Hur vi får tiden att gå i Isaan

 
Ja vad kan jag säga har alltid gillat värme det är inte mer med det, har ingen aning varför det är bara så, därför bor jag i Thailand. :xmas_smiley:

Hej

Det där med hur man klarar värme och kyla är nog väldigt individuellt.
Själv trivs jag nog absolut bäst i ca 20-25 grader, men kroppen är anpassningsbar, för den ställer om efter några veckor och då klarar man att jobba hårt i över 30 graders värme och fryser om det går under 25 grader.

Men jag tycker mig märka att denna omställning blir svårare och svårare ju äldre man blir, det tar även lite längre tid o.s.v, dom senaste åren har jag nästan tvivlat på att det skulle gå, men genom att dagligen ge sig ut till farmen, jobba fysiskt under brännande sol med svetten rinnande så sker det till slut en förändring.

Efter den omställningen tror man nästan att man ska dö om man går in på ex.vis 7-eleven, den kalla luften river som taggtråd i halsen och man skyndar sig ut därifrån, bor man på hotell några dagar får man sätta ac,n på 27 grader för att tycka att det är behagligt och inte bli förkyld.

Om man sover middag mitt på dagen tar man på sig en filt även om det är 30-32 grader, man tar på sig långbyxor, jacka och ylle mössa (Isaan stil) kvällstid och på morgonen när tempen går under 20-25 grader, klär man inte på sig ordentligt blir man förkyld.

IMG_1747.JPG

Här en bild på morgonen när en ambulerande försäljare lockar kunder med en ödla, lägg märke till klädseln hos mig, pojken och mannen i bakgrunden, här är det nog ca 20 grader.

IMG_1732.JPG

Här är vi ute på farmen en morgon och värmer oss vid en brasa, det kan ju bli ned till 12-15 grader ibland nattetid.

Mvh isan lover
 
Ja vad kan jag säga har alltid gillat värme det är inte mer med det, har ingen aning varför det är bara så, därför bor jag i Thailand. :xmas_smiley:
Samma här 25 känns rätt svalt faktiskt. Tränar ofta när det är över trettio och det känns bra.
Om det är normalt eller inte har svårt att kommentera men det visar bara att vi människor är olika. Anpassning är också en sak som Isaan Lover säger.
 
Den står som prydnad i entrén på en restaurang på Hönö, är inte körduglig men lite justeringar så är det bara ut å glänsa;)
Har åkt med både panna och Knucklehead , mest skruva , åkte gamla Engelska cyklar samtidigt , mest skräp ,oljeläck var det fn daglig dags , skruva , skruva skruva
Min gamla Matchless 500 comp anno 1950 , åkte Lidingö Amsterdam med denna "stånka "
IMG_1845.JPG
 
Samma fina gäng då på Lidingöklubben (1975)s om det är idag med tillex Asian Nomads i Pattaya , ingen som snackar skit om att man åker Risbrännare eller annan hoj , alla lika mycket värda , dessutom så kan ju idag inte HD åkarna gärna sätta sig på höga hästar längre , HD tillverkas ju nu även i Thailand :):):)
 
Stämmer det ang HD,tillverkas i TH härligt då kanske priset droppar:thumbsup::)
Det stämmer , enligt uppgift skall de snart eller redan nu börjat tillverka dem i Thailand , detta pga de höga importskatterna , de sätts väl ihop antar jag , blir nog bara mer förtjänst för HD inte billigare att köpa ,iofs kanske som som i staterna då de slipper en massa skatter , gissar på 20% importskatt på delar , om inte detta har förhandlats bort då Thailand kommer att ha en del fördelar , tillex med Thaifolk som får jobb på HD ,kvaliten lär nog inte påverkas , blir samma skrot likförbannat 5555555555555:):):):)
 
Hej



Men ibland kommer det någon utlänning som man absolut inte vill att jag ska träffa, då handlar det inte så sällan om ett riggat besök, det kan ju vara en tjej som håller igång flera utlänningar och dom alla ska ju sponsra henne och familjen ekonomiskt, då är det ju inte bra om denne får reda på att det är fler än han som brukar dyka upp, i dom fallen är jag ju bara glad att slippa bli inblandad.

Jag hamnade i den situationen en gång i byn utanför Petchabun där en tjej kom hem med en äldre Tysk, hon pratade ju helt öppet om att hon inte gillade honom utan bara ville ha hans pengar, Tysken ville ju prata med mig eftersom jag kände till tjejen, hennes familj, traditionerna o.s.v, men jag kunde ju inte säga sanningen, tjejen hade en gammal mycket fattig mamma, en lillasyster som alltid gick i trasiga kläder och oftast barfota, deras hus var det sämsta i byn o.s.v.

Men efter några år med Tysken som sponsor blev det ett nytt hus, vattencisterner och ny mc o.s.v, Tysken tog med tjejen till Tyskland men det fungerade inget vidare, hon saknade sin Thailändske pojkvän och knivhögg Tysken när hon var full, hon hamnade i Tyskt fängelse.

Kanske borde jag ha sagt sanningen, men samtidigt visste jag ju hur fattiga mamman och lillasystern var, rätt eller fel vet jag inte?


Mvh isan lover

Det har jag varit med om några gånger fast jag inte kan thai. så känner jag dom flesta i byn när det ny falang så ofta ska hälsa på varandra och prata lite.
 
Nu läst hela den tråden som vanligt spårar den ut i bland [emoji3]

Jag själv bruka läsa en bok när det är som varmast under dagen. Har slutat släppa med böcker utan läser dom iPaden riktigt bra.

Sen cyklar jag till byn köper något och promenerar runt. När jag kommer hem så lagar jag ofta min mat själv har jobbat som kock [emoji6] men det var inte så populärt att gjorde min mat själv. Sen förstod dom jag gillar pyssla med det.

Några timme vid datorn har e-butik (i Sverige så klart) där finns alltid lite göra.

Grilla på kvällen och lite öl [emoji106]

Plocka hem några filmer på nätet och se dom när resten familjen sover har somnar dom tidigt och går upp tidigt morgonen jag själv gillar sova lite längre.

Köpte en cykel i förgår 2000 bath är helt OK.

Någon utflykt i bland då brukar hennes bror köra oss. Kan vara lite tråkigt att det alltid ska hänga med folk men, köra bil i Thailand gör jag inte.

Gillar faktiskt livet har i byn mer än att åka runt i Thailand. Men jag skulle aldrig bo har heltid någon månad eller två OK.

b3f285209db436d68a23e7c33f62dfa7.jpg
 
Nu läst hela den tråden som vanligt spårar den ut i bland [emoji3]

Jag själv bruka läsa en bok när det är som varmast under dagen. Har slutat släppa med böcker utan läser dom iPaden riktigt bra.

Sen cyklar jag till byn köper något och promenerar runt. När jag kommer hem så lagar jag ofta min mat själv har jobbat som kock [emoji6] men det var inte så populärt att gjorde min mat själv. Sen förstod dom jag gillar pyssla med det.

Några timme vid datorn har e-butik (i Sverige så klart) där finns alltid lite göra.

Grilla på kvällen och lite öl [emoji106]

Plocka hem några filmer på nätet och se dom när resten familjen sover har somnar dom tidigt och går upp tidigt morgonen jag själv gillar sova lite längre.

Köpte en cykel i förgår 2000 bath är helt OK.

Någon utflykt i bland då brukar hennes bror köra oss. Kan vara lite tråkigt att det alltid ska hänga med folk men, köra bil i Thailand gör jag inte.

Gillar faktiskt livet har i byn mer än att åka runt i Thailand. Men jag skulle aldrig bo har heltid någon månad eller två OK.

b3f285209db436d68a23e7c33f62dfa7.jpg

Hej

För att kunna trivas och stanna länge i en liten by behöver man nog komma in i ett vanligt vardagsliv, kanske ha någon verksamhet eller jobba på farmen eller något liknande.

Att fördriva tiden med böcker, dator och utflykter fungerar nog bara kortare perioder, men tillvaron blir ju vad man gör den till och du har uppenbarligen lyckats fylla dagen på olika sätt.

Synd att du verkar vara lite av en kvällsmänniska som gillar att sova lite längre på morgonen, i byarna går ju dom flesta och lägger sig vid nio tiden och går upp vid sex tiden, måste vara svårt att ha en annan tidsrymd än övriga bybor, på morgonen börjar ju tuppar, hundar och människor som arbetar att störa.

Själv hade jag Sverigebesök den här veckan och han är också en kvällsmänniska, när han piggnar till framåt 20-21 tiden och vill ta några groggar går ju dom flesta och lägger sig, då blir han sittande uppe själv, samma sak på morgonen, han går upp vid 11 tiden och då ska ju snart folk börja förbereda middagen, då har han inte klätt på sig och vill ha frukost, lite i otakt minst sagt.

Mvh isan lover
 
Hej

För att kunna trivas och stanna länge i en liten by behöver man nog komma in i ett vanligt vardagsliv, kanske ha någon verksamhet eller jobba på farmen eller något liknande.

Att fördriva tiden med böcker, dator och utflykter fungerar nog bara kortare perioder, men tillvaron blir ju vad man gör den till och du har uppenbarligen lyckats fylla dagen på olika sätt.

Synd att du verkar vara lite av en kvällsmänniska som gillar att sova lite längre på morgonen, i byarna går ju dom flesta och lägger sig vid nio tiden och går upp vid sex tiden, måste vara svårt att ha en annan tidsrymd än övriga bybor, på morgonen börjar ju tuppar, hundar och människor som arbetar att störa.

Själv hade jag Sverigebesök den här veckan och han är också en kvällsmänniska, när han piggnar till framåt 20-21 tiden och vill ta några groggar går ju dom flesta och lägger sig, då blir han sittande uppe själv, samma sak på morgonen, han går upp vid 11 tiden och då ska ju snart folk börja förbereda middagen, då har han inte klätt på sig och vill ha frukost, lite i otakt minst sagt.

Mvh isan lover

Jag efter strävar nog inte komma in samvaron som du gillar språket är väl stora orsaken men nöjd som det är vad framtiden är vet man aldrig.


Mvh Jesper
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
4 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp