Hyra en lägenhet i pattaya jomtien

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
Jag har varit dar fyra dagar under november, inte alls imponerad, den stan ser man latt pa nagra dagar ,pensionarsparadis kanske,men inget for mig ;)

Och galet mycket bilar pa den enda stora gatan...... en hel del folk pa stranden ,folk som hade hastskit pa fotterna :o

Hahaha, vakna du sen?
Ja kommer man från risbyn så är nog Darkside paradiset ;D

"bson " sa:
Hahaha, vakna du sen?
Ja kommer man från risbyn så är nog Darkside paradiset ;D

Behöver inte vara ngt fel att komma från risbyn.....men i Buriram tittade jag på ett hus i ett "inhägnat" falangområde centralt....12000 bht för...5 rum o kök(fantastiskt kök med allt du kan begära)...3 toaletter alla standardmöbler välvårdade..och swingingpool inom området..trädgården var inte så stor men helt okej! Finns många däruppe i nord-öst från 5000 bht och uppåt. Men...låååångt till havet..

"Jonas " sa:
http://www.pattaya-property.net/?p=deta ... ref=HR1590

Här var ett fint hus, jag gjorde en liten längre lista så skall agencyn kolla vilka som är tillgängliga tills jag kommer hem så skall vi mötas den 6-7 Jan och åka o kolla hus om allt går enligt planerna.

Ta en moppe och kolla själv i dom områden du gillar, och hyr privat, då blir det halva priset. Många sätter skyltar då dom vill hyra ut.

Räknade nu 24 hus har jag hittat och bett dom kollat upp, skrev att jag pratat med en som bor i området som sa att det var gott om lediga hus, det är hyresgästen marknad på husen och vi går mot lågsäsong, så jag vill ha ett 6 månaders kontrakt till att börja med är jag nöjd kommer jag förlänga men ni får puscha på priset annars kan jag ta motorbiken och åka runt själv, ungefär så översatt och lite förkortat.
Vill ha en agency som mellanhand och tredje part i kontraktet ger mig ju en extra säkerhet att jag inte blir utkörd på morgonen för dom fått en bättre betalande hyresgäst. Kanske är löjlig tanke men men vi får se vad dom hittar vilka som är lediga och vilket pris dom kan tänka sig.

Hyr alltid direkt av ägaren och har några ggr varit Thai och jag har inte haft några problem, men jag låter alltid magkänslan om personen styra och har ett par ggr avstått för att jag inte gillat ägaren.
Vill man ha extra säkerhet kan man regga hyresavtalet på landoffice.
Har själv inte råkat ut för det men det som kan bli tjafs om är depositionen när man ska flytta, alternativet är att betala 6 mån i förskott och ingen deposition.
Hyr du via mäklare får du betala minst 5000 extra hur du än vrider å vänder på det.

"bson " sa:
Hyr alltid direkt av ägaren och har några ggr varit Thai och jag har inte haft några problem, men jag låter alltid magkänslan om personen styra och har ett par ggr avstått för att jag inte gillat ägaren.
Vill man ha extra säkerhet kan man regga hyresavtalet på landoffice.
Har själv inte råkat ut för det men det som kan bli tjafs om är depositionen när man ska flytta, alternativet är att betala 6 mån i förskott och ingen deposition.
Hyr du via mäklare får du betala minst 5000 extra hur du än vrider å vänder på det.

Via agent ger ingen säkerhet extra, bara högre kostnad.
Det finns standardkontrakt på Thai som dom använder, finns bara en del att tillägga i kontraktet, ange alltid i kontraktet, hur hyran skall betalas in, kontonr, när det gäller el och vatten, skall man ange hur mycket som skall betelas, helst efter tariff utan påslag.
Det får man skriva på ledig plats i kontraktet, finns inget angivet om detta specifikt
Själv betalar jag efter tariff direkt till ägaren, varje mån. tillsammans med hyran.
Depositen är ett problem för en del Thai, dom tror ibland att det är extrapengar eller nåt liknande och har svårt med att återbetala då man flyttar, deositen skrivs in i kontraktet och anges att den skall återbetalas vid kontraktets utgång. Begär separat kvitto på depositen, där det även där står att den skall återbetalas.
Förhandla alltid fram en så låg deposit som möjligt. Ta bilder på hus och inventarier med datum angivet på bilden.

Ok jag får se hur jag gör nu har jag tagit kontakt med dom och skickat in 24 hus jag är intresserad av, har ju begränsat med tid hemma och inget fordon att åka runt med. Men skall bara ha 6 månaders kontrakt och under dom månaderna kan man ju spana runt och se om man hittar något annat i området om man trivs där. Tar kort kontrakt för att se om jag trivs i området först.
Får se vad som händer i Januari.

Aldrig mer än en månadshyra i deposition. Tänk på att besöka området där du hittar ett bra hus på olika tider på dygnet innan du skriver kontrakt. Har kollat på många hus som vid första anblick verkar kanon men som dan efter inte är lika inttessanta. Var på vippen att skriva årskontrakt på ett som vi verkligen gillade tills jag uppmärksammade att på andra sidan muren bodde det en Thaifamilj med höns, plus en tupp som gal som en toking, börjar visst gala när solen går upp å en annan gillar å ta sovmorgnar..

Men tyvvär uthyrt dom som hyr nu har kontrakt 3 månader till men dom har inte bestämt sig än om dom skall förlänga :( aja skall nog finna mitt där ute i mörkret ;)

Sitter och funderar på hur mycket jag är villig att betala per månad för ett hus 45k tänkte jag som max först men finns en del fina för 60k kanske man kan få ner dom till 50k men känns som mycket pengar i Thailand men så är det ju inga vanliga hus heller.

Skrev aldrig att jag gillade att fajtas nu är det du som får lära dig läsa. Raka motsatsen, meningslöst.

Skrev backar inte väsentlig skillnad mot gilla.
Nä fajtas är inget för mig för mycket våld i världen redan, visst kan man bli förbannad och vräka ur sig okvädningsord men går inte vidare till våld.

Bestämt mig för att lägga mig på ett max tak på 45000 baht i månaden borde jag få vad jag söker efter. Vill ha hus med privat pool tillhörande huset, antingen välmöblerat eller omöblerat, fin trädgård med något altanliknande där jag kan sitta och grilla på kvällen, helst gym i området runt 200m2 boyta, 3 sovrum+vardagsrum och kök typ. Finns många såna mellan 25000b-45000b får hoppas något av dom jag valt ut faller mig i smaken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
rogera
R
A
Svar