Rätt och fel Köra bil och motorcykel i Thailand

Kan tänka mig vilken trafikkaos det kommer bli när den riktiga Songkrantrafiken börjar, mellan Bangkok och Korat var det en lång sträcka med vägbygge.
Åkte där 4 år sedan då öppnade dom 4 körfält upp och stängde av ett körfält ner.Men ändock var det som en parkeringsplats liknande upp mot Korat och det var med en manuell växellåda fy 17 (före songkran)

Kan tänka mig vilken trafikkaos det kommer bli när den riktiga Songkrantrafiken börjar, mellan Bangkok och Korat var det en lång sträcka med vägbygge.
För 2 år sedan gjorde vi dumheten att åka samma dag från Bangkok som alla andra som skulle hem till Isaan å nyår 9 timmar tog det mot normalt 2.5 timma:eek:
Första å sista gången;)

Då var vi på väg upp likaså, men jag vände efter 70 km på 331an , vägrade helt enkelt , frugan blev skitsur ,men folk stannade bilen mitt på vägen samt la sig att sova , alternativt började köra mot trafiken på andra sidan , direkt livsfarligt, vi kom upp den 1a Januari , inga problem alls , då låg väl alla i bakfylla kan jag tänka ...

Håller med dig, hade inte suttit lugnt över bergen om tirak skulle köra.
Hemma i Sverige på raka fina vägar och medtrafikanter som visar hänsyn inga problem;)
Börjar komma dårar där med , undrar vad det är för folk, de kommer ofta i en BMW M serie eller fet Merca , kör som om det inte hade körkort, kanske har de inte heller det , bråkar man med dem kommer de ut och börjar skrika på Arabiska , har hänt mig två ggr i Hageby (Norrköping ) , Bjuda dig på långa fingret va !! sura som fn blir de .......
djäkla konstigt detta med olika trafikkulturer:)

Börjar komma dårar där med , undrar vad det är för folk, de kommer ofta i en BMW M serie eller fet Merca , kör som om det inte hade körkort, kanske har de inte heller det , bråkar man med dem kommer de ut och börjar skrika på Arabiska , har hänt mig två ggr i Hageby (Norrköping ) , Bjuda dig på långa fingret va !! sura som fn blir de .......
Tycker det funnits några år nu ... speciellt i Hallunda och Rågsveds trakten här i södra Stockholm ...

Åkte där 4 år sedan då öppnade dom 4 körfält upp och stängde av ett körfält ner.Men ändock var det som en parkeringsplats liknande upp mot Korat och det var med en manuell växellåda fy 17 (före songkran)
Nu var det uppgrävt mellan riktningarna och bara 2 filer öppna åt vart håll, risk för kaos.

Det skulle vara roligare i trafiken om de skulle lämna sina trafikkunskaper de lärde sig i hemlandet och anpassa sig till hur vi kör och tänker, men näe! Det funkar inte för en person som kommer får mellanöstern.
Men har man övningskört med en dromedar el. kamel, vad har man då för kunskaper att köra i trafik...

Dags att åka hem !! By by för denna gång Thailand , Hunnit med 1100km på två veckor ,
20170409_082831.jpg
20170409_082856.jpg
snart tillbaka för nya mil på Thailändska vägar

20170409_083042.jpg

Kan du trafikkreglene i Thailand , Hvor skal du kjore her , til hogre eller venstre , Rondell i Krabi Town .

414083_431265090232081_2013802851_o.jpg

Det er nordmennene som må lära svenskene å kjora i Rodell . Svenskene blinker seg inn i en rodell ,men det riktige er å blinka seg ut av rodellen som baggarne gjor .
Det gäller i Sverige med men ja jag kan hålla med om att alla har inte fått med sig det i Sverige.

"Och det är då vi gör det vanligaste felet. Vi blinkar när vi kör in i rondellen och slutar blinka när vi kör ut ur den. Det är precis tvärtom. Du måste blinka när du kör ut ur rondellen – annars får du 500 kronor i böter – men du behöver inte blinka medan du kör in i rondellen eller kör runt i den.17 apr. 2020"

Det gäller i Sverige med men ja jag kan hålla med om att alla har inte fått med sig det i Sverige.

"Och det är då vi gör det vanligaste felet. Vi blinkar när vi kör in i rondellen och slutar blinka när vi kör ut ur den. Det är precis tvärtom. Du måste blinka när du kör ut ur rondellen – annars får du 500 kronor i böter – men du behöver inte blinka medan du kör in i rondellen eller kör runt i den.17 apr. 2020"
Ja detta har ju ändrats. När jag tig körkort på 80-talet skulle man blinka som om cirkulationsplatsen var en vanlig korsning. Nu är det som du skriver. Jag tycker båda metoderna har sina fördelar så jag blinkar både in och ut. Kostar inte så mycket energi att vara lite tydlig i trafiken.

Ja detta har ju ändrats. När jag tig körkort på 80-talet skulle man blinka som om cirkulationsplatsen var en vanlig korsning. Nu är det som du skriver. Jag tycker båda metoderna har sina fördelar så jag blinkar både in och ut. Kostar inte så mycket energi att vara lite tydlig i trafiken.
Ja för någon kan ju få för sig att du skall svänga vänster in i rondellen mot trafiken ;)

Samma här, ska jag svänga höger direkt i rondellen så brukar jag blinka när jag närmar mig så att bilister som kommer från höger ser det och kan köra utan att behöva stanna för att se mig svänga. Blir själv ganska irriterad på bilister i rondeller som inte blinkar ut så man behöver stanna i onödan när man ska in i rondellen.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar