Får jag köra MC i Sverige på mitt Thailändska MC körkort?

Ja det kan låta konstigt men ni får väl vänja er vid hur det fungera ute i världen. Jag tror med tiden att även svenskarna kommer bli bättre och förstå hur man beter sig i trafiken. Och nu vet ni vad ni har att vänta er.

Känner på mig att denna diskussion kanske gled in på fel spår, vad jag avsåg är att bland många invandrade folk är viljan till att följa trafikreglerna noll och då folk som kommer från länder där utbildning är mycket sämre och där man går efter eget huvud och det man är van vid från sina hemländer.

Trafiklagar världen över är ganska lika men viljan och uppfostran till att följa dem varierar kraftigt.

Känner på mig att denna diskussion kanske gled in på fel spår, vad jag avsåg är att bland många invandrade folk är viljan till att följa trafikreglerna noll och då folk som kommer från länder där utbildning är mycket sämre och där man går efter eget huvud och det man är van vid från sina hemländer.

Trafiklagar världen över är ganska lika men viljan och uppfostran till att följa dem varierar kraftigt.
Så sant som det vart skrivet :thumbsup::thumbsup:

Det är nog snarare folket på transportstyrelsen som tolkar lagen olika i så fall. @Phonta fick ett annat svar.

Sverige skiljer sig då inte från Thailand. Svaret på samma fråga är olika beroende på vem som svarar. :)

Det ser så ut nu att Transportstyrelsen givit Phonta ett felaktigt svar...jag tog upp mailet med Transportstyrelsen och här har NI svaret,
som jag skrev tidigare, vi löser detta bit efter bit.

Medförande av körkort vid färd

WJ

Wenck Joakim <Joakim.Wenck@transportstyrelsen.se>

I går, 22:59
Hej,

Tack för informationen, jag ska göra vad jag kan för att föra det vidare att vi inte ska fortsätta sprida den felaktiga informationen som tidigare skickats.

Ditt senaste inlägg stämmer överens enligt vad vi diskuterade.

Du får här en kort sammanfattning gällande hur den här föreläggandeprocessen fungerar när ett körkorts giltighetstid är på väg att gå ut i tid.

Ett exempel:

Ett körkort med behörighet AMAB (Mopedklass 2, Motorcykel och Personbil) har en giltighetstid till den 29 november 2017.

Cirka 2-3 månader innan detta skickar Transportstyrelsen ut en grundhandling till personen som ska användas i syfte att förnya körkortet innan giltighetstiden går ut i tid.

Cirka 2 månader efter att giltighetstiden passerat på körkortet skickar vi ut ett föreläggande samt ett delgivningskvitto till personen att den ska förnya körkortet inom 2 månader från det datum personen är delgiven detta föreläggande.

Förnyas inte körkortet innan detta datum (2 månader från det datum som står på delgivningskvittot) kommer personens körkortsbehörighet att upphöra att gälla.

Framför personen ett körkortspliktigt fordon i detta läge gör man sig skyldig till olovlig körning.

Med vänlig hälsning

Joakim Wenck
Handläggare

Körkortsavdelningen
Direkt: 010 495 7904

Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

Senast ändrad:
Det ser så ut nu att Transportstyrelsen givit Phonta ett felaktigt svar...jag tog upp mailet med Transportstyrelsen och här har NI svaret,

WJ

Hej,

Tack för informationen, jag ska göra vad jag kan för att föra det vidare att vi inte ska fortsätta sprida den felaktiga informationen som tidigare skickats.

Du får här en kort sammanfattning gällande hur den här föreläggandeprocessen fungerar när ett körkorts giltighetstid är på väg att gå ut i tid.

Ett exempel:

Ett körkort med behörighet AMAB (Mopedklass 2, Motorcykel och Personbil) har en giltighetstid till den 29 november 2017.

Cirka 2-3 månader innan detta skickar Transportstyrelsen ut en grundhandling till personen som ska användas i syfte att förnya körkortet innan giltighetstiden går ut i tid.

Cirka 2 månader efter att giltighetstiden passerat på körkortet skickar vi ut ett föreläggande samt ett delgivningskvitto till personen att den ska förnya körkortet inom 2 månader från det datum personen är delgiven detta föreläggande.

Förnyas inte körkortet innan detta datum (2 månader från det datum som står på delgivningskvittot) kommer personens körkortsbehörighet att upphöra att gälla.

Framför personen ett körkortspliktigt fordon i detta läge gör man sig skyldig till olovlig körning.

Med vänlig hälsning

Joakim Wenck
Handläggare

Körkortsavdelningen

Transportstyrelsen
701 88 Örebro

Jag tycker svaret som Phonta fått verkar bättre och mera rimligt det viktiga är ju att man har sin behörighet. Med dagens teknik känns ett körkort onödigt det viktigaste är att kunna styrka vem man är.

Lite off å gammal men fullständigt sann historia om körkort, en klasskompis mamma försökte ta körkort men missade runt 14 uppkörningar så gav upp.

Pappan som mist körkortet många år före minns ej om det var pga fylla eller fortkörning men tror det var fylla men iaf tänkte att ja ja får väl försöka jag då men visa sig när han sökte typ körkortstillstånd eller vad det hette då att han redan hade körkort :laugh: hade bara tappat det en kort tid kanske en månad så behövde bara skicka in ett nytt foto så kom körkortet på posten om jag minns rätt så hade han trott han varit utan i typ 10 år eller mer detta var i slutet 60 talet eller början på 70

Jag tycker svaret som Phonta fått verkar bättre och mera rimligt det viktiga är ju att man har sin behörighet. Med dagens teknik känns ett körkort onödigt det viktigaste är att kunna styrka vem man är.
Där håller jag nog inte med , tycker att detta svar är rimligt , förnyar man inte så förlorar man sin rätt att köra :thumbsup:

WJ

Hej,

Ett exempel:

Med vänlig hälsning

Joakim Wenck
Handläggare

Körkortsavdelningen

Transportstyrelsen
701 88 Örebro

Mycket märkligt!

Verkligheten säger något annat eftersom jag själv fått ut ett nytt körkort ett år efter det gamla gått ut.

Även @Mackfaktorn historia bekräftar ju detta.

Här är något som stinker, något jag inte kan sätta fingret på, men det känns som om någon(t) fingrar på informationen som ges ifrån Transport-styrelsen....

Det märkliga var kände jag, om jag skall vara brutalt ärlig, att Ubon i slutet, när både mackes och Phonta kommit fram till att de var någorlunda överens, DÅ träder plötsligt Ubon in i det hela, slänger ur sig att det är fel, och dom ryggdunkar varandra i sina missriktade villfarelser. Innan hade det varit absolut fullständigt knäpptyst...

Han får sedan fullständigt motstridiga svar mot tidigare sända förfrågningar. Och nu står vi vid något som är fullständigt annorlunda. MEN man får la vara glad om detta löser sig.

Är det bara jag som känner så här, eller finns känslan av båg inom några av Er andra? Känns det inte riktigt "rätt", så brukar det ofta ligga en hund begraven, frågan är bara vem som begravt hunden och varför?

Mycket märkligt!

Verkligheten säger något annat eftersom jag själv fått ut ett nytt körkort ett år efter det gamla gått ut.

Även @Mackfaktorn historia bekräftar ju detta.

Vari ligger problemet? behörigheten försvinner inte, vad som sker efter att man inte förnyat körkortet är att man får ansöka om att få tillbaka behörigheten på ett körkort...sen behövs det vad jag minns körkortstillstånd, läkarintyg och något mer.

Vari ligger problemet? behörigheten försvinner inte, vad som sker efter att man inte förnyat körkortet är att man får ansöka om att få tillbaka behörigheten på ett körkort...sen behövs det vad jag minns körkortstillstånd, läkarintyg och något mer.

Som sagt var, transportstyrelsen har själva rört till det för sig, inte helt oväntat!

Jag skriver det igen för sista gången, sedan avslutar jag denna debatten.

Mitt körkort gick ut januari 2015, januari 2016 kontaktade jag transportstyrelsen som meddelade att det är bara din ID-handling som gått ut. Rättigheten ligger kvar så du förlorar inte rättigheten att köra bil. Det är bara att skicka in en ansökan med foto så får du en ny ID-handling. Jag gjorde så och fick ett nytt körkort. Detta har jag baserat hela mitt debatterande på. Sedan om du inte vill tro på det så är det upp till dig.

Jag tycker nog ändå att verkligheten väger lite tyngre än motsägelsefulla uppgifter från ett förvirrat verk!

Som sagt, detta blir mitt sista inlägg i denna tråden, den känns inte meningsfull längre!

När jag levde permanent i värmen gick mitt Svenska KK ut ,, det var anledningen till att jag hyrde och körde på mitt THai KK här i Sverige , ett och ett halvt år senare kommer jag åter hem hit och ansöker om ett Svenskt KK ,, inga problem ,, precis som Mackes skriver . Foton samt underskrift och snabbt som fn så kom det ett nytt ..
Så min rättighet var inte borta , men det var ju heller inte det jag skrev om från början , utan det var huruvida Thai KK gällde upp till ett år efter det att jag skrev in mig i Sverige ,

Känns lite som att någon försöker skapa oreda , har svårt att tro en myndighet har så dålig koll ,, Men men ,Transportstyrelsen slutar ju aldrig förvåna

Känns lite som att någon försöker skapa oreda , har svårt att tro en myndighet har så dålig koll ,, Men men ,Transportstyrelsen slutar ju aldrig förvåna

Visst har den myndigheten dålig kontroll.

Dom får nog ringa Litauen för att få utdrag på din personliga information då dom gett bort hela Sveriges register till andra länder.

Kanske lika bra det, då svenskarna har förvandlats till ett högst inkompatibelt folk.

Du kan köra på ditt Thailändska körkort ett år från det datum du skriver in dig i Sverige , då gäller detta efter de regler du har på ditt KK ,, dvs har du MC samt Personbil så gäller detta , Är du här på semester så funkar det utan problem ,, men skriver du in dig så gäller detta bara ett år .. Du kan även hyra bil med ditt Thai KK i Sverige , har själv gjort det hos Statoil, och du behöver ej någon översättning då allt påThai KK finns på Engelska språket,. Du får däremot inte inneha ett Svensk giltigt KK , då skall detta användas . har hyrt bil samt blivit stoppad av Svensk Polis under mina vistelser här i Sverige när jag var utskriven ur Sverige ,, allt var korrekt enligt Svenska myndigheter ,, kravet är att det skall finnas en översättning till Engelska ,, Och det finns det på Thai KK

Hur funkar det om man skulle ha ett indraget kk i Sverige?

Kvaliteten på körkortsundervisningen i Thailand är helt jäkla kass. Jag vet inte om dina erfarenheter här nere, men jag har sett tillräckligt för att vara säker på vad jag tycker.

Menar du att undervisningen här i Thailand är i klass med den svenska????? Vi pratar om Thailand nu, och som BOENDE här, vilket du INTE gör, så kanske du skulle......
nu måste jag nog lägga mej i- Min fru skall börja ta sitt körkort i thai i morgon att de är kass i Thailand får nog stå för dej när vi var till trafik skolan så gick dom igenom de hela. 5 timmars studier 50 frågor du får ha max 2 fel sen är de körlektioner först på en bana både med rondell och fick parkering. så som ja ser det är de inte som du skriver

nu måste jag nog lägga mej i- Min fru skall börja ta sitt körkort i thai i morgon att de är kass i Thailand får nog stå för dej när vi var till trafik skolan så gick dom igenom de hela. 5 timmars studier 50 frågor du får ha max 2 fel sen är de körlektioner först på en bana både med rondell och fick parkering. så som ja ser det är de inte som du skriver
Min fru tog kk i Chonburi 2016 , kan inte klaga på kravet för godkänt samma för henne 50 frågor samt max 2 eller om det var 5 fel.. Körde varje dag i en veckas tid dvs =20 tim körlektioner samt sen fick hon råplugga för att klara teoritestet .. En otrolig uppryckning de senaste åren måste jag säga , så ni som gnäller kanske skall uppdatera Er ordentligt , inte som i Sverige , men det är Thailand vi diskuterar och flera hundra % uppryckning de senaste åren, kostnad totalt 5000 thbt + avgiften för KK

Att du Mackes har dina egna tolkningar vet nog de flesta , jag läser lagen utan omskrivning , tänker inte ta någon dum diskussion med dig ,, det har jag med många tröttnat på:thumbsdown:
Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Mao , ett år = 12 mån , har jag då varit skriven sedan 12 mån eller mindre så gäller i detta fallet Thai KK
Någon som vet om man kan göra ett intenationellt KK i thailand och isåfall vart??

Ambassaden

Motormännen, OK eller SMC utfärdar inte heller körkort, de bara översätter de svenska.

Det finns inget krav på Internationellt körkort, däremot finns krav på att det körkort du kör på skall finnas översatt så att Thaländska poliser kan läsa det.

Så en översättninsbyrå borde funka, med en i av Thai UD verifierad överdättning.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp