Lära sig Thai

Jag förstår att du använder dig av langhub och det gör jag med. Det funkar bra tycker jag.
Det finns många sätt att lära sig. När jag är energisk så tränar jag med kareoke låtar.
Jag har ju aldrig bott i Thailand så jag får kämpa på själv med hjälp av våra duktiga medlemmar här på forumet.

ha re gött
marianne

Själv pluggade jag på "NISA", - men det var iofs "på stenåldern".

http://www.nisathailanguageschool.com

Jag vet inte hur de är idag, men på den tiden var de väldigt bra i alla fall.

Mina studier ledde tom fram till ett test hos Ministry of Education, - motsvarande nivån på "P.O. 6" (ett test som jag iofs inte klarade, men en kul erfarenhet i alla fall...)

Hej, det var nån tidigare här i chatten som skrev an hemsida man kan gå in på och lära sig thai, det var inte www.learningthai.com, det var nån annan.
Tänkte bara att det skulle vara kul och gå in och se vad som finns där, om det finns något mer avancerad eller svår thai som skulle passa mig,
ha d bra

Hej!
Jag gick på en skola i Bangkok som heter Nisa Language school. Den är väldigt bra och den är även godkänd av csn. Det kan ju va bra att få lite studiemedel också.

Sen har jag även provat på Mariannes metod att skriva ner kareoketexter och det har jag lärt mig väldigt mycket av. Så det tycker jag att ni ska prova.

Ha det bra / Hasse :wai:

hej hasse

visst funkar det att skriva av karaoke låtar. samma ord återkommer ofta och då är det lättare att minnas stavningen.
Vad som är svårt är att översätta hela meningar och förstå hela innebörden.

Man tänker ofta på vad vart och ett ord betyder var för sig och ser inte alltid sammanhanget, men det är sådant man får jobba på.

ha re gött
marianne

jag har inte den möjligheten att gå i skola i thailand men visst hade det varit otroligt kul..

har du möjlighet att testa och inte är så "låst i sin lilla värld" som många av oss svenskar tyvärr är så kör hårt....

hej!

jag har univerbs språkkurs svenska/thai och ibland sitter jag bara och försöker läsa meningar i det thailändska häftet. Då bryr jag mig inte alltid om att ta reda på vad det betyder på svenska utan koncentrerar mig på att träna läsning - stavning. Är det någon mening som verkar mer intressant så kollar jag.
Ibland vet man ju direkt vad det betyder.

marianne

Jag har lärt mig att prata thai från thailänskor på mitt förra jobb, jag skrev ner dom orden/meningarna jag ville lära mig och sen frågade jag dom, dock så kan jag bara prata thai, inte skriva eller läsa. Numera klarar jag mig skapligt utanför turistorterna.

Har även en hel drös med böcker och band/cd skivor, men man är kanske inte den bäste att sitta och traggla igenom böckerna (ledsnar oftast efter någon vecka), har/håller på att göra en egen svensk-thai ord/frasbok i word (dock bara jag som förstår uttalet då jag skrivit så att jag ska förstår), men det har dock legat nere i snart 1½ år

Beställde cd skivor till "Thai for beginners", då jag bara har kassetband, men kassetbandspelaren är paj sen lång tid tillbaka. Så nu blir det till att leta fram boken igen. Nästa steg blir nog att beställa hem cd skivor till dom andra 2 böckerna i serien

Sen så beställde jag "Speak like a Thai - Volume 5". Den innehåller 500 Isaan ord och meningar (har en del vänner som kommer från den regionen)

Sen så vart det några skolböcker - Ett paket var med 3 böcker för dom som går i kindergarden (förskola?) "Social Studies for Kindergarten 1-3" och så "First reader"

hej glimten

varför inte gå in på www.langhub.com och antingen lära dig där eller ladda hem. där finns det mesta att lära sig både ljud och text.
själv har jag laddat hem det och har på hörlurarna när jag cyklar tur och retur till jobbet á 1 timma per dag.

ha re gött
marianne

Jag har laddat hem det som finns där, tycker ändå att det kan vara bra att ha cd skivan till iaf nybörjar boken, om inte annat så kan man lära sig lite till så fort man lärt sig att uttala alfabetet.

Det är som man skulle börja om från 0 då jag bara kan prata, men inte läsa, så nu blir det att börja plugga på alfabetet och sen lära sig var orden slutar och nästa börjar. Ditt system som du lagt upp med hela meningar och sen ord för ord är kanon, då kan man se varje ord för sig.

Sen så tyckte jag att det kunde vara ok att ha några skolböcker, i någon av dom hade dom delat av meningarna med ord så det är lättare för mig att lära sig läsa.

hej!

jag håller med. det är det svåraste tycker jag att veta när ett ord börjar och slutar. reglerna runt detta är inte speciellt lätta. jag blir glad varje gång jag känner att jag kan läsa ut ett ord och se det växa fram framför ögonen. man känner sig som en första klassare som är på gång att hitta den röda tråden.
vi får försöka hjälpas åt...

marianne :wai:

jag har nu tänkt börja att lära mig thai alfabetet men hittar inte bokstäver som i svenska typ abcdefg.....
finns det inte i thai eller är det kombinationer av tecken som blir till ord?

jag hittade svaret på detta forum,hehe
ibland är lösningarna närmare än man tror!!!!!!!!!
Men nu ska jag gå online med tjejen och surra thai/engelska.

Tjenare! :wai: Jag är thai, och har bott här i 12år! och har glömt
för det mig skriva och läsa! Min mor har köp massa böcker som dom i miniettan i thailand andvänder :P + 2 kasset band med vad alla bokstäver heter m.m
Så nu så hittar jag även denna sidan,så blev jag överlycklig! Såå nu håller jag på för fult! Kunde inte skriva mitt namn på thailänska för men nu flytande så det är en bra början!!!

Jag har nu fått hem skrivböcker och läsböcker som dom i första klass och neråt använder sig av i Thailand.
Sen så har jag det thailänska alfabetet på en stor planch, dock så har jag inte satt upp den på väggen än.
Har även 2 böcker där man kan lära sig skriva alfabetet, trodde den ena var något annat än det var.

Har hunnit med att lära mig en del av alfabetet nu, efter några dagar som medlem här.

hej lasse.

vad är det för böcker du har? kan du precisera lite för oss andra forummedlemmar. det finns säkert fler som är intreserade.

det gäller att vara "hungrig"- det är då man kommer vidare. vi kanske kan hjälpa varandra?

ha re gött
marianne :wai:

Hej Marianne,
Det har du helt rätt i, det gäller att ta reda på vad alla andra har.

Jag har inte hunnit öpppna alla än, men skickar upp lite länkar till dom

First reader
http://www.buythaibooks.com/index.php?p ... &Itemid=64

Social Studies for Kindergarten 1-3 (finns en länk till en sida som dom scannat in under bilden)

Speak like an Thai - Volume 5

First reader pakeage - följde med en läsbok, skrivbok om hur man lär sig skriva alfabetet också, plus planchen med alfabetet

CD skivan till Thai for beginners

Får återkomma med mer info när jag öppnat alla böcker.
Ska se om jag kan fota lite här och där i vissa böcker senare

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
5 K
A
D
Svar
2
Visningar