Inkomst skatt i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonyma
  • Start datum Start datum

En middag för 2000 kr är säkert bättre än en middag för 200 kr men inte nödvändigtvis godare.

Jag tror att många människor som går på ställen och äter för 2000 kr per person gör det för att synas i mängden. Folk tittar på dom och tänker aha där sitter ett par som säkert har gott om pengar och då ökar givetvis parets självkänsla. På samma sätt som den ökar hos en person som kör runt i en ny Merca för en miljon.
Dessa personer kunde lika gärna ätit för 800 kr per person eller haft en bil för 300.000 men nej då ser ju inte andra hur rika dom är.

Finns massor av rika människor som inte har behov av att glänsa därför att deras självkänsla redan är så stark att dom klarar av att se mindre bemedlade ut.

Ta en sån som Zlatan uppfödd på Rosengård med usel självkänsla som säkert följt honom genom livet. Ingen har väl större behov av att glänsa än den mannen.

Det är så människor är sen om du är av en annan åsikt är möjligt.

BTT
Då tror du fel igen.

Jag tror jag förstår vad du menar och din spaning stämmer säkert för vissa. Jag tror dock du missat hur mycket pengar många faktiskt har. För många handlar det inte om en middag för 2,000 kronor eller en Merca för 1 miljon utan de har lätt råd med båda två. Precis som den klassiska frågan på diverse Thaiforum; "Ska jag betala 10,000 extra för Business Class eller ska jag lägga de pengarna på ett bättre hotell?" För många är det inte antingen eller, det är både och.

Jag flyger Economy till Kina/Japan/Korea varannan vecka och har inga problem med det. Jag skulle dock inte flyga Economy till Europa/Sverige. Det handlar inte om att visa något för någon; det är bara för jävla obekvämt att sitta i economy i 12 timmar.

Ja stämmer. Jag har ju enbart umgåtts med dom fattigaste i Thailand förutom frugan till sonen till Ägaren av krokodilfarmen i Pattaya. Hon var ganska rik.
//

BTT

Senast redigerad av en moderator:
Jag gillar korvstroganoff även yngste sonen, now daddy come home cooking.
Det kostar extra en falukorv på Big-C ca 165 baht men det är det värt inte precis så min ekonomi rasar för kör stroganoff en kväll.

En middag för 2000 kr är säkert bättre än en middag för 200 kr men inte nödvändigtvis godare.

Jag tror att många människor som går på ställen och äter för 2000 kr per person gör det för att synas i mängden. Folk tittar på dom och tänker aha där sitter ett par som säkert har gott om pengar och då ökar givetvis parets självkänsla. På samma sätt som den ökar hos en person som kör runt i en ny Merca för en miljon.
Dessa personer kunde lika gärna ätit för 800 kr per person eller haft en bil för 300.000 men nej då ser ju inte andra hur rika dom är.

Finns massor av rika människor som inte har behov av att glänsa därför att deras självkänsla redan är så stark att dom klarar av att se mindre bemedlade ut.

Ta en sån som Zlatan uppfödd på Rosengård med usel självkänsla som säkert följt honom genom livet. Ingen har väl större behov av att glänsa än den mannen.

Det är så människor är sen om du är av en annan åsikt är möjligt.

BTT
Skall tex en familj gå och äta pizza i Thailand så hamnar man snabbt på 2000 baht om man inte skall dela på 1.
Tror du skall prisuppdatera dig, kanske du inte har råd med Thailand längre.

Screenshot_20240602_085906_Chrome.jpg

Skall tex en familj gå och äta pizza i Thailand så hamnar man snabbt på 2000 baht om man inte skall dela på 1.
Tror du skall prisuppdatera dig, kanske du inte har råd med Thailand längre.

Screenshot_20240602_085906_Chrome.jpg

Lite skillnad på 2000 baht och 2000 kronor.

Jag har ätit mycket pizza i Pattaya på pizzahut som fanns redan på 90 talet strax intill Royal Garden Plaza på Beach Road.

Minns inte vad det kostade på 90 talet men ett par hundra baht typ.

Jag har faktiskt inte enbart levt på nudelsoppa i Pattaya om du nu trodde det.

BTT

Jag har ätit mycket pizza i Pattaya på pizzahut som fanns redan på 90 talet strax intill Royal Garden Plaza på Beach Road.

BTT

Äter man på pizza hut så är det inget tecken på att man är varken rik eller fattig. Snarare är det ett tecken på att man har dålig smak.

BTT
var på pizza hut 2023 februari 330 Bath en pizza ham Pattaya ..........
då var pizzan billigt jämfört med med 90 talet???

Möjligt, själv kan jag äta Mamma nudlar med ett kokt ägg några gånger i veckan, kostnad 10 baht.
Jag och frugan äter ofta Sabuschi på Central i Khon Kaen , 399 bath x 2 vilket då borde bli 798 bath, det blir det inte då det läggs skatt på detta i kassan när man ätit färdigt, 80 bath i skatt lägger de på, vilket jag ser som märkligt. I menyn 399 bath, men finns inget om skatt angivet där inte .
Iofs ändock prisvärt, men blir ändock fundersam på denna skatt ovanpå angivet pris

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
8 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K