Hur vi får tiden att gå i Isaan

Vågar påstå att den som tycker att det är bättre att bo uppe i Issan antingen är en folkskygg skogsråtta eller har en fru/tjej som styrt valet av boplats och ni har helt enkelt inte fått pröva hur det är att bo en längre tid i Pattaya, Hua Hin el dyl plats.
Eller som Jonas säger, ett försvarstal..:):):):):thumbsup:

Kan bara svara för egen del och jag bor ju inte i Issan utan i Kampheang Phet men det är förmodligen (skit) samma. Folkskygg kan man inte vara om man som jag har släkten in på knuten, faktiskt jag som kom med idén att bygga i byn och det är inget jag ångrar. Har varit en del i Hua Hin iom att det var mina föräldrars favorit ställe när min mor levde. kan väl säga som så att jag tycker att det har blivit sämre och sämre för vart år och det är synd för det var ett bra ställe för cirkus 15 år sedan. Nu lägger jag ner i den här tråden för det går int att förklara för den som int begrip.

A

Allt du skriver är baserat på vad du tänker och tycker så vad har jag för nytta av det i min vardag som du inte vet ett smack om. När man kommer upp i en viss ålder räcker det med att sitta och titta på när gräset växer för att man ska känna sig nöjd. Allt det du nämner som plus i Pattaya är värt noll för mig och många andra så gilla läget och var inte så satans ifrågasättande över andras val här i livet.
Jag tror inte att ett fåtal har så mycket mer att göra i turistområdena än att klaga på oss som bor i isaan ;)

Är jag hemma under Songkran så blir det Isaan och frugans by hedanefter, för får säga att Songkran var inget att ha här nere i träsket då var det bättre och roligare i norr, kan sträcka mig så långt som att säga att Songkran var rätt skitråkigt i Pattaya ;)
Songkran var kanon där uppe, alla hade väldigt roligt och sen samlades det 1000 tals personer vid en stor sjö och hade hur roligt som helst

Gillar du inte att ha svenska kompisar?
Kompisar som du gillar och inte bara umgås med just för att dom är falanger.
Bristen på falanger och spec då svenskar skulle jag aldrig stå ut med, för mig är det värt massor att ha ett stort umgänge med andra svennar här. Igår hade Janne fixat kanongott käk (gravad och sen grillad lax) på sport baren, vi var väl ett 20 tal som avnjöt denna delikata måltid med dryck å tjöt. Det händer nåt varje dag här och vill man sitta hemma ostörd i soffan i hemmets lugna vrå är det bara att göra. Men här finns valmöjligheter som ni bara kan drömma om där uppe i Tassemarkerna.

Vågar påstå att den som tycker att det är bättre att bo uppe i Issan antingen är en folkskygg skogsråtta eller har en fru/tjej som styrt valet av boplats och ni har helt enkelt inte fått pröva hur det är att bo en längre tid i Pattaya, Hua Hin el dyl plats.
Eller som Jonas säger, ett försvarstal..

Lugnet som ni talar er varma för finns här nere också, plus allt ni saknar.
Den som vill bo med lantlig känsla kan bo 10 km utanför stan men ändå ha allt det andra inom räckhåll. Som grädde på moset blir det heller aldrig 40° varmt här och regnar inte i närheten så mycket. Nä grabbar, ni har missat nåt.

PS!
Ställde en fråga om vad ni gör på dagarna där uppe men fick inga svar, finns det inget annat att göra än att sitta hemma eller åka till Big C?
Det räcker gott för mig att träffa svenskar i Sverige, men har man tid nästa gång så kan det bli en tur mot khonken hållet, och kan bli en sväng till udon och titta på lite leksaker och då kan man ju även inhandla lite Milo och hälsa på däruppe ;)

Senast ändrad:
Jag tror inte att ett fåtal har så mycket mer att göra i turistområdena än att klaga på oss som bor i isaan ;)
Aja nu är vi nog alla lika goda kålsupare, lika vanligt om inte vanligare att man hör negativt om oss som bor i turistgettona från folk som bosatt sig i Isaan.

Aja nu är vi nog alla lika goda kålsupare, lika vanligt om inte vanligare att man hör negativt om oss som bor i turistgettona från folk som bosatt sig i Isaan.
Det kan stämma, men vi tjatar inte om det i inlägg efter inlägg, och som @Berralund så så handlar ju tråden om var vi befinner oss, som håller till i isaan.

Alla vill inte bo i turistområden, jag är en av dom

Det kan stämma, men vi tjatar inte om det i inlägg efter inlägg, och som @Berralund så så handlar ju tråden om var vi befinner oss, som håller till i isaan.

Alla vill inte bo i turistområden, jag är en av dom
Du säger det Glimten men vet du vad, jag tror dig faktiskt inte. Ni Issan snubbar är ju dom som hänger å skriver mest här. Kläm på den lite.. say no more..

Nu bor ju jag inte i Isan eller Pataya, HuaHin men när jag väl är i Thailand så håller jag till i Khon Kaen, (vilket väl hör till Isan) och för min del så är där mer än nog av svenskar o faranger nästan så de blir jobbigt när man vill ha lite lung o ro.

Man kan ju undra om ni som har så svårt för folk som bor i Isan hade lika svårt med folk som bor på landet här i Sverige när ni bodde här.

När man sitter här o läser vad ni som bor i Pataya Huahin skriver om dom som bor i Isan att det är ”försvarstal” på grund av än de ena eller andra så slår det mej att det är ju just ni som har problem med dom som bor i Isan, inte dom som bor där så i mina ögon så är det just ni som skriver ”försvarstal” om varför ni bor där ni gör.

Sen kan ja inte riktigt förstå varför ni tycker det är så jobbigt med folk som vill bo i Isan man bor väl där man trivs.

Nu bor ju jag inte i Isan eller Pataya, HuaHin men när jag väl är i Thailand så håller jag till i Khon Kaen, (vilket väl hör till Isan) och för min del så är där mer än nog av svenskar o faranger nästan så de blir jobbigt när man vill ha lite lung o ro.

Man kan ju undra om ni som har så svårt för folk som bor i Isan hade lika svårt med folk som bor på landet här i Sverige när ni bodde här.

När man sitter här o läser vad ni som bor i Pataya Huahin skriver om dom som bor i Isan att det är ”försvarstal” på grund av än de ena eller andra så slår det mej att det är ju just ni som har problem med dom som bor i Isan, inte dom som bor där så i mina ögon så är det just ni som skriver ”försvarstal” om varför ni bor där ni gör.

Sen kan ja inte riktigt förstå varför ni tycker det är så jobbigt med folk som vill bo i Isan man bor väl där man trivs.
Håller helt med dig. Jag trivs där jag bor uppe i isaan, skulle aldrig falla mig in att bo i en inhängnad där man måste ha en vakt för att skydda en och visa upp ett pass för att komna in till sitt boende, skulle känna mig som en fånge, eller för den delen jag skulle inte heller resa runt halva jordklotet för att bo i ett samhälle för scandinavier, där jag bor i isaan kan man komma och gå som man vill utan att en vakt sitter i en kur

Senast ändrad:
Håller helt med dig. Jag trivs där jag bor uppe i isaan, skulle aldrig falla mig in att bo i en inhängnad där man måste ha en vakt för att skydda en och visa upp ett pass för att komna in till sitt boende, skulle känna mig som en fånge, eller för den delen jag skulle inte heller resa runt halva jordklotet för att bo i ett samhälle för scandinavier, där jag bor i isaan kan man komma och gå som man vill utan att en vakt sitter i en kur
Och med det så vill du ha sagt att i Isaan så finns ingen kriminalitet ????

Löjligt i så fall , ingen större skillnad , massor med droger och mord ,stölder av MC mm... Kanske bara att gemene man inte har råd att ha en "vakt".. Svärfar och min fru mm låser alltid dörren i Isaan , till och med när man lämnar huset i två minuter , ALLTID , varför ?, tror du att det beror på att det bara finns ärliga människor där......;)

Detta med var man vill bo beror på läggning och mentalitet samt intressen , men att som vissa här påstå att Isaan är så fantastiskt när man aldrig bott där utan bara semestrat , då vet man inte ett skit , då är man i samma bubbla jag var när vi flyttade hit för drygt två år sen . Isaan är en sovande landsdel , full av lata bönder samt försupna faranger ................:):):):)

Man bor i Isaan för att frugan måste bo nära familjen och det är billigt .Isaan är för fattiglappar och förslutna falanger.

Man bor i Isaan för att frugan måste bo nära familjen och det är billigt .Isaan är för fattiglappar och förslutna falanger.

Korrekt Gunnarg , introverta djäklar som sitter med en Chang på verandan redan kl 9 ,00 , sover sen ruset av sig ett par timmar på lunchen ,sen till nån bymarknad för att frugan skall visa upp sin Farang ...
I Isaan bor man precis som någon sa för att frugan lurat en till att bygga ett hus för sparslantarna , familjen lever gott på dum Farang som bor kvar i Isaan trots att han egentligen vantrivs då han inte förstår varken språket eller kulturen ,inte heller varför de bara sover samt äter och dricker sig fulla på Lao khao..

Nu skall jag ner till Central Festival med frugan , ta en god kopp kaffe ,köpa liute ost , knäckebröd samt kaviar . Sen ner och sitta på beachen en stund , gör jag varje dag i stort sett då jag älskar havet (som jag aldrig badar i ) ;)
I eftermiddag blir det andra aktiviteter , bastu , simning , lite fys samt en god middag för ca 100 thbt /skalle .
Finns allt här i turiststäderna , ingenting i Isaan , INGENTING , skall aldrig flytta upp igen , hellre tillbaka och dö i Sverige :rolleyes:

Den dagenvi flyttar ner kommer jag inte att få några problem med sysselsättningen, frugan har en massa odlingsprojekt på gång och det lär ta upp mycket tid. Att generalisera är helt fel som vissa här gör, det finns massor att pyssla med om man bara vill och engagerar sig.

Personligen dricker jag varken öl eller sprit, tar ett glas vin ibland men där är tillgången begränsad i Thailand. Så ingen risk att man krökar ner sig.

Den dagenvi flyttar ner kommer jag inte att få några problem med sysselsättningen, frugan har en massa odlingsprojekt på gång och det lär ta upp mycket tid. Att generalisera är helt fel som vissa här gör, det finns massor att pyssla med om man bara vill och engagerar sig.

Personligen dricker jag varken öl eller sprit, tar ett glas vin ibland men där är tillgången begränsad i Thailand. Så ingen risk att man krökar ner sig.
Det finns hur mycket som helst att göra om man bara vill, vi har själva några idéer för den dagen vi flyttar ner

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar