Att flytta syskons barn till Sverige

Det är en sak dock man bör väga in innan man fattar ett definitivt beslut och det är åldern. En 14-åring kan få svårt att anpassa sig till det annorlunda livet i Sverige, yngre barn är mycket mer anpassningsbara. Frugans kompis och hennes man (som är en god vän till mig) lät hennes då 13-årige son komma hit, detta är snart 4 år sedan. Den flytten har gått allt annat än friktionsfritt, han har haft och har fortfarande stora problem med anpassningen. Detta har i sin tur orsakat ordentliga slitningar mellan paret i fråga.

Så man bör alltså ställa sig frågan om man är beredd att tackla de problem som kan uppkomma, det är ganska komplicerat. Våra barn var 6 och 9 år när dom kom hit, frugan ville vänta men jag skyndade på, ju tidigare desto bättre. Och det har fungerat fint för vår del.

Jag vill inte på något sätt vara en domedagsprofet med detta inlägg, det kan naturligtvis fungera fint. Men ett varningens finger är på sin plats, jag har sett problemen med egna ögon. Lycka till i alla fal hur du än gör, du känner honom och vet naturligtvis vad som är bäst för samtliga parter.

Hej, tack så mycket för dina tips :)

Jag skulle nog ta hit honom först på besök under lovet nu i mars-maj för att se hur han trivs. Tror också han kan få stora problem att komma in i ett bra gäng, om han inte redan har ett stort intresse för något som han kan fortsätta utöva i Sverige.

I Sverige försöker man ju få in sina barn i bra umgänge och fostrar dem genom sin barndom, att adoptera och flytta barnen till en ny kultur kan nog bli tufft för en tonåring.

Lycka till hur ni än gör!

Tack så mycket för ditt förslag Janne. Ha en trevlig helg :)

Senast redigerad av en moderator:
Inte behöver Du tacka för alla input, jag är bara glad att få ta min tid och stötta andra........?

Trevligt med ett artigt uppträdande, skall aldrig förringas.

När man ska adoptera från Thailand måste man följa Haagkonventionens regler då både Sverige och Thailand har ratificerat reglerna. Man börjar hos socialtjänsten i sin hemkommun därefter ska man kontakta MIA som är den svenska adoptionsmyndigheten. Därefter är det dags för kontakten med Department of Social Development and Welfare (DSDW) i Bangkok som är den thailändska adoptionsmyndigheten.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar
123