Markpriser i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"krister " sa:
När jag och xet köpte 30 rai gummiplantage sa vi till land registrerings kontoret att vi betalt typ 200,000 istället för 900,000... anleningen är att dom skulle ha en svindlande hög skatt. Typ 25%

Jag vet inte vad Treasure Department baserar sina estimat på, men om de baserar dem på inrapporterat pris och om det är vanligt att man gör som er så blir ju estimaten åt fanders.

"Jonas " sa:
Gör dom väl inte dom ger sin värdering och det är ju inte samma sak.

Det är klart att ett estimat inte är samma sak som det faktiska priset, men om det kommer en massa olika bud här om hur priserna ligger så kan man ju inte göra något annat utifrån dem än att estimera priset för liknande mark. Så det blir ett estimat oavsett, eller hur?

Jag anser Jonas har rätt, det är marknaden som bestämmer priset på land det finns inga fixade priser.
Det händer de betalar överpris för land endast för att komma åt ett visst landområde.
I området där jag håller till var det någon som ville komma över 1000 rai för något ändamål, det är ingen som vet vem köparen är eller vad landet skall användas till.
Det område som de var intresserad av var stenig mark och inget vatten i området, mycket olämplig som odlingsmark, marken har ett marknadsvärde på kanske 10.000-15.000 per rai, de erbjöd till alla ägare 100.000 Baht per rai oavsett vad papper de hade på landet, det var ingen som hade någon riktig lagfart på landet.
Alla som hade mark i området sålde det snabbt som bara den och ansåg det som en lotterivinst. Nu finns det förståndiga personer som köpt annan mark på bättre område och ändå har överskott från försäljningen.

När vi köpte vår mark visste säljaren inte att hon hade farang.
Det kom som en liten överraskning när kontraktet va klart.

Du ska inte tro du kan köpa till marknadspriset om du e farang. Priser via agenter är också överpriser.Billigast e som sagt att kolla vem som är mest despetat att sälja. Oftast har man pantat marken och inte kan betala räntan. När dom skall till att beslagta marken, då kan man gå in och göra en deal , lösa lånet och förre ägaren kan få lite till sig själv.

Krister

Det ligger en hel del i vad Du skriver.

"Mina" 2 rai som vi köpte i våras, gick till som så, 3 äldre bröder ägde 9 rai totalt,
en son till en av dessa bröder hade fått "låna" papperna på 9 rai för att låna 50,000B, han betalade räntorna under tiden, ingen amortering, sonens pappa avled och då ställde sonen in räntebetalningarna, nu blev detta ett dödsbo, vi blev tillfrågade om vi var intresserade att köpa 1 rai så dom kunde lösa lånet, jag tyckte 1 rai var i minsta laget, efter många disskusitioner så gick dom med på att sälja 2 rai, detta bara några dagar innan 9 rai hade gå på ecekutiv.

Jag frågade om att köpa 9 rai, nej det ville dom inte.

Med anledning av att detta blev ett dödsbo så skall detta regleras i Domstol, dit blev vi kallade i mitten på April, nu har papperna gått till Land Office, den 6 November kommer dom och sätter ut punkterna exakt, vi har haft Land Office på plats tidigare för att sätta ut preliminärt.

I ena kanten på marken så lutade marken, anlitade maskin för att jämna till, efter utsättningen så blev det till att anlita maskiner för att bygga vall, drygt 100 meter. Borrat vatten klart, en litet inslag av salt, men det löser jag, kollade med vattenbolaget vad det skulle kosta att sätta pipe, kollade även med elbolaget att dra fram el, detta skulle kosta 100.000 + 80.000 tycker nog detta lät som ett farangpris, informerade att jag avvaktar, löser detta på annat sätt.

Pris 2 rai blev 120.000B plus att vi tar kostnaden 50% av advokat, Domstol och Land Office kostnader, sen så kom det andra Thai från byn och tyckte detta var ju billigt, tycker nog att detta är ungefär vad markpriserna ligger i, jag påtalade för thai, om detta var så billigt, varför köpte Ni inte själva? därefter blev det tyst.

Pass 027.jpg

Pass 044.jpg

Skorpion 060.jpg

Marken är ett arv till tjejen, byggår 2007-2009

Nyckelfärdigt hus, utan markfyllnad och mur, 1.200.000B

träffade tjejen 2009, bara att flytta in :D jodå, vi delar på kostnaderna.
Och maten är nästan gratis....

Ussh vad off topic, eller hur Hillmer....

februa 023.jpg

februa 108.jpg

Du har ju fått bra pris för marken men tycker det låter otroligt dyrt där uppe med arbetskraft. Jag drog el och satte upp riktiga elstolpar från huvudvägen ca 200m 20m mellan varje stolpe (Riktiga elstolpar inte Thai stile) kablar arbetskraft allting, arbete stolpar allting 15000 bath.
Vi borrade ju brunn betalade 500 bath fast får väl som jag fått innan klagomål om det hur jag kan bara betala 500 bath, var ju någon annan tråd om brunn borrning där dom inte ens tyckte jag betalade för slitage och borde skämmas typ.

Kan ju se på priserna på mark, Carabao den kände sångaren köpte mark nära huvudvägen där uppe i Ban Tio, med enormt fin utsikt över fjällen i Nam Nao, han betalade 500 000 bath för en halv rai, 4 rai var till salu så priserna rusade. 2 km innåt fick du 10 rai 500 000 bath och gick neråt ju längre in. Ex-fruns kusin köpte mark för 40 000 bath efter par år var hon erbjuden 400 000 bath.

Jonas

Tillgång och efterfrågan, tycker nog inte jag ska klaga.

Mark 150 meter bakom huset blev tjejen tillfrågad om att köpa 1 rai (dödsbo) dottern ville sälja, 75tusenB, efter kontroll så visade det sig att marken var cirka 600 m2, jag tackade nej, tjejen la ett bud på 20.000B och det blev affär, hon tänkte sig att plantera gräs till sina kor, själv tycker jag det blir alldeles bra att bygga garage/maskinhall på gångavstånd.

Nu räcker det ett tag att köpa mark, dags att ta hand om det som finns.

Dram 071.jpg

Vi hade inte så långt till kommunalt vatten men vi betalade kanske 2000 B för några gubbar att gräva en dag.
Elen drog vi egen kabel och satte upp en egen stolpe utanför muren.
Kostade väl inte mer för elen än för vattnet.

Avloppet grävde vi och la betongrör en tvåkammarbrunn utan botten.

Lite synd att jag inte kunde va kvar med henne. Det va mitt drömhus. Med gym. Fyra sovrum tre balkonger och innebalkong. 6 m till taket i vardagsrummet. En av mina kompisar har tagit efter designen och byggt liknande... kan fixa bilder när jag återupplivar min dator från de döda, men det kommer ta tills nästa thairesa.

"krister " sa:
Vi hade inte så långt till kommunalt vatten men vi betalade kanske 2000 B för några gubbar att gräva en dag.
Elen drog vi egen kabel och satte upp en egen stolpe utanför muren.
Kostade väl inte mer för elen än för vattnet.

Avloppet grävde vi och la betongrör en tvåkammarbrunn utan botten.

Lite synd att jag inte kunde va kvar med henne. Det va mitt drömhus. Med gym. Fyra sovrum tre balkonger och innebalkong. 6 m till taket i vardagsrummet. En av mina kompisar har tagit efter designen och byggt liknande... kan fixa bilder när jag återupplivar min dator från de döda, men det kommer ta tills nästa thairesa.

Var det 2000 bath inkl. material? Då var det billigt mitt var totalkostnad med stolpar, kablar allt.

Skall försöka få in en bild på huset nu. Risken finns att det blir en Hans men goda råd mottages i så fall.
a6a3eju8.jpg

Vilka fina hus alla har verkar som det bara är jag som blir intryckt i fallfärdiga trähyddor.

Vackert beera du fixa det sp bu kan du unte komma undan me bilder :)
Snyggt hus

Tackar. Ja det blev ganska hyfsat runt 100 kvm. Tre sovrum kök och stort vardagsrum. Maten lagas dock ute som vanligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp