Medicinska problem för oss män / gubbar

Jag visste inte att det fanns vaccin. Enligt älsklingen är det många som drabbas i Thailand och kommer man inte i tid sår sjukdomen dödlig. :thumbsdown:
Vaccinet heter visst Shingrix och skall ge ett fullgott skydd efter 2 doser. Dödlig är den nog normalt inte men man kan drabbas flera gånger. Så det blir en spruta i armen på tisdag och sen nästa om 2 månader.

Min blodtrycksmedicin är så billig att det är fullt pris som gäller.
Under 500kr för ett år.
I Sverige subventionerar staten läkemedel så det påverkar inte regeringen i Västerbotten och dess ekonomi.
Men Apoteken är enligt lag skyldiga att informera kunden om billigare alternativ av samma medicin.

Jag visste inte att det fanns vaccin. Enligt älsklingen är det många som drabbas i Thailand och kommer man inte i tid sår sjukdomen dödlig. :thumbsdown:
Vaccin för vad?

Vaccinet heter visst Shingrix och skall ge ett fullgott skydd efter 2 doser. Dödlig är den nog normalt inte men man kan drabbas flera gånger. Så det blir en spruta i armen på tisdag och sen nästa om 2 månader.
Du gillar vaccin du Berra, jag ångrar att jag tog Covid skiten, men ville åka till Thailand så var ju tvungen , inget vaccinbevis= ingen resa.

Dengu är normalt sett inte alls dödlig utom i enstaka fall, djäkligt sjuk blir man dock av vissa varianter. Tror man skall läsa på om dengu, finns flera varianter och tydligen ingen immunitet mot den man ev har haft, fasen vet. Släpp myggorna fria.
Förmodligen större risk att jag blir huggen av en Kobra när jag skjuter fågel på natten, och då klarar jag mig antagligen inte, tar 20 min till sjukhuset med bil, + tiden från skogen till bilen , det fixar jag inte, 30 min är det som gäller, annars kört.
Mycket som är farligt, kanske finns vaccin för att gå över gatan likaså, djäkligt farligt, 122 avlidna i Dengu i Thailand 2023 , hur många i trafikdöden ?

In Thailand, road traffic accidents result in about 20,000 deaths and a million injuries each year, incurring an economic loss of 500,000 million baht. While drunk driving is a significant contributing factor, it is not the sole cause of these accidents.Nov 19, 2566 BE

Senast ändrad:
Dengu är normalt sett inte alls dödlig utom i enstaka fall, djäkligt sjuk blir man dock av vissa varianter. Tror man skall läsa på om dengu, finns flera varianter och tydligen ingen immunitet mot den man ev har haft, fasen vet. Släpp myggorna fria.
Förmodligen större risk att jag blir huggen av en Kobra när jag skjuter fågel på natten, och då klarar jag mig antagligen inte, tar 20 min till sjukhuset med bil, + tiden från skogen till bilen , det fixar jag inte, 30 min är det som gäller, annars kört.
Mycket som är farligt, kanske finns vaccin för att gå över gatan likaså, djäkligt farligt, 122 avlidna i Dengu i Thailand 2023 , hur många i trafikdöden ?

In Thailand, road traffic accidents result in about 20,000 deaths and a million injuries each year, incurring an economic loss of 500,000 million baht. While drunk driving is a significant contributing factor, it is not the sole cause of these accidents.Nov 19, 2566 BE
Nu snackar vi inte dengue utan bältros. En mycket smärtsam sjukdom som ofta ger svåra plågor. Jag har flera bekanta som har drabbats, dom beskriver smärtorna som helvetet på jorden. Eftersom jag hade vattenkoppor som barn ligger jag i riskzonen. Hoppas att @gunnarg inte har det alltför jobbigt nu.

Kan man slippa genomlida detta helvete så tar jag vaccinet, jag vet att du är antivaxxare.

Nu snackar vi inte dengue utan bältros. En mycket smärtsam sjukdom som ofta ger svåra plågor. Jag har flera bekanta som har drabbats, dom beskriver smärtorna som helvetet på jorden. Eftersom jag hade vattenkoppor som barn ligger jag i riskzonen. Hoppas att @gunnarg inte har det alltför jobbigt nu.

Kan man slippa genomlida detta helvete så tar jag vaccinet, jag vet att du är antivaxxare.
Ok, fel av mig, bältros är faen inte skoj, morsan hade ros, smärtsamt som fasen

Bältros är en virussjukdom och jag har fått 5 olika mediciner för invärtes och en kräm som strykes på det infekterade området var tredje timma. Jag har god kondition och ska ta mig igenom detta.
Säger inte emot dig då du bör veta vad du har, förmodligen skiljer sig då ros från Bältros, läste något om bakterier och faran med sepsis, dvs blodförgiftning, Ja, då finns ju inget direkt mot viruset antar jag

Smertestillende tabeletter tok jeg nesten hver dag i 2 år ,på grun av smerte i venstre foten .Og ved bruk av dei sterke tabelettene Tramadol 50 mg seier dokteren til meg att du kan bli avhenging av tabelettene , Det er narkotika . Jeg brukte dobbel dose av hva legen skreiv ut av tabelettene , Og gjekk jeg tom for tabeletter , så fikk jeg nye tabeletter på Hospitalet . Jeg er slutta med Tramadol 50 mg , Og ingen avhengighet av tabelettene , Jeg fikk prova forskjellige tabeletter som legen anbefalte , Jeg bruker nå en sjelden gang Arcoxia 90 mg Dei var noen fantastiske tabeletter , 2 tabeletter og smertene er borte i dagevis . Og nå bruker jeg ingen smertestillende tabeletter ,

P1150106.JPG

P1150107.JPG

Smertestillende tabeletter tok jeg nesten hver dag i 2 år ,på grun av smerte i venstre foten .Og ved bruk av dei sterke tabelettene Tramadol 50 mg seier dokteren til meg att du kan bli avhenging av tabelettene , Det er narkotika . Jeg brukte dobbel dose av hva legen skreiv ut av tabelettene , Og gjekk jeg tom for tabeletter , så fikk jeg nye tabeletter på Hospitalet . Jeg er slutta med Tramadol 50 mg , Og ingen avhengighet av tabelettene , Jeg fikk prova forskjellige tabeletter som legen anbefalte , Jeg bruker nå en sjelden gang Arcoxia 90 mg Dei var noen fantastiske tabeletter , 2 tabeletter og smertene er borte i dagevis . Og nå bruker jeg ingen smertestillende tabeletter ,

P1150106.JPG

P1150107.JPG

Tramadol.....
Snurrar bra i kupan

Så är man då besprutad än en gång, nu med Shingrix. Nästa dos om 2 månader, bra så att plånboken får återhämta sig. :laugh2: Mycket vanliga biverkningar kan vara illamående och ont i magen, men än känner jag inget efter 2 timmar.

Ligger riktigt lågt än, men det är ju en tyst åkåmma så en vacker dag kanske man vaknar med det dubbla.

IMG_4990.jpeg
Nu var det ett bra tag sedan sedan jag mätte mitt blodtryck så jag dammade av min Omron;):)
Och det var väl helt OK enligt tabellen…för en gubbe på snart 75.
1715026916393.jpeg

Referensvärden för blodtryckÖvertryck, det vill säga systoliskt tryckUndertryck, det vill säga diastoliskt tryck
Hypotoni100 eller mindreunder 60
Idealiskt blodtryckunder 120under 80
Normalt blodtryckunder 130under 85
Tillfredsställande130–13985–89
Lindrigt förhöjt140–15990–99
Måttligt förhöjt160–179100–109
Avsevärt förhöjt180 eller mer110 eller mer
Målnivån för diabetikerunder 140under 80
Målnivån för personer över 80 årunder 150

Nu var det ett bra tag sedan sedan jag mätte mitt blodtryck så jag dammade av min Omron;):)
Och det var väl helt OK enligt tabellen…för en gubbe på snart 75.
1715026916393.jpeg

Referensvärden för blodtryckÖvertryck, det vill säga systoliskt tryckUndertryck, det vill säga diastoliskt tryck
Hypotoni100 eller mindreunder 60
Idealiskt blodtryckunder 120under 80
Normalt blodtryckunder 130under 85
Tillfredsställande130–13985–89
Lindrigt förhöjt140–15990–99
Måttligt förhöjt160–179100–109
Avsevärt förhöjt180 eller mer110 eller mer
Målnivån för diabetikerunder 140under 80
Målnivån för personer över 80 årunder 150
Verkligen bra, dina promenader utanför Karlshamn inverkar säkert. :thumbsup:

Själv har jag bara lite ont i armen nu efter gårdagens vaccination men igår kväll fick jag en väldig gasutveckling i magen, fick hålla mig för mig själv. Säkert en biverkning för normalt är det inte så. Men det gick snabbt över.

P1150106.JPG

P1150107.JPG
Arcoxia skulle jag inte ta i din /vår ålder , läs på om förhöjda risker för stroke, jag avstår även diklofenac just pga av dessa förhöjda risker för infarkt och stroke

Jag har ontpå ovansidan av vänsterfoten ganska ofta, beroende på en förmodad nervskada , detta behandlar jag sälv med stretchning 5 ggr varje dag, då håller sig skiten borta, kan vara ichias och kan behandlas på många sätt utan läkemedel, viktnedgång, motion , avstå får skitmat och alkohol. Även daglig gymnastik i form av youga är grymt effentivt mot smärtor i höfter, ben samt fötter

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar