Markpriser i Thailand?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill tillägga att k värdet 1,7 på btg är en gjuten massiv vägg.
Försökt leta efter värdet på betong hålstenen, men har svårt att få fram ett bra värde, men alt tyder på att den ligger på nånstans mellan 0,30- 0,40.
Alltså bättre värde än tegel, som har 0,60
 
Ungefär som tvåglas jämfört med enkelglas, luftspalten i mellan isolerar (även om de har gas mellan 2-glas som gör att det blir ännu bättre värden).
 
"BaBoo " sa:
Ungefär som tvåglas jämfört med enkelglas, luftspalten i mellan isolerar (även om de har gas mellan 2-glas som gör att det blir ännu bättre värden).

Om man nu skal försvåra det ytterliga så får man ta i beräkningen hur många mm glaset är,
har stor betydelse
 
Men kontentan av det hela att bygga med tre olika material är

Tegel det sämsta
Betong hål sten det näst bästa
Lättbetong sten det absolut bästa, skiljer häst längder före tegel.
Tror nog det blir dyrare också.
 
När thaiarna bygger hus ser de till hållbarheten, de bygger huset för att flera generationer skall bo där.
Det hållbaraste är de här tegelväggarna som thaiarna bygger. Det kan man se också källarvalven i Gamla Stan i Stockholm som är flera hunda år gamla, och står lika stadigt idag. Källarvalven i Gamla Stan är också murade med större stenar än vad som användes i Thailand.
Bra putsade cementsten har också bra hållbarhet men inte att jämföra med tegelväggar.
Gjuten betong är det hållbaraste materialet.
Ur hållbarhetssynpunkt är lättbetongen sämst, man räknar med att livslängden är 50 år.
Ser man till isolering av ljud och värme är lättbetong det bästa materialet.
Jag anser det är helt otroligt hur välbevarade källarvalven i Gamla Stan är eftersom de är murade med tegelsten flera hundra år sedan.
Många källare är fuktiga också, man måste beundra den svenska byggtekniken som fanns redan den tiden.
 
Om vi skall se ytterligheter så se på dom gamla romerska akvedukterna, en del av dessa står kvar än idag och någon lär även kunna hålla vatten. Fantastiskt efter 2000 år.
 
"Rong " sa:
När thaiarna bygger hus ser de till hållbarheten, de bygger huset för att flera generationer skall bo där.
Det hållbaraste är de här tegelväggarna som thaiarna bygger. Det kan man se också källarvalven i Gamla Stan i Stockholm som är flera hunda år gamla, och står lika stadigt idag. Källarvalven i Gamla Stan är också murade med större stenar än vad som användes i Thailand.
Bra putsade cementsten har också bra hållbarhet men inte att jämföra med tegelväggar.
Gjuten betong är det hållbaraste materialet.
Ur hållbarhetssynpunkt är lättbetongen sämst, man räknar med att livslängden är 50 år.
Ser man till isolering av ljud och värme är lättbetong det bästa materialet.
Jag anser det är helt otroligt hur välbevarade källarvalven i Gamla Stan är eftersom de är murade med tegelsten flera hundra år sedan.
Många källare är fuktiga också, man måste beundra den svenska byggtekniken som fanns redan den tiden.
För står inte var du får dina uppgifter från, för det första så kan inte lättbtg åldras, så vad vet man då om hållbarheten.

Tror ingen vare sig här eller i Sverige hade byggt med lättbtg.
Om nu så varit fallet med en livs längd på femtio år, så står vi inför gigantiska problem i hela Europa.
Bara i Sverige finns det väl hundratusen tals lägenheter som är byggda med lätt btg.
Var själv med o murade med dessa lättbtg på mitten av 60 talet på ett hundra tal lägen, så dags att riva nu.

Lättbtg kom någon gång på 1920 talet.så miljoner lägenheter samt hus har producerat sen den tiden .

Så skulle vara intressant att få veta var dina uppgifter kommer från med livslängden på 50 år
 
Jag har sett de uppgifterna i en artikel men jag anser också att de kan inte vara så värst trovärdiga.
Jag vet att Siporexfabriken i Södertälje lades ned av någon orsak, du kanske känner till varför den lades ned. Sedan har det väl varit problem med radon angående lättbetong. Lättbetongen skall också ha lång torktid.
Jag träffade en svensk på Jomtien som byggde om sitt Guesthouse, det var många rum som det gällde och han använde det här lättbetongmaterialet och ansåg det mycket bra och lätt att jobba med, samt ljudisolerande också som är nödvändigt för den som bedriver hotellverksamhet.
Han har haft hand om mycket stora byggen i Sverige så jag anser han visste vad han snackade om, och han berömde materialet.
 
"Golden " sa:
För står inte var du får dina uppgifter från, för det första så kan inte lättbtg åldras, så vad vet man då om hållbarheten.

Tror ingen vare sig här eller i Sverige hade byggt med lättbtg.
Om nu så varit fallet med en livs längd på femtio år, så står vi inför gigantiska problem i hela Europa.
Bara i Sverige finns det väl hundratusen tals lägenheter som är byggda med lätt btg.
Var själv med o murade med dessa lättbtg på mitten av 60 talet på ett hundra tal lägen, så dags att riva nu.

Lättbtg kom någon gång på 1920 talet.så miljoner lägenheter samt hus har producerat sen den tiden .

Så skulle vara intressant att få veta var dina uppgifter kommer från med livslängden på 50 år
Man har länge byggt med cementblock i Sverige och lättbetong används till innerväggar, bärande delar är riktig betong eller cementblock. Det går fort att smälla upp med kran, det blir bra och är effektivt sätt att bygga om cementblocken är välgjorda och rejält armerade.
Ytong kallades ett material som användes till innerväggar men det var problem med radon kom man på efter 30 års användning av materialet.
 
"Golden " sa:
För står inte var du får dina uppgifter från, för det första så kan inte lättbtg åldras, så vad vet man då om hållbarheten.

Tror ingen vare sig här eller i Sverige hade byggt med lättbtg.
Om nu så varit fallet med en livs längd på femtio år, så står vi inför gigantiska problem i hela Europa.
Bara i Sverige finns det väl hundratusen tals lägenheter som är byggda med lätt btg.
Var själv med o murade med dessa lättbtg på mitten av 60 talet på ett hundra tal lägen, så dags att riva nu.

Lättbtg kom någon gång på 1920 talet.så miljoner lägenheter samt hus har producerat sen den tiden .

Så skulle vara intressant att få veta var dina uppgifter kommer från med livslängden på 50 år

Rong har väl byggt sig ett tegelhus i Thailand så nu måste han försvara denne uråldriga teknik in i det sista :)
 
"Hans Svensson " sa:
Man har länge byggt med cementblock i Sverige och lättbetong används till innerväggar, bärande delar är riktig betong eller cementblock. Det går fort att smälla upp med kran, det blir bra och är effektivt sätt att bygga om cementblocken är välgjorda och rejält armerade.
Ytong kallades ett material som användes till innerväggar men det var problem med radon kom man på efter 30 års användning av materialet.

Nu murade jag ytterväggar för 40 års sedan.
Du får nog lita på mina kunskaper.
Cementstenen är inte armerad, utan görs efter ett antal skift, samma kan du göra med
lätt betong stenen.
Med lätt btongen kan du resa ett hus i Thailand utan pelare.

Så kontentan av denna diskussion är att det sämsta du kan bygga med i Thailand är

I TEGEL

Det näst bästa är

Cement hålstenen.

Det bästa är

LÄTTBTG STENEN
 
Jag såg här i Nang Rong en stor fastighet som är under byggnad och de använde lättbetongblock för att mura fasaden och mellanväggarna, pelarna var i betong.
Det är sannolikt ett material som kommer mer och mer, en stor fördel är att det går snabbt att bygga med lättbetong och sedan är det mycket bra isolerande, som är viktigt i Thailand.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp