Krister
Det ligger en hel del i vad Du skriver.
"Mina" 2 rai som vi köpte i våras, gick till som så, 3 äldre bröder ägde 9 rai totalt,
en son till en av dessa bröder hade fått "låna" papperna på 9 rai för att låna 50,000B, han betalade räntorna under tiden, ingen amortering, sonens pappa avled och då ställde sonen in räntebetalningarna, nu blev detta ett dödsbo, vi blev tillfrågade om vi var intresserade att köpa 1 rai så dom kunde lösa lånet, jag tyckte 1 rai var i minsta laget, efter många disskusitioner så gick dom med på att sälja 2 rai, detta bara några dagar innan 9 rai hade gå på ecekutiv.
Jag frågade om att köpa 9 rai, nej det ville dom inte.
Med anledning av att detta blev ett dödsbo så skall detta regleras i Domstol, dit blev vi kallade i mitten på April, nu har papperna gått till Land Office, den 6 November kommer dom och sätter ut punkterna exakt, vi har haft Land Office på plats tidigare för att sätta ut preliminärt.
I ena kanten på marken så lutade marken, anlitade maskin för att jämna till, efter utsättningen så blev det till att anlita maskiner för att bygga vall, drygt 100 meter. Borrat vatten klart, en litet inslag av salt, men det löser jag, kollade med vattenbolaget vad det skulle kosta att sätta pipe, kollade även med elbolaget att dra fram el, detta skulle kosta 100.000 + 80.000 tycker nog detta lät som ett farangpris, informerade att jag avvaktar, löser detta på annat sätt.
Pris 2 rai blev 120.000B plus att vi tar kostnaden 50% av advokat, Domstol och Land Office kostnader, sen så kom det andra Thai från byn och tyckte detta var ju billigt, tycker nog att detta är ungefär vad markpriserna ligger i, jag påtalade för thai, om detta var så billigt, varför köpte Ni inte själva? därefter blev det tyst.