Könsroller i Thailand

Jag lovade att rapportera och så här ser det ut just nu. Jag chattade med henne imorse och talade om att jag är ledsen men att jag inte känner att det här arrangemanget känns rätt. Att jag tidigare hade accepterat det trots att jag redan då protesterat en hel del berodde på att jag trodde att alla thai gjorde på detta sätt. Jag förklarade att jag inte kommer att förlova mig första gången vi träffas och kommer inte att betala ngn sinsod varken vi förlovning eller vid ett eventuellt kommande giftemål. Hon blev ledsen och menade att allt redan var planerat. Dock är det bara 7 personer som skulle komma. Hon var inte redo att ändra på något så vi kom överens om att tänka igenom detta och prata mer om det imorgon.
Jag förstår om du inte vill, men om jag hade varit du hade jag frågat henne hur mycket hennes X betalade i sinsod. Ska hennes föräldrar ha sinsod varje gång hon och hennes systrar träffar någon måste dom vara stenrika nu.

Bra sammanfattning av den bild som jag börjar få. Jag märker att föräldrarna styr och hon är just yngsta dottern som bor hemma med 1 barn. Känns som det är väldigt viktigt vad föräldrarna säger, inte tänkbart att gå sin egen väg. Det känns hela tiden som att det är väldigt viktigt vad andra tycker (föräldrar, släkten och byn)
Jag tror inte att hon vill något ont på något sätt men det är viktigt att förstå vad hon kommer ifrån och hur hon ser på saker och ting. Hon har säkert en oerhörd press att göra som alla andra vill.
Och detta kan familjemönster är säkert inte så lätt att ändra på så då måste man nog tänka sig för både en och två gånger

Ta tid på dig att känna efter. Tar man det lugnt i Thailand så går det mesta av sig själv, är min erfarenhet. Försöker man skynda sig går det alltid sämre, tycker jag.

Jag kan ha missat en och annan fin chans genom åren genom att inte stressa upp mig, men det jag vet säkert är att jag iaf har sluppit en massa skit. :)

Åk ner utan att bestämma med en tjej å ha skoj å lär dig om kultur mm på plats. Bästa landet i världen att resa ensam till. Sen när du är på plats och har fått gula febern så kan du fråga oss om råd igen [emoji1]

Faktum är att åka ensam till Thailand är nåt av det roligaste man kan göra, här dräller det av goa gubbar och fina tjejer och vädret är skönt och man känner sig som kung i baren. Upptäck Thailand och skynda långsamt med att kära ner dig så kommer du upptäcka en ny värld.

Dom flesta vill stanna kvar för evigt och säger upp sig från jobb mm men vill man ha det bästa från Thailand ska man inte bo här så länge att den grå vardagen gör sig påmind, bättre att blanda det bästa av 2 världar och åka till Thailand på vintern. Men du har verkligen missat nåt som inte varit här och det är ett gigantiskt misstag att binda upp sig med en tjej i förväg. Finns det som är värre än att vara singel i Thailand.. [emoji6] [emoji1] [emoji1]
Passa på och ha lite kul innan du binder upp dig igen, kan vara sista chansen.

Singel i Thailand är fantastiskt, men ljuvligt farligt.
Finns så många frestelser som boende och gift i en Isaanby aldrig får uppleva.

"Vilken stort"
Nej, bara sanningen från det dagliga livet i många delar av TH. Drabbar främst dom, som har så bråttom, att dom ser bara en färg "RÖTT" Kärlekens färg.
Jag har under mina 35 år i Thailand sett det mesta, men @Kycklingen , @nmax @suryia, @Långeman mm.. Detta är ju verkligheten ni beskriver, hur tror ni det kommer bli i framtiden?
En lärarinna berättade för mig i en by utanför Korat, hon frågade sina elever (tjejer), vad dom ville bli när dom är stora, 90% svarade de ville gifta sig med en falang, resten visste inte.
Tur att L-G kom hit till Thaisnack, kanske räddat några 100000 bht;)

Jag har under mina 35 år i Thailand sett det mesta, men @Kycklingen , @nmax @suryia, @Långeman mm.. Detta är ju verkligheten ni beskriver, hur tror ni det kommer bli i framtiden?
En lärarinna berättade för mig i en by utanför Korat, hon frågade sina elever (tjejer), vad dom ville bli när dom är stora, 90% svarade de ville gifta sig med en falang, resten visste inte.

Antalet Falanger har sedan 2008 minskat drastiskt, så vi får hoppas att dessa tjejer, gick på högstadiets sista årskurs, för dom yngre är nog hoppet ute.

Min poäng är egentligen bara att man ska ha lite sunt förnuft och inte så bråttom i Thailand. Fast sunt förnuft verkar det inte finnas kvar så mycket av nu längre om man ska generalisera. :)

En lärarinna som jag hade sa något liknande som den där lärarinnan. Depremerande, men man kan ju hoppas att det ordnar sig på något sätt med framtiden ändå...

Jag kanske ska avsluta tråden här med en liten rapport. Vi chattade imorse och eftersom hon insisterade på att vi inte kunde ändra på planen och jag inte kunde tänka mig att förlova mig och betala ngn sinsod så slutade vår lilla kärleks saga där. Känner mig faktisk lättad. Jag är tacksam för alla goda råd jag fått här. Jag har lärt mig mycket om den thailändska kulturen och kommer ta det med mig när jag åker dit på semester som singel istället.

Till TS som verkar vara balanserad, klok och tar åt sig råd mm.
Vi ska inte avsluta en tråd som ger så mycket input och info till andra. Ett bra ämne som jag tror ger bra kunskaper till många.

Har man en kris och känner för en nystart med en ny relation i Asien, så finns faktiskt ett mycket bättre alternativ än Thailand.
Finns hur mycket bra kvinnor som helst i Filippinerna , fler än i Thailand, dom har en annan enklare kultur och dom är kristna. Mycket mer anpassad kultur mot oss ”svennar”. Engelska kunskaperna är i topp.
Inte lika egoistiska och familjeberoende som thai.

Landet är på många sätt lite eller mycket efter i utveckling mot Thailand, mer korrupt, mer kriminellt men känns ärligare. Prisnivå är ungefär den samma. Maten är inte kryddad mer än en blaskig fisksoppa i Nordnorge.

Är man ute efter att gifta sig och bo i Sverige så rekommenderar jag personligen inte en thai-tjej.
Språket och kommunikation är så viktigt att både phil och indonesiskor vinner på sin bättre engelska.

Vill TS ha kontakt med damer i Thailand så har jag många som vill att jag ska skaffa dom en farang, många är trevliga lycksökande stolpskott och många är riktiga ärliga kvinnor beroende vad som syftet är med relationen.

Kommer bara att ev. förmedla kontakter åt sådana som vill flytta till Thailand på heltid.

Jag kanske ska avsluta tråden här med en liten rapport. Vi chattade imorse och eftersom hon insisterade på att vi inte kunde ändra på planen och jag inte kunde tänka mig att förlova mig och betala ngn sinsod så slutade vår lilla kärleks saga där. Känner mig faktisk lättad. Jag är tacksam för alla goda råd jag fått här. Jag har lärt mig mycket om den thailändska kulturen och kommer ta det med mig när jag åker dit på semester som singel istället.
Detta visar att hon är en gold digger, en seriös tjej hade gett med sig direkt. Lycka till och Kurant har rätt ang Filipinska damer, bara den lilla haken att landet i sig inte är nåt man vill besöka på semester, kriminaliteten är extrem.

Till TS som verkar vara balanserad, klok och tar åt sig råd mm.
Vi ska inte avsluta en tråd som ger så mycket input och info till andra. Ett bra ämne som jag tror ger bra kunskaper till många.

Har man en kris och känner för en nystart med en ny relation i Asien, så finns faktiskt ett mycket bättre alternativ än Thailand.
Finns hur mycket bra kvinnor som helst i Filippinerna , fler än i Thailand, dom har en annan enklare kultur och dom är kristna. Mycket mer anpassad kultur mot oss ”svennar”. Engelska kunskaperna är i topp.
Inte lika egoistiska och familjeberoende som thai.

Landet är på många sätt lite eller mycket efter i utveckling mot Thailand, mer korrupt, mer kriminellt men känns ärligare. Prisnivå är ungefär den samma. Maten är inte kryddad mer än en blaskig fisksoppa i Nordnorge.

Är man ute efter att gifta sig och bo i Sverige så rekommenderar jag personligen inte en thai-tjej.
Språket och kommunikation är så viktigt att både phil och indonesiskor vinner på sin bättre engelska.

Vill TS ha kontakt med damer i Thailand så har jag många som vill att jag ska skaffa dom en farang, många är trevliga lycksökande stolpskott och många är riktiga ärliga kvinnor beroende vad som syftet är med relationen.

Kommer bara att ev. förmedla kontakter åt sådana som vill flytta till Thailand på heltid.
Hela detta inlägg känns malplacerat på ett Thaiforum, vart jag intresserad av Filippinerna skulle jag vänt mig till ett forum om Filippinerna.

Hoppas också att om någon har en kris, att denna reder ut krisen innan man ingår en ny relation, och då spelar det ingen roll vilken nationallitet det är på tjejen, eller försvinner krisen just om man träffar en asiatiskao_O

Du skriver också, ev förmedla kontakter....får mig att tänka på ett tidigare inlägg du skrev i denna tråd........

Liknande trådar

Tillbaka
Topp