Lära sig Thai

testa langhub
där finns text så du kan träna på att skriva o lyssna. det är ett jättebra sätt...

marianne

hej

det finns.. bara att jag inte är ngn hejare. jag tror att vi har här på forumet de olika tonlägena o de transkriberas olika. kolla igenom våra lektioner. jag kommer inte riktigt ihåg vad som finns där.. men har du väl lärt dig hur tecknet ser ut för de olika tonlägena så kan du träna.

marianne

det finns ett forum oxå på nätet som heter learn thai the easy way eller ngt liknande kolla på google - där finns det så att du kan träna

ผม/ฉัน ต้องการห้องสำหรับสองคน ครับ/ค่ะ

ผม/ฉัน ต้อง การ ห้อง สำหรับ สอง คน ครับ/ค่ะ

pŏm / chăn · dtông gaan hông săm-ràp sŏng kon · kráp / kâ

jag skulle vilja ha ett rum för 2 personer.

Hej Gae,
Nej, någon tumregel för vilken ton ett ord har finns det nog tyvärr inte. Ett tonspråks fonologi (ljudlära) bygger ju på att en stavelse som har samma ljudsammansättning t.ex. [ma] kan ha 4-6 olika betydelser beroende på vilken "ton" stavelsen har. Olika språk har olika antal toner. När man sedan skapade ett skriftsystem, fann man ut olika sätt att utmärka vilken ton en stavelse ska ha. På thai använder man sig ju både av fyra tontecken men även av att olika konsonanter för med sig olika toner, och det kan man lära sig. Det finns mycket bestämda regler för det. Däremot finns det inget sätt att lära sig vilken ton man ska använda vid uttalet av ett ord. Sedan är det ju som du skriver att det ofta framgår av sammanhanget. Vi har ju dock ett ordpar som har motsatt betydelse. [klaj] ไกล = långt bort och [klaj] ใกล้ = nära.
På svenska har vi ju också "toner" fast vi ofta kallar dem accenter och där är det ju bara sammanhanget som avgör betydelsen t.ex. "tomten (en tomt)" och "tomten (en tomte)" eller "buren (en bur)" och "buren (av bära)"
Jag vet inte om du har blivit något klokare på min utläggning, men hoppas det.
Mvh
John-Lennart

Hej John-Lennart!

Jodå, lite klokare blev jag. Jag vet inte om det bara är jag, men när man kämpar med att försöka lära sig ett språk och har kommit till den punkten att man ska börja prata "i skarpt läge", så blir jag så j-a osäker när jag märker att jag säger nånting fel. Jag känner rödfärgen stiga och så väljer jag engelska istället. Men det är bara att kämpa på antar jag, learning by doing!
Var inne på Langhub och kollade och lyssnade, bl a på alfabetet. Det blir minst sagt en utmaning att försöka lära sig det. Nästan så att det känns oöverstigligt, puh...
Tack för hjälpen man får här, ni är otroliga. Hade jag hittat denna sida för två år sen hade jag varit mycket längre fram i studierna! :)

det måste vara det mest ulitmata. har själv ingen. kanske får införskaffa en ngn gång.

marianne

Det är bra att ha en ipod touch, kan ta med den överallt, hade den med mig till thailand och pluggade lite då och då, plus att man kan skriva ner nya ord/meningar som man lär sig medans man är där nere som man kan plugga på

Jag betalade 3000 kr för den, då är minnet på 32 gb, jag beställde den på apples hemsida och fick den dagen efter skickad till jobbet från tyskland

på spotify kan man gå in o skriva thailanguage o då kommer en språkkurs upp... kan vara värt att testa eller hur???

marianne

satt och lyssnade på språkkursen lite till, enda nackdelen är att allt är på thai, så kan man inte thai så förstår man inte vad dom säger, annars så är den helt ok för oss som kan prata/förstå en del.

Man kan ju faktiskt ta en språkkurs också. Jag gick en på folkuniversitet i Stockholm. Jag tyckte den var bra, nackdelen att det bara var en gång i veckan så man glömmer bort lite tills nästa gång.

Jag såg den aldrig i thailand, kollade både i pattaya och bangkok. Men det finns en kopia som har ett annat operativsystem, då fungerar det inte att köpa programmen till dom på itunes. jag kommer inte ihåg namnet på kopian just nu.

Men enligt apples hemsida så ska ipod touch 8 gb kosta 7400 bath och den på 32 gb kosta 10900 bath.
http://store.apple.com/th/

Jag kommer inte ihåg hur många språk som finns i den, men det är en 40-tal, bl. a svenska och thai.

inköpt idag på elgiganten. 2975 kr plus försäkring 3 år som kostade 460 kr. jag kan tappa den i badkaret o få en ny. få sand i den o få en ny. de lagas inte utan byts ut mot ny om ngt skulle hända.

så nu är den på laddning o sen minsann ska den användas... har språkkurser på många olika språk som jag ska lägga in. musik, filmer...

köpte till en laddare så att jag inte är tvungen att ladda bara via dator. lite struligt när man är ute o reser...

fick den för 100 kr..

marianne

absolut....

jag är ganska novis inom detta gebit men jag kämpar på.

har lagt in lite musik so far....

marianne :nod:

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
5 K
A
D
Svar
2