nu börjar det dra ihop sig

Nej det är inte billigare där men eftersom jag bara kan få trippel turist visa så kan jag ju i alla fall bara vara där i 9 månader så då får det bli Sverige i 3 eller 6 månader och försöka få lite extra jobb så man kan betala resan och eventuellt hyra där nere med. Sen har man ju då pensionen att leva på där nere

Kan man extra jobba borde man väl kunna jobba istället för förtidspensionera sig? Själv blev jag överkörd av bil för några år sen krossat bäcken och ena benet upptryckt i ryggen men hade tur duktiga ortopeder gjorde mirakel med stålplattor inget som syns utåt. När jag bodde i Sverige var det konstant värk i Thailand blev det bättre. Fick släpas över relingen på fiskebåten en gång upp till vc lite starka smärtstillande sen ut på böljan den blå. Så klimatet här nere gör undervärk för smärtorna så lycka till och hoppas det blir bättre

Är halv sjukpensionär och halv förtid. Tog ut helt för att kroppen inte orkar jobba halv mer efter 30 års värk. Sen helt riktigt att det är 100 ggr bättre när man är i Thailand. Men med den pensionen jag har så måste man ju försöka att få in lite extra för att man har ju en resa ner varje år som kostar. Sen när man bara har turistvisa så går det ju lite med i visarun och förlängningar när man är där. Jag får se sen när jag blir 65 om man har råd att åka ner i 6 månader

"hillmer " sa:
Är halv sjukpensionär och halv förtid. Tog ut helt för att kroppen inte orkar jobba halv mer efter 30 års värk. Sen helt riktigt att det är 100 ggr bättre när man är i Thailand. Men med den pensionen jag har så måste man ju försöka att få in lite extra för att man har ju en resa ner varje år som kostar. Sen när man bara har turistvisa så går det ju lite med i visarun och förlängningar när man är där. Jag får se sen när jag blir 65 om man har råd att åka ner i 6 månader

Du har väl testat det mesta men har du provat att träna bålen (rygg/mage)
Man kan bota mer smärta med träning än vad både folk och många läkare tror, om inte annat minska smärtan.
Själv har jag ett stillasittande jobb och får ont i ryggen som tusan om jag inte tränar.
Farsan har nya höftleder, nerver som ligger i kläm i ryggen mm och en satans värk, han har blivit bättre sen han började träna.

Ja vi är alla olika och som läkaren sa man skall inte gå och arbeta med konstant värk, själv funkar jag inte på det sättet får dåligt samvete nästan när jag sätter mig ner. Läkaren var inne på att förtidspensionera mig när jag var 25 efter olyckan och sa att jag kunde aldrig gå tillbaks till fisket igen. Efter 8 månader stod jag på däk igen, värsta tiden var ju när man låg hemma på rygg oförmögen att göra något. Men vi fann alltid lösningar tex. Med polarnas hjälp på nyårsafton släpades jag ner på flakmoppen kuddar hade bäddats upp hembränt serverats sen va det bara iväg på fest.
Detta hade passat bättre i tomte tråden men hade stt hel konstigt ut med detta inlägg utan de tidigare ;)

Jag har väl i stort sätt prövat allt som går men inget hjälper. Hatar med att inget göra när man är hemma men skillnad i Thailand. Jag promenerar minst två timmar om dagen då jag är i Thailand och det hjälper mycket. Hoppas bara man hittar rätta stället där för att kunna vara så mycket som plånboken tillåter.

Då skall du kolla på dom områdena jag rekomendera helst Phitsanulok fin stad hälften så dyrt och bostadsmässigt säkert 4 gngr billigare än söder om Bangkok. Och Lomsak/Phetchaun jag skrev om var inget skämt kan man tnka sig landet så är det väldigt civilicerat i thai mått. Kylan jag skrev infinner sig vid gryning 5-7 kl 9-10 är du redan uppe i 25. Gillar man den typen av miljö har du otroligt vacker miljö där omringad av bergskedjor men som sjöman så klara jag inte av det. Farang tätheten kan väl sägas gick på frugans farbrors begravning vi var 7 faranger, + mötte svensk utanför templet tog några öl med kom inte på begravning men dom hade skickat 100 baht pga gubben var visst omtyckt av farangerna men dom andra 7 var i släkten

"hillmer " sa:

Om där 50 + kan du söka O (enkel ger 3mån multi ger dig 1 år.) visa i Swe som du sedan omprövar till OA i Thai.
Du skall ha pension motsvarande 800 000 tbh År. eller en komb av detta och bankmedel i Thiland, minst 2 mån innan du söker OA

Har bara min pension och inga pengar på banken så det spricker där Nej den här gången blir det dubbel turistvisa och två förlängningar och en visarun

"hillmer " sa:
Har bara min pension och inga pengar på banken så det spricker där Nej den här gången blir det dubbel turistvisa och två förlängningar och en visarun
Du får göra som Legenden på forumet du gillar bättre och gifta dig för att klara kraven ;D ;D

jag är gift men likförbannat tänker jag inte ta ett "Marriedvisa" ser till att vara oberoende av "Häxan" En mille thbt på banken skall man minst ha ,annars bör man kanske inte bosätta sig i landet där alla får ta hand om sig själva ...
Total arrogans och själviskhet gentemot andra människor och deras ev.olycka ...

"Phonta " sa:
jag är gift men likförbannat tänker jag inte ta ett "Marriedvisa" ser till att vara oberoende av "Häxan" En mille thbt på banken skall man minst ha ,annars bör man kanske inte bosätta sig i landet där alla får ta hand om sig själva ...
Total arrogans och själviskhet gentemot andra människor och deras ev.olycka ...
Det är nog så vår värld ser ut - var och en tänker bara på sig själv...! I Thailand har de inga sociala skyddsnät att tala om, obefintliga pensioner, utan en familj står svälten för dörren...- inte konstigt de blir slipande att vittja falang.

Phonta hur många tror du som lever i Thailand har minst en mille på banken Så du menar att om man inte har det så har man inget i Thailand att göra på heltid eller vad??

"hillmer " sa:
Phonta hur många tror du som lever i Thailand har minst en mille på banken Så du menar att om man inte har det så har man inget i Thailand att göra på heltid eller vad??
"hillmer " sa:
"hillmer " sa:

Är väl ungefär så Thailändska staten tycker då man skall ha 800 000 bath på kontot för retirement VISA.

;) :thumbsup: Så ser Thailand ut bara , verkligheten Hillmer . Har du en pension som motsvarar en dryg mille som jag idag har så klarar du ju kraven . För att garantera mitt Visa så ser jag till att även ha dessa slantar på ett sparkonto som jag aldrig rör . Ett krav som även Sverige skulle ha på sina invandrare anser jag .
Thailand är ingen välgörenhetsinrättning som Sverige ,här klarar du dig själv eller får stanna i det landet du är född i..

Om du är fattigpensionär och inte har 250,000 svkr sparade så klarar du ju inte att få ett retirement Visa , alternativet är att du köper ett svart för ca.15000 thbt/år . Men den möjligheten lär snart försvinna om sittande PM talar sanning om kontroller på utfärdade VIsa ;)

O-A Visa kräver 800 000 THB. Inkomst eller Inkomst + kapital på banken i Thailand så det blir 800 00 elller som Phonta skriver 800 000 THB på banken.

Jag vet det att det är så mycket . Men min fråga var om du anser att man inte bör vara i Thailand om man inte har så mycket pengar. Om man gör som många gör att dom antingen har tillräckligt för att få ettårsvisa och sen tillbaka och skaffa nytt visa eller som för min del kan jag ju ta ett trippel turistvisa och då vara där 9 månader och sen hem igen Eftersom jag ju inte har tillr¨ckligt med pension så får jag ju göra så för att kunna vara i Thailand Så min fråga är vad du tycker om det Ska en sådan person inte få vara i Thailand då???

"hillmer " sa:
Jag vet det att det är så mycket . Men min fråga var om du anser att man inte bör vara i Thailand om man inte har så mycket pengar. Om man gör som många gör att dom antingen har tillräckligt för att få ettårsvisa och sen tillbaka och skaffa nytt visa eller som för min del kan jag ju ta ett trippel turistvisa och då vara där 9 månader och sen hem igen Eftersom jag ju inte har tillr¨ckligt med pension så får jag ju göra så för att kunna vara i Thailand Så min fråga är vad du tycker om det Ska en sådan person inte få vara i Thailand då???
Du har en skaplig pension och de räknar bruttot, dvs före skatt, då blir 100.000kr nästan en miljonbarh.
Självklart har man rätt att åka till Thailand oavsett inkomst, poängen var nog mer att det finns ingen hjälp att få om man inte klarar sig själv. Det lever c:a 100 falanger på gatan utan hem bara i Pattaya, så det gäller att se upp och inte bli blåst på allt man har.

För står inte riktigt det här med att ha för lite pengar för att leva här.
Jag har ca 55 000 tusen bht i månaden. För dessa pengar lever jag gått.
Har köpt tre mc som familjen använder , har en 6 års gammal pickupp.
Försörjer två barn gamel mamma, lever ett liv som du minst måste ha 25 000kr i månaden netto.
Detta ä ju i Issam .
Men efter som frugan börjat arbeta så kan jag numera vara på kusten under tre månader.
Så med en netto pension här nere på 11 000 kr kan du leva gått. även som ensam stående om du är försiktig.

Men blir ju samma sak som ensamstående hemma några kvällar på puben så är det ju kört, med elva tusen ut,
Här kan du väl köra tjugo dagar sen är det kört.
Ä bara några funderingar.
Själv har jag det jävligt bra här, hade inte varit lika bra hemma.

Hans

Du har en skaplig pension och de räknar bruttot, dvs före skatt, då blir 100.000kr nästan en miljonbarh.

Hans, många blir glada om Du berättar var Du växlar dina pengar....

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp