Medicinska problem för oss män / gubbar

I dag var jeg til doktor spesialist ore ,nese hals undrsokelse horsel , som tok ca 15 til 20 minutter , pris 50 baht , vanlig lege betaler jeg 30 baht . Så billig lege får du ikke i norden , se rekning .

P1170469.webp
Dom gånger som jag har fått något medicinskt problem i Thailand så har jag gått direkt till apoteket och dom har sålt någon dundermedicin till mig som genast ordnat problemet.
Är inte det det första alternativet när man bor där?

Jeg betaler 50 baht for lege-spesialist som undersoker meg i ca 15 minutter på Burapha Universitet Hospital på ett heilt moderne hospital som er 2 år gammelt . På ett hospital i Pattaya betaler du for en legesjekk 3900 Baht , Er dei så mye bedre legene i Pattaya att dei er verd den store prisforskjellen ,Se vedlegg pris Pattaya ,

P1170476.webp
Här Einar, använd detta verktyg så får du mycket trevligare och snyggare skärmklipp :thumbsup:
1760607665925.webp

Jag hade blodtryck över 130/86 för 1.5 år sedan, när jag var i Thailand förra gången åt jag Guva då sjönk ner det till 120 i de dagarna som jag åt guva då tänkte jag nej jag bara inbilla mig. Tränade bort den fula trycket till 120/79 i Sverige. Igår och idag åt jag Guva igen och mätte trycket efter lunch och det är 115/71.
Guva måste sänka blodtrycket. Prova ni som vill hålla er friska. Guva ser ut så här

Screenshot_20251016_135539_Gallery.webp
Tar man redan blodtryckssänkande medicin så ska man vara försiktig med sånt. T.ex. grapefrukt/juice kan vara lite vanskligt.

Tar man redan blodtryckssänkande medicin så ska man vara försiktig med sånt. T.ex. grapefrukt/juice kan vara lite vanskligt.
Nej jag tar ingen medicin, mitt höga blodtryck berodde på höga stress nivån på jobbet och började jag fasta och äta mera grönsaker mindre alkohol och träning i form av kroppsarbete. Nu har jag alldeles normalt.
Men jag fick inte extra i pensionen för så mycket slit och stress på jobbet 5555

Spis mindre salt i Maten , så går blodtrykket ned .

Max 6 gram/dygn, men man kan ju använda t ex Saltin istället då det är mindre natrium i den. En del hävdar att kroppen är bra på att göra sig av med överskottsvätska, så fungerar njurarna som de skall så kanske inte kopplingen mellan blodtryck och NaCL är så stark? Dricker man ordentligt med vatten så kanske saltöverskottet åker ut. :-)

"För högt saltintag, särskilt natrium, kan orsaka högt blodtryck genom att binda vatten i kroppen, vilket ökar blodvolymen och trycket på blodkärlen. Att minska saltintaget är en rekommendation för att förebygga och sänka högt blodtryck, vilket i sin tur minskar risken för hjärtinfarkt, stroke och njurskador. De flesta i Sverige äter betydligt mer salt än rekommenderat, ofta från färdigmat, ost och bröd, och det är en bra strategi att äta mer färska livsmedel, använda kryddor istället för salt och läsa innehållsförteckningar. "

Max 6 gram/dygn, men man kan ju använda t ex Saltin istället då det är mindre natrium i den. En del hävdar att kroppen är bra på att göra sig av med överskottsvätska, så fungerar njurarna som de skall så kanske inte kopplingen mellan blodtryck och NaCL är så stark? Dricker man ordentligt med vatten så kanske saltöverskottet åker ut. :-)

"För högt saltintag, särskilt natrium, kan orsaka högt blodtryck genom att binda vatten i kroppen, vilket ökar blodvolymen och trycket på blodkärlen. Att minska saltintaget är en rekommendation för att förebygga och sänka högt blodtryck, vilket i sin tur minskar risken för hjärtinfarkt, stroke och njurskador. De flesta i Sverige äter betydligt mer salt än rekommenderat, ofta från färdigmat, ost och bröd, och det är en bra strategi att äta mer färska livsmedel, använda kryddor istället för salt och läsa innehållsförteckningar. "
Högt blodtryck går ju som en farsot genom västvärldens befolkning och jag tror inte saltet är den stora boven. Den kolhydratrika processade maten rik på energi men lågt näringsvärde skapar våra vanligaste sjukdomar och problem som högt blodtryck, fetma, fettlever, diabetes, njurproblem, blodcirkulations problem, inflammation ofta i leder. Ja listan kan göras lång. Sköter man detta genom att äta en kost avsedd för oss människor så behöver man inte bekymra sig för saltet. Salta så att maten smakar gott men inte mer. Det är dock lättare sagt än gjort då vi bombarderas med processad skräpmat nästan dygnet runt.

Högt blodtryck går ju som en farsot genom västvärldens befolkning och jag tror inte saltet är den stora boven. Den kolhydratrika processade maten rik på energi men lågt näringsvärde skapar våra vanligaste sjukdomar och problem som högt blodtryck, fetma, fettlever, diabetes, njurproblem, blodcirkulations problem, inflammation ofta i leder. Ja listan kan göras lång. Sköter man detta genom att äta en kost avsedd för oss människor så behöver man inte bekymra sig för saltet. Salta så att maten smakar gott men inte mer. Det är dock lättare sagt än gjort då vi bombarderas med processad skräpmat nästan dygnet runt.
Själv äter jag inget extra saltat, jag häller aldrig salt på maten, jag tränar kontiuerligt,
Äter 30/50 kolhydratsrätter och proteinrätter cycklar, promenerar, styrketräning. Vilopuls på 55 men mitt blodtryck har blivit så oregulerigt och ofta högt så jag skall gå till läkare.

Jag har aldrig någonsin behövt besöka vårdcentral eller sjukhus pga sjukdom i hela mitt liv.
Men jag har mätt hemma nu och blodtrycket är inte bra.
Har kollat en tid men nu varit på dagen.
153/93.
137/88
134/86
163/93.

Jag har aldrig någonsin behövt besöka vårdcentral eller sjukhus pga sjukdom i hela mitt liv.
Men jag har mätt hemma nu och blodtrycket är inte bra.
Har kollat en tid men nu varit på dagen.
153/93.
137/88
134/86
163/93.
Igår cyklade jag ca 2 mil, åt fisk till middag och frukost.
Drack vatten och gomorgon juice.
Tycker inte att överkonsumerar, på jobbet mest vatten till maten och väljer sallad med kyckling eller kassler när vissa rätter. Alkoholfritt.
Så varför får jag högt blodtryck då @Nam Falang

Nu vågar jag ju inte gå till läkaren pga PETH pga av har druckit alkohol idag och kan jag då bli av med min kaptensbehörighet?
Inte för att druckickit men mönstrade ju av i Måndags tog 3 glas vin sen idag har jag och frugan delat på en vinare men hon drack toppen, jag tog 3 glas av flaskan.
Jag är onyckter och trivs med det ikväll.

Jeg var på hospitalet på torsdag , og mens jeg sitter i koen kommer ei sykesoster og tar blotrykket mitt . som var 111 / 56 det var bra ser hon . Vanlig vis er blotrykket 126/ 80 + - Men har jeg glemt å tatt min hjertemedisin så er blotrykket 160/ 80 + -

Igår cyklade jag ca 2 mil, åt fisk till middag och frukost.
Drack vatten och gomorgon juice.
Tycker inte att överkonsumerar, på jobbet mest vatten till maten och väljer sallad med kyckling eller kassler när vissa rätter. Alkoholfritt.
Så varför får jag högt blodtryck då @Nam Falang
Ja att sköta sin hälsa är ju ingen försäkring mot sjukdom och problem men om alla skötte sin hälsa så skulle läkemedelsbolagen garanterat lida rent ekonomiskt.
Du får väl gå till en läkare och reda ut det. Hade jag dina bekymmer skulle jag först och främst helt utesluta alkohol. Godmorgon juice fyller ingen funktion utan ger bara insulinpåslag och extra arbete för levern. Hur mycket coca cola dricker du nu för tiden? Totalt bortkastat dryck, om du frågar kroppen, full av kemikalier.
Sedan när man skall testa saker så måste man vara konsekvent en längre tid. Mer råd än så blir nog svårt för mig att ge.

Ja att sköta sin hälsa är ju ingen försäkring mot sjukdom och problem men om alla skötte sin hälsa så skulle läkemedelsbolagen garanterat lida rent ekonomiskt.
Du får väl gå till en läkare och reda ut det. Hade jag dina bekymmer skulle jag först och främst helt utesluta alkohol. Godmorgon juice fyller ingen funktion utan ger bara insulinpåslag och extra arbete för levern. Hur mycket coca cola dricker du nu för tiden? Totalt bortkastat dryck, om du frågar kroppen, full av kemikalier.
Sedan när man skall testa saker så måste man vara konsekvent en längre tid. Mer råd än så blir nog svårt för mig att ge.
Jag har druckit exakt 8st coca cola på 5 veckor, kanske 20st på 3 månader.
Druckit vin 3 kvällar på 6 veckor.
Jag har motionerat 29 av 31 dagar och motionerar regelbundet.
är inte tjock eller överviktig för min längd.
Nä dina youtubers ger jag inget för.
Får nog bli läkare.

Jag har druckit exakt 8st coca cola på 5 veckor, kanske 20st på 3 månader.
Druckit vin 3 kvällar på 6 veckor.
Jag har motionerat 29 av 31 dagar och motionerar regelbundet.
är inte tjock eller överviktig för min längd.
Nä dina youtubers ger jag inget för.
Får nog bli läkare.
Nä det är fritt valt. Du ser lite fel på det hela. Allt är inte svart eller vitt och kroppen är ibland krånglig att förstå sig på. Att människan har gjort enastående framsteg inom medicin är det nog ingen som sätter sig emot hoppas jag och det är ju inte det vi pratar om här. De flesta välfärdssjukdomar/problem som miljoner och åter miljoner människor lider av skulle enkelt gå att fixa genom bättre kost och motion. Där är ju alla överens också. När vi sedan kommer till kost så går meningarna isär. Jag tror på min linje och har även gott om erfarenhet från mig själv och andra. Alla får tro på sin egen väg. Ponera nu alla människor på hela jordklotet skulle sköta sin kost och motion så skulle ju fortfarande folk bli sjuka och tom dö. Förstår man inte det är man ju bra naiv.

Nu vågar jag ju inte gå till läkaren pga PETH pga av har druckit alkohol idag och kan jag då bli av med min kaptensbehörighet?
Inte för att druckickit men mönstrade ju av i Måndags tog 3 glas vin sen idag har jag och frugan delat på en vinare men hon drack toppen, jag tog 3 glas av flaskan.
Jag är onyckter och trivs med det ikväll.
Den konsumtion som du beskriver kan väl knappast ge nåt utslag på en PETH test. Tror inte att man tar det heller. Jag har haft högt blodtryck i många år och äter medicin mot det. Nåt PETH test har man aldrig tagit, åtminstone inte vad jag vet. Stress kan ju också orsaka högt tryck. Fick bättre värden när jag slutade jobba och kunde ta det lugnt. Nu har jag också äntligen slutat röka och det påverkar ju också trycket. Alkohol tänker jag dock inte sluta med. Man behöver en stänkare ibland. MVH Lilla Fridolf.

Nä det är fritt valt. Du ser lite fel på det hela. Allt är inte svart eller vitt och kroppen är ibland krånglig att förstå sig på. Att människan har gjort enastående framsteg inom medicin är det nog ingen som sätter sig emot hoppas jag och det är ju inte det vi pratar om här. De flesta välfärdssjukdomar/problem som miljoner och åter miljoner människor lider av skulle enkelt gå att fixa genom bättre kost och motion. Där är ju alla överens också. När vi sedan kommer till kost så går meningarna isär. Jag tror på min linje och har även gott om erfarenhet från mig själv och andra. Alla får tro på sin egen väg. Ponera nu alla människor på hela jordklotet skulle sköta sin kost och motion så skulle ju fortfarande folk bli sjuka och tom dö. Förstår man inte det är man ju bra naiv.
Är ju du som propagerar med dina youtubers som om dem har lösningen på allt.
Är ju bara självklarheter du radar upp, att man ens behöver kolla på youtube för det.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar