Köra med släp i Norge.

Enligt mig viktigast att blinka ut, just därför jag inte litar på övriga förare för vet inte om de ska ut eller dra ett varv extra.
:) Det är ju detta som är problemet, att man tror alla gör lika och de inte gör det så bara chansa och gasa ... 5555

Du skal blinka deg ut av en rodell , inte in i en rodel det är där många gör fel

Det är inget fel att blinka vare sig innan eller ut ur rondellen. Jag anser att blinka innan är mest tydligt men gör ibland båda.

Det är aldrig fel att blinka så länge man inte villseleder någon medtrafikant.

Inga problem att blinka in. Det viktiga är att man blinkar ut.
I små rondeller så kan man blinka innan man kör in för att underlätta för andra trafikanter.
Men oavsett så MÅSTE man blinka ut.

Måste? Tror inte det finns någon lag som säger det. Har aldrig hört om någon som fått böter för att dom inte blinkar.

Bör är kanske ett bättre ordval.

Såhär står det på körkortsteori hemsida.

Finns det inga tydliga regler kring vänsterblinkning i cirkulationsplatser?
– Nej, vänsterblinkning är ett otydligt område. Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart. Samma tydlighet kring vänsterblinkersanvändning finns tyvärr inte.

– Nej, vänsterblinkning är ett otydligt område. Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart. Samma tydlighet kring vänsterblinkersanvändning finns tyvärr inte.

Klart som korvspad :)

Finns det någon lag eller förordning som styr detta eller är det bara tyckande, dvs kan man få böter om man inte blinkar vid utfart?

Så här står det på transportstyrelsens hemsida.

Så kör du i cirkulationsplats med rondell

En cirkulationsplats är en plats
där flera vägar möter varandra
med en rondell i mitten.

Cirkulationsplatser finns ofta
istället för en vägkorsning.
En cirkulationsplats är säkrare
än en vanlig korsning.
Därför har det blivit mer vanligt
med cirkulationsplatser i Sverige.

När du ska köra in i en cirkulationsplats
ska du lämna företräde för de bilar
som åker i cirkulationsplatsen.
Du ska låta dem köra och vänta på din tur.

När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den.

Det upprepas när man googlar att man ska ge blinka när man byter körfält och kör ut ur en cirkulationsplats, men finns ingen hänvisning till lag eller förordning, vad jag hittar.

Heter ju trafikregler inte trafiklagar.
Måste det vara lagstadgat för att gälla och ge böter?
Är det tex lag på att man inte får överskrida gällande hastighet bryter man mot lagen då eller är det en trafikregel som ger böter?
Eller är det en lag att man inte får backa mot trafiken i en rondell eller en trafikregel?
Kan väl inte hålla på och lagstadga alla regler som gäller vid bilkörning, eller gör man det?
Många som skulle hamna i brottsregistret då ;)

Köra i rondell så som dom är byggda nu för tiden är ju klockrent, man kör rakt fram ända tills man lämnar rondellen, då svänger man höger och blinkar givetvis. Hur svårt kan det va?
Sen att norrmän har kurser i rondell körning är ju för att dom e just norrmän...

Är det tex lag på att man inte får överskrida gällande hastighet bryter man mot lagen då eller är det en trafikregel som ger böter?
Eller är det en lag att man inte får backa mot trafiken i en rondell eller en trafikregel?
Kan väl inte hålla på och lagstadga alla regler som gäller vid bilkörning, eller gör man det?
Jag det finns förordningar på och troligen lagar på bötesbelopp vid fortkörning. Vårdslöshet i trafik kan man ju bli dömd för men då är det ju i domstol. Poliser kan inte döma ut böter i Sverige på sånt som inte finns lagar eller förordningar på. Det mesta inns i förordningar, trafikförordningen.

Köra i rondell så som dom är byggda nu för tiden är ju klockrent, man kör rakt fram ända tills man lämnar rondellen, då svänger man höger och blinkar givetvis. Hur svårt kan det va?
Sen att norrmän har kurser i rondell körning är ju för att dom e just norrmän...
Kör man rakt fram i en cirkulationsplats ... :eek: ... det enda man kan vara säker på är ju att man svänger och att man kör ur det ...

1. BLINKA UT.
Det absolut vanligaste felet i en rondell är att bilister inte "blinkar ut", det vill säga blinkar höger när de kör ur cirkulationsplatsen. Att missa högerblinkers rubriceras som "underlåtenhet att ge tecken", vilket kostar 500 kronor om trafikpolisen är på det humöret.

http://www.automotorsport.se/artikl...r-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta
Precis så jag lärde mig, blinka ut ur rondell inte inne i som tant Agda som inte har koll på något.

Kör man rakt fram i en cirkulationsplats ... :eek: ... det enda man kan vara säker på är ju att man svänger och att man kör ur det ...
Visste att nåt nöt skulle komma med den, men du blinkar väl alltid så fort det svänger lite.
Om du vill veta en hemlis så kör man rakt fram så länge man följer vägen även om den är kurvig..

Senast redigerad av en moderator:
Visste att nåt nöt skulle komma med den, men du blinkar väl alltid så fort det svänger lite.
Om du vill veta en hemlis så kör man rakt fram så länge man följer vägen även om den är kurvig..
Är du ute på åkern och åker ;)

Ett annat exempel är att man får INTE ha tonade rutor fram på bilen.Men det finns inget i straffregistret om att man kan bötfällas för detta. Blev stoppad en gång på den goda tiden, Polisen slog på blåljus, och for efter mig som en galning, förstod efter ett tag att det var mig dom ville kolla.Ut ur bilen kommer Blå och skriker att man får inte ha tonade rutor fram, ja de vet jag sa jag,varför har du det då, bara för att jag vill ha det sa jag.Du skall ta bort detta, och visa upp bilen på Stationen senast på månd.
På månd. åkte jag till polisstationen och parkerade så dom kunde se ena sidan,drog ner rutan fram.Gick in på stationen och visade lappen jag fått,pekade mot fönstret och sa, där nere ser du min bil nu är det borta.Bra sa Polisen och rev lappen, åkte därifrån och tog upp rutan igen.
Märklig regel då den inte är straffberättigad.

Liknande trådar

C
Svar
18
Visningar
6 K
teodor51
T

Tillbaka
Topp