nu börjar det dra ihop sig

 
100000 thbt är väl ändock inte mer än 480000thbt , tala om var du växlar till denna kurs är du snäll jag rusar direkt .. jag har 19,000 svkr /månad ca brutto, försvinner
20% i skatt så det blir en bra slant att leva på , men att leva på 25000 thbt i månaden ,det vete fa.. om jag känner för ;)
 
Tror att han menade 100 000 kr nettolön blir nästan 1 million bath bruttolönen vet inte hur han skattar för det håller ju inte, det dom räknar på när du söker visum.
 
"Hans Svensson " sa:
Du har en skaplig pension och de räknar bruttot, dvs före skatt, då blir 100.000kr nästan en miljonbarh.
Självklart har man rätt att åka till Thailand oavsett inkomst, poängen var nog mer att det finns ingen hjälp att få om man inte klarar sig själv. Det lever c:a 100 falanger på gatan utan hem bara i Pattaya, så det gäller att se upp och inte bli blåst på allt man har.

Rättelse....100.000 blir c:a 480.000bath......De räknar bruttot på pensionen, 200.000 är 960.000bath, -är kravet 800,000 når man lätt upp till den summan. Alla får rätta mun efter matsäcken, - thai lever på 10,000bath/månaden o mindre än det!
 
Ser ut som han räknar 50% skatt på pensionen vet inte vad han håller på med, vill du hålla på med matematik ställ upp det, det är rätt enkelt fast vissa vägrar se logiken.
 
"hillmer " sa:
Har bara min pension och inga pengar på banken så det spricker där Nej den här gången blir det dubbel turistvisa och två förlängningar och en visarun

Hej Hillmer Om du är 50 år eller äldre kan du få OA-visa retirement på ett år i taget, även om du saknar pengar på bank i Thailand.

Om du har en sammanlagd pension i Sverige på fn minst 14.000 kr per månad, fore skatt.

Lägg ihop dina bruttopensioner från Forskringskassan , Pensionsverket, AMF, Alecta, KP,Folksam, Skandia mfl.

Om du fn har sammanlagt 14.000 kr eller mer pension i månaden, fore skatt , så lämnar du samtliga pensionsbesked till Svenska Ambassaden i Bangkok, och de utfärdar ett intyg att du har pension på minst 800.000 baht/år.
 
"Bossej " sa:
Hej Hillmer Om du är 50 år eller äldre kan du få OA-visa retirement på ett år i taget, även om du saknar pengar på bank i Thailand.

Om du har en sammanlagd pension i Sverige på fn minst 14.000 kr per månad, fore skatt.

Lägg ihop dina bruttopensioner från Forskringskassan , Pensionsverket, AMF, Alecta, KP,Folksam, Skandia mfl.

Om du fn har sammanlagt 14.000 kr eller mer pension i månaden, fore skatt , så lämnar du samtliga pensionsbesked till Svenska Ambassaden i Bangkok, och de utfärdar ett intyg att du har pension på minst 800.000 baht/år.
Bra information - att svenska ambassaden ordnar intyg om detta var nytt! Karma!
Att komna upp i 800.000bath ser inte omöjligt ut då pensionen före skatt räknas.
 
För min del så ser det inte ljust ut för jag har bara 10400 efter skatt och inga pengara sparade så det blir dubbel eller trippel turistvisa för min del Finns inge´t annat val tyvär
 
Tolkar Hilmers 10400 netto som att han har ganska precis 13000 brutto vilket med en kurs på 5.0 blir 65000 och exakt på bahten vad som krävs.
Kommer alltså att handla om baht kursen om han ska klara sig eller inte så smart är att skynda att fixa ett inkomstintyg innan kursen faller mer, Ambassaden brukar räkna något högre än gällande kurs så det kan gå.
Har du väl fått det så har du ju ett års visa grejat och med ett års OA visa kan du greja 2 års uppehållstillstånd om du e lite klurig.
 
Men på deras sida så står det ju att man ska ha dom pengarna före skatt??
 
Hur funkar det om man inte har någon pension men istället har pengar på banken att visa upp?
Får även mannen om man är gift hänga med på samma visa?
 
"bson " sa:
Tolkar Hilmers 10400 netto som att han har ganska precis 13000 brutto vilket med en kurs på 5.0 blir 65000 och exakt på bahten vad som krävs.
Kommer alltså att handla om baht kursen om han ska klara sig eller inte så smart är att skynda att fixa ett inkomstintyg innan kursen faller mer, Ambassaden brukar räkna något högre än gällande kurs så det kan gå.
Har du väl fått det så har du ju ett års visa grejat och med ett års OA visa kan du greja 2 års uppehållstillstånd om du e lite klurig.
Ambassaden kör på en kurs på 4,85, gjort så under flera år senast nu i juni.
Sen står det i intyget att detta är före skatt, men funkar ändå på emigrationen.
 
"Kycklingen " sa:
Hur funkar det om man inte har någon pension men istället har pengar på banken att visa upp?
Får även mannen om man är gift hänga med på samma visa?
Går bra men måste vara thaibank på ett öppet konto.
Nä tror ej det förr kunde frun hänga på men nu måste båda visa till gångar
 
"Golden " sa:
Går bra men måste vara thaibank på ett öppet konto.
Nä tror ej det förr kunde frun hänga på men nu måste båda visa till gångar

Enligt nya regler så är det ej så , nu skall det enligt vad jag minns vara så att varje person skall ha denna summa på banken .......................


och vad gäller detta med öppet konto så skall det ej spela någon roll då banken ej skriver fix account , vet många som har låsta konton och använder dessa , kommer själv att göra det i slutet på denna månad , blir intressant annars till konsulatet och fixa pensionsintyg
 
Om Hilmer har 13750 kr brutto per månad klarar han sig.

Med en kurs på 4,85 som Ambassaden använder sig av blir det 800 250 per år
 
 

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp