Medicinska problem för oss män / gubbar

Att skjuta sönder är vanligt med njursten som då åker ut med urinen.

Inte någon vanlig metod med gallsten som kan förvärra besvären när mindre bitar fastnar i gallgångarna.
Man opererar och tar även bort gallblåsan för annars blidas nya stenar igen.

Är inte så avancerat.
När jag var och tog bort njursten så bedömdes det som att skjuta sönder med ultraljud inte var en lämplig metod därför att en sten låg på kanten av att tippa från njuren in i urinledaren vilket bedömdes som något som behövde åtgärdas omgående. Det blev istället att nedsövd bli ett fiskeäventyr som heter laserlitotripsi dör läkaren gick från en yttre kroppsdel genom prostatan och urinblåsan ända upp till njuren och dör stenen försiktigt delades i mindre bitar som sedan ”fiskades” ut med något slags verktyg eller fiskeredskap ;)
Rätt intressant att läsa läkarens anteckningar i min journal på 1177.se och hon berättade även att det varit rätt knepigt att få ut alla stenar då någon satt rätt långt in i en njure…

Jag har fått veta att vätskeersättningarna ”Electrolytes” som man blandar i vattnet kan orsaka stenbildningar. Vi har haft mycket problem med att besättningen varit för de-hydrerade (jag också) då man vistats på värmen som t.ex. norra Australien och det infördes kontroller att man fick lämna urinprov på sjukhuset ombord med läkare (när man är över 100 personer så är detta ett krav). Så gott som alla som vistades utanför av AC kylda områden och utomhus åkte dit och fick dricka som fasen och återkomma på nytt test och detta upprepades med jämna mellanrum. Men
man kan inte bara tanka i sig vatten utan man behöver även få i salter och magnesium för att inte få kramper. ¨Har ibland fått hemska kramper i benen en stund efter jag gått och lagt mig efter ha efter att ansträngt mig mycket och svettats mycket.

Kärring tog bort gallblåsan i våras in på kvällen ut dagen 3 små hål i buken . Gick snabbt och smidigt.
Bara att äta som vanligt efteråt ingen känning efter åt. En av gubbarna Cheif som jobbar åt mig åkte på det för ca 1 månad sedan åkte in på akuten värkte som fan i buken upp åt bröstet, han 67 så dom trodde det var nåt hjärtat det var ok EKG osv .
Sände hem han, fan det blir inte bättre sa han. Men va fan låter ju som kärring då hon hade gallan.
Åk in igen, Jo då sänka sky hög en riktigt infektion operation direkt.
Det är lite lotteri då man hamnar på akuten i alla fall region Västernorrland.

Kärring tog bort gallblåsan i våras in på kvällen ut dagen 3 små hål i buken . Gick snabbt och smidigt.
Bara att äta som vanligt efteråt ingen känning efter åt. En av gubbarna Cheif som jobbar åt mig åkte på det för ca 1 månad sedan åkte in på akuten värkte som fan i buken upp åt bröstet, han 67 så dom trodde det var nåt hjärtat det var ok EKG osv .
Sände hem han, fan det blir inte bättre sa han. Men va fan låter ju som kärring då hon hade gallan.
Det är just akuten man vill undvika, därför känns det bättre att ta bort eländet innan det eventuellt går så långt. Jag litar på min läkare, överlåter bedömningen till henne.

Är det en ny metod?

Tidigare så var det bara njurstenar man kunde spräcka med ultraljud, gallstenar var / är för mjuka och degiga.

De jag känner att fått gallblåsan bortopererad.
Vad jag fick höra av en kompis i Swedala så kan de tydligen göra detta även med gallsten, i alla fall enligt honom, men han hade kanslke missuppfattat, inget jag går i god för när det kommer från en ganska osäker källa

Det är det i Thailand också

Det är just akuten man vill undvika, därför känns det bättre att ta bort eländet innan det eventuellt går så långt. Jag litar på min läkare, överlåter bedömningen till henne.

Hade tre akutbesök med ”vänta och se” innan jag till slut fick dem att fatta att det var lika bra att ge mig en titthållsoperation på Södersjukhuset och bli av med skiten permanent.

Nu drar vi inte in ditt flummande i denna tråden, det finns en annan där det hör hemma! :police:
Nu är det iof medicin och doktorer, läkare Physicians, som vi diskuterar.

Mitt råd är att man ska träffa en riktig medicinsk läkare, physician, inte nån hälsokost eller humbug läkare. "Doc" .

Ganska självklart, eller hur! Det inser säkert alla som är vid sina sinnens fulla bruk.
Inte alls, det rekommenderas allt möjligt "alternativt". Många går på det och söker inte proffesionell hjälp av någon som har en Läkare examen. Det går tyvärr riktigt illa för dem ibland.....

Det är viktigt med medicinsk fakta och vetenskap. Inte drick ett glas vatten råd.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar