Immigration, granska utlänningars bankkonton.

Inte ens bankfolket här är ju utbildade till sin position alltid.
Ok jag har fått det jag viljat ha men det är för att jag alltid är förberredd på att möta någon som inte vet och jag är fullt förberedd har med mig gällande papper och vad bankens huvudkontor säger plus att jag har kollat noga innan så jag vet att jag har rätt.
Är ju fler på forumet som inte lyckats få igenom det jag fått med bankerna än fått igenom.
Och nu skall då immigration officer granska ekonomi som har 0 utbildning i det.
Om dom vill kolla upp varifrån en summa pengar kommer ifrån, så kollar dom först om pengarna kommer via en Internationell Transfer eller från ett thai- konto = Interbank Transfer. Kommer pengarna från t.ex Sverige,så tar det stopp direkt. Är transfern godkänd i Sverige, hur ska då t ex Bangkok Bank kunna lista ut varifrån pengarna kommer? Däremot är det överföringar mellan thai-banker, då kommer frågorna att hagla från Immigration.

Malaysia verkar vara ett bra alternativ, bra skatteregler, tack för det tipset.
1000 baht å ta flyget från KL till HH om man vill turista lite :)
Ska helt klart läsa på mer om Malaysia och ta en tripp dit i vinter, fick ett tips om att Penang eller hur det nu stavas är roligare än KL.

Är inte alls förtjust i KL.
Får ingen feeling alls på maten och upplever befolkningen som ganska ohövlig och otrevligt. Inte på ett genuint sätt som kineserna utan bara på ett dåligt sätt.

Har hört att det skall vara betydligt trevligare i kustorterna där det är mer turister. Men har inte varit där ännu utan bara några gånger i KL.

Varje gång tänker jag... varför gillar jag inte KL? Sedan går jag ut från flygplatsen och blir påmind... :(

Är inte alls förtjust i KL.
Får ingen feeling alls på maten och upplever befolkningen som ganska ohövlig och otrevligt. Inte på ett genuint sätt som kineserna utan bara på ett dåligt sätt.

Har hört att det skall vara betydligt trevligare i kustorterna där det är mer turister. Men har inte varit där ännu utan bara några gånger i KL.

Varje gång tänker jag... varför gillar jag inte KL? Sedan går jag ut från flygplatsen och blir påmind... :(
Jag skulle nu inte vilja bo där men säger inte nej till de, om jag kan göra business där.
Skulle säkert göra business med djävulen...

Det var inget konstigt de frågade efter utan ett intyg om att jag var ogift då vi träffades. De tog fram ett ryskt papper och sa ett sådant vill vi ha. Vi informerade honom om att det är över 20 år sedan i gifte oss registrerade vårt äktenskap samma år i både länderna och det är nu mer än 10 år sedan vi lämnade Sverige. Jag har ingen kontakt kvar med Sverige. Eller möjlighet att få fram detta paper härifrån om det är möjligt vilket jag betvivlar sa jag.
Han upplyst oss om att de har inga tidigare upp gifter sparade om oss och han kan bara se den senast extension därför kan de inte god känna de äktenskap bevis som vi har på både svenska engelska thai från respektive folkbokföring. Utan jag har 30 dagar på mig efter detta skall jag lämna landet.
Det som en klarhet vad det gällde för papper de frågade efter. Vill inte gå in på mera nu.

Jag kan tillägg att jag är inte besviken utan det känns faktiskt bra att äntligen tag i detta och skaffa mig en riktig adress. Liksom en behövlig spark. Känns spännande att köpa ett hus eller lägenhet till och lämna Thailand.
Samtidigt kommer vi spara en del på detta också omkostnaderna ser ut att bli lägre. Tur man inte sitter låst som en thailändare.
Känns riktigt bra nu hoppas bara inte de börjar bråka innan jag har flyttat.

Det var inget konstigt de frågade efter utan ett intyg om att jag var ogift då vi träffades. De tog fram ett ryskt papper och sa ett sådant vill vi ha. Vi informerade honom om att det är över 20 år sedan i gifte oss registrerade vårt äktenskap samma år i både länderna och det är nu mer än 10 år sedan vi lämnade Sverige. Jag har ingen kontakt kvar med Sverige. Eller möjlighet att få fram detta paper härifrån om det är möjligt vilket jag betvivlar sa jag.
Han upplyst oss om att de har inga tidigare upp gifter sparade om oss och han kan bara se den senast extension därför kan de inte god känna de äktenskap bevis som vi har på både svenska engelska thai från respektive folkbokföring. Utan jag har 30 dagar på mig efter detta skall jag lämna landet.
Det som en klarhet vad det gällde för papper de frågade efter. Vill inte gå in på mera nu.
Låter ju helt sjukt, när man viger sig måste man ju visa att man är ogift som Svensk, eftersom ni är vigda så har ni ju gjort det.
Jag hade kontaktat Svenska ambassaden och hört om möjlighet att få ett intyg, dom brukar vara hjälpsamma.

Låter ju helt sjukt, när man viger sig måste man ju visa att man är ogift som Svensk, eftersom ni är vigda så har ni ju gjort det.
Jag hade kontaktat Svenska ambassaden och hört om möjlighet att få ett intyg, dom brukar vara hjälpsamma.
Det hade varit en naturlig och självklar lösning men det kändes inte som att det var detta det handlade om. Jag känner mig lättad och hoppas vi kommer i väg härifrån.

Vissa saker har dock ordnat till sig. Frölunda är svenska mästare igen. Tänkte vara lite positiv då det ändå är lördag och jag "jobbat" oavbrutet sedan jag väckte tuppen i morse ;)

Tråkigt för @Khuntan, lycka till och hoppas verkligen att det ordnar sig till det bättre för dig!
Tror han snart är tillbaks , kan ju inte vara nåt större problem detta dokument , bara att ta ett annat Immigr kontor

:nod::nod::nod:
Glöm inte att Sverige inte är som det var för 10 år sedan ,, :'(
Här där jag bor är det ingen skillnad alls.
Dock har värdet på stugor och fastigheter stigit enormt.
Kanske man ska sälja i skärgården och köpa i något i annan del av landet för att få ta del av alla förändringar. :cool:
Sen har jag ju inga av de problem som rubriken handlar om i mitt nya land. :nod::nod::nod:

Har läst en del här på TS innan jag blev medlem,här finns många med mycket erfarenhet av Thailand. Men det verkar som det kommer bli svårare och kanske även sämre att bosätta sig där permanent,men tror ni även att bo där under 4-5 månader per år kommer bli svårare?
Det har jag haft i tanken nu under nåt år och börjat planera för!

Har läst en del här på TS innan jag blev medlem,här finns många med mycket erfarenhet av Thailand. Men det verkar som det kommer bli svårare och kanske även sämre att bosätta sig där permanent,men tror ni även att bo där under 4-5 månader per år kommer bli svårare?
Det har jag haft i tanken nu under nåt år och börjat planera för!
Fråga gärna Kurant , han vet bäst och mest om Thaialnd , trots att han inte bor där :beer:

Jag kan tillägg att jag är inte besviken utan det känns faktiskt bra att äntligen tag i detta och skaffa mig en riktig adress. Liksom en behövlig spark. Känns spännande att köpa ett hus eller lägenhet till och lämna Thailand.
Samtidigt kommer vi spara en del på detta också omkostnaderna ser ut att bli lägre. Tur man inte sitter låst som en thailändare.
Känns riktigt bra nu hoppas bara inte de börjar bråka innan jag har flyttat.
Varför ändrade du inte till retierment visa om pengar är inget problem?
Men som du skriver att du är lättat över det hela.
Lycka till i framtiden @Khuntan.
Jag hoppas bara att själv inte råka ut för det . Har inga tankar att åka till sverige i framtiden men frugan skulle vilja.555

Liknande trådar

P
Svar
26
Visningar
3 K
P

Tillbaka
Topp