Får jag köra MC i Sverige på mitt Thailändska MC körkort?

Ja kära nån, en som behöver systemvaror och apoteksvaror för att kunna köra bil skall tala om för andra att de inte kan köra, ja inte undra på att världen ser ut som den gör?

Ja det kan låta konstigt men ni får väl vänja er vid hur det fungera ute i världen. Jag tror med tiden att även svenskarna kommer bli bättre och förstå hur man beter sig i trafiken. Och nu vet ni vad ni har att vänta er.

Du som har citerat lagtexten förut så flitigt. Kan du inte göra det nu också och som kan styrka dina påstående? Du säger bara att @Phonta och @mackes har fel.

Det är inga problem, nu tycker jag nog att dom som lär ut fel, lär om och läser/tolkar rätt....

Hej,

Enligt överenskommelse från telefonsamtal vi tidigare hade idag översänder jag det vi pratat om i text.

Det som reglerar detta framgår i 3 kap. 15 § i Körkortslagen http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488 . Här nedan följer ett urklipp från körkortslagen för att visa vad som står i denna paragraf.
----------------------
Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).
----------------------
Detta ska tolkas såhär: Du ska ha med körkortet vid färd av fordon som påvisar att du innehar den körkortsbehörighet som krävs för det fordon du kör. Har ditt körkort nyligen utfärdats och du inte ännu fått ditt körkort så får du köra på annan giltig id-handling upp till två månader efter detta utfärdande.
Har du av någon anledning inte med ditt körkort vid färd av fordon och det inte nyligen utfärdats kan du inte åberopa punkt två i 15 §.

Hör av dig om du har ytterligare frågor eller om jag inte var tillräckligt tydlig i min text.

Med vänlig hälsning

Joakim Wenck
Handläggare
Körkortsavdelningen
Direkt: 010 495 7904
Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

Hmmm Tycker nog att vi lite till mans tar stora ord , även du kan detta till och från ,,, nu var det ju bra att det var som du påstod ,annars hade ju mitt påstående varit korrekt ... Och vad gäller att bita sig fast så har även jag fått ta en hel del skit på detta forum , men jag skakar av mig som en blöt hund ,, tycker att det är något fler skulle må bra av .
Att lägga gammalt skit på hög mår ingen bra av :)

Och att Svenska lagen om detta vi diskuterat är "snurrig" , Kan väl knappast någon anse annat ? .MAO så var det inte du som var snurrig utan som vanligt Svenska lagvrängare ,makthavare samt politiker ...........

Men detta ger dig bara en eloge för dina kunskaper i detta ämne:) , i framtida diskussioner är det inga som kan räkna sig poäng tillgodo LOL:)

Och jag läser dom 2 sista raderna, eloge för kunskap? hmm, vilken kunskap? och vilka är poängen Du nämner?

Och jag läser dom 2 sista raderna, eloge för kunskap? hmm, vilken kunskap? och vilka är poängen Du nämner?
Har du sovit dig igenom hela tråden ???? Skulle du orka upprepa allt som skrivits bara för att någon inte ids läsa allt?? Jag gör det inte ;)

Phonta, först talar Du och Mackes om vad som gäller, höjer varandra till skyarna, och påtalar att alla andra har fel, när jag på ett enkelt sätt påvisar era fel då blir Du skitsur, vore det inte bättre att erkänna att Ni har fel, sovit mig igenom tråden? inte alls, jag har arbetat på att rätta era felaktiga påståenden så att andra ska slippa besvärligheter på grund av er....

Phonta, först talar Du och Mackes om vad som gäller, höjer varandra till skyarna, och påtalar att alla andra har fel, när jag på ett enkelt sätt påvisar era fel då blir Du skitsur, vore det inte bättre att erkänna att Ni har fel, sovit mig igenom tråden? inte alls, jag har arbetat på att rätta era felaktiga påståenden så att andra ska slippa besvärligheter på grund av er....
Det svar du publicerar har ju inget med detta med giltighet att göra , bara att du skall ha med dig körkortet ... och då underförstått att du då kan visa din behörighet .. Läste du det som jag fick från transportstyrelsen .. Vilka har rätt ???

Det är inga problem, nu tycker jag nog att dom som lär ut fel, lär om och läser/tolkar rätt....

Hej,

Enligt överenskommelse från telefonsamtal vi tidigare hade idag översänder jag det vi pratat om i text.

Det som reglerar detta framgår i 3 kap. 15 § i Körkortslagen http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488 . Här nedan följer ett urklipp från körkortslagen för att visa vad som står i denna paragraf.
----------------------
Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).
----------------------
Detta ska tolkas såhär: Du ska ha med körkortet vid färd av fordon som påvisar att du innehar den körkortsbehörighet som krävs för det fordon du kör. Har ditt körkort nyligen utfärdats och du inte ännu fått ditt körkort så får du köra på annan giltig id-handling upp till två månader efter detta utfärdande.
Har du av någon anledning inte med ditt körkort vid färd av fordon och det inte nyligen utfärdats kan du inte åberopa punkt två i 15 §.

Hör av dig om du har ytterligare frågor eller om jag inte var tillräckligt tydlig i min text.

Med vänlig hälsning

Joakim Wenck
Handläggare
Körkortsavdelningen
Direkt: 010 495 7904
Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

Det är nog snarare folket på transportstyrelsen som tolkar lagen olika i så fall. @Phonta fick ett annat svar.

Sverige skiljer sig då inte från Thailand. Svaret på samma fråga är olika beroende på vem som svarar. :)

Denne Khuntan måste ha varit full igår kväll Er tid i Sverige. Secket dravel av en som jag "tror" är en vuxen människa. Snackar om att vi procentuellt har fler olyckor i Sverige än i Thailand. Där Thailand dödar fler människor under bara en helg (Songkhran), än vad vi i Sverige gör under hela året.

Med liten felmarginal, så tror jag det var runt 25-27.000 trafik-dödade i Thailand under året, och detta är de offentliga siffrorna, icke inräknandes de som dog minuter, eller timmar, eller dagar, efter olyckan inne på sjukhuset. Under detta år dog det runt 300 ast i Sverige i trafiken, inräknandes ALLA som dog i trafiken.

Så ta dina 27.000 döda människor, och hissa flaggan och var nöjd över din åsikt......

Som jag sagt tidigare finns det två paragrafer att välja mellan, handläggaren utlämnande den senare.

Där står det lite motsägelsefullt att man inte skall dömas till straff om identiteten har kunnat fastställas direkt men samtidigt står det att om man "uppsåtligen eller av oaktsamhet" bryter mot paragrafen att ha med sig kortet så döms man till pemningböter (alltså inte fängelse). Återigen motsägelsefullt och en tolkningsfråga. Men transportstyrelsen har ju inte gjort sig kända för att bry sig så mycket om lagen :)

9 kap. Ansvarsbestämmelser
2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
...
Föraren ska inte dömas till straff,
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

Ubon, det känns som om du nu börjar att "skjuta" mot folk som jobbat sig fram till ett vettigt omdöme om detta med körkortet, och alla grejor där med. Och du gör det utan att ens orka läsa igenom tråden riktigt.

jag tycker inte att du skall tvinga folk att ta tag i detta återigen, bara för att du är lat och inte orkar med att läsa själv.
Se till för sjutton att ta fram din åsikt, och sedan i klartext tala om vad som är fel, och vad som är rätt, och styrk detta för fasen med nån jävla länk, så man ser att du har rätt.

Och sluta med skitpratet nu, slöseri med utrymme på forumet anser jag..

Ubon, det känns som om du nu börjar att "skjuta" mot folk som jobbat sig fram till ett vettigt omdöme om detta med körkortet, och alla grejor där med. Och du gör det utan att ens orka läsa igenom tråden riktigt.

jag tycker inte att du skall tvinga folk att ta tag i detta återigen, bara för att du är lat och inte orkar med att läsa själv.
Se till för sjutton att ta fram din åsikt, och sedan i klartext tala om vad som är fel, och vad som är rätt, och styrk detta för fasen med nån jävla länk, så man ser att du har rätt.

Och sluta med skitpratet nu, slöseri med utrymme på forumet anser jag..
Vaknat på fel sida idag M.r N ?
Svordomar igen!Ajabaja!

Denne Khuntan måste ha varit full igår kväll Er tid i Sverige. Secket dravel av en som jag "tror" är en vuxen människa. Snackar om att vi procentuellt har fler olyckor i Sverige än i Thailand. Där Thailand dödar fler människor under bara en helg (Songkhran), än vad vi i Sverige gör under hela året.

Med liten felmarginal, så tror jag det var runt 25-27.000 trafik-dödade i Thailand under året, och detta är de offentliga siffrorna, icke inräknandes de som dog minuter, eller timmar, eller dagar, efter olyckan inne på sjukhuset. Under detta år dog det runt 300 ast i Sverige i trafiken, inräknandes ALLA som dog i trafiken.

Så ta dina 27.000 döda människor, och hissa flaggan och var nöjd över din åsikt......

Trams trams nu har du väldigt väldigt fel. Det är väl självklart att det dör fler människor i thailand än i sverige det finns ju knappt några i sverige. I thailand räcker det att släpp handbroms så kör man över någon.

Nu har du fel igen väldigt väldigt fel frågan handlade inte om siffror utan hur svenskar kör.
Jag anser att hur man kör står i direkt korrelation till hur många som dör. Gör inte du det, så misstänker jag att du själv är en svensktalande thai....
5555555555555555555555555555555555555

Man kanske har dispensen tills man har flyttat hem igen. Det går ju inte att för nya längre som boende utomlands.
När jag förnyade mitt kort här i våras skulle jag haft ett svenskt läkare intyg vilket var svårt att få fram för att behålla mitt lättlastbil. Nu undra jag kan jag genom en läkarundersökning få det åter när om jag flyttar till Sverige.

Vad jag vet , NEJ, inte när det gäller dessa behörighter c,d,emm

Liknande trådar

Tillbaka
Topp