Jag börjar känna värmen från Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"FA " sa:
Helt klart är att Mackfaktorn och Glimten hoppar in i diskussionen på ett bananskal och drar slutsatser utan att läsa vad folk skrivit tidigare i tråden. Funkar inte så bra.

Men Lego har nog bara otur idag och kanske skulle gå och sova lite tidigare ikväll.
FA mitt inlägg här var inte påhopp eller direkt riktat mot dig men när man läser många av dina inlägg så får eller tolkar jag det då det till att du har en stark misstro mot thai rätta mig gärna om jag har fel eller utveckla varför om det är så.
För vad vore ett forum egentigen utan att man kan ha olika uppfattningar .

Sen så måste väl detta vara bland det bättre Legolas skrivit.

Du kan aldrig få respekt av en annan människa om du misstror och utgår ifrån att den människan är oärlig och bara ute efter dina pengar. Kanske dags att leta vidare, och försöka att få tag i en dam som du kan "kasta ankar" ihop med, och bara slappna av med.

"Långeman " sa:
Hej Mr Sir One!!
Förlåt min fråga, men hur många erfarenheter har du totalt på din lista.
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Hur många erfarenheter är kanske inte så intressant men jag har erfarenheter sedan 20 år tillbaka i tiden. Jag är ingen barkille som sätter på fruntimmer mot betalning. Det har aldrig hänt och det kommer aldrig att hända. Jag är vän med en massa thai i min hemstad och jag bor granne med en kvinna från BKK. Vi umgås i stort sett dagligen och gör det på thaimaner. Hon kan rusa in i mitt hem med en bunke ris när hon ser vad jag har på grillen eller känner dofterna från mitt kök. På samma sätt är hennes hem öppet för mig. Om jag behöver något så öppnar jag med nyckel. går in och förser mig med det jag vill ha. Personligen så har jag haft fast förhållande med två kvinnor från Thailand. Det första startade 2009, varade i tre år och senare ett förhållande på ett år.
En drös med resor till Thailand har försett mig med kunskaper förutom de från mina vänner och relationer så jag är alltså inte blåst när det gäller landet i fråga.

Om du är ute efter att spela besserwisser så har du nog sketet i det blå skåpet

"Mackfaktorn " sa:
FA mitt inlägg här var inte påhopp eller direkt riktat mot dig men när man läser många av dina inlägg så får eller tolkar jag det då det till att du har en stark misstro mot thai rätta mig gärna om jag har fel eller utveckla varför om det är så.
För vad vore ett forum egentigen utan att man kan ha olika uppfattningar .

Sen så måste väl detta vara bland det bättre Legolas skrivit.

Du kan aldrig få respekt av en annan människa om du misstror och utgår ifrån att den människan är oärlig och bara ute efter dina pengar. Kanske dags att leta vidare, och försöka att få tag i en dam som du kan "kasta ankar" ihop med, och bara slappna av med.

Jo ibland blixtrar han till Lego men sen dyker han ner igen.

Så här är det Mackfaktorn.
I Thailand är det oerhört lätt att bli lurad in på bara skinnet om man är ovaksam, det händer tusentals faranger varje år.
Litar du 100% på alla människor du möter?
Är du avig mot dem du inte litar 100% på?
Vad jag säger är att man ska inte lita 100% på Thai, men det finns nåt imellan 0 och 100.
Jag är oerhört öppen och inbjudande mot människor jag möter som verkar trevliga, men litar jag på dem till 100%? Inte en chans.
Då vore jag inget annat än riktigt korkad.
ett 100% förtroende tar tid att förtjäna.

Det finns 4 personer som jag litar 100% på i hela världen, det är mina föräldrar, min bror och mitt x, ja mitt x är faktiskt en av dem.
Men min dotter ex litar jag inte 100% på, och då är jag tydligen avig mot henne lr ??

Ibland undrar man hur det är ställt med tankeförmågan hos en del här, oförmågan att tolka vad folk eg skriver är skrämmande.
Men det är väl så att som man känner sig själv känner man andra..
Svart eller vitt var det ja, nåt annat finns ju inte.
En del tolkar skriven text precis som att skribenten är totalt iq befriad, det säger mer om den som tolkar, puckon brukar vi kalla dem för...

Nu väntar jag bara på att nån ska skriva att det är synd om mig som bara litar på 4 pers i hela världen, för att lita på nån till 99% vet ni ju tydligen inte vad det är..

"Sir One " sa:
Hur många erfarenheter är kanske inte så intressant men jag har erfarenheter sedan 20 år tillbaka i tiden. Jag är ingen barkille som sätter på fruntimmer mot betalning. Det har aldrig hänt och det kommer aldrig att hända. Jag är vän med en massa thai i min hemstad och jag bor granne med en kvinna från BKK. Vi umgås i stort sett dagligen och gör det på thaimaner. Hon kan rusa in i mitt hem med en bunke ris när hon ser vad jag har på grillen eller känner dofterna från mitt kök. På samma sätt är hennes hem öppet för mig. Om jag behöver något så öppnar jag med nyckel. går in och förser mig med det jag vill ha. Personligen så har jag haft fast förhållande med två kvinnor från Thailand. Det första startade 2009, varade i tre år och senare ett förhållande på ett år.
En drös med resor till Thailand har försett mig med kunskaper förutom de från mina vänner och relationer så jag är alltså inte blåst när det gäller landet i fråga.

Om du är ute efter att spela besserwisser så har du nog sketet i det blå skåpet

Underbart med en sådan vänskap, Thai är helt underbara när man träffar rätt :)
En liten fråga bara, låt säga att du har ett par milj baht på ditt atm konto och det är allt du äger, skulle du då låta din Thai vän vakta ditt atm kort inkl kod medans du reser bort ett par dagar?

"FA " sa:
Underbart med en sådan vänskap, Thai är helt underbara när man träffar rätt :)
En liten fråga bara, låt säga att du har ett par milj baht på ditt atm konto och det är allt du äger, skulle du då låta din Thai vän vakta ditt atm kort inkl kod medans du reser bort ett par dagar?
Hypotetisk fråga. Dessutom är det inte en "liten" fråga om det är allt man äger.
Varför skulle jag lämna ifrån mig Mitt bankkort? det kan jag väl behöva på mitt resmål?
Men för att stilla din nyfikenhet så har jag faktiskt gjort något liknande en gång. Jag överförde alla mina banktillgångar till min dåvarande tjejs konto i Thailand inför en längre resa dit. Sammanlagt 200.000 Thb. Hon skulle ha kunnat strunta i att möta mig på flygplatsen och dragit med pengarna. Men icke! Den här tjejen var ärligheten själv, något som jag upptäckt då vi levt tillsammans i Sverige något år innan min resa till henne. När jag skulle hem igen så fanns det kvar c:a 50.000 THB som hon ville föra tillbaks till mitt konto. Jag nekade detta. Behåll dom, hjälp Nam, din systerdotter och din familj i stället. Att vi inte längre är tillsammans beror på andra omständigheter än ärlighet.
Folk är folk, i Sverige, i Thailand eller var du vill. Svenskarna är absolut inte de ärligaste man kan tänka sig. Myglet sprider sig, vägran att betala sina räkningar sprider sig. Man bestrider hantverkarens faktura på 50.000 SKR med vetskap om att det kostar mig mer att gå till tingsrätten än att avskriva skulden.

Men åter till frågan. Ja, jag skulle inte tveka att lämna mitt bankkort till en annan person om denne stod mig nära. Om jag blir blåst? Då har personen i fråga inte en susning om mina kontakter...:)

"Sir One " sa:
Hypotetisk fråga. Dessutom är det inte en "liten" fråga om det är allt man äger.
Varför skulle jag lämna ifrån mig Mitt bankkort? det kan jag väl behöva på mitt resmål?
Men för att stilla din nyfikenhet så har jag faktiskt gjort något liknande en gång. Jag överförde alla mina banktillgångar till min dåvarande tjejs konto i Thailand inför en längre resa dit. Sammanlagt 200.000 Thb. Hon skulle ha kunnat strunta i att möta mig på flygplatsen och dragit med pengarna. Men icke! Den här tjejen var ärligheten själv, något som jag upptäckt då vi levt tillsammans i Sverige något år innan min resa till henne. När jag skulle hem igen så fanns det kvar c:a 50.000 THB som hon ville föra tillbaks till mitt konto. Jag nekade detta. Behåll dom, hjälp Nam, din systerdotter och din familj i stället. Att vi inte längre är tillsammans beror på andra omständigheter än ärlighet.
Folk är folk, i Sverige, i Thailand eller var du vill. Svenskarna är absolut inte de ärligaste man kan tänka sig. Myglet sprider sig, vägran att betala sina räkningar sprider sig. Man bestrider hantverkarens faktura på 50.000 SKR med vetskap om att det kostar mig mer att gå till tingsrätten än att avskriva skulden.

Men åter till frågan. Ja, jag skulle inte tveka att lämna mitt bankkort till en annan person om denne stod mig nära. Om jag blir blåst? Då har personen i fråga inte en susning om mina kontakter...:)

Innebär alltså att du inte alls litar till 100% på "en annan person om denne stod mig nära", du förlitar dig istället på att dina kontakter löser ev problem, men utan dessa kontakter så skulle du inte alls lämna kortet till "en annan person om denne stod mig nära"

Och att du litatde på ditt x med 200K behöver inte heller betyda att du litade på henne till 100%.

Om jag tar hem en prost så litar jag på att hon inte snor min 500 bahting jag lagt på soffbordet, hon vill ju inte missa tusingen som ska komma senare..
Men skulle jag lämna henne med 2000 baht på bordet? Ja beroende på vilken stad och vilken bar hon kom ifrån så vill hon kanske inte riskera massa tjafs för att tjäna 1000 baht extra. Men 10.000 baht då? Nej då är risken väldigt stor att hon tar dem å drar.

Man litar på människor olika mycket beroende på omständigheter.
Men 100% är 100%, 99% är nåt helt annat..

"FA " sa:
Innebär alltså att du inte alls litar till 100% på "en annan person om denne stod mig nära", du förlitar dig istället på att dina kontakter löser ev problem, men utan dessa kontakter så skulle du inte alls lämna kortet till "en annan person om denne stod mig nära"
Va F@n. Är du född bakom en folkavagn och tappad efter en annan?
Du är ju bara ute efter att tugga dynga så jag lägger ner konversationen med dig.
Eller är det Lao Kao som får dig att agera så kitsligt?
Nu ska jag ta mig ett glas norsk champage- Skål på dig tjatmoster.

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en pissepotta i en svångrem om halsen." Det var väl i april du reggade dig här? 1:a april... det förklarar en del :)

"Sir One " sa:
Va F@n. Är du född bakom en folkavagn och tappad efter en annan?
Du är ju bara ute efter att tugga dynga så jag lägger ner konversationen med dig.
Eller är det Lao Kao som får dig att agera så kitsligt?
Nu ska jag ta mig ett glas norsk champage- Skål på dig tjatmoster.

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en pissepotta i en svångrem om halsen." Det var väl i april du reggade dig här? 1:a april... det förklarar en del :)

Du har tydligen missat en del här i tråden, jag försöker bara visa på att bara för att man inte litar till nån till 100% så betyder det inte att man är avig och misstänksam mot alla. Inte riktat till dig personligen.
Det finns folk här som inte fattar att man kan vara öppen, trevlig och generös mot människor man bara litar till 99% på...

"FA " sa:
Du har tydligen missat en del här i tråden, jag försöker bara visa på att bara för att man inte litar till nån till 100% så betyder det inte att man är avig och misstänksam mot alla. Inte riktat till dig personligen.
Det finns folk här som inte fattar att man kan vara öppen, trevlig och generös mot människor man bara litar till 99% på...
Fa, jag har inte tagit det personligt, inte alls. Du är ganska kul egentligen och jag förstår hur du resonerar. Min utgångspunkt är tillit men det innebär givetvis inte att jag skulle avhända mig alla tillgångar till vem som helst. Man ska inte ta allt så bokstavligt utan mer som en princip eller ett sätt att förhålla sig till sin omgivning.
Omgivningen, och det egna jaget mår bäst av visat förtroende.
Jag är inte avogt inställd mot dig heller men du drar en del lite för långt, t.o.m. utan för dess spets ibland.

Om du undrar vad norsk champagne är så är det hembränt med en TREO i :)

"Sir One " sa:
Fa, jag har inte tagit det personligt, inte alls. Du är ganska kul egentligen och jag förstår hur du resonerar. Min utgångspunkt är tillit men det innebär givetvis inte att jag skulle avhända mig alla tillgångar till vem som helst. Man ska inte ta allt så bokstavligt utan mer som en princip eller ett sätt att förhålla sig till sin omgivning.
Omgivningen, och det egna jaget mår bäst av visat förtroende.
Jag är inte avogt inställd mot dig heller men du drar en del lite för långt, t.o.m. utan för dess spets ibland.

Om du undrar vad norsk champagne är så är det hembränt med en TREO i :)

"Man ska inte ta allt så bokstavligt"
Berätta den för dom andra här..

PS!
Trodde att det var en Isan grogg som gubbarna dricker när svärmor kommer på besök ;)

"FA " sa:
Och det är att rätt många faranger blir lurade ända in på skinnet av Thai.
Phonta och några till här tillhör den kategorin som inte kommer att bli lurade.
Mackes har bara ren tur om han inte blir det..
Ingen går igenom livet utan att göra misstag men det är inte hur man undviker misstagen som gör skillnaden utan hur man hanterar dem.

I ett liv där man hanterar och lär sig av sina sina misstag kommer man att göra allt färre med åren. Jag har gått igenom två förhållanden tidigare och kommer inte att göra om samma misstag igen. Jag vet vad jag vill ha och hur jag får det idag. Så nej, min tid kommer inte att komma, den har redan varit.

Men visst ja, erfarenheter av ålder var ju ingenting värt i Sverige, jag glömde det...

Egentligen så tycker jag att dom flesta diskussioner här går att överföra till farang/farang förhållanden, eller?
Har du med relationer att göra så gäller det att ha en bakväg?

"lensos " sa:
Egentligen så tycker jag att dom flesta diskussioner här går att överföra till farang/farang förhållanden, eller?
Har du med relationer att göra så gäller det att ha en bakväg?
Jag har sagt det förut och säger det igen. Det finns bara ett sätt att satsa och det är fullt ut, oavsett om det gäller förhållande eller vad det gäller. Det är först då man kan lära sig något.

Du har ju knappast lärt dig något när du sprungit ut bakvägen, du tror bara att du vet något. Du har inte testat det hela vägen och kommer alltid att vara en "fegis".

Du har ju knappast lärt dig något när du sprungit ut bakvägen, du tror bara att du vet något. Du har inte testat det hela vägen och kommer alltid att vara en "fegis".

Har inte lärt mig klippa klistra ännu, sorry!
MEN
Självklart så har jag lärt mig just den hårda vägen att ha en ''dra åt helvete'' kassa!

"mackes " sa:
Ingen går igenom livet utan att göra misstag men det är inte hur man undviker misstagen som gör skillnaden utan hur man hanterar dem.

I ett liv där man hanterar och lär sig av sina sina misstag kommer man att göra allt färre med åren. Jag har gått igenom två förhållanden tidigare och kommer inte att göra om samma misstag igen. Jag vet vad jag vill ha och hur jag får det idag. Så nej, min tid kommer inte att komma, den har redan varit.

Men visst ja, erfarenheter av ålder var ju ingenting värt i Sverige, jag glömde det...

2 förhållanden, ja då har du ju en massa erfarenhet..

Du säger att du inte kommer att göra om samma misstag igen, dvs undvika dem, och samtidigt säger du att det är inte hur man undviker misstagen som gör skillnaden utan hur man hanterar dem.

Du ser inte att du talar emot dig själv lr?

Och erfarenhet av ålder betyder tyvärr ingenting mackes.
Det finns dem som levt ett helt liv i en stuga i skogen...

"FA " sa:

Du säger att du inte kommer att göra om samma misstag igen, dvs undvika dem, och samtidigt säger du att det är inte hur man undviker misstagen som gör skillnaden utan hur man hanterar dem.

FA, du med kärringnamnet. Hur gammal är du med all den vishet som du visar upp? 130 år?
Vad f@n har du för erfarenhet jämfört med grabbarna här på cm som i de flesta fall haft minst 60 år att lära sig hur livet fungerar? Kom igen när du lekt av dig rommen. Tuppkyckling!

"FA " sa:

Det handlar om att göra misstag och lära sig av dem men man behöver ju inte göra samma misstag två gånger, det tillför inte så mycket.

Den normala människan samlar på sig mer erfarenheter ju äldre han/hon blir, dock värderas inte detta i Sverige och ditt argument för att det skall vara så är att ett fåtal människor lever eremitliv.

Det du håller på med nu är rent akademiskt/hypotetiskt resonemang, jag kan inte riktigt se värdet i det. Du tillför inte några sakargument, har du slut på dem?

"legolas " sa:
Mackes, ja håller naturligtvis med dig helt i det du skriver. Speciellt den med folk som springer ut bakvägen, livrädda i livet. Deras rädsla gör att de lär sig ingenting mer öän att stanna hemma och inte gå utanför dörrarna.

Denne FA uppvisar exakt dessa tendenser, han är urtypen av kille som snackar runt "bordet" där jägarna samlas. men stannar hemma när de övriga går ut på "jakt". Han har "hört" av sina mer erfarna vänner att djuren kan vara farliga!!!

Så han föredrar att stanna hemma som sagt var, och han öppnar fönstret lite grand på glänt, slänger ut lite brödsmulor och skjuter de djur som tittar förbi. Bara "gevärspipan sticker utanför fönstret.

Detta scenario för FA som kanske inte förstår analogier (liknelser) kan likställas med att hans "erfarenheter" egentligen nog bara sträcker sig till att ragga brudar på b arerna, och via postorder. Hans erfarenheter av riktiga förhållanden är nog ganska ringa, han är ju ganska ny i gamet s.a.s. men kaxig som fan....

Men tjöta gillar du,,, försök att ta till dig någonting, det är då som du kan lära dig någonting. Du får alldeles charmanta svarsinlägg här, men du ser inte träna för skogen antar jag.

legolas

Vackert skrivet hästen ;)
Fan jag som bara har haft ett förhållande me thai jag måste vara en riktig rokie ju :)

Precis som jag da , Ett forhollande i snart sju ar med den forsta Thaikvinna jag hall i mina armar ..Trots alla svek ,dock inte fran min hustru, sa har vi hallit ihop under denna tid och varit en stottepelare for varandra under de jobbiga och svara perioderna , det ar val andock att anse som ett gott tecken att man verkligen vill fran tva hall att det skall halla ....
Det blir mitt sista inlagg i denna trad da den inte har tillfort ett skit anser jag ...
Bara pajkastning

MVH Phonta

"Phonta " sa:
Precis som jag da , Ett forhollande i snart sju ar med den forsta Thaikvinna jag hall i mina armar ..Trots alla svek ,dock inte fran min hustru, sa har vi hallit ihop under denna tid och varit en stottepelare for varandra under de jobbiga och svara perioderna , det ar val andock att anse som ett gott tecken att man verkligen vill fran tva hall att det skall halla ....
Det blir mitt sista inlagg i denna trad da den inte har tillfort ett skit anser jag ...
Bara pajkastning

MVH Phonta

Men Pontha då!

Det är ju pajkastningen som är rolig, det är ju den som ger liv och fläkt åt alla trådar. Dessutom ger den värdefulla insikter i hur livet ter sig för somlig och en eftertankens förståelse för att alla thaiforum inte i första hand utgör rikets intelligensreserv.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp