Ett stort gissel som redan finns och som det kommer att bli mer av är microplaster...i bland annat haven, sargassohavet är väl egentligen havens största soptipp.
Här är ett av dom gissel som jag ser, och värre blir det. Här pratas det om plastbitar mindre än 5mm, bitar bryts ner till så små beståndsdelar att man ska nog tala om my och nano och mindre än detta? 5mm plastbitar i en flaska köpevatten? Pffft.
Glöm inte bort att hav och insjöar är världens största skafferi.
Ett forskningsteam har, på uppdrag av journalistnätverket Orb, gjort en omfattande undersökning av plastinnehållet i det vatten som säljs på flaska, skriver SVT.
Fler än 250 vattenflaskor från elva olika företag, inköpta i fem världsdelar, undersöktes i studien. Resultatet? I 93 procent av flaskorna hittades spår av mikroplast.
– Om resultatet stämmer är det höga värden. Mikroplast hör inte hemma i dricksvatten, säger Kerstin Magnusson, ekotoxikolog på Svenska Miljöinstitutet, till SVT.
LÄS MER: Beslutet: Mikroplaster i kräm och schampo förbjuds
Halterna av plast varierade stort från märke till märke. I San Pellegrinos vatten hittades till exempel upp till 74 partiklar per liter vatten, i Evians upp 256 partiklar. Största boven i dramat var Nestlés Pure Life, med värden på mellan 6 och 10 390 plastpartiklar.
Nestlé själva menar att metoden som använts i studien är tvivelaktig. De medger att de har hittat plastartiklar i sitt vatten, men långt under de värden som studien visar. Även Kerstin Magnusson har vissa invändningar mot resultatet, eftersom den spårningsvätska som används för att hitta plasten kan fastna även på andra partiklar.
– Risken finns att de partiklar som analyserats är något annat än plast. Jag ställer mig därför lite tveksam till resultatet, säger hon till SVT.
LÄS MER: Nya upptäckten: Larven som äter plast
Det är i dagsläget oklart vilken påverkan förtäring av mikroplaster i små mängder har på kroppen. Enligt livsmedelsverket kan man inte kalla det en hälsorisk.
– Utifrån dagens kunskapsläge går det inte att säga att det är någon hälsorisk. Dessutom tror jag att resultatet i studien bara pekar på att vi har den här typen av mikropartiklar överallt i vår miljö, säger Kettil Svensson, toxikolog på Livsmedelsverket, till SVT.
Inga svenska märken ingick i studien.
Mikroplaster är ett samlingsnamn på plastpartiklar som är mindre än fem millimeter stora.
Orb media är ett fristående nätverk av internationella journalister som bland annat samarbetar med public service-bolag i flera länder.