Kan ju bara svara för vad jag får rätt på plats i Phil just nu, men kyrkan har tappt mycket makt sista tiden enligt media och de jag träffar här. Har nog pratat med mer än 20 personer om detta, de flesta filipino faktiskt.
Det är lätt att skiljas om båda är överens, det handlar nästan bara om formalia precis som i Thailand.
De flesta vigslar här är borgliga numera där kyrkan har ringa makt.
Samboförhållanden är lagliga trots påvens alla påbud. Inga problem att ha gemensamma barn som ogifta heller.
Om jag inte minns fel så nobbade Duterte (presidenten) påven att besöka landet för inte så länge sedan.
Preventinmedel är tillåtna mot Vatikanens vilda protester, aborter är på väg att legaliseras.
Kyrkorna här i Phil är långt i från katolska kanske bara Spanska kyrkan,, de flesta är frireligiösa som Sjundedagsadventister, Jehovas vittnen, Evangeliska frikyrkor, Pingstkyrkan, Mormoner, Lutherska kyrkor och även Frälsningsarmén är på plats.
Det kyrkliga påminner mycket om i USA, det finns privata kyrkor i nästan varje kvarter, en del bara i ett garage med ett kors på väggen. Hela kollekten går förstås till pastorn/ägaren.
Men så blev inte ju Phil självständigt från USA förrän efter WW2.
Tro inte på allt dina filippinska matroskollogor säger. Ofta säger det dom tror du vill höra beroende hur frågan ställs.
De flesta matroser från Phil jag träffade innan jag slutade jobba, skröt ofta att dom hade både fru och älskarinnor som dom försörjde i Phil