Könsroller i Thailand

Vi får verkligen hoppas att det inte går illa för @L-G . Så jag tror att han kommer att berätta om deras lycka.

Nå tror jeg at de fleste av oss ønsker at ingen skal oppleve noe negativt i Thailand eller på noe annet sted for den saks skyld. Men det ser ut til at TS ikke helt har fått med seg at det som oftest handler om penger og en bedre fremtid for kvinnen når mannen søker etter en ektepartner på nettet. Det at noen skribenter "klapper han på ryggen" og ønsker han lykke og hell på ferden forhindrer ikke TS i kanskje å ende opp som en "vandrende minibank" for en thailandsk kvinne og hennes familie. Betaler man penger for å gifte seg og fortsetter med å gjøre det etter at ekteskapet er inngått så mener jeg at dette er en form for menneskehandel og har absolutt ingenting å gjøre med thailandsk kultur og tradisjoner. En kvinne som respekterer sin ektepartner forlanger ikke penger for å inngå ekteskapet. Og er familien så respektløs at dem forlanger penger så er mitt råd å bare "snu dem ryggen". For en sådan svigerfamilie er ikke mye å være stolt av.

Kloka ord där @suriya . Jag tror dock att dom flesta råden och åsikterna här är välmenta, vi har dock olika sätt att uttrycka oss på. Visst, det finns nästan alltid någon som vill visa sig vara förmer än andra och anser att dennes åsikter är de allena saligrådande.

Så är dock inte fallet, vi handlar efter våra personliga förutsättningar vad gäller huvud, hjärta och ekonomi. Kan man leva med en eventuell förlust så varför inte gå "All in"? Du kanske ångrar dig resten av livet om du inte vågar ta möjligheten när den kommer, varför riskera det?

Själv vågade jag ta chansen, jag hade levt ensam hela livet och lät hjärtat bestämma för en gångs skull. Och nu 7,5 år senare kan jag inte vara lyckligare.

Med detta sagt vill jag önska dig all lycka och välgång @L-G , bry dig inte om belackarna. Om du känner att du kan leva med en eventuell förlust så ta chansen. Det finns stora möjligheter att du lyckas, låt oss gärna veta hur det går. :wai:
Tack det var kloka ord som jag gärna tar till mig, Kul att höra att det går bra

Jag återkommer gärna med en rapport om hur det går :)

Det hadde vært veldig overaskende om du gjorde det. Ikke det at jeg ikke stoler på ditt ord, men jeg tror at det i tilfelle vil bli den samme gamle leksa hvor man forbanner kvinnen og thai kvinner rent generelt. Det er nok av sådane innlegg på diverse fora på nettet allerede. Det som hadde vært av interesse var om noen hvirkelig visste hvorfor det gikk til hel....

Senast redigerad av en moderator:
Det hadde vært overaskende om du gjorde det. Ikke det at jeg ikke stoler på ditt ord, men jeg tror at det i tilfelle vil bli den samme gamle leksa hvor man forbanner kvinnen og thai kvinner rent generelt opp og ned. Det er nok av sådane innlegg på diverse forum på nettet allerede. Det som hadde vært av interesse er om noen hvirkelig visste hvorfor det gikk til hel....
Det finns ingenting som säger att det kommer att gå illa. Jag tycker att det är så förbannat tråkigt att så många är negativa. Visst finns det dom som råkar illa ut men är man medveten om vad man gör och har råd att klara av ett eventuellt misstag ekonomiskt så ta chansen.

Än en gång All lycka @L-G , jag hoppas att du kan tysta alla negativa här. :thumbsup:

Det finns ingenting som säger att det kommer att gå illa. Jag tycker att det är så förbannat tråkigt att så många är negativa. Visst finns det dom som råkar illa ut men är man medveten om vad man gör och har råd att klara av ett eventuellt misstag ekonomiskt så ta chansen.

Än en gång All lycka @L-G , jag hoppas att du kan tysta alla negativa här. :thumbsup:

Jeg har hørt om flere ekteskap mellom en thailandsk kvinne og en norsk mann hvor "alle" sier at dem er såååå lykkelige. Hvorfor dem er det er det vel ingen som spør seg om. Dette kanskje fordi dem tror at dette er helt normale ekteskap hvor kjærligheten er det som binder dem sammen. Det at man har kjøpt seg en kone og tror at kjærligheten vil utvikle seg etterhvert er bare å lure seg selv. Og er mannen villig til å betale det kvinnen forlanger og hun gir han hva han ønsker så skulle vel dette "gå som på skinner" skulle jeg tro. :):):):)

Det hender at jeg kommer i disse diskusjonene med hva vi i Norge kaller for "rødstrømper". Og temaet er norske menn og deres "privatimport" av kvinner fra fattige land. Deres hovedargument er at dette er menn som utnytter kvinner i nød. Når jeg gir dem mitt syn på det hele og hvorfor jeg gjør det så går liksom "luften litt ut av ballongen". For mitt syn snur det hele trill rundt. Når dem forstår hvem som lurer hvem så får deres politiske syn seg en aldri så liten knekk. :):):):)

I denne sammenhengen så må jeg få lov til å opplyse om at det er blitt opprettet en krisetelefon for thailandske kvinner på den thailandske ambassaden i Oslo. Hvor mange kvinner som bruker denne tjenesten vet jeg ikke, men det faktum at ambassaden oppretter denne tjenesten burde indikere at det finnes et behov for dette. Og kanskje dem på grunn av å ikke "miste ansikt" og behovet for å sende penger til sin familie ikke bryter ut av ekteskap som aldri skulle vært inngått. Så hvor lykkelige alle disse thailandske kvinnene i Norge egentlig er tror jeg vi burde sette et stort spørsmålstegn ved.

Jeg har hørt om flere ekteskap mellom en thailandsk kvinne og en norsk mann hvor "alle" sier at dem er såååå lykkelige. Hvorfor dem er det er det vel ingen som spør seg om. Dette kanskje fordi dem tror at dette er helt normale ekteskap hvor kjærligheten er det som binder dem sammen. Det at man har kjøpt seg en kone og tror at kjærligheten vil utvikle seg etterhvert er bare å lure seg selv. Og er mannen villig til å betale det kvinnen forlanger og hun gir han hva han ønsker så skulle vel dette "gå som på skinner" skulle jeg tro. :):):):)

Det hender at jeg kommer i disse diskusjonene med hva vi i Norge kaller for "rødstrømper". Og temaet er norske menn og deres "privatimport" av kvinner fra fattige land. Deres hovedargument er at dette er menn som utnytter kvinner i nød. Når jeg gir dem mitt syn på det hele og hvorfor jeg gjør det så går liksom "luften litt ut av ballongen". For mitt syn snur det hele trill rundt. Når dem forstår hvem som lurer hvem så får deres politiske syn seg en aldri så liten knekk. :):):):)

I denne sammenhengen så må jeg få lov til å opplyse om at det er blitt opprettet en krisetelefon for thailandske kvinner på den thailandske ambassaden i Oslo. Hvor mange kvinner som bruker denne tjenesten vet jeg ikke, men det faktum at ambassaden oppretter denne tjenesten burde indikere at det finnes et behov for dette. Og kanskje dem på grunn av å ikke "miste ansikt" og behovet for å sende penger til sin familie ikke bryter ut av ekteskap som aldri skulle vært inngått. Så hvor lykkelige alle disse thailandske kvinnene i Norge egentlig er tror jeg vi burde sette et stort spørsmålstegn ved.
Uttrycket att köpa sig en hustru är något jag avskyr. Visst förekommer liknande företeelser men det är säkert vanligare att man träffas och känner att man vill prova om man kan och vill leva tillsammans. Om detta sker via internet eller personliga möten har ju viss betydelse naturligtvis men även internetmöten kan säkert falla väl ut.

Däremot är det en styggelse att vissa tvivelaktiga typer gång på gång kan "importera" kvinnor från exempelvis Thailand. Detta borde beivras med alla medel för det är säkert oftast dessa stackars kvinnor som råkar riktigt illa ut.

Jag har för mig att den thailändska ambassaden i Stockholm också bistår med hjälp till kvinnor som hamnar i svårigheter så visst finns problemet, tyvärr. Man kan bara hoppas att samhället satsar mer resurser för att hjälpa dessa stackars kvinnor som i många fall kommer hit i god tro.

Uttrycket att köpa sig en hustru är något jag avskyr. Visst förekommer liknande företeelser men det är säkert vanligare att man träffas och känner att man vill prova om man kan och vill leva tillsammans. Om detta sker via internet eller personliga möten har ju viss betydelse naturligtvis men även internetmöten kan säkert falla väl ut.

Däremot är det en styggelse att vissa tvivelaktiga typer gång på gång kan "importera" kvinnor från exempelvis Thailand. Detta borde beivras med alla medel för det är säkert oftast dessa stackars kvinnor som råkar riktigt illa ut.

Jag har för mig att den thailändska ambassaden i Stockholm också bistår med hjälp till kvinnor som hamnar i svårigheter så visst finns problemet, tyvärr. Man kan bara hoppas att samhället satsar mer resurser för att hjälpa dessa stackars kvinnor som i många fall kommer hit i god tro.
Förstår din tanke med vad ska man kalla det när nån köper loss en bartjej eller träffar nån på internet och gör upp om förlovning och sinsod innan dom ens har träffats. Är inte det att köpa sig en fru?

Förstår din tanke med vad ska man kalla det när nån köper loss en bartjej eller träffar nån på internet och gör upp om förlovning och sinsod innan dom ens har träffats. Är inte det att köpa sig en fru?
Det är ju inte ens säkert att det blir något äktenskap, en förlovning är inte liktydigt med att det blir bröllop. Att köpa loss en bartjej är en sak men jag kan inte se att det senare fallet är ett hustruköp. Däremot visar man att man menar allvar och verkligen avser att ingå äktenskap.

Det är ju inte ens säkert att det blir något äktenskap, en förlovning är inte liktydigt med att det blir bröllop. Att köpa loss en bartjej är en sak men jag kan inte se att det senare fallet är ett hustruköp. Däremot visar man att man menar allvar och verkligen avser att ingå äktenskap.
Han skriver ju att han avser att gifta sig med henne och har gjort upp om sinsod redan fast dom aldrig träffats.
Tycker du verkligen inte att det är att köpa sig en fru?
Det tycker iaf jag iom att dom aldrig träffats.
Sen om giftermålet blir verklighet eller inte spelar ingen roll, avsikten är ändå vad den är.

Jag säger nu inte att det är varken fel eller rätt, min kommentar riktar sig bara mot det du skrev.

Köper bartjejer jag också ibland men för ett helt annat ändamål, men på plats och besiktning sker först av Bävvern.
:D

Han skriver ju att han avser att gifta sig med henne och har gjort upp om sinsod redan fast dom aldrig träffats.
Tycker du verkligen inte att det är att köpa sig en fru?
Det tycker iaf jag iom att dom aldrig träffats.
Sen om giftermålet blir verklighet eller inte spelar ingen roll, avsikten är ändå vad den är.

Jag säger nu inte att det är varken fel eller rätt, min kommentar riktar sig bara mot det du skrev.
Och jag står för min åsikt. Men jag förstår precis vad du menar.

Och jag står för min åsikt. Men jag förstår precis vad du menar.

Ja det är legalt att ha olika åsikter etc än så länge där det råder demokrati.
Tycka och tänka är nyttigt för mycket det.
Om forumet bestod av endast likatänkande och likatyckande dog det ut rätt snabbt enligt mig.
Jag kan inte så mycket om Thailand men lär mig gärna mer och snappar upp nåt jag kan ha nytta av för ändamålet med mina resor dit.
Nån ny fru med tidigare barn är inget för mig alls inte nån ny fru utan barn heller.
Jag åker dit för att jag trivs där ändå med det mesta som finns där.
Det jag ej trivs med är ju bara att undvika.
Svårare än så behöver det ej bli/vara.
:wai:

Att köpa en fru är väl att gifta sig men en tjej som inte vill gifta sig med dig men som känner sig tvingad pga pengar.

Det spelar väl då ingen roll hur man träffas, om det är på bar eller via nätet. bara för man köper ut en tjej på en bar betyder det ju inte att man äger tjejen på något sätt.

Håller med @Berralund i detta. Om man dock betalar sinsord måste man se upp med betydelsen. Om man betalar första gången man träffas borde man fundera på varför. Inget av detta betyder ju inte per definition att man köper en fru. Sen kan det säkert kännas så för någon och då ska man lyssna till sin hjärna och hjärta.

Detta är min uppfattning!

Jag undrar om ni hade varit TS, med ärlig skrivelse till thaisnack bett om synpunkter från folk som "kan" Thailand, blivit kallad troll, idiot, ja mm.mm. Hur hade ni känt det då?.
Jag hade bett varenda jävel som dissat mig farit åt he......te.
Vem vet.... Om några månader är han den lyckligaste mannen på jorden.
Köpa en fru gör man inte. det borde väl ni som garvade thaisvenskar veta.
Om du bjuder på en drink så har DU köpt den till HENNE.

Faktiskt så tycker jag begreppet ”köpa en fru” inte är helt felplacerat trots det låter väldigt illa.

Bara det att innan man träffats gjort upp om pengar, en specifik summa så är det för mig en affärsuppgörelse i första hand.
Det kan sluta väldigt bra för TS, men ändå kan jag inte släppa att tjejen faktiskt kräver pengar för att träffas i form av en sinsod för en förlovning. Är hon seriös och vill ha ett förhållande så skulle hon väl inte krävt pengar innan man träffas. Det kommer ju sen då man bestämt sig för att bli ett par.

Tycker det inte är oärligt att varna TS, för bedragarna är många i Thailand.

Finns skickliga damer som kanske förlovar sig 5-6 gånger per år för en sinsod och för att vara med sin nye man 2-4 veckor. Sen raggar man nya på internet. Däremellan lever man med sin thai-make.
6 * 100.000b är en superlön.

Jag undrar om ni hade varit TS, med ärlig skrivelse till thaisnack bett om synpunkter från folk som "kan" Thailand, blivit kallad troll, idiot, ja mm.mm. Hur hade ni känt det då?.
Jag hade bett varenda jävel som dissat mig farit åt he......te.
Vem vet.... Om några månader är han den lyckligaste mannen på jorden.
Köpa en fru gör man inte. det borde väl ni som garvade thaisvenskar veta.
Om du bjuder på en drink så har DU köpt den till HENNE.
Förbaskat bra skrivet. TS är beundransvärt tålmodig efter alla negativa skriverier han har fått utstå. Komma med goda råd, naturligtvis. Men att mer eller mindre idiotförklara honom är ett riktigt lågvattenmärke. Vissa här borde skämmas!

Faktiskt så tycker jag begreppet ”köpa en fru” inte är helt felplacerat trots det låter väldigt illa.

Bara det att innan man träffats gjort upp om pengar, en specifik summa så är det för mig en affärsuppgörelse i första hand.
Det kan sluta väldigt bra för TS, men ändå kan jag inte släppa att tjejen faktiskt kräver pengar för att träffas i form av en sinsod för en förlovning. Är hon seriös och vill ha ett förhållande så skulle hon väl inte krävt pengar innan man träffas. Det kommer ju sen då man bestämt sig för att bli ett par.

Finns skickliga damer som kanske förlovar sig 5-6 gånger per år för en sinsod och för att vara med sin nye man 2-4 veckor. Sen raggar man nya på internet. Däremellan lever man med sin thai-make.

En Thaikvinna är en människa som bestämmer när hon ska gifta sig, därför kan man inte köpa en fru. När det gäller att farangen ska betala sinsord till familjen, så förstår jag dem till fullo.
Slutet 80, början 90-talet hade en del tyska män nöjet att bjuda sina nyfunna kärlekar till sitt hem.
Detta hemmet blev bordell för dessa stackars kvinnor i 3 mån.
Jag kände en tjej som blivit utnyttjad, hon blev av med passet direkt, hotad, slagen, hon skämdes för att anmäla.
Hon fick lite småpengar när hon åkte hem.
Detta har ju naturligtvis bartjejerna i åtanke sen dess.
Så... Klart de ska ha någon säkerhet när de träffar faranger som dom inte känner till 100%
Så summan av kardemumman, tyvärr lever väl människohandeln kvar 2016.
Till sist @kurant .Tyvärr har du rätt när det gäller barbrudar som har både 3 och 9 faranger.

Bara att hon lurat i honom att det krävs förlovning för att kunna umgås visar väl på pengarnas betydelse. Han kanske inte tycker att han köper henne men hon säljer ju sig. Personligen tycker jag att han ska backa ur alltihop och leta upp en tjej som inte har dessa krav, finns massor på nätet. Om han nu inte är ett troll, med tanke på hur ödsligt det är på hästens forum så tror jag fortfarande på den teorin.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp