Kommer Thailands ekonomi att kracha nu......

Så vad är arbete på farmen ,är inte det lönearbete , som annars om du inte utförde det skulle bli ett avlönat arbete för en Thai , det är ju just detta det handlar om,och inget händer föränn du blir anmäld av en Thaimedborgare eller avundsjuk Farang ,, men då har du problem ......
Alla faranger har inte råd att anlita thai för 200-250thb per dag vid behov ;)

Så vad är arbete på farmen ,är inte det lönearbete , som annars om du inte utförde det skulle bli ett avlönat arbete för en Thai , det är ju just detta det handlar om,och inget händer föränn du blir anmäld av en Thaimedborgare eller avundsjuk Farang ,, men då har du problem ......
Där har du poäng så kan man vrida vilka lagar som helst om du får någon lagvrängare emot sig.
Annars kan man inte leva om man är rädd för allting. Du kan bli stoppad i din bil och då säger polisen du måste ha chaufför för du är turist. Jo jo jag skulle dö av tristess om jag blev laglydig efter bokstav. :police:

Phonta , jag respekterar dig och din felaktiga uppfattning, låt oss nu gå vidare och diskutera viktigare saker, Trevlig Helg på dig...

Medan ni pratar om äpplen och päron så bidrar jag med tomater;)

Jag är delägare i ett bolag här i Thailand (49% som ni säkert vet) och lyfter lön och betalar skatt här, utan WP helt lagligt. Jag jobbar inte här därför behövs inte WP (det är prövat så vi inte går in i diskussioner om det).
Jag får inte göra ngt som har med bolaget att göra här, inte ens köra in till revisorn och lämna fakturor eller andra dokument. Det måste min fru göra.

Hemma i trädgården är det helt ok att dra igång högtryckstvätten o tvätta bilen eller tvätta bort skit från muren. Jag kan tom ta min nytvättade bil o köra frun till revisorn men som sagt, inte ta dokumenten och lämna över till dessa.

Skillnaden ligger i om det jag gör är inom ramen för företagsverksamheten eller ej. Jag kan även klippa min gräsmatta MEN om verksamheten var tex trädgårdsskötsel och den var förlagd på vår stora tomt (nu har jag inte det men det är ett exempel) med ett "show room" med vackra klippta häckar, så hade jag inte fått klippa gräsmattan utan WP.

Det är egentligen inga konstigheter. I mitt fall så handlar det inte om en thai kan göra jobbet eller ej, det handlar bara om verksamhet eller ej. I verksamheten får jag inte göra ett smack utan WP trots lön och god skattebetalare.

Jag får nu med mitt spouse visum skriva mina tentor här, det går inte på turistvisum. Jag kan även nu plugga lagligt (som jag inte gjorde förra året), vilket känns skönt. Visst vem bryr sig på IM om jag pluggar på distans?

Förstå mig rätt, jag har långt ifrån alltid följt lagar o regler, men jag har alltid läst på spelreglerna innan jag började fuska. Det är liksom en förutsättning så man inte kommer stå där som en fågelholk när skiten träffar fläkten;)

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att tänja gränserna för vad man själv tycker är rimligt och värt det. Det går i princip (med rätt summa pengar) köpa sig fri från det mesta här. Frågan är om man har funderat på den prislappen och är beredd att betala om det händer? Jag kallar det riskanalys. Det som är rätt för en person betyder inte att det är rätt för en annan. Man får dock inte vara naiv

Jag är delägare i ett bolag här i Thailand (49% som ni säkert vet) och lyfter lön och betalar skatt här, utan WP helt lagligt. Jag jobbar inte här därför behövs inte WP (det är prövat så vi inte går in i diskussioner om det).
Jag får inte göra ngt som har med bolaget att göra här, inte ens köra in till revisorn och lämna fakturor eller andra dokument. Det måste min fru göra.

Hemma i trädgården är det helt ok att dra igång högtryckstvätten o tvätta bilen eller tvätta bort skit från muren. Jag kan tom ta min nytvättade bil o köra frun till revisorn men som sagt, inte ta dokumenten och lämna över till dessa.

Skillnaden ligger i om det jag gör är inom ramen för företagsverksamheten eller ej. Jag kan även klippa min gräsmatta MEN om verksamheten var tex trädgårdsskötsel och den var förlagd på vår stora tomt (nu har jag inte det men det är ett exempel) med ett "show room" med vackra klippta häckar, så hade jag inte fått klippa gräsmattan utan WP.

Det är egentligen inga konstigheter. I mitt fall så handlar det inte om en thai kan göra jobbet eller ej, det handlar bara om verksamhet eller ej. I verksamheten får jag inte göra ett smack utan WP trots lön och god skattebetalare.

Jag får nu med mitt spouse visum skriva mina tentor här, det går inte på turistvisum. Jag kan även nu plugga lagligt (som jag inte gjorde förra året), vilket känns skönt. Visst vem bryr sig på IM om jag pluggar på distans?

Förstå mig rätt, jag har långt ifrån alltid följt lagar o regler, men jag har alltid läst på spelreglerna innan jag började fuska. Det är liksom en förutsättning så man inte kommer stå där som en fågelholk när skiten träffar fläkten;)

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att tänja gränserna för vad man själv tycker är rimligt och värt det. Det går i princip (med rätt summa pengar) köpa sig fri från det mesta här. Frågan är om man har funderat på den prislappen och är beredd att betala om det händer? Jag kallar det riskanalys. Det som är rätt för en person betyder inte att det är rätt för en annan. Man får dock inte vara naiv
Finns många som studerar och har studielån över hela världen, jag vet att csn har varit väldigt slappa förut, men numera är det nya tider. Så håll i hatten. ni som vet med er.

Jo det har varit uppe i svensk media ganska nyligen ,, de rotar ordentligt nu påstår de själva ;)

Säg inte att du har säkra källor, för då är det säkert någon som skall ha namn adress samt telnummer till din källa , annars en stenbordsskröna :):)5555
555 Den källan kommer aldrig att bli offentlig här, sen kan ju resten börja fundera hur som de vill.
Angående stenbord,,, har du nåt bra?:) den dagen vi träffas i LOS. Då kan vi väl dra några andra skrönor;):):laugh::nod::thumbsup:

Hej

Då återstår bra ett problem, nämligen att hitta en Thailändare som är avundsjuk på någon utlänning som gräver diken, skördar ris, avverkar skog, gräver ned 200-300 stängselstolpar o.s.v, själv tror jag inte att så många Thailändare är avundsjuka på någon som kroppsarbetar i 30-40 graders värme, det verkar mest vara Svenskar som inte sysslar med jordbruk som oroar sig och störs av detta.

Mvh isan lover

Jag varken oroas eller störs av ditt dikesgrävande. Jag påpekade bara att det du gör är olagligt. Sen om du blir lagförd eller inte är en annan fråga. Jag tror inte att du åker dit för ditt arbete på farmen eftersom det inte finns avundsjuka thai i din by (enl. dej). IM siktar nog hellre in sej på större grejer som tex olagliga call centers odyl.

Alla faranger har inte råd att anlita thai för 200-250thb per dag vid behov ;)

Hej

Det hjälper ibland inte om du är villig att betala 300-350 baht heller om det gäller tunga arbeten under bar himmel.
Så det är i första hand inte en ekonomisk fråga, kroppsarbete inom jordbruket har låg status och dom ungdomar som växer upp nu föredrar i dom flesta fall lättare arbeten.

Mvh isan lover

Hej

Jag gjorde också en riskanalys för 30 år sedan och den håller än.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp