Köra bil i Thailand utan internationellt körkort ?

 

gromyko

Nykomling
Jag har träffat en thaitjej som jag nu hälsar på i Thailand. Hon har ny fin bil, körkort, men hon är dålig bilförare och kan i princip inte köra bilen, och hon vägrar även köra när det är mörkt.

Så det har blivit att jag kört hennes bil rätt mycket när vi åkt runt här, problemet är jag har bara svenskt körkort med mig. Det hade varit bra med internationellt körkort men för sent att skaffa nu.

Efter nyår planerar vi en biltripp på ca 11 timmar. Jag har noterat nyligen att Polisen verkar mer aktiv nu under nyårshelgen. Jag tror att vi kommer hamna i flertalet poliskontroller under trippen.

Men tjejen vill inte köra. Hon säger om jag kör bra och försiktigt så händer inget och inga problem med polisen.

Vad är era rekommendationer?
Låta tjejen köra?
Hoppas på det bästa att vi inte bli stoppade?
Ställa in trippen, och ta inrikesflyget?

Om man inte blir inblandad i nån olycka, vad kan man räkna med för straff om man stoppas vid en poliskontroll?
 
Jag har träffat en thaitjej som jag nu hälsar på i Thailand. Hon har ny fin bil, körkort, men hon är dålig bilförare och kan i princip inte köra bilen, och hon vägrar även köra när det är mörkt.

Så det har blivit att jag kört hennes bil rätt mycket när vi åkt runt här, problemet är jag har bara svenskt körkort med mig. Det hade varit bra med internationellt körkort men för sent att skaffa nu.

Efter nyår planerar vi en biltripp på ca 11 timmar. Jag har noterat nyligen att Polisen verkar mer aktiv nu under nyårshelgen. Jag tror att vi kommer hamna i flertalet poliskontroller under trippen.

Men tjejen vill inte köra. Hon säger om jag kör bra och försiktigt så händer inget och inga problem med polisen.

Vad är era rekommendationer?
Låta tjejen köra?
Hoppas på det bästa att vi inte bli stoppade?
Ställa in trippen, och ta inrikesflyget?

Om man inte blir inblandad i nån olycka, vad kan man räkna med för straff om man stoppas vid en poliskontroll?
Du får inte köra alls utan IKK och med ditt svenska körkort.

Vid vanliga kontroller åker du på böter som du fixar kontant.

Vid en trafikolycka kan det bli väldigt dyrt.
 
Jag har träffat en thaitjej som jag nu hälsar på i Thailand. Hon har ny fin bil, körkort, men hon är dålig bilförare och kan i princip inte köra bilen, och hon vägrar även köra när det är mörkt.

Så det har blivit att jag kört hennes bil rätt mycket när vi åkt runt här, problemet är jag har bara svenskt körkort med mig. Det hade varit bra med internationellt körkort men för sent att skaffa nu.

Efter nyår planerar vi en biltripp på ca 11 timmar. Jag har noterat nyligen att Polisen verkar mer aktiv nu under nyårshelgen. Jag tror att vi kommer hamna i flertalet poliskontroller under trippen.

Men tjejen vill inte köra. Hon säger om jag kör bra och försiktigt så händer inget och inga problem med polisen.

Vad är era rekommendationer?
Låta tjejen köra?
Hoppas på det bästa att vi inte bli stoppade?
Ställa in trippen, och ta inrikesflyget?

Om man inte blir inblandad i nån olycka, vad kan man räkna med för straff om man stoppas vid en poliskontroll?
Råkar du ut för olycka gäller inga försäkringar alls och kan gå åt helvette för dig, tom bli finkad vid alvarlig olycka.
 
Jag har träffat en thaitjej som jag nu hälsar på i Thailand. Hon har ny fin bil, körkort, men hon är dålig bilförare och kan i princip inte köra bilen, och hon vägrar även köra när det är mörkt.

Så det har blivit att jag kört hennes bil rätt mycket när vi åkt runt här, problemet är jag har bara svenskt körkort med mig. Det hade varit bra med internationellt körkort men för sent att skaffa nu.

Efter nyår planerar vi en biltripp på ca 11 timmar. Jag har noterat nyligen att Polisen verkar mer aktiv nu under nyårshelgen. Jag tror att vi kommer hamna i flertalet poliskontroller under trippen.

Men tjejen vill inte köra. Hon säger om jag kör bra och försiktigt så händer inget och inga problem med polisen.

Vad är era rekommendationer?
Låta tjejen köra?
Hoppas på det bästa att vi inte bli stoppade?
Ställa in trippen, och ta inrikesflyget?

Om man inte blir inblandad i nån olycka, vad kan man räkna med för straff om man stoppas vid en poliskontroll?

Vid de två stora helgerna (nyår och Songkran) görs det väldigt mycket fler alkotest än under resten av året så risken är ganska stor att du stoppas för ett alkotest och kan du då inte visat ett thailändskt eller internationellt körkort så kan det bli dyrt. Väntar du till 3:e, eller ännu hellre 8:e, januari så är nog risken väldigt liten.
 
Jag har träffat en thaitjej som jag nu hälsar på i Thailand. Hon har ny fin bil, körkort, men hon är dålig bilförare och kan i princip inte köra bilen, och hon vägrar även köra när det är mörkt.

Så det har blivit att jag kört hennes bil rätt mycket när vi åkt runt här, problemet är jag har bara svenskt körkort med mig. Det hade varit bra med internationellt körkort men för sent att skaffa nu.

Efter nyår planerar vi en biltripp på ca 11 timmar. Jag har noterat nyligen att Polisen verkar mer aktiv nu under nyårshelgen. Jag tror att vi kommer hamna i flertalet poliskontroller under trippen.

Men tjejen vill inte köra. Hon säger om jag kör bra och försiktigt så händer inget och inga problem med polisen.

Vad är era rekommendationer?
Låta tjejen köra?
Hoppas på det bästa att vi inte bli stoppade?
Ställa in trippen, och ta inrikesflyget?

Om man inte blir inblandad i nån olycka, vad kan man räkna med för straff om man stoppas vid en poliskontroll?
Jag rekommenderar att ta ett thai kk alternativt beställa ett IKK från Sverige men tar ju lite tid. Går att få snabbare leverans mot extra betalning. Beställa IKK i Sverige görs helt digitalt. Tror dom kan skicka till Thailand eventuellt annars be en vän. Skall du köra under nyårshelgen så funkar ju inget av mina alternativ.
 
Vid de två stora helgerna (nyår och Songkran) görs det väldigt mycket fler alkotest än under resten av året så risken är ganska stor att du stoppas för ett alkotest och kan du då inte visat ett thailändskt eller internationellt körkort så kan det bli dyrt. Väntar du till 3:e, eller ännu hellre 8:e, januari så är nog risken väldigt liten.
Här var regelbundna kontroller men tog slut under pandemin och inte sett sen dess
 
Men egen sjukvård är inte största problemet, kör du utan giltigt körkort och förorsakar olycka åker du dit så det smäller om det, kan sluta med fängelse och miljonbelopp i böter och hjälp från Sverige får du inte.
 
Hej

Här uppe finns det kontroller på alls större vägar under nyår, så chansen att bli stoppad är stor.

Men rent generellt verkar nog polisen vara mindre intresserad av att stoppa bilar med utlänningar, ofta vinkas dessa förbi.

Jag tror att det kan bero på kommunikationsproblem som polisen tycker är jobbigt och tidsödande samt att utlänningar ofta är ovilliga och ovana med att betala dom små mutor som ska täcka polisens lunchnota med mat, öl och whiskey.

Mvh isan lover
 
Enligt denna kan du skaffa ett IDP här i Thailand ganska enkelt över dan

Ja det verkar ju smidigt. IDP är ju en förklaring/översättning av ditt riktiga körkort. Våra svenska körkort är ju inte på engelska eller åtminstone inte mitt men det har 7år på nacken. Bet inte hur det är nu. Undrar vad kraven på själva översättningen är, var/hur sker den :unsure: Läste igenom hela länken men hittade inget om det.

Förövrigt så gäller 3åriga IDP/IKK i Thailand och man får köra i 90 dagar. Efter det måste man ta ett thai KK eller lämna landet och komma tillbaka för att få 90 nya dagar.
IKK passar mig då jag sällan stannar längre än 30 dagar, IKK gäller i 3år (thai KK i 2år).

Fördelen med thai KK är främst att det är mer accepterat, enklare process om man blir stoppad (egen erfarenhet), funkar som ID-kort vid resor inom Thailand, kan ge lägre inträde till många attraktioner.
 
Kör absolut inte utan Internationellt körkort eller Thai körkort!

Första gången jag skaffade Thai körkort baserat på mitt svenska körkort tog det lite tid därför attjag och min dåvarande sambo inte visste hur vi skulle köra och vart vi skulle åka etc? Oavsett så fick jag Thai körkort för bil och scooter samma dag men det tog en hel dag i anspråk åkanades hit och dit och vänta...

De följande gångerna när jag förnyat så har det gått på några timmar totalt.
1. Åka till lokala Immigration (i Udon Thani för oss) och fixa ett Certificate of Residence.

2. Åka till läkare och få ett intyg om att jag bedöms att vara hälsomässigt och synmässigt okej.

Ovan intyg på Thai så vad som står på dessa. Har ingen aning.

3. Åka till platsen som utfärdar Thai körkort och visa de utgångna Thai körkorten (den första gången svenska körkortet). Jag har sedan fåt göpra ett av två prov.

Prov nummer 1 = Ett trafikljus slår om fån grönt till rött och då gäller det att snabbt stampa hårt och bestämt på en bromspedal.

Prov nummer 2 = En skiva rör sig i djupled i jämförelse med en annan skiva som står stilla och det gäller att stoppa den rörliga skivan när den är mitt emot skivan som står stilla (en koll på avståndsbedömning och att båda ögonen samarbetar).

När jag förnyade sist Thai körkort sist tog det bara ca 2 timmar och halva tiden var för oss att ta oss mellan de olika platserna.
 
Mycket diskussion kring en självklarhet - inget giltigt körkort = inget framförande av fordon.
Sånt gäller i alla länder, även i Sverige.
Gott nytt år - sabba det inte.
 
Mycket diskussion kring en självklarhet - inget giltigt körkort = inget framförande av fordon.
Sånt gäller i alla länder, även i Sverige.
Gott nytt år - sabba det inte.
Det finns tyvärr vissa som verkar tycka att det är töntigt att ha körkort, hjälm och inte druckit när man kör fordon i Thailand..
 
Hittade dessa inlägg imorse i Asean Now & The Thaiger (full story)

Vad jag kan se så får alla oavsett visum status när de skaffar körkort i Thailand detta med 2 år giltighetstid.

Framgår inte av dessa artiklar men om du förnyar dina thaländska körkort med att du vistas i Thailand med:

"Visa Exempt"status = En stämpel i passet när du passerar Immigration på flygplatsen du anländer till som ger dig lov inklusive dagen du reser in att vara i Thailand max. 30 dagar

Turist Visum utfärdat via E-Visa systemet numera som ger dig rätt att vistas i max. 60 dagar i Thailand

Både "Visa Exempt" och Turistvisum kan dock förlängas ytterligare med 30 dagar genom att besöka ett lokalt Immigtration kontor i Thailand.

Vid förnyelse av thailändsk körkort om du är i Thailand med antingen "Visa Exempt" eller Turist Visum så får du troligen bara 2 års giltighet även på dina nya körkort för att köra bil och scooter (Notera att det är två olika körkort!) Finns nog ett speciellt körkort för att köra tung MV mm också..
--------------------------------------------------

För att få 5-åriga körkort vid förnyelse så krävs det vanligtvis Non-Immigrant Visa, Extension of Stay with 90 day reporting etc utan att nämna alla sorts visum som finns.

Thailand är dock Thailand och det beror vem man träffar och vilken dag och plats så det finn säkert de som har lyckats få 5-åriga körkort med t.ex. turist visum o.sv. men det är inte det vanliga...


 
Hej

555. Ja det kan ju inte vara mig han menar även om jag inte använder hjälm i byn, för jag har ju sedan många år 5-årigt Thai körkort för både bil och MC.

Mvh isan lover
Ja har man femårigt körkort då kan man naturligtvis köra både full och utan hjälm samt oförsäkrad.

Samt passa på att köra på o skada nån annan när man håller på.

Det är ungefär som de här med amuletter och att man kan lära sig att acceptera Kratoyer, om man går en kurs.

Själv tvättar jag min båge nu med hjälmen brevid, den blir så blöt annars. Det tvååriga körkortet tog jag ur också.

17072066994132217118052448942198.jpg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
R
Svar
9
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp