. men du har ju dina "spioner" härnere, så du klarar dig väl ändå kanske.

Lycka till din gamle gnu!!!
Och sådant som kallops, dillkött och pepparrotskött är ganska lätt att göra.

De 4 sakerna, som jag räknade upp, äter jag MYCKET, så då vill jag såklart ha något, som jag tycker om. Risotto äter jag också ofta, men det tog jag inte med i listan, för det lär INTE vara svårt att fixa i Thailand :)

Ja, jag har hört det där om de större kedjorna, och där kan man säkert hitta en del, men där jag verkar hamna finns de kanske 5 mil bort, och säkert 8 mil bort. Det är lite väl långt för att åka och köpa färskvaror som fil :)

"ICA Frukt" :) Nu läste du inte ordentligt igen. Det var ju musli TYP Frebaco Frukt eller ICA Frukt. Muslin heter:) Jag har provat ganska många, men många av dem är inte vidare goda.

("p3 och p4" refererade till PUNKTERNA 3 och 4, som stod alldeles ovanför.)

Varför FORTSÄTTER du att dilla - 3:e gången, som du erkänner själv :) - om att jag ska klippa navelsträngen?! Jag flyttade ju hemifrån för nästan 40 år sedan...

"legolas " sa:
Tyckte bara att du lät stundtals som "pojken" som är 53 år gammal, bor kvar i vindsrummet hemma hos din mor, och upplever världen via TV, radio, tidningar och internet. ;) ;)
Har du fortfarande inte fattat att jag blir sämre av att åka? SÅKLART att en stor del av mina kontakter med världen NU EFTER skadan går via Internet, min mamma bor ju INTE här :) INNAN dess så GJORDE jag ju en hel del.

Förrut dillade du även om jag inte skulle VÅGA flytta till Thailand, fastän jag redan "hoppat utan skyddsnät" två gånger. Ja, det är ju jättemodigt av DIG att flytta till Thailand, som har inkomsten ordnad genom sjukpension, gamle man ;) ;)

(F ö är jag 58.)

"Lunkan " sa:
Har du fortfarande inte fattat att jag blir sämre av att åka? SÅKLART att en stor del av mina kontakter med världen NU EFTER skadan går via Internet, min mamma bor ju INTE här :) INNAN dess så GJORDE jag ju en hel del.

Förrut dillade du även om jag inte skulle VÅGA flytta till Thailand, fastän jag redan "hoppat utan skyddsnät" två gånger. Ja, det är ju jättemodigt av DIG att flytta till Thailand, som har inkomsten ordnad genom sjukpension, gamle man ;) ;)

(F ö är jag 58.)
Förstår inte varför ni tror att Lunkande inte skulle våga släppa allt och flytta till Thailand?
En som han har ju varit i Thailand hur mycket som helst med tanke på de kunskaper och erfarenhet han sitter inne med.
Så att ta det sista steget och att flytta ner permanent kommer givetvis inte att bli några bekymmer, just med tanke på den samlade erfarenheten han fått efter alla sina resor till Thailand.
Kör hårt Lunkan!

Lingon finns att köpa på Foodland, dom är Amerikanska och är ingen större skillnad på smaken om man jämför dom med svenska. På Foodland finns det för övrigt hur mycket "utländsk" mat som helst. Importerat från Australien/Amerika.

Kanske bäst att tillägga att jag har bara erfarenhet från Bangkok.

Sorry! :offtopic:

"borat " sa:
Förstår inte varför ni tror att Lunkande inte skulle våga släppa allt och flytta till Thailand?
En som han har ju varit i Thailand hur mycket som helst med tanke på de kunskaper och erfarenhet han sitter inne med.
Så att ta det sista steget och att flytta ner permanent kommer givetvis inte att bli några bekymmer, just med tanke på den samlade erfarenheten han fått efter alla sina resor till Thailand.
Kör hårt Lunkan!

Borat, anledningen är nog i första hand att Lunkan själv erkänt att han aldrig varit i Thailand... ???

"Per Olav " sa:

Borat, anledningen är nog i första hand att Lunkan själv erkänt att han aldrig varit i Thailand... ???

Konstigt, man får ju intrycket av att han är en riktig Isaan-veteran när man läser, verkar ju kunna det mesta enl vad jag sett?

"Per Olav " sa:
"borat " sa:

//inlägget har tagits bort av moderator pga att det bröt mot forumsreglerna//- Inlägg med nedsättande eller kränkande kommentarer mot andra deltagare i forumen accepteras inte. Generellt gäller att man ska behandla andra med respekt. Att ta till svordomar eller nedsättande kommentarer vid meningsskiljaktigheter är ingen bra idé. Det anses inte acceptabelt att tillrättavisa andra medlemmar om syftet är att framhålla sin egen förträfflighet.//kycklingen//

Eller hur får du det där till att vara orsaken, när det är att jag har ett heltrasigt KNÄ, som läkarna har problem att fixa?

"legolas " sa:
hans samlade kunskaper kommer ifrån Internet som han är en jävel på att hantera, och inget fel i det, inget fel i det!! men sedan att han får tag i dessa s.k. "spioner" som han refererar till är grymt duktigt. Alltså thailändare som förser honom med information om Thailandet.

Och de flesta av dem är vänner och har inget att vinna på att ljuga för mig, för de vet att de bara får information, råd* och engelskaträning av mig, vilket gör att jag kan få "insiderinformation" :)

*Några har fått tips om vad/hur de kan starta eget, "skräddarsydda" efter vilka resurser de har själva. (T ex en dricksvattenförsäljning efter modifiering av sin brunn, en annan en liten slags grossistverksamhet gällande grönsaker genom hennes kontakter.)

"Kycklingen " sa:
Lingon finns att köpa på Foodland, dom är Amerikanska och är ingen större skillnad på smaken om man jämför dom med svenska. På Foodland finns det för övrigt hur mycket "utländsk" mat som helst. Importerat från Australien/Amerika.

Kanske bäst att tillägga att jag har bara erfarenhet från Bangkok.
Har du inte varit på Foodland i Pattaya då? Såg varuhuset när vi var där stort som sjutton. Ska dit och kolla när jag kommer ner nästa gång.
Jag släpade med mej bryggkaffe från Sverige, helt onödigt då det finns kanon kaffe att köpa i Thai.

Vem är det fel på då? Två som inte sett det :D Du får skriva så det syns :laugh:

Ett lite tips om att få tag på svenska matvaror i Thailand.

Efter lite letande på nätet hittade jag den här länken http://www.icasvenskmat.se/.
Det är en ICA butik som skickar de varor som jag kommer att sakna i Thailand nästa år.

/Anubaan

20 kg postens paket ca 650 kr, men har man otur kommer den aldrig fram.
Har skickat 3 paket och dom har kommit fram, från 5 dagar till 1 och 1/ 2 vecka.
Postens paket är överskrider man 5 kg så betalar man för 20 kg och skillnaden mellan 5 och 20 är liten.
Man kan skicka mycket varor i ett paket på 20 kg, men så klart inte färsk svensk mjölk men sur strömming, som bara blir bättre under resan. Annars har dom en i Isan en sur fisk som smakar likadant men inte luktar lika mycket. Under Finska kriget dog en hel del av finska hjältarna av svält då de vägrade att äta "s u r-f i t t a" som Svenskarna hade skickat, den gång då Finlands kamp var våran kamp mot ryssen.

Angående en tråd från tidigare i dag om julskinka och stekt fläsk eller vad det nu var. Hade det inte varit bättre att hänvisa direkt till länken BM food istället för att gå via ett nytt thailandsforum. Vet inte om nån känner sig träffad men vore kul med ett svar

"matteisurin " sa:
Angående en tråd från tidigare i dag om julskinka och stekt fläsk eller vad det nu var. Hade det inte varit bättre att hänvisa direkt till länken BM food istället för att gå via ett nytt thailandsforum. Vet inte om nån känner sig träffad men vore kul med ett svar

Hej Matte :) .

Jagär inte så insatt i det, så jag låter frågan gå vidare.. så tror jag nog du får ett svar.
Jag vet att tråden flyttades.

/Gazton

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
6 K
glimten66
G