Hyror i Pattaya

 
Jag sätter mig inte i sitsen att vara helt beroende av en annan människa, jag har för stort kontrollbehov för det. Ett förhållande är ett givande och tagande, det är inte helt ovanligt att man kommer till ett läge där priset helt enkelt blir för högt för fördelarna med förhållandet. Det gäller båda parter och att gå emot det är ett säkert sätt att bli olycklig!

Självklart väljer man en partner som man känner bryr sig om en och är smart nog att inse att min lycka eller olycka är också hennes. Annars kan man lika gärna anställa en hemhjälp. Jag har gett henne 5 år i hembyn eftersom det var hennes förstahandsval och jag då inte hade några band i Thailand. Men nu är det dags för ett skifte, nu är priset för högt.

Ursäkta mina tvivel men jag har talat med folk som lärt sig tala Thai men som ändå har svårt att hitta riktiga vänner, en sådan som man kan dela allt med. Det är sådana enormt stora värderingsskillnader mellan väst och öst så det går inte att bo i en kultur och leva med en annan. Men kan man byta kultur, så visst. Då kan man få vänner. Jag vill höra en förstahandsuppgift från en Farang som har ”riktiga” Thailändska vänner innan jag tror på det.

Det är aldrig lätt att bryta upp livet och börja om på något nytt men min erfarenhet är att det alltid är värt det och blir bättre när man kommit ur kaoset.
 
Jag sätter mig inte i sitsen att vara helt beroende av en annan människa, jag har för stort kontrollbehov för det. Ett förhållande är ett givande och tagande, det är inte helt ovanligt att man kommer till ett läge där priset helt enkelt blir för högt för fördelarna med förhållandet. Det gäller båda parter och att gå emot det är ett säkert sätt att bli olycklig!

Självklart väljer man en partner som man känner bryr sig om en och är smart nog att inse att min lycka eller olycka är också hennes. Annars kan man lika gärna anställa en hemhjälp. Jag har gett henne 5 år i hembyn eftersom det var hennes förstahandsval och jag då inte hade några band i Thailand. Men nu är det dags för ett skifte, nu är priset för högt.

Ursäkta mina tvivel men jag har talat med folk som lärt sig tala Thai men som ändå har svårt att hitta riktiga vänner, en sådan som man kan dela allt med. Det är sådana enormt stora värderingsskillnader mellan väst och öst så det går inte att bo i en kultur och leva med en annan. Men kan man byta kultur, så visst. Då kan man få vänner. Jag vill höra en förstahandsuppgift från en Farang som har ”riktiga” Thailändska vänner innan jag tror på det.

Det är aldrig lätt att bryta upp livet och börja om på något nytt men min erfarenhet är att det alltid är värt det och blir bättre när man kommit ur kaoset.
Du verkar behöva denna vänskap som du pråtar om. Jag har min fru som partner o vän jag kommer nu inte att ha några Thai vänner kommer nu aldrig att behärska språket så väl tror jag men vem vet?
 
Du verkar behöva denna vänskap som du pråtar om. Jag har min fru som partner o vän jag kommer nu inte att ha några Thai vänner kommer nu aldrig att behärska språket så väl tror jag men vem vet?

Det var lite det som var poängen, det är inte bara språkliga skillnader, det är skillnader i hur man tänker och interagerar med andra.

Att ha frun som enda ”vän” skulle inte fungera för mig även om vi är bra vänner men den vänskapen bygger ju på ömsesidig kärlek och respekt för våra olika kulturarv.

Den vänskap jag efterlyser är någon att i samförstånd diskutera hur man förväntas agerar som man i Thailand, t ex i frågor om mitt eget förhållande men även i frågor om teknikaliteter som juridik och teknik.

Jo, jag har fortfarande behov av att gå ut med ”grabbarna” och ta en öl...
 
Men oavsett Mackes, hoppas att du kommer att trivas i Pattaya, kommer nog själv att synas en del där framöver.
Funderar på om det finns en bra minigolf i stan, nån som vet?
Det finns flera bra minigolf och som jag skrivit innan även en 9 håls kortbana på Pratumnak soi4.
Nu kanske du menade nåt annat och jag inte förstod skämtet men var du seriös så ja minigolfbanor finns.
 
Det finns flera bra minigolf och som jag skrivit innan även en 9 håls kortbana på Pratumnak soi4.
Nu kanske du menade nåt annat och jag inte förstod skämtet men var du seriös så ja minigolfbanor finns.
Va jag är väl alltid serlös [emoji16]

Jo jag menade riktiga minigolfbanor, kan du tipsa om någon?
 
Va jag är väl alltid serlös [emoji16]

Jo jag menade riktiga minigolfbanor, kan du tipsa om någon?
Ligger en minigolf på thappraya precis i början av uppförsbacken från Pattaya om man kör mot Jomtien 100m efter bron som går till bali hai på höger sida om vägen.
 
Hoppsan vad dyrt att hyra.
Du har inte funderat på att köpa? [emoji41]
Funderat ja men inte i Pattaya, däremot så funderar jag på att köpa mark och bygga på ett annat ställe.
Sen finns det ju en anledning att en del hus inte är uthyrda mitt i högsäsongen och en del står tomma år efter år.
Jag har inte bråttom, bara kollat läget och insett att nu är ingen bra tid att skaffa långtids kontrakt.
 
Funderat ja men inte i Pattaya, däremot så funderar jag på att köpa mark och bygga på ett annat ställe.
Sen finns det ju en anledning att en del hus inte är uthyrda mitt i högsäsongen och en del står tomma år efter år.
Jag har inte bråttom, bara kollat läget och insett att nu är ingen bra tid att skaffa långtids kontrakt.

Köpa mark i tjejens by och bygga? All in.

För ett år sedan var det jämngammal tjej det enda som dög och i HH.

Nu yngre tjej, tittar på Pattaya som du aldrig gillat, bygga och äga, börjar likna all-in.
 
Köpa mark i tjejens by och bygga? All in.

För ett år sedan var det jämngammal tjej det enda som dög och i HH.

Nu yngre tjej, tittar på Pattaya som du aldrig gillat, bygga och äga, börjar likna all-in.
Vem har snackat om att bygga i tjejens by?
Har jag ens sagt att det handlar om Thailand?
 
Senast redigerad av en moderator:
Man tar väl oftast dom beslut som känns bäst just då men ibland saknas fakta och erfarenhet och man låter känslorna styra över förnuftet vilket sällan leder till långsiktigt bra beslut. Ex det här att gå "All in" för tjejen som en del propagerar för att man ska göra. Har en bekant som sitter i just den sitsen nu och inte vet hur han ska komma ur. Han gjorde som många andra och byggde ett fint litet hus i fruns hemby, i början var allt gulligt och lite kul i samband med husbygget, då fanns det ju något att engagera sig i. Men ca ett år efter att huset var byggt och den grå vardagen kom så stod det klart för honom att livet inte alls blev som han tänkt sig, han bokstavligen klättrar på väggarna och vill inget hellre än att flytta ner till vännerna vid kusten igen. Problemet är dock att han älskar sin fru mycket och hon stortrivs med livet i byn, dom har ju det finaste huset och hon har uppnåt den sociala statusen i byn som dom alla suktar efter och vill absolut inte flytta ner till turisthålan igen.
Som grädde på moset så la han precis alla pengar han hade på huset.
Så vad tycker du att han ska göra?

Man blir lite sorgsen då man läser sådant... Frågan var ju inte alls riktad till mig, men jag skulle nog säga att det vore bäst för alla att stanna kvar och bita ihop. Att känna av suget från kompisar, med allt vad det innebär förstår jag, men i längden så....
 
Man blir lite sorgsen då man läser sådant... Frågan var ju inte alls riktad till mig, men jag skulle nog säga att det vore bäst för alla att stanna kvar och bita ihop. Att känna av suget från kompisar, med allt vad det innebär förstår jag, men i längden så....

Lurig situation, och man vet ju inte hur illa ställt det är. Men om han inte vantrivs alltför mkt kanske det går att lösa med "småsemestrar" till polarna. Vet flera som kör med det, men de vantrivs ju inte i obygden, utan tycker det är skönt att "komma hem".
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp