Markpriser i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det här huset byggs i en by ca 10 km från Nang Rong alltså en by på landet, hittills har huset kostat 2 miljoner Baht och det är inte klart. De har anlitat en byggnadsfirma som har kvalificerad arbetskraft. Sedan kommer marken till som rör sig om minst 100.000 Baht i byn.
Därför kan inses det är inte speciellt billigt att bygga hus numera i Thailand.
Hon är lärare och han är polis som bygger det här huset.

1980-01-01 00-00-10 - IMG_2533.jpg

Tycker det lät dyrt jag höll på med ett större bygge än det förra året som stoppades men där var fast priset lagt 2.1 millioner bath vi hade 2 byggfirmor som la bud. 4 sovrum, 3 toaletter, 2 vardagsrum, 3 balkonger och en stor terass och ett stort kök också av kvalificerad byggfirma A-grade och armeringsjärnen fraktades från Bangkok för dom inte hade den tjockleken jag ville ha i Lomsak.

10 km utanför Hua Hin centrum får man ett liknande hus fullt möblerat för strax över 2 mille inkl marken.
Hua Hin, ingen risby i isaan..

3 saker är viktiga, 1) Läget; 2) Läget 3) Läget...
Verkar vettigt att köpa ett färdigt hus med el och vatten klart långt från hua hua eller någon risby, - det ska ligga vid havet där det fläktar och myggfritt.

"bson " sa:
10 km utanför Hua Hin centrum får man ett liknande hus fullt möblerat för strax över 2 mille inkl marken.
Hua Hin, ingen risby i isaan..

Får du ett sånt hus för straxt över 2 mille så är Hua Hin jämnställt med en risby ;D ;D ;D ;D
Här i Pattis betalar du 2,7 för ett enplanshus på 90 m2 i detta moban (nybbygt utan möbler . Men sen bor man ju i en metropol inte i en pankishåla som Hua Hin :D

89
"Phonta " sa:
Får du ett sånt hus för straxt över 2 mille så är Hua Hin jämnställt med en risby ;D ;D ;D ;D
Här i Pattis betalar du 2,7 för ett enplanshus på 90 m2 i detta moban (nybbygt utan möbler . Men sen bor man ju i en metropol inte i en pankishåla som Hua Hin :D
Vad som begärs och vad man behöver betala är långt ifrån samma sak. I Hua Hin har dom byggt som galningar dom senaste 10 åren och det pågår just nu byggnation ca 10.000 nya bostäder, projekt som alltså redan är påbörjade. Lägg till det att Thai ogärna köper ett beg hus så förstår ni hur kass begagnat marknaden är för säljare här vilket innebär att man kan pruta rejält på de objekt som inte har de bästa lägena typ 5-10 km utanför centrum.

I villagen där jag bor säljs husen snabbt och dom enklaste går för runt 6 milj. Finns ett fint nybyggt med pool till salu för 16 mille om nån är sugen, fin utsikt över hua hin och havet från 2 vån där.

På 2 dar ser man inte mycket,, hojta nästa gång du har vägarna förbi så ska jag bjussa på fika och visa runt lite :)

Hej
Det var rätt många intressanta svar och kommentarer jag fick på min fråga om markpriser i Thailand. Jag tycker också som några andra här på forumet att man skall försöka hålla sig till fakta och ämnet så mycket det går när man svarar. Jag har i många år bott och arbetat i Thailand och vet mycket väl att jag som utlänning inte får äga marken. Någon sponsor tänker jag inte bli, eftersom hela vår familj bor i Sverige.
Marken skall stå på mina BARN som har dubbelt medborgarskap.
Jag har alltid gillat provinsen Nakhon Nayok för sin vackra natur och att det är "brist på turister". Det är där vi letar och det är där vi tänker bosätta och när någon gång i framtiden flyttar till Thailand.

Må väl

Peyman

De som bygger hus med hög kvalite väljer att mura väggarna med tegelsten som finns enligt bilden, istället för block som är vanligt.
Att mura med tegelsten blir dyrare 1 tegelsten kostar 0,8 Baht och det åtgår 9 stenar för motsvarande 1 blocksten som kostar 5 Baht.
Det är mer jobb med tegelsten och åtgår mycket cement men väggarna blir mycket starka och är värmeisolerande.

1980-01-01 00-00-15 - IMG_2547 (2).jpg

"Rong " sa:
De som bygger hus med hög kvalite väljer att mura väggarna med tegelsten som finns enligt bilden, istället för block som är vanligt.
Att mura med tegelsten blir dyrare 1 tegelsten kostar 0,8 Baht och det åtgår 9 stenar för motsvarande 1 blocksten som kostar 5 Baht.
Det är mer jobb med tegelsten och åtgår mycket cement men väggarna blir mycket starka och är värmeisolerande.

Jag använde mig av samma tegel, så tycker fortfarande det låter dyrt.
Såhär såg mitt ut när jag stoppade och det var som sagt ett fast pris på det som skulle betalas i 11 steg.

935046_10151606340468751_1200900977_n.jpg

De här paret där hon är lärare och han polis alltså inget falangbygge, bygger de huset i hög kvalite, de har väggarna murade med tegelsten och taket är tjocka tegelplattor, som gör det måste vara en kraftig takkonstruktion för att bära upp taket, en stor fördel är att det värmeisolerar bra tegeltak.
Vad jag förstår bygger de huset löpande som måste vara dumt därför en sådan konstruktion är oftast ett dyrt sätt att bygga och kanske därför det höga priset på bygget.
Hittills har de förbrukat 2 miljoner och jag skulle tro det måste till 1 miljon till för att slutföra bygget.
Nu är det en byggfirma med erfarenhet och professionella jobbare som bygger huset och sådant blir naturligtvis dyrare.
I risbyarna är det många som ger sig in i byggbranschen och bygger hus och liknande när de har ledig tid, men många av dem är inga professionella yrkesmän och därför kan de ta jobb till lägre kostnad men så kan det bli också därefter, som många har fått erfara, men det finns duktigt folk också bland dem.
Den stora kostnaden vid byggnation är materialet och det skiljer sig inte om man bygger i Pattaya, Jomtien eller Hoa Hin och andra ställen.
Det som är den stora skillnaden är markpriserna, i byarna kan de köpa en tomt för kanske 100.000 Baht mot att i större samhällen kan de kosta uppåt 1 miljon.
I Jomtien nära stranden går de på åtskillga miljoner en tomt för hus.

Var en stor firma jag använde mig av jag bodde inte i en risby utan 4 km utanför staden Lomsak.
Den firman som byggde mitt byggde också höghusen för lägenheter där, var polischefens byggfirma. Flera av byggarna hade byggerfarenhet här nerifrån men kommit upp i åren så ville väl hålla sig hemma vid, byggmästaren hade erfarenhet från Australien. Min far som har eget byggföretag var uppe och inspektera bygget och han var rent ut sagt imponerad. 10000 bath i månaden hade arbetarna sa dom när jag frågade.
Så tycker fortfarande det låter dyrt ;)

Mycket beror på när kontraktet för palatsbygget gjordes, efter att Yingluck regeringen införde kraftiga lönehöjningar steg priserna kraftigt på det mesta.
Exempelvis en byggjobbare gick tidigare att få för 300 Baht per dag, idag är det 500 Baht som gäller och allt material har stigit i pris också.
Innan Yinglack regeringen gick det att bygga toppmoderna hus för 10.000 Baht kvadraten, idag skulle jag tro priset är högre.
Om palatsbygget är 200 kvadrat är priset korrekt med 2 miljoner.
Lägenheter på Jomtien nära stranden i moderna större fastigheter med pool bra säkerhet m.m. ligger på ca 50.000 Baht kvadraten idag.
Det finns fastigheter också där de begär 100.000 Baht kvadraten.

"Peyman69 " sa:
Hej
Det var rätt många intressanta svar och kommentarer jag fick på min fråga om markpriser i Thailand. Jag tycker också som några andra här på forumet att man skall försöka hålla sig till fakta och ämnet så mycket det går när man svarar. Jag har i många år bott och arbetat i Thailand och vet mycket väl att jag som utlänning inte får äga marken. Någon sponsor tänker jag inte bli, eftersom hela vår familj bor i Sverige.
Marken skall stå på mina BARN som har dubbelt medborgarskap.
Jag har alltid gillat provinsen Nakhon Nayok för sin vackra natur och att det är "brist på turister". Det är där vi letar och det är där vi tänker bosätta och när någon gång i framtiden flyttar till Thailand.

Må väl

Peyman
Allvarligt, läs din trådstart och berätta för mig vad som eg var din fråga?
"Jonas " sa:
Jag använde mig av samma tegel, så tycker fortfarande det låter dyrt.
Såhär såg mitt ut när jag stoppade och det var som sagt ett fast pris på det som skulle betalas i 11 steg.
Snyggt hus, nu förstår man varför det finns så många halvfärdiga öde hus här.

Hans fråga var ju om markpriser Inte vad tegel kostar stycket eller vad ni gav eller skulle ge för era stora hus. Bara läsa hans fråga om MARKPRISER

Och det finns det inget svar på!!
Markpriset är vad markägaren begär och du villig att ge, skiljer sig så stort inom byn till och med, sen vilken typ av mark, Specificera frågan bättre marktyp och område så kan han få ett hum kanske men förändras med rasande fart för tillfället.
Bor det många faranger i området kan du räkna med högre priser om någon av dom betalt ett högre pris för en markplätt vill alla ha det priset.
Man kan inte fråga rakt ut markpriser i Thailand och tro på ett seriöst svar.
För det finns tyvvär inget seriöst svar. Du får kolla runt och sen är hur mycket är du villig att ge och bästa vore om dom inte visste om att det var farang inblandad i affären innan priset diskuteras han kan dyka upp i efterhand.

"hillmer " sa:
Hans fråga var ju om markpriser Inte vad tegel kostar stycket eller vad ni gav eller skulle ge för era stora hus. Bara läsa hans fråga om MARKPRISER
Markpriser och fastigheter hör ihop och även vad rör andra kostnader för att uppföra hus, exempelvis byggmaterial som tegel, block m.m.
Den som äger eller köper en tomt måste väl för allt i världen veta vad ett hus kan kosta att sätta upp på marken, sedan beror det naturligtvis om det är en koja som planeras, eller ett palace och det kan vara en ordinär villa också.

"hillmer " sa:
Han har ju inte ställt nån vettig fråga än vad jag kan se eller?
Hur långt e ett snöre?

"hillmer " sa:
Min erfarenhet säger mig att LÄGET är det viktigaste, - jag har köpt ett hus i udon åt mitt x, ett mindre ca 40kvm, murat, FRAMDRAGEN EL till tomtgräns, kommunalt vatten, stor tomt med mangoträd, pris 120.000bath! Kan du nog få ett i norra Sverige för idag! Jag har aldrig velat ha något hus - skulle någon TVINGA mig att köpa skulle det vara ett med allt färdigt nära havet! Du hittar det lugnt för 2-3 miljonerbath.
Betr. Murat eller inte, hänger nog ihop med priset på arbetskraft och TIDEN som inte värderas i Thailand. Att mura med tegel, det är nog inte så vanligt - tar mycket längre tid.
En falang kan inte äga mark, man kan hyra mark och hus om man är intresserad, man bör kolla upp att huset och marken är skriven på samma ägare. Om man hyr på 30 år då har man ett hus så länge man lever - man kan ju ändå inte ta med det när man passerat "the line".

Börjar bli vanligare och inte nog med det dom tror dom är först med det, Thaibricks kallade dom det, dom blev helt förvånade när jag förklarade att vi har använt det länge i Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp