När börjar ni semestern och vad har ni för planer?

@Jonas Vatikanet och Fillipinerna är dom städer som inte har divorce law i hela världen.
Ja och i ett land där dom inte är så religösa som mr @kurant säger, dom bara korsfäster sig på påsk och det är trafikstockningar till kyrkan Onsdagar och Söndagar ;)

https://www.nytimes.com/2016/07/29/opinion/will-the-philippines-finally-legalize-divorce.html

http://info.legalzoom.com/philippine-laws-divorce-separation-annulment-20694.html

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Divorce_law_by_country

Philippine law, in general, does not provide for divorce inside the country, and remain the only UN-member state to do so. The only exception is with respect to Muslims, who are allowed by their religion to divorce in certain circumstances. For the majority non-Muslims, the law only allows for annulment of marriages.

Är väl få katolska länder i världen där kyrkan har sådan makt som i Fillipinerna.
Konstigt att Filipinare ombord inklusive han jag prata med tidigare som har skiljt sig i Fillipinerna säger tvärtom mot det du säger angående att skilja sig?
Kan ju bara svara för vad jag får rätt på plats i Phil just nu, men kyrkan har tappt mycket makt sista tiden enligt media och de jag träffar här. Har nog pratat med mer än 20 personer om detta, de flesta filipino faktiskt.
Det är lätt att skiljas om båda är överens, det handlar nästan bara om formalia precis som i Thailand.
De flesta vigslar här är borgliga numera där kyrkan har ringa makt.

Samboförhållanden är lagliga trots påvens alla påbud. Inga problem att ha gemensamma barn som ogifta heller.

Om jag inte minns fel så nobbade Duterte (presidenten) påven att besöka landet för inte så länge sedan.
Preventinmedel är tillåtna mot Vatikanens vilda protester, aborter är på väg att legaliseras.

Kyrkorna här i Phil är långt i från katolska kanske bara Spanska kyrkan,, de flesta är frireligiösa som Sjundedagsadventister, Jehovas vittnen, Evangeliska frikyrkor, Pingstkyrkan, Mormoner, Lutherska kyrkor och även Frälsningsarmén är på plats.

Det kyrkliga påminner mycket om i USA, det finns privata kyrkor i nästan varje kvarter, en del bara i ett garage med ett kors på väggen. Hela kollekten går förstås till pastorn/ägaren.

Men så blev inte ju Phil självständigt från USA förrän efter WW2.

Tro inte på allt dina filippinska matroskollogor säger. Ofta säger det dom tror du vill höra beroende hur frågan ställs.

De flesta matroser från Phil jag träffade innan jag slutade jobba, skröt ofta att dom hade både fru och älskarinnor som dom försörjde i Phil :D

Kan ju bara svara för vad jag får rätt på plats i Phil just nu, men kyrkan har tappt mycket makt sista tiden enligt media och de jag träffar här. Har nog pratat med mer än 20 personer om detta, de flesta filipino faktiskt.
Det är lätt att skiljas om båda är överens, det handlar nästan bara om formalia precis som i Thailand.
De flesta vigslar här är borgliga numera där kyrkan har ringa makt.

Samboförhållanden är lagliga trots påvens alla påbud. Inga problem att ha gemensamma barn som ogifta heller.

Om jag inte minns fel så nobbade Duterte (presidenten) påven att besöka landet för inte så länge sedan.
Preventinmedel är tillåtna mot Vatikanens vilda protester, aborter är på väg att legaliseras.

Kyrkorna här i Phil är långt i från katolska kanske bara Spanska kyrkan,, de flesta är frireligiösa som Sjundedagsadventister, Jehovas vittnen, Evangeliska frikyrkor, Pingstkyrkan, Mormoner, Lutherska kyrkor och även Frälsningsarmén är på plats.

Det kyrkliga påminner mycket om i USA, det finns privata kyrkor i nästan varje kvarter, en del bara i ett garage med ett kors på väggen. Hela kollekten går förstås till pastorn/ägaren.

Men så blev inte ju Phil självständigt från USA förrän efter WW2.

Tro inte på allt dina filippinska matroskollogor säger. Ofta säger det dom tror du vill höra beroende hur frågan ställs.

De flesta matroser från Phil jag träffade innan jag slutade jobba, skröt ofta att dom hade både fru och älskarinnor som dom försörjde i Phil :D
Då är ju frågan varför jag skall tro mer på dina Filipinska källor?
Vet inte vilken typ av fillipinare och utbildningsnivån på dom, men är det fillipinare du träffar runt barerna så tar jag deras sanning med en nypa salt precis som jag tar dom flesta Thais sanning med en nypa salt då dom inte brukar ha någon koll vad som gäller 1 km utanför deras hemby.
Här ombord har vi utbildade Filippinare, bara på bryggan vi är skandinaver.
Allt från matroser då (men även dom har en hög utbildning i Fillipinska mått, flera av dom har redan styrmansutbildning och bara gör sjötid för att få göra stymansexamen) till 2nd engineers som är utbildade chief engineers.
Att förhållningsättet till kyrkan ändrats ändrar inte lagen, sålänge den finns så är det inte lagligt att skilja sig.
Du ger mig ingen anledning att tvivla på mina kollegor ombord.
Och inga som springer runt här ombord och skryter om älskarinnor.

Och dom som inte bygger i begynnelsen, missar ett antal år att bo i eget hus....

Vad för skulle detta var bättre än att hyra, bara för att kappa sig på bröstet, att du bor i eget hus i Th.
Norrmannen trodde i 8 år att huset jag hyr var hans, men det uppdagade jag, vid skrivning av hyreskontraktet, att hans fru stod som ägare. Sedan detta pratar hon inte med mig 555

Också det här att man blir medskyldig till sin frus skulder här i Thailand som hon kan har åtdragit sig utan mannens vetskap ställer jag mig tveksam till.
Exet hade dragit på sig skuld efter vi separerat men inte skiljt oss.
Hon skulle upp till någon typ av rättsväsende gällande betalning av den skulden.
Skulden gällde bara henne och ställdes inget krav på mig gällande den hörde aldrig något om det ens personligen.
Enda jag behövde göra var skriva under skiljsmässopapprena mina banktillgångar fråga dom inte ens om.
Men många faranger här nere tar bara Thaisens ord på något utan att driva det vidare och sen går dom runt och säger att detta gäller i Thailand men i själva verket har dom bara tagit allt för givet och inte ens försökt skydda sig själva bara accepterat vad som sagts.

Eller vad dom hört vid " Domstolen stenbordet"

Då är ju frågan varför jag skall tro mer på dina Filipinska källor?
Vet inte vilken typ av fillipinare och utbildningsnivån på dom, men är det fillipinare du träffar runt barerna så tar jag deras sanning med en nypa salt precis som jag tar dom flesta Thais sanning med en nypa salt då dom inte brukar ha någon koll vad som gäller 1 km utanför deras hemby.
Här ombord har vi utbildade Filippinare, bara på bryggan vi är skandinaver.
Allt från matroser då (men även dom har en hög utbildning i Fillipinska mått, flera av dom har redan styrmansutbildning och bara gör sjötid för att få göra stymansexamen) till 2nd engineers som är utbildade chief engineers.
Att förhållningsättet till kyrkan ändrats ändrar inte lagen, sålänge den finns så är det inte lagligt att skilja sig.
Du ger mig ingen anledning att tvivla på mina kollegor ombord.
Och inga som springer runt här ombord och skryter om älskarinnor.

Ge dig nu, nästan lika otrevlig som den avstängde. Gränsen till påhopp.
Du kan aldrig ha fel eller hur. ;)

Jag besöker aldrig barer i Phil, gjorde det sällan i Thailand heller, lever i hop med en högutbildad filipina sen några år, även en längre period i Thailand tillsammans med henne .
Hon kommer från stor framgångsrik familj inom detaljhandel som är mycket duktiga på engelska språket.
Flera kusiner jobbar inom sjöfart i Europa, några anlöper svenska hamnar så vi har en del att snacka om.

Inte någon secondhand övergiven kvinna som många andra träffar i SOA.

Jag har jobbat inom container och sjöfart i 46 år i en större hamn och träffat mångfalt mer filipino-matroser på däck och mässar än du hunnit med. :)

Jag är säker att jag har mycket mer färsk kunskap om livet i Phil än du trots matroser och google.

Jag håller min "familj" här som kunnigare i dessa frågor.
Skiljas ska inte vara svårare här än i LOS.
Det handlar bara om juridik och lite gammaldags moral och etik.

Gifta sig är visst mycket krångligare ;) här.

Vad för skulle detta var bättre än att hyra, bara för att kappa sig på bröstet, att du bor i eget hus i Th.
Norrmannen trodde i 8 år att huset jag hyr var hans, men det uppdagade jag, vid skrivning av hyreskontraktet, att hans fru stod som ägare. Sedan detta pratar hon inte med mig 555

Var har jag skrivit att det skulle vara bättre att äga eller bo i hus? jag skrev något om "tiden".

Också det här att man blir medskyldig till sin frus skulder här i Thailand som hon kan har åtdragit sig utan mannens vetskap ställer jag mig tveksam till.
Hon skulle upp till någon typ av rättsväsende gällande betalning av den skulden.
Skulden gällde bara henne och ställdes inget krav på mig gällande den hörde aldrig något om det ens personligen.
Enda jag behövde göra var skriva under skiljsmässopapprena mina banktillgångar fråga dom inte ens om.

Men många faranger här nere tar bara Thaisens ord på något utan att driva det vidare och sen går dom runt och säger att detta gäller i Thailand men i själva verket har dom bara tagit allt för givet och inte ens försökt skydda sig själva bara accepterat vad som sagts.

Du ska inte alls vara tveksam, har ena parten utan den andra partens (inom äktenskapet) vetskap, så står låntagaren ensam för skulden,
jag var själv tillfrågad av min fru om hon fick ta ett lån om 200" för att köpa en väg, jag sa ja, och hon var iväg till fackföreningen (långivaren) för att hämta papper som jag skulle skriva under, dom tyckte det var så "små" pengar så att mannen behövde inte skriva på. Detta har jag beskrivit i tråden: Ubon bygger en farm. Och med detta så kan dom inte kräva mig på betalning, att skriva under är samma sak som att gå i borgen.

Hej ny medlem,har rest till thailand i 20 år så lite har man väl lärt sig
På tal om känna kvinnan 5 till 10 år innan man bygger hus.
Känner in kille i Pattaya som kom hem på natten,nyckeln passade inte i
låset och hans kläder låg på gräsmattan.
Hon hade bytt lås och kastat ut hans kläder.Ny pojkvän.
Dom hade bott i huset i 12 år.
Man vet ju inte mycket om deras förhållande. han kanske var notorisk otrogen och kom hem sent alla nätter. Knappast hade de det bra och hon träffade en ny man och ringde låssmeden.

Inget är hugget i sten, så än så länge är det fullt allvar med skolan som gäller. Och det man lär sig nu det har man alltid nytta av i framtiden även om man bor i Thailand.
Tur att du ändrat dig, vill minnas du skulle vänta flytta till dina plastbarn gått färdigt skolan och sätta ditt eget på en byskola ...hoppas att skolan är lika viktig för alla tre ...

Tur att du ändrat dig, vill minnas du skulle vänta flytta till dina plastbarn gått färdigt skolan och sätta ditt eget på en byskola ...hoppas att skolan är lika viktig för alla tre ...
Självklart, skulle aldrig göra några skillnader!

Senast redigerad av en moderator:
Skillnad dock om man varit gift i kanske 5-10 år när man bygger eller om det är ganska nyss man träffades.
Vräker man på med hus mm och knappt känner varandra får man skylla sig själv lite tycker jag.
Dom hade varit ihop i 10 år så om du tror att du är trygg bara för att du känner din tjej så tänk om..

Bland det första jag kom underfund med här var att vill man veta nåt så fråga inte en Thai..

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
20
Visningar