Jag börjar känna värmen från Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Att vara klarsynt är enligt din uppfattning verkar vara att tycka som dig. Jag försöker bara dela med mig av mina erfarenheter och för att du inte skall tycka att jag är otydlig får du dem här sammanfattade i några ledord som jag tycker är viktiga i umgänget med andra människor, Och du, det är samma ord oavsett det gäller Thai, svenskar eller muslimer:

1. Respekt
(Respektera alla som respekterar dig, även om du inte tycker de förtjänar det)
2. Ärlighet
(Ljug aldrig, inte ens för dina barn. Men säg inte heller alla sanningar du har)
3. Generositet
(Håll inte så hårt i dina ägodelar, du får ändå inte ta med dem när du dör)

Mackes !!
Du skriver som sista mening du får ändå inte ta med dem när du dör

Men varför skall man göra ALLT man kan, för att förbruka dem innan man dör.
Du kanske vet hur länge du kommer att leva, du är nog unik i så fall.

Jag tyckten nvar rätt bra , fan ,en del tycks tro att de skall dö i morgon , fort som fan skänka bort familjetillgångarna från Dalarna till nån lycksökerska de mött på nån bar ,, rena Kamikazepiloterna ... Fram med styrspaken bara ,leve Kejsaren ... ;D

Å det är tydligen ingen som kommer att bli sjuk heller så slantar till sjukhusvistelse behövs ju inte.

"legolas " sa:
En helt fantastisk analys av mackes inlägg. Fan du kunde väl i alla fall ha gett honom kredit för en bra sammanfattning eller....?

legolas

Ja det håller jag med om...Lego och Mackes tycker ni förtjänar en KARMA!!! :nod:

"Långeman " sa:
Mackes !!
Du skriver som sista mening du får ändå inte ta med dem när du dör

Men varför skall man göra ALLT man kan, för att förbruka dem innan man dör.
Du kanske vet hur länge du kommer att leva, du är nog unik i så fall.

Pengar är bra för man kan göra bra saker med dem, när de får ett egenvärde är det inte bra för den som bär på dem, bördan tenderar att bli tung och jobbig. Jag har i hela mitt liv försökt att använda pengarna på ett bra sätt och själv fått massor av glädje av det. Och på något sätt har det alltid kommit nya.

Senaste projektet nu var att jag gav bort mitt hus i Sverige till mina barn (som förmodligen får en väldigt mycket större glädje av det än jag hade fått av pengarna om jag sålt det. Sedan tog jag pengarna jag tjänat ihop på mitt senaste företag och byggde ett hus i Thailand som min Thailändska fru äger.

Jag står nu på noll i förmögenhet igen men mår väldigt bra av att ha hjälpt mina barn till en bra start och att ge en fattig familj i Thailand ett nytt liv. Och jag har fantastiska relationer med samtliga, ingen tjatar på mig om att de vill ha pengar för alla vet att jag inte har några.

En situation som de som håller förtvivlat i sin uppbyggda förmögenhet för att få ett bättre liv sedan inte verkar lyckas uppnå idag. Risken är överhängande att de hinner dö innan de får glädje av de pengarna.

Det menar jag med generositet, eller som min mor alltid sa, i en sluten hand kommer inget.

Mackes:

Karma till Dig för att du är en så generös man , samt även för att du är så modig att du vågar bosätta dig i thai utan ett kapital bakom ryggen ..iofs så kanske du har en bättre pension att leva på än vad jag har......

Själv så har jag inga problem eller tyngd av att ha ett trygghet i en Svensk bank på ålderns höst , men det verkar vara många som tror det ...

"Surt sa räven om rönnbären" , nåt som min gamle kloke farfar ofta sade ....

"Phonta " sa:
Mackes:

Karma till Dig för att du är en så generös man , samt även för att du är så modig att du vågar bosätta dig i thai utan ett kapital bakom ryggen ..iofs så kanske du har en bättre pension att leva på än vad jag har......

Själv så har jag inga problem eller tyngd av att ha ett trygghet i en Svensk bank på ålderns höst , men det verkar vara många som tror det ...

"Surt sa räven om rönnbären" , nåt som min gamle kloke farfar ofta sade ....

Phonta,

Jag har ungefär samma pension som dig vilket jag nämnt tidigare.
Du skall få ett ordspråk till av mig som jag tillängnar dig:

Det enda du behöver vara rädd för är rädslan självt

För mig handlar inte det här om att att vara generös eller inte, det handlar om att man inte vill känna sig utnyttjad och att det inte finns någon glädje i att ge till någon som visar dålig uppskattning och bara vill ha mer. Just det där att nu vet Phontas familj att han har fyllt på kassaboken och då ska han dela ut pengarna annars är han snål. Hans fru sitter ju själv på en fet bank bok men den ska man tydligen inte röra.. Det är alltid farangens pengar som ska delas ut, helst ska man ge alla sin pengar till Thai så dom kan sätta in dom på sin egen bank bok.

Det är väldigt mycker roligare att ge till någon som inte tigger..
Den som gapar efter mycket..

Kanon , Tack för det Mackes

I morgon skall jag träffa min gode vän från Österike , han är helt totalt fetblåst av en Thaikärring han levt med här i 13 år ,totalt renskrapad på hela sin hopsparade förmögenhet samt tillgångar , sin självkänska mm .

Jag skall ge honom dessa ord på vägen ..
Min vän : "Det enda du behöver vara rädd för är rädslan självt " ;)
Undrar om de hjälper honom att jag leker stor filosof ........ :mad:

Det där med slutna handen var ju bra , den skulle han ha hållit hårt sluten så skulle han inte ha behövt sluta som fattigpensionär...................

Tycker det verkar som en del av er har träffat helt fel me damer i thailand kan se framför mig hur vissa av er kommer att sitta vi stenbordet o vara bittra över livet

Fan njut av livet en vacker dag ligger ni i eran träfrack bittra o besvikna över allt

Nu måste jag faktist säga att jag tycker ni vänder och vrider på det Mackes säger ... jag önskar jag vore som mackes. Börjar man ge bort allt man har och det funkar får man ju inte problemen med girighet.

Karma till Mackes!

"FA " sa:
Det är väldigt mycker roligare att ge till någon som inte tigger..
Den som gapar efter mycket..

Det är just vad jag gjort, ingen har bett mig om det jag gjort. :) :)
Jag tror att det du talar om är en ond cirkel som måste brytas.

"Phonta " sa:
Kanon , Tack för det Mackes

I morgon skall jag träffa min gode vän från Österike , han är helt totalt fetblåst av en Thaikärring han levt med här i 13 år ,totalt renskrapad på hela sin hopsparade förmögenhet samt tillgångar , sin självkänska mm .

Jag skall ge honom dessa ord på vägen ..
Min vän : "Det enda du behöver vara rädd för är rädslan självt " ;)
Undrar om de hjälper honom att jag leker stor filosof ........ :mad:

Det där med slutna handen var ju bra , den skulle han ha hållit hårt sluten så skulle han inte ha behövt sluta som fattigpensionär...................

Den var tillägnad dig och inte din vän.
Det är lätt att döma när man inte har hela bilden, men jag kanske har haft tur i livet, borde köpa en lott...

Här ovan finns en massa kloka och ädla saker uppradade. Jag ger karma till er allihop.
För egen del så har jag givit, givit och givit i Thailand men det är slut med detta.
slut för tillfället i alla fall då jag inte har någon att ge- Det finns dock ett undantag.
Min första tjejs systerdotter som jag bistår med pengar till skolmat och skoluniform. Svårt att säga nej till en tioåring som man en gång givet ett sånt löfte och som kallar mig "pappa farang".
Jag kan tänka mig att i framtiden ha ett konto som ingen känner till, ett konto för sjukvård och andra oförutsedda händelser. Utan kännedom om detta konto kan man framstå som en fattig faranggubbe. Om någon fastnar för en sådan så kanske det finns känslor med i bilden :)

"mackes " sa:
Den var tillägnad dig och inte din vän.
Det är lätt att döma när man inte har hela bilden, men jag kanske har haft tur i livet, borde köpa en lott...

Ja , än så länge har du haft en fantastisk tur. Men din tid, kommer säkert den med, då du minst anar det. :) :) :) :)

"legolas " sa:
En helt fantastisk analys av mackes inlägg. Fan du kunde väl i alla fall ha gett honom kredit för en bra sammanfattning eller....?

legolas

Var den så bra verkligen?

Men här får man inte ha åsikter eller synpunkter utan att man blir påhoppad, stup ikvarten. Minns väldigt väl påhoppen på Ponta, för att han har sina sinnen i behåll.
Finns kanske en och annan till, som använder det översta huvudet, på ett vettigt sett. :nod: :nod: :nod: :nod:
Det finns ett huvud med hjärna ett utan, ett som vill gärna. :D :D :D :D :D

"legolas " sa:
Ja alla människor är inte lika, många lever katastrofer, andas katastrofer ja de kan helt enkelt inte sluta drömma katastrofer. Deras liv blir till slut en stor jäävvla trökig självuppfyllande profetia, ty livet har en förmåga att ge oss människor det som vi sått i livet...

Lycka till ni olyckskorpar, vad är lycka egentligen?? ja det är väl upp till var och en antar jag. En del blir lyckliga att sitta och räkna SINA pengar, att gå ut och titta på SITT hus, och kolla på SIN bil... Bara då är livet fullkomligt....Att man på kuppen isolerar sig, och skapar en massa sidoeffekter med allt sitt fokuserande det får man väl ta. Det är det väl värt, eller???

men en sak klarar inte dessa människor, och det är att få uppleva riktig och äkta lyckla både hos själv och på samma gång hos sin familj... Misstänksamheten står helt i vägen, och ingen mer än falangen själv ingår i hans liv. Alla andra är bara statister,, alla thai är sidofigurer och letar efter sätt att sno falangens pengar....

Vilken tur att vi flyttade ifrån västerlandet för där är det i alla fall INTE på det sättet, jag LOVAR... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

legolas

Du skriver om "lycka" för dig verkar lyckan vara förbi. Själv syftar jag på den dåliga respekt och ömdömme som ibland fattas på detta forum.
Bara för att en del har satsat sina stålar på samma båt, så finns det andra alternativ.
Om man handlar med aktier tex. så sätter man inte alla stålar på samma aktie, samma med investeringar i livets glada dagar.

"legolas " sa:
Ja alla människor är inte lika, många lever katastrofer, andas katastrofer ja de kan helt enkelt inte sluta drömma katastrofer. Deras liv blir till slut en stor jäävvla trökig självuppfyllande profetia, ty livet har en förmåga att ge oss människor det som vi sått i livet...

Lycka till ni olyckskorpar, vad är lycka egentligen?? ja det är väl upp till var och en antar jag. En del blir lyckliga att sitta och räkna SINA pengar, att gå ut och titta på SITT hus, och kolla på SIN bil... Bara då är livet fullkomligt....Att man på kuppen isolerar sig, och skapar en massa sidoeffekter med allt sitt fokuserande det får man väl ta. Det är det väl värt, eller???

men en sak klarar inte dessa människor, och det är att få uppleva riktig och äkta lyckla både hos själv och på samma gång hos sin familj... Misstänksamheten står helt i vägen, och ingen mer än falangen själv ingår i hans liv. Alla andra är bara statister,, alla thai är sidofigurer och letar efter sätt att sno falangens pengar....

Vilken tur att vi flyttade ifrån västerlandet för där är det i alla fall INTE på det sättet, jag LOVAR... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

legolas
Lyckan kommer lyckan går.Det finns inget statiskt tillstånd av ständig lycka.För att kunna vara lycklig måste man vara olycklig ibland för hur vet man annars när man är lycklig?Talesättet att man får skörda som man sår har du nog använt i fel sammanhang eller är du ute och cyklar igen? ;D ;D ;D

Alla människor är mer eller mindre olika och oavsett vad vi tycker om varandras åsikter så vet vi alla en sak.
Och det är att rätt många faranger blir lurade ända in på skinnet av Thai.
Phonta och några till här tillhör den kategorin som inte kommer att bli lurade.
Mackes har bara ren tur om han inte blir det..

Sen så har några av er en förmåga att lägga ord i munnen på andra och dra saker till sin ytterlighet. Bara för att man är vaken och inte delar ut allt man har betyder det inte att man är snål och inte ger sin familj ett gott liv. Men för vissa så tycks det bara finnas svart eller vitt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp