Koh Chang

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Lånar en bild från tjejens fb när vi spelar lite boll på militär stranden, gott om plats. För er Isaan snubbar som inte vet hur det ser ut på en strand så det som kanske ser ut som skräp i sanden i vänster nederkant i bild är sandkulor som minikrabborna gör när dom gräver ner sig [emoji14]
7b844615f8d5c5a36244911bf9b31e40.jpg

Väderprognoserna stämmer ju nästan aldrig, jag går på vad folk som ex du och andra skriver om vädret där dom är och ser då skillnaderna mellan Pattaya och Hua Hin. Har följt detta under de 3 år jag bott här och tendensen håller i sig. Ni har ju tom haft översvämning i år redan [emoji14]
Ja det var någon nere i centrum i Januari men påverkar inte mig.
Har alltid bott så till så jag inte berörts av översvämningar, var det grann vatten på vägen utanför villagen i November men det var för dom höll på och lägga ny dränering.
Tycker det kommer helt perfekt mängd nederbörd, jag vill absolut inte ha sol varje dag då hade jag tröttnat och flyttat.
Jag sitter inte så mycket i solen får alltid höra hur blek jag är ;)

Gillar bäst dagar då det är mulet men regn ger fuktig luft och lockar fram mygg, du klagade ju på mycket mygg i år så det har ni tydligen mer av också [emoji14]

Gillar bäst dagar då det är mulet men regn ger fuktig luft och lockar fram mygg, du klagade ju på mycket mygg i år så det har ni tydligen mer av också [emoji14]
Nä nu får du allt öva på läsförståelsen, jag skrev att jag hade aldrig varit med om så lite mygg som i år, dock såg jag några mygg en kväll hemma men annars ovanligt lite mygg.
Jag skrev att jag visste inte om det berodde på mitt nya område eller om det var så lite mygg, så nä jag har inte klagat på mycket mygg i år, jag skrev också att det var lite fler nu i Mars, men det var ju den kvällen jag såg ett par ;)
Vete 17 varför det är så lite mygg, för har ju regnat mer än innan som sagt inte vanligt att vi får något regn i Januari Februari annars.
Men El Nino som är så kraftfull påverkar hela världen i år, torka och översvämningar och orkaner kan man nog räkna med i år på många håll och lite normala väderförhållanden.
Vi har nog rätt lite nederbörd jämfört med många ställen i Thailand vid normala väderförhållanden, men gissar bara för inte sitter jag och jämför med andra ställen, skiter faktist vad andra har för väder, bara det som påverkar mig jag är intresserad av, har inte så mycket av skadeglädje i mig om andra skulle ha sämre väder ;)

Kollar på internet 5555. Väderprognosen för Thailand ger jag inte mycket för.
Vet inte hur många gngr jag har haft prognos på telefonens väder app att det skall bli regn varje dag men inget kommit. Nu hade vi väl sammanlagt kanske 1 timmas regn uppdelat på 2 dagar i Mars det gillade min gräsmatta ;)
I Januari dock regnade det ca. 10 min dagligen inget jag varit med om innan men perfekt, sol innan och efter och lite vattnande av gräsmattan runt 13:00 då kom skurarna. Vädret i hela världen är upp och ner i år pga. El nino.
Vem vill ha sol hela tiden rätt tröttsamt, jag vill att det skall vara grönt inte gult och fult.

@Jonas, lite info.
1. Den väder app som jag använder heter FORECA och denna känner av var du är i världen och hittar info. ang. vädret både lokalt och hela landet(även i LOS) och det går ännu fortare om du WiFi i närheten.. :)

2. Om du inte har fått en skvätt regn på en 3-4dagar, då kan du alltid installera sprinklers runt gräsmattan, dessa finns att inhandla på de flesta Home Depos i LOS. Den bästa tiden att ge mattan en skvätt vatten är ca. 00:00-01:00 och då ska den bara vattnas i 20-30min. inte mer, och du kan ju montera in en sprinklerstimer (typ Gardenas, se bild.) mellan sprinklers och vattenuttaget då slipper du själv stå där och se ut som en konstig farang. ;):);) Nu, kanske du undrar varför denna tid, jo, mattan har då hunnit att svalna efter dagens sol och tar emot vattnet lättare, skulle du istället vattna på morgonen innan soluppgång då finns risken att den bränns istället.

Jo-Be

gardenatimer.jpg

Sorry att det blev lite OT...

Senast ändrad:
E ju lite mygg för att det e torka, då kan dom inte reproducera.
Men det gillar vi.
Fast ibland får jag bett av nåt som jag inte tror e mygger eller så e dom små som attan å snabba för ser dom inte. Men blir en rätt liten hård kula som kliar som helvete i 2 dar. Inte ofta men sista månaden har jag fått ett par.

PS!
E bara skadeglad mot folk jag inte gillar, övriga retas jag lite med bara [emoji6]

E ju lite mygg för att det e torka, då kan dom inte reproducera.
Men det gillar vi.
Fast ibland får jag bett av nåt som jag inte tror e mygger eller så e dom små som attan å snabba för ser dom inte. Men blir en rätt liten hård kula som kliar som helvete i 2 dar. Inte ofta men sista månaden har jag fått ett par.
Resten av landet lider av torka, men här hade vi i Januari som jag skrev den blötaste Januari månad jag upplevt under mina år här, regna ju 10-15 minuter dagligen runt lunchtid, men extremt lite mygg vilket brukar vara lite mer även i Januari, men är ju första gngn jag bor i detta området och har ju ingen pool i direkt närhet till huset som innan.

Resten av landet lider av torka, men här hade vi i Januari som jag skrev den blötaste Januari månad jag upplevt under mina år här, regna ju 10-15 minuter dagligen runt lunchtid, men extremt lite mygg vilket brukar vara lite mer även i Januari, men är ju första gngn jag bor i detta området och har ju ingen pool i direkt närhet till huset som innan.
Ja säger ju att det regnar mer hos er fast inte enligt Phonta då [emoji6]
Sen vad som e bäst e en smaksak..

@Jonas, lite info.
1. Den väder app som jag använder heter FORECA och denna känner av var du är i världen och hittar info. ang. vädret både lokalt och hela landet(även i LOS) och det går ännu fortare om du WiFi i närheten.. :)

2. Om du inte har fått en skvätt regn på en 3-4dagar, då kan du alltid installera sprinklers runt gräsmattan, dessa finns att inhandla på de flesta Home Depos i LOS. Den bästa tiden att ge mattan en skvätt vatten är ca. 00:00-01:00 och då ska den bara vattnas i 20-30min. inte mer, och du kan ju montera in en sprinklerstimer (typ Gardenas, se bild.) mellan sprinklers och vattenuttaget då slipper du själv stå där och se ut som en konstig farang. ;):);) Nu, kanske du undrar varför denna tid, jo, mattan har då hunnit att svalna efter dagens sol och tar emot vattnet lättare, skulle du istället vattna på morgonen innan soluppgång då finns risken att den bränns istället.

Jo-Be

gardenatimer.jpg

Sorry att det blev lite OT...
Tycker inga av dessa väderprognoser här nere är bra, har med väder app som känner av vad jag är i världen men det gör tyvvär inte att det blir bättre prognoser för det ;) kanske är vädret svårare att förutspå här, men vanligt att det står att det skall bli regn hela veckan så är det klarblå himmel och sol.

Sprinkle system hade jag i förra huset, men nu har jag ingen gräsmatta av storlek som behöver spinkler.
Blir dyrt att köra sprinkle 20-30 minuter om dagen, körde jag sprinkel 20-30 minuter var 3:dje dag så dubblade sig vattenräkningen mot att inte använda sprinkel, så får hoppas på regn ;) Vilket vi får här nere imellanåt, som sagt Pattaya lider inte av torkan som dom har i norr ;)

Ja säger ju att det regnar mer hos er fast inte enligt Phonta då [emoji6]
Sen vad som e bäst e en smaksak..
I år ja, men som sagt väldigt ovanligt väder, jag har varit i Pattaya 4 torrperioder innan och efter jag bodde i norr och aldrig vart med om en sådan här blöt torrperiod.
Sen är det inte omöjligt att vi har mer regn, skiljer sig ju beroende på läget, berg i området och hur molnen oftast driver in.
Ser man ju bara när jag bodde i Smögen, nästan alltid en klarblå krans över Smögen när det regna runtomkring.
Så att det skiljer sig mellan Hua hin och Pattaya tror jag säkert ni bor på en öst kust och vi på en västkust sett i förhållande till havet, även fast vi ligger öst och ni väst ;) .
Vem som har mest regn har jag ingen aning om jag har aldrig kollat på en Hua hin prognos, kanske gör det den dagen jag åker dit, men inte ens då jag brukar ta vädret som det kommer när jag är iland ;)

Men väder skiljer jo ofta en hel del även på korta avstånd, jag bodde ju i Torslanda i götet och såg ofta att det var svarta regnmoln inne i stan men vi hade ok men tittade man ut mot öarna så hade dom knallblå himmel.
Ex Borås 6 mil öster om Gbg är ju känd som värsta nederbördshålan.
Men i Stockholm hemma hos Phonta kanske det regnar hela tiden överallt [emoji14]

Här nere så vet jag ju att det alltid är ett par gr varmare vid golfbaborna som ligger ett par mil inåt landet. Havet kyler ju och här är det i stort sett alltid pålandsvind, upp på darkside blåser det väl inte från havet utan från fabrikerna i Map Ta Phut.. [emoji14]

Senast redigerad av en moderator:
Jag har varit i Hua Hin aldrig. En gång var jag där två gånger. (Lätt omskrivet citat från Roffe Bengtsson och Sten Ardenstam).

Bestämmer din fru också vart ni ska bo? [emoji6]
Nej men skulle vi flytta, i Sverige eller till Thailand skulle hennes ord vägas in. Just nu verkar hon mest sugen på Rayong.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att flytta till Hua Hin. Jag var ju där för fem år sedan, dyrare, tomt och hästskiten (ja den syns ju inte på din bild där tidvattnet gör att sanden är blöt, hade de skitit där hade den väl runnit ut i havet redan). Finns säkert fina ställen där också, dock bor jag nog närmare en stad som BKK, Pattaya, Udon. Jag är ingen strand kille, heller en pool.

Hästarna är borta från stranden i Hua Hin ..bara så ni vet det ..Nu går det mao inte att finna något negativt med denna skitplats , lika tråkigt som uppe i Isaanbyn skulle jag säga .

Huvet på spiken , var i Khon Kaen för en vecka sen , nej tack , visserligen en fin by men inte på heltid ...Hellre då Udon Thai eller Nongkai .
Ni som inte fattat det så är det som så att jag trots att jag sällan dricker gillar ett socialt liv. Tillex att sitta på en bar eller resrtaurant och snacka med folk samt lyssna på god musik..
Jodå Berra , det finns bar i Khonkaen , men det lär bli lätt att hitta dig då det finns ca 2 st barer .. Men från din frugas by är det ju nästan närmare till Udon , där finns massor av uteliv

Precis som Phonta tycker jag om ett socialt liv, men att säga att där bara finns ca 2 barer i Khon kaen säger nog mest att han aldrig har varit där,får ju nog gånga det några gånger minst!

Precis som Phonta tycker jag om ett socialt liv, men att säga att där bara finns ca 2 barer i Khon kaen säger nog mest att han aldrig har varit där,får ju nog gånga det några gånger minst!
Jaså, undrar hur du kan påstå detta , har under 8 års tid besökt Khonkaen minst 5ggr /år samt under de 8 månader jag bodde i närheten varit där ca. 4-5 ggr i veckan pga tristessen i byn ,.. Jag kan Khonkaen samt hittar bra i stan , och inte finns det många barer , Utelivet är mycket begränsat , då är Udon bra mycket bättre samt även Nongkai .Ett par/tre stycken kanske något mer runt faranggatan vid de stora hotellen samt ett par undanskymda ute på stan , även dessa känner jag till , men precis som du Boldor så håller jag mig i gränslandet för vad man kan kalla sanning .................Allt för att trigga andra .. Och du föll ju i den fällan ...

Liknande trådar

R
Svar
10
Visningar
1 K
Raderad medlem 9675
R
G
Svar
17
Visningar