Det kanske är du som inte har grepp på saker och ting gunnarg? Skördar du först och sår sedan eller??? Stadspojke förmodar jag???
Sammanhanget som jag använder i är att man får skörda effekterna av det liv man väljer att leva. Som ett eventuellt förmodat scenario då! Är man snål, sniken och fokuserad på att hålla taskegreppet på sina kulor (sorry pengar), så kanske man får skörda i form av att människorna i ens närhet känner på sig att här blir det inge känslomässiga band, här finns det antagligen ingen lojalitet gentemot familjen, och man får antagligen skörda en attityd ifrån sin familj, där de inte ens anstränger sig längre att införliva falangen i familjen mer, för de märker ju att han inte har lust överhuvudtaget, misstänksam, avog som han utvecklats till tack vare sin rädsla vad det gäller pengar.
Detta är bara ett scenario av hur många som helst... Jag menar inte att man skall ge bort sina pengar, det gör inte jag heller. men nog fan menar jag att man skall åtminstone ge sin kärnfamilj chansen att kunna vara familj....
legolas