Kommer Thailands ekonomi att kracha nu......

Varför inte följa lagen , synnerligen korkat att påstå jag har fel ,, djäkligt korkat , sök och finn på internet , finns ett otal fall ,över hela Thailand , folk som fått böter samt utvisning samt även bara böter , men skit i lagen , gör som de kriminella i Sverige ,, glöm lagen i det land ni är gäster:rolleyes:

Section 51. An alien who engages in work without having the
permit shall be liable to imprisonment for a term of not exceeding five years or to a
fine from two thousand Baht to one hundred thousand Baht or to both.
In the case where the accused under paragraph one wilfully departs the
Kingdom within the period specified by the inquiry official, but not more than thirty
days, the inquiry official may settle the case and causes that alien to depart the
Kingdom.

Heh, Jag försvinner en stund för att preppa lite mat. Kommer tbx för att se vad som hänt, och jösses:eek: Nog händer det saker här. Har inte läst ordagrant men i Juletider så ska man älska varandra;)

Varför inte följa lagen , synnerligen korkat att påstå jag har fel ,, djäkligt korkat , sök och finn på internet , finns ett otal fall ,över hela Thailand , folk som fått böter samt utvisning samt även bara böter , men skit i lagen , gör som de kriminella i Sverige ,, glöm lagen i det land ni är gäster:rolleyes:

Section 51. An alien who engages in work without having the
permit shall be liable to imprisonment for a term of not exceeding five years or to a
fine from two thousand Baht to one hundred thousand Baht or to both.
In the case where the accused under paragraph one wilfully departs the
Kingdom within the period specified by the inquiry official, but not more than thirty
days, the inquiry official may settle the case and causes that alien to depart the
Kingdom.
Ingen påstår att du har fel, det är ju risken att bli deporterad som diskuteras.

Lagen finns ju, och har varit en favvo att diskutera bland expats så länge jag minns. Och det går massor av skrönor om folk som blivit utvisade för att de gjort minimala saker.
Jag anser (tror) att de som blivit deporterade för såna här saker inte är några oskulder i sammanhanget, det har nog legat betydligt mer saker bakom än att bara flytta ett glas (eller vad det nu är). Saker som de inte själva är så aktiva att skylta med.

Sen "vet" jag att vissa använder lagen bara för att kunna sitta och dricka sin bira ifred. Ett exempel, jag och några till blev ombedda att hjälpa till lite på lokala skolan i Buriram, ffa med att snacka engelska lite var vi kom ifrån etc. Inbjudan kom från rektorn. Men endast jag och en till dök upp, de andra var "rädda". Nu gick det ju hur bra som helst, och det har blivit en återkommande grej med olika aktiviteter omkring (grillning, fotbollsturnering etc). Det enda som hänt är att jag umgås med några faranger mindre efter det.

Så MIN åsikt är att riskerna med att hjälpa till är oerhört små om man har rent mjöl i påsen. MEN, folk får göra som de vill, risken finns ju där.

Och jag väntar fortfarande på en siffra, Phonta. Jag ska hjälpa dig, är det 22? 12? 34? 1? Nån siffra måste det ju vara;)

Senast ändrad:
Nu skiter jag i denna korkade diskussion som egentligen handlar om man skall eller inte skall följa Thailands lagar som Svensk gäst i landet , enligt min mening så är detta självklart :)

Oj, sorterar du bort folk för att de jobbar/jobbat i barmiljö?
Vi är då olika, jag har vänner och bekanta från alla möjliga bakgrunder. Och de från barsvängen är inte sämre än nån annan.
Nä jag skrev att jag var ointresserad av.
Har inte dömt någon men jag ogillar skvaller och skiter i vad andra gör.
Sen skiter jag i folket i barmiljö har väl inget med att dömma ut att göra, ja skiter i dom flesta människor ja inte känner spelar ingen roll vilken yrkesgrupp, folk får göra vad dom vill.
Bara för det dömmer jag inte dom eller ser ner på någon jag är bara som sagt var helt ointresserad.

Nej denna person jobbade inte alls , han flyttade en högtalare från bardisken till en annan plats , det räckte , säger en del om hur de ser på detta .. men jobba ni bara , inte rör det mig i ryggen om ni får kika på Thailand genom Google earth i framtiden :)

En finsk barägare fick problem. Det anordnades frågesport en gång i veckan. Hade stått en snubbe utanför baren, mittemot T-Com i Pattaya och spanat in baren under några dagar/kvällar. Blev polis inblandad han klarade sig för att han var kompis med polisen ifråga. Vet inte hur mycket det kostade.

Hej

Då återstår bra ett problem, nämligen att hitta en Thailändare som är avundsjuk på någon utlänning som gräver diken, skördar ris, avverkar skog, gräver ned 200-300 stängselstolpar o.s.v, själv tror jag inte att så många Thailändare är avundsjuka på någon som kroppsarbetar i 30-40 graders värme, det verkar mest vara Svenskar som inte sysslar med jordbruk som oroar sig och störs av detta.

Mvh isan lover

Med viss reservation att jag har missförstått lite...
Du ingick i skaran med Ubon (och faktist de flesta här på forumet) som jag inte vill tala illa om. De jag riktade mig till var "Engelsmannen som inte har råd" och alla andra hobbybönder som gnäller men har inte en susning om vare sig lantbruk eller entreprenörskap.

Du och Ubon har en kämparglädje som jag gillar starkt. Ni löser problemen efterhand som de kommer.
Jag har ingen erfarenhet av lantbruk och har dessutom tummen mitt i näven när det gäller att fixa ngt:(. Men vi har alla våra styrkor på våra egna sätt.

Färsk passionsfrukt är sjukt gott o liknar inget som den skrynkliga frukten som säljs på Ica

Phonta och Ubon har tidigare haft diskusitioner om detta med arbete vs arbete, Phonta har sin uppfattning och jag har min, en sak är jag överens om, i slutänden är det den enskilda tjänstemannen som avgör, därmed så är lagen satt ur spel...när då den enskilda tjänstemannen på IM säger till mig att det går bra att arbeta på familjens mark, då torde det vara i enlighet med lagen, att så kan jag göra? Kan jag tänka fritt? om någon jobbar på sin frus mark, nu vill jag vända på detta och fundera på när det finns dom som säger att man får inte arbeta på frugans eller "egen" mark, hyrd, leasad, arrende, på något annat sätt via avtal, vad händer nu om det står ett hus på marken, det är förbjudet att arbeta på marken, då torde vara förbjudet att plantera i sin egen trädgård, någon fundering om detta?

Senast ändrad:
Phonta och Ubon har tidigare haft diskusitioner om detta med arbete vs arbete, Phonta har sin uppfattning och jag har min, en sak är jag överens om, i slutänden är det den enskilda tjänstemannen som avgör, därmed så är lagen satt ur spel...när då den enskilda tjänstemannen på IM säger till mig att det går bra att arbeta på familjens mark, då torde det vara i enlighet med lagen, att så kan jag göra? nu vill jag vända på detta och fundera på när det finns dom som säger att man får inte arbeta på frugans eller "egen" mark, hyrd, leasad, arrende, på något annat sätt via avtal, vad händer nu om det står ett hus på marken, det är förbjudet att arbeta på marken, då torde vara förbjudet att plantera i sin egen trädgård, någon fundering om detta?

Kan jag tänka fritt? om någon jobbar på sin frus mark,
Även här finns det alla möjliga stenbordstolkningar. De hårdaste anser att man inte ens får vattna blommorna, medan vi andra har en lite mjukare inställning.
Men jag kan väl säga att jag aldrig hört talas om nån som blivit deporterad för att ta hand om sitt hus. Men även här är jag öppen för att höra om nån känner nån sån.

Den här frågan vad man får göra och inte göra dyker upp lite då och då.
Antar att lagens andemeningen är att inte ta lönearbete.
Har själv jobbat rätt friskt med husbygget, i och för sig hade kontrakt för hela husbygget betalt o klart, likaså målning m m. Nu ville jag göra vissa saker själv som thai har en annat tanke om eller inte fattar hur jag vill.
Här har vi en polis som kommer in ibland och ser vad som har hänt. Nois kusin är chef på arbetmarknadssenheten här i Phrae och har kollat på mina rättigheter. Inga problem sa hon.
Lagen är ju inte alltid så som vi läser utan andemeningen är väl att man inte tar lönejobb från thai. Sedan kan man driva detta till absurdum att inte göra något, det gillar den late säkert :rolleyes:
Om du jobbar i din egen trädgård eller hus kan inte menas av lagstiftaren men kan vändas dit säkert bara viljan finns.
Kanske så långt att man inte ens får kamma sig fast en del kanske borde göra det :cool: :D
Jag tänker jobba på i alla fall, även hjälpa grannar för det är uppskattat, fast har inte tänkt bryta mot lagen och ta betalt.

Hej

Det var någon annan som drog in visum i diskussionen, själv sa jag bara att jag ännu efter 32 år inte känner till en enda gift utlänning med barn som har blivit utvisad för att ha för lite pengar på kontot eller för att ha arbetat på fruns eller familjens mark.

Mvh isan lover
Jag gav dig ett svar tidigare i tråden, engelsmannen med 5000sek i pension och tomt på kontot. Sju dagar att lämna landet trots eget barn, gift och hus.
Reglerna är väldigt enkla och tydliga, visst borde han ha gjort annorlunda och betalat 16000 eller mer under bordet som övriga gör.

Den här frågan vad man får göra och inte göra dyker upp lite då och då.
Antar att lagens andemeningen är att inte ta lönearbete.
Har själv jobbat rätt friskt med husbygget, i och för sig hade kontrakt för hela husbygget betalt o klart, likaså målning m m. Nu ville jag göra vissa saker själv som thai har en annat tanke om eller inte fattar hur jag vill.
Här har vi en polis som kommer in ibland och ser vad som har hänt. Nois kusin är chef på arbetmarknadssenheten här i Phrae och har kollat på mina rättigheter. Inga problem sa hon.
Lagen är ju inte alltid så som vi läser utan andemeningen är väl att man inte tar lönejobb från thai. Sedan kan man driva detta till absurdum att inte göra något, det gillar den late säkert :rolleyes:
Om du jobbar i din egen trädgård eller hus kan inte menas av lagstiftaren men kan vändas dit säkert bara viljan finns.
Kanske så långt att man inte ens får kamma sig fast en del kanske borde göra det :cool: :D
Jag tänker jobba på i alla fall, även hjälpa grannar för det är uppskattat, fast har inte tänkt bryta mot lagen och ta betalt.
Din rättshaverist. Nu är du för alltid klassad som kriminell av intelligentian......:afro:

PS: Jag gör som du. Blir jag deporterad för det så kommer jag göra offentlig avbön här på forumet.

Som Mr. Jo skriver: Antar att lagens andemeningen är att inte ta lönearbete.

Och Ubon delar den uppfattningen, som för min del, bara att titta på mitt visum, där står det, employment prohibited, för min del så betyder det, förbjudet att ta anställning mot lön, fast detta går väl att tolka på olika sätt....

Din rättshaverist. Nu är du för alltid klassad som kriminell av intelligentian......:afro:

PS: Jag gör som du. Blir jag deporterad för det så kommer jag göra offentlig avbön här på forumet.
Det skulle vara en ny erfarenhet eller upplevelse. Hade vart kul kanske att bygga hus i någon annanstans medans man lever :eek:

Som Mr. Jo skriver: Antar att lagens andemeningen är att inte ta lönearbete.

Och Ubon delar den uppfattningen, som för min del, bara att titta på mitt visum, där står det, employment prohibited, för min del så betyder det, förbjudet att ta anställning mot lön, fast detta går väl att tolka på olika sätt....
Så vad är arbete på farmen ,är inte det lönearbete , som annars om du inte utförde det skulle bli ett avlönat arbete för en Thai , det är ju just detta det handlar om,och inget händer föränn du blir anmäld av en Thaimedborgare eller avundsjuk Farang ,, men då har du problem ......

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp