LUNG NOK ÅTERVÄNDER

Lung-Nok

Aktiv medlem
Så blev det äntligen dags för den första resan efter pandemin. Flög från Doha med Qatar Airways stora A380, som var i det närmaste full. Väl i Bangkok blev det buss till Hua Hin. På morgonen efter en välbehövlig vila strosade jag runt i omgivningarna och konstaterade att många småställen längs järnvägen slagit igen. Likaså marknaden vid Grand Hotel. Optimisterna påstår att nya järnvägsstationen i Hua Hin blir klar nästa år....men????
22-1292 Rivet i Hua Hin PKK.jpg

22-1296 Rivet i Hua Hin PKK.JPG

Rivna ställen längs järnvägsgatan.

22-1298 Nedlagd marknad vid Grand Hotel PKK.jpg

Av marknaden vid Grand Hotel finns bara betongplattan kvar.

22-1295 Grafitti i Hua Hin PKK.jpg

T o m grafittin deppar efter pandemin.

22-1300 Café Princess PKK.jpg

Men mitt morgonfikaställe, Café Princess, lever kvar.

22-1297 Nya järnvägsstationen PKK.jpg

Nya järnvägsstationen i dagsläget.

22-1299 Minions PKK.jpg

Minions visar vägen till ett nytt bardistrikt nära Grand Hotel.

Under natten mot dag 2 blev det åska och regn och tyvärr fortsatte regnandet under dagen så några nya bilder blev inte klickade...

Så blev det äntligen dags för den första resan efter pandemin. Flög från Doha med Qatar Airways stora A380, som var i det närmaste full. Väl i Bangkok blev det buss till Hua Hin. På morgonen efter en välbehövlig vila strosade jag runt i omgivningarna och konstaterade att många småställen längs järnvägen slagit igen. Likaså marknaden vid Grand Hotel. Optimisterna påstår att nya järnvägsstationen i Hua Hin blir klar nästa år....men????
22-1292 Rivet i Hua Hin PKK.jpg

22-1296 Rivet i Hua Hin PKK.JPG

Rivna ställen längs järnvägsgatan.

22-1298 Nedlagd marknad vid Grand Hotel PKK.jpg

Av marknaden vid Grand Hotel finns bara betongplattan kvar.

22-1295 Grafitti i Hua Hin PKK.jpg

T o m grafittin deppar efter pandemin.

22-1300 Café Princess PKK.jpg

Men mitt morgonfikaställe, Café Princess, lever kvar.

22-1297 Nya järnvägsstationen PKK.jpg

Nya järnvägsstationen i dagsläget.

22-1299 Minions PKK.jpg

Minions visar vägen till ett nytt bardistrikt nära Grand Hotel.

Under natten mot dag 2 blev det åska och regn och tyvärr fortsatte regnandet under dagen så några nya bilder blev inte klickade...
Exakt så såg stationen ut i HH för tre månader sedan , nu får de Öka takten. Ingenting har som jag kan se hänt sedan slutet av augusti

Exakt så såg stationen ut i HH för tre månader sedan , nu får de Öka takten. Ingenting har som jag kan se hänt sedan slutet av augusti
Vad jag kan se så är det i alla fall ett gäng där och jobbar. Sen vad de får gjort är ju en annan femma.

Själv har jag varit på immigration och fått 30 dagars påfyllnad. Måste säga, att det gick väldigt smidigt här. Kontoret ligger på nedre våningen i gallerian Bluport och det enda man behöver ha med sig är pass och 1900 Baht. Vad som behövs i övrigt vad gäller passkopior, foton och formulär fixar personalen på plats. Ca 30 min från ankomst var allt klart.

Vad jag kan se så är det i alla fall ett gäng där och jobbar. Sen vad de får gjort är ju en annan femma.

Själv har jag varit på immigration och fått 30 dagars påfyllnad. Måste säga, att det gick väldigt smidigt här. Kontoret ligger på nedre våningen i gallerian Bluport och det enda man behöver ha med sig är pass och 1900 Baht. Vad som behövs i övrigt vad gäller passkopior, foton och formulär fixar personalen på plats. Ca 30 min från ankomst var allt klart.
Ja, det påstås från flera jag känner att Immigrationen i HH är riktigt bra

Det regnar rejält av och till i Hua Hin. Gäller att passa på vid de korta uppehållen. Idag intogs en lättare lunch på Market Village's utmärkta food court, där man inflation och kronkurs till trots fortfarande kan äta för 12-15 kr.
22-1302 Food court, Market Village PKK.jpg

22-1301 Oätliga trädfrukter PKK.jpg

Detta träd kanske någon kan artbestämma? Försökte fråga ett par Thai, men det enda de visste var att frukterna inte gick att äta.

Det regnar rejält av och till i Hua Hin. Gäller att passa på vid de korta uppehållen. Idag intogs en lättare lunch på Market Village's utmärkta food court, där man inflation och kronkurs till trots fortfarande kan äta för 12-15 kr.
22-1302 Food court, Market Village PKK.jpg

22-1301 Oätliga trädfrukter PKK.jpg

Detta träd kanske någon kan artbestämma? Försökte fråga ett par Thai, men det enda de visste var att frukterna inte gick att äta.
Det är troligen en träd som växer i mangrove miljö.

Barringtonia asiatica

Det är troligen en träd som växer i mangrove miljö.

Barringtonia asiatica

Tack Kurant! Du är en klippa!

Idag (söndag) var första dagen med sol sen jag kom så det blev en liten fotorunda. Var bl a upp på Khao Phithak, en utsiktsplats väster om Hua Hin. Blev varnad för ilskna getingar av en munk på nedvägen, men klarade mig. Där fanns i alla fall apor, men dessbättre inte lika PÅ som vid Khao Takiap.

22-1310 Gammal båt vid piren PKK.jpg

22-1306 Korallhäger PKK.jpg

En korallhäger lär det ska vara.

22-1311 Guldfisk i damm PKK.jpg

22-1312 Apa, Khao Phithak PKK.jpg

22-1314 Hua Hin från Khao Phithak PKK.jpg

Vy över stan från Khao Phithak.

Kan komplettera med att frukten och barken är giftiga på denna typ av Mangrove träd.
Dess försvar för att föröka sig.
När frukten som flyter driver iväg med tidvattnet får den vara ifred för fiskar, fåglar och sköldpaddor.

Man kan utvinna gift ur frukten om man vill, användes för att förgifta fisk förr i tiden.
Kallas Fish Poison Tree,

Tidigt på morgonen anlände jag till Phattalung med nattåg från Hua Hin. Faktiskt med bara någon minuts försening. Phattalung och det märkliga berget Khao Ok Thalu besökte jag redan för ca 20 år sedan. Då var markerna kring Berget rena vildmarken. Minns att man fick följa en kostig utmed järnvägen. Numera finns asfalterade bilvägar kors och tvärs i området. Så småningom blev risfälten runt Berget allt fler och nu tar bebyggelsen över. Säkert fler än ett dussin nya hus har byggts under pandemin och flera är på gång. Fortfarande kan man dock hitta kameravinklar där den ursprungliga naturen anas.

22-1322 Toppen på Khao Ok Thalu PHL.jpg

Toppen på Khao Ok Thalu. Någon stackare måste upp där varje morgon och hissa flaggan och den sista biten är det rep som gäller.

22-1323 Skoltjejer PHL.jpg

Några fnissande skoltjejer väntade på skjuts hem och tyckte att jag borde fota dem i stället för det tråkiga Berget.

22-1324 Stigen upp mot Wat Ok Thalu PHL.jpg

Uppe på Berget ligger ett tempel, som jag nog har berättat om förut. Dit finns ingen bilväg. Under min första visit minns jag att stigen var i det närmaste livsfarlig - brant och lerig. Numera finns det gjutna trappor i de svåraste delarna. Templet anses mycket heligt och folk från hela landet vallfärdar dit.

22-1326 Café på fältet PHL.jpg

Ett nytt café har poppat upp på ett risfält med utsikt över bergen.

22-1331 Blommor och berg PHL.jpg

22-1325 Stork i Träd PHL.jpg

I övrigt kan man säga om Phattalung....Här är aldrig det thailändska leendet långt borta. Folk är MYCKET vänliga och stannar ofta och frågar farangen om han vill åka med en bit på vägen när jag är ute och går.

22-1332 Gubbträff på marknaden PHL.jpg

Gubbträff på morgonmarknaden i Phattalung. De här herrarna bjöd mig att sitta ned vid deras bord när jag kom stapplande från tåget första morgonen. Kaffe och patangko: 18 Baht.

22-1320 Törstig ande, PHL.jpg

Troligen en mycket törstig ande som bodde i det här trädet.

22-1321 Grafitti PHL.jpg

Ungarna gillar grafittin i stan.

22-1332 Gubbträff på marknaden PHL.jpg

Gubbträff på morgonmarknaden i Phattalung. De här herrarna bjöd mig att sitta ned vid deras bord när jag kom stapplande från tåget första morgonen. Kaffe och patangko: 18 Baht.

22-1320 Törstig ande, PHL.jpg

Troligen en mycket törstig ande som bodde i det här trädet.

22-1321 Grafitti PHL.jpg

Ungarna gillar grafittin i stan.
Det är billigt i Phattalung. ;)

Trots hotande oväder drog jag iväg mot Thale Noi, ca 20 km från stan, med songthaew. De lokala kommunikationerna har försämrats väsentligt här under pandemin. Thale Noi ligger vid en stor insjö med rikt fågelliv, en av provinsens inte alltför många turistattraktioner.

22-1337 Oväder i Thale Noi PHL.jpg

Ovädret kom mycket riktigt och det blev en sjujäkla skur under ca en halvtimme.

22-1338 Thale Noi PHL.jpg

Turistcentrat i Thale Noi. Det var stängt i likhet med det mesta.

22-1345 Kungsfiskare, Thale Noi PHL.jpg

22-1340 Stork, Thale Noi PHL.jpg

Men ett par fåglar skådade jag i alla fall...

Så småningom kom en songthaew och tog mig tillbaka till staden. Lagom till ännu en rejäl regnskur...

Tog en nattbuss till Chiang Mai med utmärkta Sombat Tours och kom till ett annat klimat. Svalare nätter och mornar (behöver varken A/C eller ens fläkt), inget regn - även om molnen tornar upp sig över Doi Suthep på eftermiddagarna. Turisterna börjar så smått återkomma till stan, men mycket är stängt eller nedtrappat. Gamla anrika John's Place har försvunnit och ersatts av en annan restaurang med mera traditionell thailändsk mat. Däremot finns Mad Dog - farang food kvar. Jag hyrde en gammal cykel och trampade upp till vattenfallet Huay Khaew vid foten av Doi Suthep.

22-1390 Huay Khaew waterfall CHM.jpg

Hyfsat med vatten för årstiden.

22-1385 Orange fjäril CHM.jpg

Här är fjärilsskådarnas Mekka och den här arten var ny för mig - Intermediate maplet.

Tillbaka
Topp