Kom att tanka pa det har med spraket och da Thai givetvis. Tonerna i Thai ar ju besvarliga och beroende pa vilken ton man sager ett ord kan det ju fa oonskade konsekvenser.
Har i Ban Phe finns ju mycket Cambodjaner som pratar Khmer. I Sverige importerar vi letter, estlandare, litauer, polacker och annat for de ar billig arbetskraft, i Norge importerar de svenskar som billig arbetskraft, konstig varld egentligen. I Thailand Cambodjaner eller Kampucheaner vilket ni vill.
Okey, men idag sa bad jag en kvinna som arbetar har dar jag bor en Khmer, jag pratar hyfsad thai sa jag har inga problem att formedla det jag vill.
Khmer ar ju inte sa langt ifran Thai, vet inte vad jag skall jamfora det med, som danska eller islandska for oss svenskar, ja jag later det vara osagt.
Thai forstar till viss del Khmer och tvartom. Idag nar mina ol var slut ville jag ha denna kvinnas tjanster och hon rakade vara i narheten och jag fragade henne om hon inte kunde ga och kopa lite ol till mig. Jo det kunde hon och jag sa att jag ville ha 8 burkar Singha.
Ja om en thai sagt detta hade han ju sagt singh gkapoong med stigande ton i bagge, men denna kvinna sa det med ingen ton alls, nar hon repeterade vad jag ville ha.
Ok, jag tankte da att tonerna ar ju det stora bestyret for oss alla, sa varfor inte lara oss Khmer istallet for till skillnad fran Thai, Lao och Vietnames har de inga toner i spraket ;D
Mvh Peter
Skall tillagga en sak, jag kom att tanka pa det i efterhand, Khmer ar ju spraket och inte folket och skall ju givetvis inte forknippas med "roda Khmererna". Men har kallas kambodjaner eller Kampucheaner for "Kamaen", alltsa Khmer., ville bara tillagga det sa det inte blir missuppfattningar!