När börjar ni semestern och vad har ni för planer?

Säger som Gyllenhammar, de efterklokas klubb är den största!
Tycker du att man skall bo ett par år i fattigdom först?
Ja det kan ju löna sig.

För en 18 år sedan kom det en falang till byn, med sin käraste.
Under flera års boende ihop visade han inga som helst tendenser att han hade pengar, han mörkade detta väl både för frugan och byn, inget stort brölopp.

Men efter ett fler tal år så tyckte väl han det var dax att bygga ett hus, med stor swimingpol och innvestera i mark.

Tyvärr dog han för några årsedan.

Efter som jag kände honom lite, så så får stod jag att han testade han lite.

Nu är hans fruga rikast i byn.

Men som en annan falang sa till mig, vi som inga pengar har, har heller inga bekymmer.

Så har du pengar kan det vara en ide att ligga lågt några år, för att läsa av läget

Skillnad dock om man varit gift i kanske 5-10 år när man bygger eller om det är ganska nyss man träffades.
Vräker man på med hus mm och knappt känner varandra får man skylla sig själv lite tycker jag.
Håller helt med dig! Först ska man ju lära känna varandra i Sverige eller att hyra något i Thailand. Att börja med att bygga hus har jag aldrig förstått.

Jag tar bara en vecka nu på fredag för att åka till Phetchaburi för att träffa en dam som jag har pratat med en månad. Få se hur vi känner för varandra. Jag fyller snart 60 och hoppas träffa någon som man kan tänka sig att leva ihop med de år man har kvar. Jag har de sista året mer och mer funderat på att "flytta" till Thailand permanent när man blir pensionär och därav mitt försök att kunna hitta en livskamrat som man kan leva med. Finansiellt kommer jag få en bra pension och jag har lägenhet och ett sommarhus som jag kan sälja när jag bestämmer mig för att flytta ner.

Gör dig av med lägenheten, sommarhuset kan du behålla, även om du "sinkskattar" i framtiden.

Min semester börjar v.29, det blir 4 veckor i Sverige, mest småutflykter, dottern vill till Öland några dagar, kan också bli en tripp till Stockholm. Sen så ska jag naturligtvis fiska en hel del, både i salt och sött vatten.
Tjejen studerar Sfi och dom kör på hela sommaren, men hon kan få ledigt då vi ska iväg, annars är det fullt focus på att lära sig Svenska nu för hennes del. Nästa år åker vi till Thailand, då en lite längre vistelse så länge dottern har sommarlov.

Är ju jättesvårt att skilja sig på Fillipinerna med.
Hört av Fillipinarna att det kan ta upp till 7 år att skilja sig om det ens blir godkänd.
En Fillipinare som jag segla med skiljde sig han fick inte ens komma ut och jobba på båt i par år han var som spetälsk, ingen ville ha med han att göra.
Svårt är det inte om båda är överens, men som du säger väldigt svårt om bara ena parten vill.
I Phil kan man dessutom förhala det hela genom att stämma sin maka/make för brustet hjärta om man vill skiljas.
Då måste det lagföras i domstol som civilmål först och som tar runt tre år i anspråk innan skilsmässo- förhandlingarna kan påbörjas.
Är det en utlänning så får denne reseförbud under tiden, i Thailand pekar frun på dörren och man är pank och singel igen ;):)

Hej ny medlem,har rest till thailand i 20 år så lite har man väl lärt sig
På tal om känna kvinnan 5 till 10 år innan man bygger hus.
Känner in kille i Pattaya som kom hem på natten,nyckeln passade inte i
låset och hans kläder låg på gräsmattan.
Hon hade bytt lås och kastat ut hans kläder.Ny pojkvän.
Dom hade bott i huset i 12 år.

Ta det lite vackert med att skaffa Thai dam är mitt tips om du har planer på att flytta hit. Nr 1 här är att finna platsen du vill bo på och då är prio 1 att fixa ett bra socialt umgänge. När du väl är klar med det kommer du att ha upptäckt att detta med damer är det absolut minsta problemet här, dom står i kö för att fånga dig.
Sen är Phetchaburi ingen stad du vill bo i om du inte talar flytande Thai och uteslutande vill umgås med Thai.
Åk 6 mil längre söderut istället till Hua Hin, här finns allt du drömmer om..
Detta är inget som jag kommer att spika direkt. Det får ta tid att lära känna varandra först. Dessutom måste jag jobba i Sverige 2-5 år till, så det är inget bråttom. Hon jobbar och försörjer sig själv. Hennes mamma och pappa är döda. Jag tänkte inte bygga något den första tiden i alla fall. Jag har läst många som säger hyr först och pröva innan något bygg beslut och det förstår jag till 100%.

Detta är inget som jag kommer att spika direkt. Det får ta tid att lära känna varandra först. Dessutom måste jag jobba i Sverige 2-5 år till, så det är inget bråttom. Hon jobbar och försörjer sig själv. Hennes mamma och pappa är döda. Jag tänkte inte bygga något den första tiden i alla fall. Jag har läst många som säger hyr först och pröva innan något bygg beslut och det förstår jag till 100%.

Och dom som inte bygger i begynnelsen, missar ett antal år att bo i eget hus....

Svårt är det inte om båda är överens, men som du säger väldigt svårt om bara ena parten vill.
I Phil kan man dessutom förhala det hela genom att stämma sin maka/make för brustet hjärta om man vill skiljas.
Då måste det lagföras i domstol som civilmål först och som tar runt tre år i anspråk innan skilsmässo- förhandlingarna kan påbörjas.
Är det en utlänning så får denne reseförbud under tiden, i Thailand pekar frun på dörren och man är pank och singel igen ;):)
Har du skiljt dig i Thailand så du vet?
Tog 15 minuter och kostade mig inget ur plånboken.
Dock behöll hon det halvfärdiga huset men pank var jag inte tvärtom hade mer än när jag kom till Thailand.

Vad Fillipinarna själva säger så är det inte så lätt som du säger att skilja sig, dom är kraftigt katolskt religösa i det landet och det är inte bara att skiljas även om båda vill.
Sen gäller samma sak i Thailand ifall parterna ej är överens, domstol.
Tror du att det är någon skillnad för utlänning Thai och Fillipinsk, tror du han har mer rätt i Fillipinerna eller om en skiljsmässo tvist uppstår?
Tror inte det är någon skillnad på Thailand och Fillipinerna vid en skiljmässa inför domstol, du är nog lika rättslös.
Jag bara påpekade att det var svårt att skilja sig och som sagt jag tar nog fastboendes ord före en turists ;)

Hej ny medlem,har rest till thailand i 20 år så lite har man väl lärt sig
På tal om känna kvinnan 5 till 10 år innan man bygger hus.
Känner in kille i Pattaya som kom hem på natten,nyckeln passade inte i
låset och hans kläder låg på gräsmattan.
Hon hade bytt lås och kastat ut hans kläder.Ny pojkvän.
Dom hade bott i huset i 12 år.
En del har en plan från början, och den kan sträcka sig tio år framåt, inga problem för thai kvinnor

Har du skiljt dig i Thailand så du vet?
Tog 15 minuter och kostade mig inget ur plånboken.
Dock behöll hon det halvfärdiga huset men pank var jag inte tvärtom hade mer än när jag kom till Thailand.

Vad Fillipinarna själva säger så är det inte så lätt som du säger att skilja sig, dom är kraftigt katolskt religösa i det landet och det är inte bara att skiljas även om båda vill.
Sen gäller samma sak i Thailand ifall parterna ej är överens, domstol.
Tror du att det är någon skillnad för utlänning Thai och Fillipinsk, tror du han har mer rätt i Fillipinerna eller om en skiljsmässo tvist uppstår?
Tror inte det är någon skillnad på Thailand och Fillipinerna vid en skiljmässa inför domstol, du är nog lika rättslös.
Jag bara påpekade att det var svårt att skilja sig och som sagt jag tar nog fastboendes ord före en turists ;)
Har aldrig hört talas om utreseförbud för någon utlänning i Thailand, men ge gärna exempel.....

Skilsmässa i Thailand tar max en timme på ampur, kanske 60b i kopieringskostnader och lite dricks till två vittnen.
Farangen mister i de flesta fall allt förstås i båda länderna.

Problemet är väl att många inte vet eller kanske har råd att driva en skiljsmässa vidare och oftast kostar det nog mer än det ger.
Jag vet dock 2 faranger den ena min granne där dom fått vårdnaden av barnen här nere.
Den andre farangen har jag inte träffat bara hans ex fru, hon bodde i byn jag bodde i innan.
Hon fick bara träffa barnen och dom fick åka och hälsa på men han hade vårdnaden hon var alltid så orolig för att han skulle ta barnen en dag och flytta från Thailand så hon aldrig fick träffa dom igen.
Så det går att anställa en bra advokat och driva det i domstol med och inte bara acceptera att låset är bytt men var beredd på att det är stor chans att det kostar mer än det smakar för vi män är alltid rättslösa vid en skiljsmässa vilket land vi än befinner oss i.

Har aldrig hört talas om utreseförbud för någon utlänning i Thailand, men ge gärna exempel.....

Skilsmässa i Thailand tar max en timme på ampur, kanske 60b i kopieringskostnader och lite dricks till två vittnen.
Har jag sagt något om utreseförbud, jag vet inte vad som gäller här om man drar det inför domstol så den biten uttalar jag mig inte om.

Man får vid en skiljsmässa skriva under ett papper på om nu så är fallet att man inte har några gemensamma barn.
Man får skriva under ett papper på att ingen av parterna ställer eller kommer ställa framtida ekonomiska krav på motparten.
Jag och exet har själva skrivit under dessa, dessa papper har amphoen att delge och bara att skriva under, stämplas och alla ser glada eller ledsna ut.
Gick skitlätt men tog lite tid innan jag vågade mog dit och skiljas för jag lyssnade för mycket på andra farangers rykten först innan jag träffade en Svensk som hade skiljt sig här nere och berätta hur lätt det var.
Då åkte jag upp och var till och med lättare och tror inte ens jag betalade för kopieringspappret det var gratis.

Har jag sagt något om utreseförbud, jag vet inte vad som gäller här om man drar det inför domstol så den biten uttalar jag mig inte om.
Var just nere och frågade familjen här, dom säger att det är väldigt enkelt att skilja sig i Phil om båda är överens, snack om katolism och region är bara svammel, dom är inte alls så religösa här.
En skilsmässa är en juridisk sak.
I Phil beläggs utlänningar med reseförbud om det ska gå till domstol....

Var just nere och frågade familjen här, dom säger att det är väldigt enkelt att skilja sig i Phil om båda är överens, snack om katolism och region är bara svammel, dom är inte alls så religösa här.
En skilsmässa är en juridisk sak.
I Phil beläggs utlänningar med reseförbud om det ska gå till domstol....
Är väl få katolska länder i världen där kyrkan har sådan makt som i Fillipinerna.
Konstigt att Filipinare ombord inklusive han jag prata med tidigare som har skiljt sig i Fillipinerna säger tvärtom mot det du säger angående att skilja sig?

Är väl få katolska länder i världen där kyrkan har sådan makt som i Fillipinerna.
Konstigt att Filipinare ombord inklusive han jag prata med tidigare som har skiljt sig i Fillipinerna säger tvärtom mot det du säger angående att skilja sig?
Du har rätt @Jonas på Fillipinerna är det oerhört svort att skilja sig och inte bara det det är olaligt att skilja sig på Fillipinerna.

Också det här att man blir medskyldig till sin frus skulder här i Thailand som hon kan har åtdragit sig utan mannens vetskap ställer jag mig tveksam till.
Exet hade dragit på sig skuld efter vi separerat men inte skiljt oss.
Hon skulle upp till någon typ av rättsväsende gällande betalning av den skulden.
Skulden gällde bara henne och ställdes inget krav på mig gällande den hörde aldrig något om det ens personligen.
Enda jag behövde göra var skriva under skiljsmässopapprena mina banktillgångar fråga dom inte ens om.
Men många faranger här nere tar bara Thaisens ord på något utan att driva det vidare och sen går dom runt och säger att detta gäller i Thailand men i själva verket har dom bara tagit allt för givet och inte ens försökt skydda sig själva bara accepterat vad som sagts.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
20
Visningar