Pojkens skolgång i Isaan.

 

Isan Lover

Forumveteran
IMG_1019.JPG

Hej

Vår son är snart 10 år nu och har gått på byns lilla skola varje vinter sedan 2-3 års åldern, skolan har barn ifrån 2-3 års ålder på dagis, lågstadie och mellanstadiet, först när barnen börjar i sjuan måste dom resa till närmaste större skola.

Det är en statlig byskola med mindre än 100 elever, alla lektioner är på Thai men all övrig tid talar barnen Lao, själv tycker jag att det har varit bra att pojken har gått där, han har lärt känna alla barn i byn, lärt sig både Thai och Lao, sen är det ju en viss uppfostran också.

Det är ju dessutom ett krav att Svenska barn ska gå i skola om dom vistas utomlands hela eller delar av året,
vi har ju som bekant skolplikt, men hittills har det gått bra, rektorn i Sverige beviljar ledighet och rektorn i Thailand utfärdar ett intyg där det framgår att pojken har varit inskriven i den Thailändska skolan.


IMG_3733.JPG

Här är barnen uppställda på skolgården, vår lille i grönt.

Är ni fler som har barn i Thailändsk skola?

Mvh isan lover
 
IMG_1019.JPG

Hej

Vår son är snart 10 år nu och har gått på byns lilla skola varje vinter sedan 2-3 års åldern, skolan har barn ifrån 2-3 års ålder på dagis, lågstadie och mellanstadiet, först när barnen börjar i sjuan måste dom resa till närmaste större skola.

Det är en statlig byskola med mindre än 100 elever, alla lektioner är på Thai men all övrig tid talar barnen Lao, själv tycker jag att det har varit bra att pojken har gått där, han har lärt känna alla barn i byn, lärt sig både Thai och Lao, sen är det ju en viss uppfostran också.

Det är ju dessutom ett krav att Svenska barn ska gå i skola om dom vistas utomlands hela eller delar av året,
vi har ju som bekant skolplikt, men hittills har det gått bra, rektorn i Sverige beviljar ledighet och rektorn i Thailand utfärdar ett intyg där det framgår att pojken har varit inskriven i den Thailändska skolan.


IMG_3733.JPG

Här är barnen uppställda på skolgården, vår lille i grönt.

Är ni fler som har barn i Thailändsk skola?

Mvh isan lover
Sonen här gick i by-skola innan i Borabue Mahasarakham.
Den bestod i att kolla på tv och dom lärde sig ingen Thai bara Isaan.
Tidigare läraren i Pattaya blev förskräkt efter hon testade hans kunskaper " han kan ju ingen Thai alls ".
Inte ovanligt runt i frugans by iallafall med folk som inte kan Thai.
 
Sonen här gick i by-skola innan i Borabue Mahasarakham.
Den bestod i att kolla på tv och dom lärde sig ingen Thai bara Isaan.
Tidigare läraren i Pattaya blev förskräkt efter hon testade hans kunskaper " han kan ju ingen Thai alls ".
Inte ovanligt runt i frugans by iallafall med folk som inte kan Thai.

Hej

I vår skola är åtminstone lektionerna på Thai, men det är absolut Lao som gäller både för lärare och elever så fort dom lämnar klassrummet, men som tur är har frugan konsekvent pratat Thai med pojken även i Sverige sen han föddes, det är ett stort pluss.

Just nu ligger fokus på att lära sig skriva och läsa Thai för honom i den Thailändska skolan, sen har dom ju en rad ämnen som matematik, engelska, biologi och annat som han även har nytta av i Sverige.

Men kvaliteten på den Thailändska skolan är definitivt inte hög, men för en som normalt går i en Svensk skola är det väl egentligen inte så illa om han kan lära sig prata Lao samt tala, skriva och läsa Thai, det är i vart fall målet.

Mvh isan lover
 
Hej

I vår skola är åtminstone lektionerna på Thai, men det är absolut Lao som gäller både för lärare och elever så fort dom lämnar klassrummet, men som tur är har frugan konsekvent pratat Thai med pojken även i Sverige sen han föddes, det är ett stort pluss.

Just nu ligger fokus på att lära sig skriva och läsa Thai för honom i den Thailändska skolan, sen har dom ju en rad ämnen som matematik, engelska, biologi och annat som han även har nytta av i Sverige.

Men kvaliteten på den Thailändska skolan är definitivt inte hög, men för en som normalt går i en Svensk skola är det väl egentligen inte så illa om han kan lära sig prata Lao samt tala, skriva och läsa Thai, det är i vart fall målet.

Mvh isan lover
Skall ni bo i Sverige så är ju risken att eran son missar mycket kunskap helst kunskap om hur det fungerar utanför Thailand.

Allt är inte språk många viktigare saker än språk som skall läras.
Och även språkligt är det ju risk att han blir begränsad gällande Engelska kunskaper.

Kommer ihåg Engelskaläxan en av ungarna fick i skolan i Lomsak Phetchabun. "Thisisapen" det var Eng. läxan sammanskriven på det sättet och bara den meningen.

Om du bryr dig om din son och om han skall bo i Sverige i vuxen ålder så tycker jag inte det är rätt att sätta han i en byskola halva skolåret och begränsa hans framtidsmöjligheter för att du vill sitta bland risfält.

Thailand återkommer år efter år i rapporter med att ha den sämsta grundutbildningen i sydostasien.

Men det är min åsikt så inget illa ment alla har vi olika syn på vad som är viktigt under uppväxten.
 
Skall ni bo i Sverige så är ju risken att eran son missar mycket kunskap helst kunskap om hur det fungerar utanför Thailand.

Allt är inte språk många viktigare saker än språk som skall läras.
Och även språkligt är det ju risk att han blir begränsad gällande Engelska kunskaper.

Kommer ihåg Engelskaläxan en av ungarna fick i skolan i Lomsak Phetchabun. "Thisisapen" det var Eng. läxan sammanskriven på det sättet och bara den meningen.

Om du bryr dig om din son och om han skall bo i Sverige i vuxen ålder så tycker jag inte det är rätt att sätta han i en byskola halva skolåret och begränsa hans framtidsmöjligheter för att du vill sitta bland risfält.

Thailand återkommer år efter år i rapporter med att ha den sämsta grundutbildningen i sydostasien.

Men det är min åsikt så inget illa ment alla har vi olika syn på vad som är viktigt under uppväxten.

Hej

Jag ser det nog lite annorlunda och tycker att det är viktigt att lilleman lär sig både Thai och Lao, behåller kontakten med sin Thailändska släkt, lär sig seder och bruk även i Thailand, än så länge verkar tre månader om året i Thailändsk skola räcka till.

Har sett många exempel på motsatsen när föräldrar inte har lärt sina barn Thai eller Lao, det är i mina ögon lite tragiskt när dom sedan inte kan tala med sina släktingar, inte förstår vad andra barn säger som vill leka med dom, inte förstår vad folk säger till dom i olika sammanhang, i många fall ångrar sig föräldrarna sig när barnen blir äldre men då är det ofta försent även om dom då får hemspråksundervisning i Sverige.

Själv vill både jag och frugan även hålla dörren till Thailand öppen för vår son och överlåta åt honom att själv avgöra vad han vill i framtiden och var han vill bo, då är gedigna kunskaper i språket, insyn i seder och traditioner viktigt liksom att ha ett eget socialt nätverk även i Thailand och inte bara i Sverige.

Men det är svåra frågor och ställningstagande i det här, något facit finns ju inte, men självklart tappar man lite i Sverige om man delar av året går i en skola i ett annat land, men jag är inte säker på att det totalt sett slutar på minus, att kunna några språk extra har ju också ett värde.

Mvh isan lover
 
Skall ni bo i Sverige så är ju risken att eran son missar mycket kunskap helst kunskap om hur det fungerar utanför Thailand.

Allt är inte språk många viktigare saker än språk som skall läras.
Och även språkligt är det ju risk att han blir begränsad gällande Engelska kunskaper.

Kommer ihåg Engelskaläxan en av ungarna fick i skolan i Lomsak Phetchabun. "Thisisapen" det var Eng. läxan sammanskriven på det sättet och bara den meningen.

Om du bryr dig om din son och om han skall bo i Sverige i vuxen ålder så tycker jag inte det är rätt att sätta han i en byskola halva skolåret och begränsa hans framtidsmöjligheter för att du vill sitta bland risfält.

Thailand återkommer år efter år i rapporter med att ha den sämsta grundutbildningen i sydostasien.

Men det är min åsikt så inget illa ment alla har vi olika syn på vad som är viktigt under uppväxten.
Frågan är vad du vill med pojken, rymdforskare eller kanske få välja själv när han blir tonåring
Il s son har då två språk gratis plus den erfarenhet han fått av Thailand. Pojken är liten ,din också
man kan inte trycka in hur mycke läromedel som helst i så unga barn dom hinner välja sen är det
upp till föräldrarna hur mycke olika information barnet fått, ju mer olika desto bättre
 
Hej igen

Här fick jag själv ta emot presenter av byskolans rektor, några lärare och eleverna inför återresan till Sverige efter det att jag gratis hade ställt upp på att hålla några enegelska lektioner för dom lite äldre barnen varje vecka.

IMG_3727.JPG



IMG_3730.JPG


Ångrar inte ett ögonblick att jag ställde upp på detta, både lärare och barn uppskattade det verkligen, hoppas på en fortsättning i år, kanske kan lilleman vara med nu också, han blir ju 10 år i januari.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag ser det nog lite annorlunda och tycker att det är viktigt att lilleman lär sig både Thai och Lao, behåller kontakten med sin Thailändska släkt, lär sig seder och bruk även i Thailand, än så länge verkar tre månader om året i Thailändsk skola räcka till.

Har sett många exempel på motsatsen när föräldrar inte har lärt sina barn Thai eller Lao, det är i mina ögon lite tragiskt när dom sedan inte kan tala med sina släktingar, inte förstår vad andra barn säger som vill leka med dom, inte förstår vad folk säger till dom i olika sammanhang, i många fall ångrar sig föräldrarna sig när barnen blir äldre men då är det ofta försent även om dom då får hemspråksundervisning i Sverige.

Själv vill både jag och frugan även hålla dörren till Thailand öppen för vår son och överlåta åt honom att själv avgöra vad han vill i framtiden och var han vill bo, då är gedigna kunskaper i språket, insyn i seder och traditioner viktigt liksom att ha ett eget socialt nätverk även i Thailand och inte bara i Sverige.

Men det är svåra frågor och ställningstagande i det här, något facit finns ju inte, men självklart tappar man lite i Sverige om man delar av året går i en skola i ett annat land, men jag är inte säker på att det totalt sett slutar på minus, att kunna några språk extra har ju också ett värde.

Mvh isan lover
Ja men han skall väl inte jobba med släkten, ibland verkar det som folk tror att det viktigaste barn lär sig i skolan är språk och helst så många som möjligt.
Sålänge man inte skall jobba som tolk så är inte språk det viktigaste i utbildningen och skolan är inte till för att lära sig att prata med släkten.
3 månader är ju nästan ett halvt skolår per år i en byskola.
Men du kanske har haft tur och hamnat på den ende bra.
Jag har erfarenhet av 4 olika Thaiskolor dom i byarna var inget imponerande den här i Pattaya ok men inte mer så nu går han på internationell skola.

Från UNESCOS rapport om Thai skolorna.


99% of students complete primary education, but only 85% complete lower secondary education.
50% are not taught in the language they speak at home.
12% do not achieve a minimum proficiency level in mathematics by the end of primary school.
62% of out of school lower secondary school pupils are girls.
At the end of lower secondary education, only 50% have a minimum proficiency level in reading and only 46% in mathematics.

https://m.bangkokpost.com/learning/advanced/1348693/unesco-gives-thai-education-low-grades
 
Ja men han skall väl inte jobba med släkten, ibland verkar det som folk tror att det viktigaste barn lär sig i skolan är språk och helst så många som möjligt.
Sålänge man inte skall jobba som tolk så är inte språk det viktigaste i utbildningen och skolan är inte till för att lära sig att prata med släkten.
3 månader är ju nästan ett halvt skolår per år i en byskola.
Men du kanske har haft tur och hamnat på den ende bra.
Jag har erfarenhet av 4 olika Thaiskolor dom i byarna var inget imponerande den här i Pattaya ok men inte mer så nu går han på internationell skola.

Från UNESCOS rapport om Thai skolorna.


99% of students complete primary education, but only 85% complete lower secondary education.
50% are not taught in the language they speak at home.
12% do not achieve a minimum proficiency level in mathematics by the end of primary school.
62% of out of school lower secondary school pupils are girls.
At the end of lower secondary education, only 50% have a minimum proficiency level in reading and only 46% in mathematics.

https://m.bangkokpost.com/learning/advanced/1348693/unesco-gives-thai-education-low-grades

Hej

Tyvärr tillhör även vår skola dom dåliga, resultaten är inte bra, förmodligen kommer den att läggas ned i framtiden, men man kämpar på, som tur är vistas ju både jag och frugan en hel del där och kan hålla koll på pojken, frugan är med på en del lektioner o.s.v.

I vårt närområde finns det inte någon Internationell skola, annars hade det naturligtvis varit ett alternativ, men jag är inte orolig ändå eftersom, lilleman även fortsätter med sina Svenska studier även när han vistas i Thailand, vi får med Svenska böcker och matematik böcker o.s.v, sen har han kontakt med fröken via internet, han får ex.vis samma läxor varje vecka som klassen i Sverige, läser samma kapitel och gör samma matemstikövningar o.s.v.

Läxan gör han och sedan fotas sidorna och skickas till fröken i Sverige som rättar dom, han kan även ha kontakt med hela klassen ibland på Skype, tycker detta känns helt ok, men det krävs ju disciplin för att inte hamna efter, men hittills har det fungerat bra.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Här är en bild på byskolans fotbollslag ifrån i fjol, lilleman är förstås med, fotbollstokig som han är, men som ni ser är det stor spridning åldersmässigt, vår skola är ju liten och det måste bli så om man ska få ihop ett helt lag.
Jag själv spelar fotboll och tränar dom lite efter skolan ibland, detta ledde till att jag fick ta hand om laget själv förra året, tidigare år har jag bara assisterat tillsammans med skolans gymnastiklärare.

IMG_1787.JPG


Mvh isan lover
 
Det största problemet med byskolor är personalen ända från rektor och nedåt. Svårigheten är att hitta personal.

Ambitionen är på en relativt låg nivå och kunskapen brister ofta. Som vanligt i Thailand fokus på att leva i nuet utan uttalad målsättning.
 
För att göra en jämförelse - Min bonusson på 12 år har nu levt halva livet i Sverige. Han är mycket mer svensk än thai nu, vägrar nästan att gå på hemspråksundervisningen. Han har stora problem med att skriva och läsa thai och har faktiskt problem med kommunikationen med mormor och morfar i Thailand. Vi försöker pusha honom men han är ointresserad, skolkar tom från thailektionerna.

Jag tycker att detta är synd, om han någon gång i framtiden vill flytta ner så stänger han delvis den dörren för sig själv. Samtidigt kan han koncentrera sig mer på engelska vilket ju är positivt. Knepig situation men han hatar verkligen thai.
 
Det största problemet med byskolor är personalen ända från rektor och nedåt. Svårigheten är att hitta personal.

Ambitionen är på en relativt låg nivå och kunskapen brister ofta. Som vanligt i Thailand fokus på att leva i nuet utan uttalad målsättning.

Hej

Huvudet på spiken där, vem vill efter avslutad utbildning hamna ute i en liten by, med en liten skola, låg lön och dåliga framtidsutsikter, nej det är dom stora skolorna främst i städer som lockar till sig den bästa personalen.

Många lärare i dom små skolorna är uppgivna, dricker alkohol och väntar på pensionen, men undantag finns och vår skola är det främst dom kvinnliga lärarna som utmärker sig positivt, dom har ambitioner, vill ha ordning och reda, försöker lära barnen det dom kan,

Mvh isan lover
 
För att göra en jämförelse - Min bonusson på 12 år har nu levt halva livet i Sverige. Han är mycket mer svensk än thai nu, vägrar nästan att gå på hemspråksundervisningen. Han har stora problem med att skriva och läsa thai och har faktiskt problem med kommunikationen med mormor och morfar i Thailand. Vi försöker pusha honom men han är ointresserad, skolkar tom från thailektionerna.

Jag tycker att detta är synd, om han någon gång i framtiden vill flytta ner så stänger han delvis den dörren för sig själv. Samtidigt kan han koncentrera sig mer på engelska vilket ju är positivt. Knepig situation men han hatar verkligen thai.

Hej

Precis detta har vi sett och upplevt i vår närhet också, frugan har ju jobbat som just hemspråkslärare i tre olika kommuner och mött många förtvivlade och besvikna föräldrar som alldeles för sent inser behovet av Thailändska, precis som du säger så vill många barn inte lära sig när dom har blivit lite äldre, många som kommer till Sverige som barn verkar även glömma bort den Thailändska dom hade med sig ifrån Thailand efter ett antal år.

Därför tror vi stenhårt på att lära barnen flera språk direkt när dom börjar tala, vi kollade med en talpedagog i Sverige när vår son föddes och enligt denne så har barn 99% större inlärningsförmåga än en vuxen, dom hade enligt henne inga problem alls att lära sig flera språk samtidigt.

Mvh isan lover
 
Hej

Huvudet på spiken där, vem vill efter avslutad utbildning hamna ute i en liten by, med en liten skola, låg lön och dåliga framtidsutsikter, nej det är dom stora skolorna främst i städer som lockar till sig den bästa personalen.

Många lärare i dom små skolorna är uppgivna, dricker alkohol och väntar på pensionen, men undantag finns och vår skola är det främst dom kvinnliga lärarna som utmärker sig positivt, dom har ambitioner, vill ha ordning och reda, försöker lära barnen det dom kan,

Mvh isan lover

Som vanligt i Thailand, kvinnorna driver landet. Vi bestämde oss för att flytta barnen efter en idrottsdag där lärarna satt och groggade under läktaren! Det finns privata Thailändska skolor, de är bättre och de kanske inte behöver åka så långt. Våra åker 2 * 25 km varje skoldag.
 
Hej

Håller med helt, vi har inte någon manlig lärare på skolan som är engagerad och inte dricker, men nästan alla kvinnliga lärare sköter sitt jobb efter bästa förmåga, utan dom kunde skolan lika gärna stänga.

Vi har en större skola ca 5 km ifrån byn, här går många av byns barn nu, några andra skickar sina barn till privatskolor längre bort men då är barnen inte hemma förrän kl. Sex på kvällen.

Mvh isan lover
 
Hej

Även detta med att få gå i en liten fattig skola i en liten by långt ifrån allt tror jag kan vara nyttigt för ett barn som växer upp i Sverige, man kanske inte tar allt för givet och blir så bortskämd som man kanske riskerar stt bli i en välordnad Svensk skola, detta är åtminstone en förhoppning ifrån min sida.

I byn är disciplinen mycket hårdare än i en Svensk skola, barnen börjar dagen med att städa skolan, kratta löv, plocka papper och plast, samt tömma papperskorgarna.

På morgonen finns det även lite mat, godis och dryck att köpa som en av byns kvinnor saluför i matsalen, många barn har några baht med sig och köper något av henne.

Sen har man uppställning klassvis, står stilla och tysta när flaggan hissas, sjunger nationalsången o.s.v, sen lovar dom yngre barnen att lyda dom äldre och dessa lovar i sin tur att hjälpa dom små.
Under tiden går någon lärare runt med en pinne som dom rappar till barnen på händerna eller benen om dom busar, drar någon framför i håret eller nyper någon o.s.v.

Sen börjar lektionerna och alla går till sina respektive klassrum, även här har lärarna stor makt och det vore näst intill otänkbart att någon elev skulle utmana läraren eller göra något dumt, det accepteras bara inte.

Vid lunchen tar eleverna sina egna tallrikar och bestick med sig ifrån klassrummet, vid matsalen är det kö och barnen får sin mat klassvis, sitter vid borden klassvis o.s.v, ingen tvingas att äta, en del har med sig egen mat, man tar det som man gillar, det går även bra att backa om man vill, dom som äter upp får sedan någon sötsak, bulle, kex, donut eller traditionellt godis gjort på frukt.

Under lunchen kommer även flera ambulerande försäljare med glass, godis och mat som dom säljer till både elever och lärare, ganska populärt men kanske inte så nyttigt.

Sen fortsätter lektionerna tills det är dags för uppställning igen, klassvis näst intill i givakt, man tackar för dagen och är fria att gå hem, många föräldrar hämtar dom mindre barnen, sen återvänder dock många barn till skolan och spelar fotboll, alternativt cyklar till byns största damm och badar.

Ungefär så här förflyter dagarna i byns skola om det inte är något speciellt som ska firas, uppmärksammas eller genomföras, ex.vis kungens födelsedag, idrottstävlingar, träning inför nyårsfirande eller barnens dag o.s.v.

Jag tror faktiskt att det är en nyttig erfarenhet och något som utvecklar en pojk som till större delen växer upp i Sverige att få se och uppleva dom många och stora skillnaderna mellan Thailand och Sverige innanför skolans väggar, kanske är detta nästan lika viktigt som dom två extra språk han får, samt den fina inblick i kultur och traditioner han får.

Mvh isan lover
 
Hej

Även detta med att få gå i en liten fattig skola i en liten by långt ifrån allt tror jag kan vara nyttigt för ett barn som växer upp i Sverige, man kanske inte tar allt för givet och blir så bortskämd som man kanske riskerar stt bli i en välordnad Svensk skola, detta är åtminstone en förhoppning ifrån min sida.

I byn är disciplinen mycket hårdare än i en Svensk skola, barnen börjar dagen med att städa skolan, kratta löv, plocka papper och plast, samt tömma papperskorgarna.

På morgonen finns det även lite mat, godis och dryck att köpa som en av byns kvinnor saluför i matsalen, många barn har några baht med sig och köper något av henne.

Sen har man uppställning klassvis, står stilla och tysta när flaggan hissas, sjunger nationalsången o.s.v, sen lovar dom yngre barnen att lyda dom äldre och dessa lovar i sin tur att hjälpa dom små.
Under tiden går någon lärare runt med en pinne som dom rappar till barnen på händerna eller benen om dom busar, drar någon framför i håret eller nyper någon o.s.v.

Sen börjar lektionerna och alla går till sina respektive klassrum, även här har lärarna stor makt och det vore näst intill otänkbart att någon elev skulle utmana läraren eller göra något dumt, det accepteras bara inte.

Vid lunchen tar eleverna sina egna tallrikar och bestick med sig ifrån klassrummet, vid matsalen är det kö och barnen får sin mat klassvis, sitter vid borden klassvis o.s.v, ingen tvingas att äta, en del har med sig egen mat, man tar det som man gillar, det går även bra att backa om man vill, dom som äter upp får sedan någon sötsak, bulle, kex, donut eller traditionellt godis gjort på frukt.

Under lunchen kommer även flera ambulerande försäljare med glass, godis och mat som dom säljer till både elever och lärare, ganska populärt men kanske inte så nyttigt.

Sen fortsätter lektionerna tills det är dags för uppställning igen, klassvis näst intill i givakt, man tackar för dagen och är fria att gå hem, många föräldrar hämtar dom mindre barnen, sen återvänder dock många barn till skolan och spelar fotboll, alternativt cyklar till byns största damm och badar.

Ungefär så här förflyter dagarna i byns skola om det inte är något speciellt som ska firas, uppmärksammas eller genomföras, ex.vis kungens födelsedag, idrottstävlingar, träning inför nyårsfirande eller barnens dag o.s.v.

Jag tror faktiskt att det är en nyttig erfarenhet och något som utvecklar en pojk som till större delen växer upp i Sverige att få se och uppleva dom många och stora skillnaderna mellan Thailand och Sverige innanför skolans väggar, kanske är detta nästan lika viktigt som dom två extra språk han får, samt den fina inblick i kultur och traditioner han får.

Mvh isan lover
Visst kan det vara nyttigt att se att skolor är olika och att de lär ut olika etc. Men jag skulle tro barnet tappar massa av utbildning från sina jämnåriga i många ämnen, som jag tror Jonas var inne på. En vecka ok, men flera månader per år tror jag nog inte på i en thai byskola.

Får ni inte med er läxa från er skola i Sverige som de ska göra under tiden?
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp