Det ser så ut nu att Transportstyrelsen givit Phonta ett felaktigt svar...jag tog upp mailet med Transportstyrelsen och här har NI svaret,
som jag skrev tidigare, vi löser detta bit efter bit.
Medförande av körkort vid färd
WJ
Wenck Joakim <Joakim.Wenck@transportstyrelsen.se>
I går, 22:59
Hej,
Tack för informationen, jag ska göra vad jag kan för att föra det vidare att vi inte ska fortsätta sprida den felaktiga informationen som tidigare skickats.
Ditt senaste inlägg stämmer överens enligt vad vi diskuterade.
Du får här en kort sammanfattning gällande hur den här föreläggandeprocessen fungerar när ett körkorts giltighetstid är på väg att gå ut i tid.
Ett exempel:
Ett körkort med behörighet AMAB (Mopedklass 2, Motorcykel och Personbil) har en giltighetstid till den 29 november 2017.
Cirka 2-3 månader innan detta skickar Transportstyrelsen ut en grundhandling till personen som ska användas i syfte att förnya körkortet innan giltighetstiden går ut i tid.
Cirka 2 månader efter att giltighetstiden passerat på körkortet skickar vi ut ett föreläggande samt ett delgivningskvitto till personen att den ska förnya körkortet inom 2 månader från det datum personen är delgiven detta föreläggande.
Förnyas inte körkortet innan detta datum (2 månader från det datum som står på delgivningskvittot) kommer personens körkortsbehörighet att upphöra att gälla.
Framför personen ett körkortspliktigt fordon i detta läge gör man sig skyldig till olovlig körning.
Med vänlig hälsning
Joakim Wenck
Handläggare
Körkortsavdelningen
Direkt: 010 495 7904
Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503