Det är inga problem, nu tycker jag nog att dom som lär ut fel, lär om och läser/tolkar rätt....
Hej,
Enligt överenskommelse från telefonsamtal vi tidigare hade idag översänder jag det vi pratat om i text.
Det som reglerar detta framgår i 3 kap. 15 § i Körkortslagen
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488 . Här nedan följer ett urklipp från körkortslagen för att visa vad som står i denna paragraf.
----------------------
Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).
----------------------
Detta ska tolkas såhär: Du ska ha med körkortet vid färd av fordon som påvisar att du innehar den körkortsbehörighet som krävs för det fordon du kör. Har ditt körkort nyligen utfärdats och du inte ännu fått ditt körkort så får du köra på annan giltig id-handling upp till två månader efter detta utfärdande.
Har du av någon anledning inte med ditt körkort vid färd av fordon och det inte nyligen utfärdats kan du inte åberopa punkt två i 15 §.
Hör av dig om du har ytterligare frågor eller om jag inte var tillräckligt tydlig i min text.
Med vänlig hälsning
Joakim Wenck
Handläggare
Körkortsavdelningen
Direkt: 010 495 7904
Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503