Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@andrejsdenruskige jag va i Rio, 1995 1998 och 2001, jag blev faktiskt knivrånad sist jag va där första dagen,,, men jag har hört att dom städatupp ordentligt, efter Sverige så kommer jag prioritera att ta me frugan dit för jag tror hon kommer att älska det precis som jag.. Barra da Tijuca längtar jag till och för att va en stad så har den stranden en grymt skön atmosfär...
Vad har du för planer?

Det var ju ett jävla tjatande om pengar, i min krets talar vi aldrig om det . Men så är det när det är gammla pengar,det har alltid funnits där och är inget som vi behöver diskutera.
Det vet du väl att det alltid är "nyrika " eller de som tror de är rika som tjafsar eller skryter mest om vad de tjänar eller vad de har för position i jobbet ,, ;)

@andrejsdenruskige jag va i Rio, 1995 1998 och 2001, jag blev faktiskt knivrånad sist jag va där första dagen,,, men jag har hört att dom städatupp ordentligt, efter Sverige så kommer jag prioritera att ta me frugan dit för jag tror hon kommer att älska det precis som jag.. Barra da Tijuca längtar jag till och för att va en stad så har den stranden en grymt skön atmosfär...
Vad har du för planer?

Jag har inga egentliga planer då skola för dottern går före mina behov att resa.
Nu har jag haft många lägen att resa innan jag fick familj, men gjorde inte det, så det är nog bara svårigheten att resa vart jag vill, och när jag vill, som faktiskt gör mig sugen.

Nu trivs jag ofta där jag är och det har egentligen inte så stor betydelse var på jorden det är.
T.ex gillar jag att vara i STHLM och t.o.m på Grönalund, men jag kan inte tänka mig att bosätta mig varken i STHLM eller på Grönalund.

Trivs man med sig själv och människorna runt omkring en så har det nog inte så stor betydelse var man är.

Motsatsen kan man se på problemfamiljer som flyttar runt i Sverige för att den ena skolan efter den andra inte var bra och det bara blir problem.
Problemet där ligger varken på skolan, platsen, vädret eller grannarna. Problemet ligger hos familjen och det kan dom aldrig fly ifrån.
Att fly i från sig själv hade inte ens Houdini klarat av.

@andrejsdenruskige och jag trodde du hade någon plan på att åka, kanske kunde tipsa varandra på vad man kunde hitta på där.
Mitt tips är att fixa nåt hotell på Barra-stranden för det e så himla lugnt där och jättafin strand. Man kan lätt ta sig med buss till stan. Jag älskar brasiliansk mat med så på det planet så är det faktiskt mer lockande än thaimat.. När jag va där så kände man sig inte så säker bara och jag hoppas att det e som dom säger mer turistvänligt nu. Jag vet inte heller riktigt hur mycket det kostar att turista där nu, förut va maten och sevärdigheterna billiga, men boendet förhållandevis dyrt.

@andrejsdenruskige och jag trodde du hade någon plan på att åka, kanske kunde tipsa varandra på vad man kunde hitta på där.
Mitt tips är att fixa nåt hotell på Barra-stranden för det e så himla lugnt där och jättafin strand. Man kan lätt ta sig med buss till stan. Jag älskar brasiliansk mat med så på det planet så är det faktiskt mer lockande än thaimat.. När jag va där så kände man sig inte så säker bara och jag hoppas att det e som dom säger mer turistvänligt nu. Jag vet inte heller riktigt hur mycket det kostar att turista där nu, förut va maten och sevärdigheterna billiga, men boendet förhållandevis dyrt.

Jag hade nog hoppat över Rio.
Har dock en bekant som slagit ner sina bopålar rätt nära något turistställe och han har byggt lägenheter och hus för uthyrning.
Senast när jag snackade med honom så hade han fått bilen stulen och bilar är tydligen jävligt dyra även där och försäkringarna är lite konstiga.

Blir det Brasilien för min del så dröjer det nog några år innan det händer.
Men Brasilien är ju rätt stora på olja och gas, så en konsulttjänst där hade smakat gött.

Det vet du väl att det alltid är "nyrika " eller de som tror de är rika som tjafsar eller skryter mest om vad de tjänar eller vad de har för position i jobbet ,, ;)
Jag är varken nyrik eller rik, däremot är jag ekonomisk och strävar efter att ha det bra ekonomiskt i framtiden.
Men har lärt mig den hårda vägen att det finns inget jävligare än en person (i Sverige) som strävar efter ett bra liv och en god ekonomi..

För att gå On topic kan jag säga att skall man ha familj med barn i Thailand så lär man få pröjsa enorma pengar för skolor och försäkringar om man vi ha något som är lika bra eller bättre än Sverige.
Så blir garanterat dyrare att bo i Thailand än i Sverige om man vill ha samma trygghet. Att det sedan kan finnas mycket annat som blir bättre av att bo Thailand är sant men rent ekonomiskt så lönar sig Sverige.

Baboo skriver :För att gå On topic kan jag säga att skall man ha familj med barn i Thailand så lär man få pröjsa enorma pengar för skolor och försäkringar om man vi ha något som är lika bra eller bättre än Sverige.
Så blir garanterat dyrare att bo i Thailand än i Sverige om man vill ha samma trygghet. Att det sedan kan finnas mycket annat som blir bättre av att bo Thailand är sant men rent ekonomiskt så lönar sig Sverige.

Där är vi nog klart överens , iofs så anser jag Sverige vara kört , jag skulle satsa på annat nordiskt eller Europeiskt land , Thailand som ett land att bygga ett liv med barn ,nej tyvärr det tror inte jag på .. Jag vet att Krister förmodligen efter egen utsago kommer att satsa på det och önskar honom all lycka , han talar ju utmärkt Thai vilket är en god start , dock bara en del av det hela, mycket av det Thailand står för samt Thaifolket står mig upp i halsen , men klimatet samt Pattis som bostadsort gör att jag anser det bättre än det helt sjuka politiska klimatet i Swedala vilket helt har infekterat mitt fosterland :-X

Att ge barn en bra uppfostran är ingen lätt sak , ibland kan det gå snett oavsett hur bra förälder man är.
Tyvärr så är omgivning samt skolan och skolkamrater väldigt avgörande , skall barnen få en god syn på sina medmänniskor så kanske de inte skall växa upp i ett land befolkat av asiater med en helt obeskrivligt låg syn på vad ett människoliv är värt , ej heller vad moral ifråga om bestickning och vänskap/kamratskap är , när myndigheter är korrupta så till den grad att du inte kan sätta tilltro till någon annan än dig själv ,vad skall barn uppväxta i den miljon få för värderingar ... Nä .........jag är glad att jag är gammal samt mina barn ej befinner sig i yngre ålder samt i det land jag valt att leva i ............

Sedan angående Norge så kostar det nog en hel att leva där oxå även om lönen kan va bra, många av de norrmän som jag jobbar med och som har ca samma lön som mig jobbar ofta extra och/eller driver egna företag på de 4 veckorna de är fria, de flesta jag snackar med har mycket lån (helt accepterat där) och många är totalt barskrapade dagen före lönedag.

Så bo i Sverige, få lön från Norge och då hellre ta längre semesterperioder i Thailand hade nog jag hellre försökt med i ditt fall (alltså till trådskaparen).

Hur i helsike gick den citeringen ihop?
Jag citerade @Phonta och mitt egna gamla inlägg dök upp plus gammalt inlägg phonta dök upp.

Jag tror auto save är inblandad och ett tidigare inlägg från igår med citat från andrej blev postat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonymius
A
H
Svar