Rätt och fel Någon som har aktiekonto i Thailand.

 
Ingen skatt på vinst?
Tror ni har fel där.

Jag har köpt och sålt fonder via Krungsri i många år och aldrig betalt någon skatt. När magunnar skrev att det är 15% skatt blev jag lite orolig så jag bad frugan kolla med sin kompis.

Kompisen bekräftade att det inte är någon skatt och i det här fallet litar jag på henne; hon är trots allt VD för Krungsri.
 
Snabbt ögnat igenom papprena jag tog med mig hem och hon har väl gjort standard i kryssningar där jag skall signera ;)
Ja dem kommer inte tillbaks signerade, för det är ju att dom skall ta hand om investeringarna och automatisk överföring månadsvis från mitt konto.

Jag pratade med en på Bualuang via telefon och han sa vi kunde ha ett privat möte där han går igenom allt med mig när jag kommer tillbaks om 3 veckor och han kan visa hur deras sidor och allt annat fungerar och svara på dom frågor jag har.

Tror jag väntar tills dess kanske, han sa att jag kunde lämna in min ansökan via banken så skulle mitt konto vara öppet om en vecka också kunde vi ta mötet efteråt.

Men ja skall kolla igenom papperna noggrant innan för det var en jäkla massa lagtext, men det var mest bla.bla. kändes lite Amerikanskt ;) men ja vill inte kryssa för att dom skall sköta min ekonomi ;)

Fast kanske hade vart bäst så jag inte köper några dumma försäkringar 5555555 ;)

Har ingen brådska, ja skall inte bli någon finans haj, skall bara göra nåt med lite överblivna baht som dyker upp då och då utanför budgeten, istället för att slösa dom på onödigheter ;)
 
Var väl en del skriverier om skatter på räntor för några år sen, om jag minns rätt så drog banken dessa skatter direkt och kunden märkte det inte.
Utlänningar kunde få tillbaka denna skatt efter en ansökan på någon blankett.
 
Ja dom är ju låsta i 25 år som försäkringen är tecknad om några år kan ja bryta den och få allt tillbaks utan ränta.
Om jag håller den till 25 år kommer jag få lite över 2 millioner baht (har inte exakt siffra i huvvet) tillbaks och har betalt runt 1.5 miljoner baht och är då fullförsäkrad hela tiden.
Som sagt inte jättebra men en försäkring där jag får 0 tillbaks gillar jag inte och i Sverige skall jag inget ha kan bara se krånglet framför mig om min fru skall försöka få ut nåt där.
Sverige är inget alternativ när det gäller nåt för min del jag har inget med Sverige att göra.
I Sverige har du ju lite motsvarande med pensionsförsäkringar med inbyggd livförsäkring om man vill ha. Skulle man dö i förtid brukar de flesta pensionsförsäkringar betala ut 101% till efterlevande som man angivet som förmånstagare.

Sen finns det väl traditionella kvar där man ger en garanterad avkastning på en pensionsförsäkring.

Livförsäkring kan ju vara bra om det skiljer mycket i lön mellan mannen och kvinnan och om man vill att sin resp. ska ha tid att hinna "ställa om".

Om man kan ha dessa pensionsförsäkringar och livförsäkringar som utlandsskriven vet jag inte alls, men troligen (i varje fall vilande).
 
20 A4 sidor var bunten på, i Sverige tror jag ja behövde signera 1 A4 eller nåt ;)
Är det bara för att öppna ett konto är det nog inte så många i Sverige, ska det dock förvaltas av annan eller du ska börja handla så krävs det en riskbedömning och banken/institutet måste ha koll på att du känner till riskerna.

Jag skulle köpa några optioner en gång, då hade mitt test gått ut, så de skickade en bunt med frågor på att svara på. Jag hade bråttom då jag ville köpa, snudd på värdelösa optioner som skulle löpa ut dagen efter (men bolaget skulle presentera resultatet dagen efter, så jag ville chansa). Gick snabbt att förnya testet och jag kunde handla, och sedan han sälja med en rejäl förtjänst.

Så är nog många papper om man ska börja från början i Sverige idag också ...

Mycket regler idag!
 
Är det bara för att öppna ett konto är det nog inte så många i Sverige, ska det dock förvaltas av annan eller du ska börja handla så krävs det en riskbedömning och banken/institutet måste ha koll på att du känner till riskerna.

Jag skulle köpa några optioner en gång, då hade mitt test gått ut, så de skickade en bunt med frågor på att svara på. Jag hade bråttom då jag ville köpa, snudd på värdelösa optioner som skulle löpa ut dagen efter (men bolaget skulle presentera resultatet dagen efter, så jag ville chansa). Gick snabbt att förnya testet och jag kunde handla, och sedan han sälja med en rejäl förtjänst.

Så är nog många papper om man ska börja från början i Sverige idag också ...

Mycket regler idag!
Ja det verkar som dom flesta papprena gäller om dom skall förvalta pengarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jonas, om du tror på Thailand så köp någon SET-indexfond; du behöver inte sätta dig in i enskilda företag och avgiften ligger på runt 0.7% per år. Över lite tid borde den ge 5-10% avkastning per år. Är man inte "premium customer" på någon bank får man bara träffa bankernas juniorer och de vill bara sälja diverse försäkringar för att de har bra kommission på dessa; indexfonder är absolut det sista de vill sälja och redan det är en köpsignal.

Jag vill inte vara taskig och jag har själv varit i samma sits som du är nu; man är inte van att ha lite pengar över, man har startat en familj och man vill ge dem lite säkerhet. Precis som du "lurades" jag att köpa en "livförsäkring" men mitt råd är att plocka ut pengarna så fort du kan, även om du inte får någon ränta. Att din fru får 1.5 miljoner Baht om du dör låter ju bra.......om hon bott i Isaan utan barn. Med två barn på internationell skola är 1.5 miljoner Baht borta på ett år, helt meningslöst. Att du får tillbaka 2.5 miljoner om 25 år är också meningslöst. Om 25 år är 2.5 miljoner Baht bara värda 1 miljon Baht och är du fortfarande vid livet då så tjänar du det på en månad eller två. Pengarna förräntas väldigt mycket bättre på andra sätt.

Den bästa och billigaste livförsäkringen du kan ge din fru och era barn är att se till att barnen är svenska medborgare. Jag vet att du är väldigt tveksam till Sverige men när allting skiter sig så finns Sverige där; det gör inte Thailand eller Bangkok Bank. Dessutom finns det "riktiga" livförsäkringar" i Thailand men om du vill att de ska täcka allting så är det väldigt dyrt och rätt bökigt.
 
Jonas, om du tror på Thailand så köp någon SET-indexfond; du behöver inte sätta dig in i enskilda företag och avgiften ligger på runt 0.7% per år. Över lite tid borde den ge 5-10% avkastning per år. Är man inte "premium customer" på någon bank får man bara träffa bankernas juniorer och de vill bara sälja diverse försäkringar för att de har bra kommission på dessa; indexfonder är absolut det sista de vill sälja och redan det är en köpsignal.

Jag vill inte vara taskig och jag har själv varit i samma sits som du är nu; man är inte van att ha lite pengar över, man har startat en familj och man vill ge dem lite säkerhet. Precis som du "lurades" jag att köpa en "livförsäkring" men mitt råd är att plocka ut pengarna så fort du kan, även om du inte får någon ränta. Att din fru får 1.5 miljoner Baht om du dör låter ju bra.......om hon bott i Isaan utan barn. Med två barn på internationell skola är 1.5 miljoner Baht borta på ett år, helt meningslöst. Att du får tillbaka 2.5 miljoner om 25 år är också meningslöst. Om 25 år är 2.5 miljoner Baht bara värda 1 miljon Baht och är du fortfarande vid livet då så tjänar du det på en månad eller två. Pengarna förräntas väldigt mycket bättre på andra sätt.

Den bästa och billigaste livförsäkringen du kan ge din fru och era barn är att se till att barnen är svenska medborgare. Jag vet att du är väldigt tveksam till Sverige men när allting skiter sig så finns Sverige där; det gör inte Thailand eller Bangkok Bank. Dessutom finns det "riktiga" livförsäkringar" i Thailand men om du vill att de ska täcka allting så är det väldigt dyrt och rätt bökigt.
Försäkringen var ju inte riktigt för frugan i början, försäkringen är längre än vårat förhållande.
Jag var singel och levde här på 30 dagar on arrival varje gång men ville ha ett kreditkort och dom sa att dom gav mig det om ja tecknade denna försäkringen och ja gjorde det för kändes ju som småpengar när man levde ungkarl med få utgifter här nere ;)
Idag när jag är gift hade jag aldrig tecknat den och hade ja haft dagens erfarenhet då hade ja nog fixat ett kreditkort utan att teckna den försäkringen ;)

Sen träffades vi och hon blev next of kin efter ett tag ;)
 
Försäkringen var ju inte riktigt för frugan i början, försäkringen är längre än vårat förhållande.
Jag var singel och levde här på 30 dagar on arrival varje gång men ville ha ett kreditkort och dom sa att dom gav mig det om ja tecknade denna försäkringen och ja gjorde det för kändes ju som småpengar när man levde ungkarl med få utgifter här nere ;)
Idag när jag är gift hade jag aldrig tecknat den och hade ja haft dagens erfarenhet då hade ja nog fixat ett kreditkort utan att teckna den försäkringen ;)

Sen träffades vi och hon blev next of kin efter ett tag ;)
Jag vill inte vara att blanda mig i vad folk på detta forum är att investera i men eftersom @Atom skriver det som jag ville ha sagt till dig att göra så kan jag inte annat än att hålla med honom du är inte "premium customer" så fonder är det du ska satsa på. Och gör dig av med denna försäkring. Ta inte illa till på vad jag skriver är nu att tänka lite på dig och din familj.:xmas_smiley:
 
Senast ändrad:
Jag vill inte vara att blanda mig i vad folk på detta forum är att investera i men efter som @Atom skriver det som jag ville ha sagt till dig att göra så kan jag inte annat än att hålla med honom du är inte "premium customer" så fonder är det du ska satsa på. Och gör dig av med denna försäkring. Ta inte illa till på vad jag skriver är nu att tänka lite på dig och din familj.:xmas_smiley:
Fonder och fondkonto har jag ju redan här nere.
Ja har ju blandat sparande, största sparandet ligger på låst räntekonto och är ju lite tråkigt, sen fonder på fondkontot ja har och sen den dåliga försäkringsparandet och sen tänkte ja mig ett litet aktiekonto för extra pengar som kommer in utöver den vanliga lönen ;)
Jag är så tråkig så ja har min budget uträknad 12 månader fram i tiden gällande utgifter och sparande räknat på månadslön med den sämsta kurs NOK vs baht stått i.
Men ofta så blir det tidig påmönstring 2 dar före bestämd tid och då ger det mig 8000 Nok för dom 2 dagarna och det är då extra pengar utöver min planerade budget och det var sådana pluspengar plus andra extra pengar utöver budgeten ja tänkte man kunde leka lite med aktier för ;)

Men jag tar inte illa vid mig för tips och absolut inte från er för detta är eran gebit, jag kör båt så jag är bara tacksam och skall kolla på era råd.

Försäkringen kan jag avsluta på Måndag om jag vill men kommer då inte få tillbaks allt utan förlorar ca. 135.000 baht.
 
Nackdelen iallafall på Kasikorns fonder (där jag har fondkonto) är att dom flesta fonderna är valuta styrda då dom använder sig till stor del av ett Europeiskt investeringsbolag.

Så även om mina fonder idag är mer värda i Euro/dollar än när jag köpte dom så har dom pga. Bahtens uppgång stått relativt stilla ibland lite plus ibland lite minus i Baht.

Men kanske inte är samma hos Bangkok bank där kanske dom styrs av Bualuang och är i Baht?

Ja jag kommer nog ha god tid på mig att sätta mig in i det här lite bättre när jag sitter och vaggar ungen det kommande året ;)
 
Nackdelen iallafall på Kasikorns fonder (där jag har fondkonto) är att dom flesta fonderna är valuta styrda då dom använder sig till stor del av ett Europeiskt investeringsbolag.

Så även om mina fonder idag är mer värda i Euro/dollar än när jag köpte dom så har dom pga. Bahtens uppgång stått relativt stilla ibland lite plus ibland lite minus i Baht.

Men kanske inte är samma hos Bangkok bank där kanske dom styrs av Bualuang och är i Baht?

Ja jag kommer nog ha god tid på mig att sätta mig in i det här lite bättre när jag sitter och vaggar ungen det kommande året ;)

Personligen tycker jag inte man ska köpa utländska fonder i Thailand. Du som jobbar off-shore måste kunna öppna ett konto i Hong Kong eller Singapore och där kan du ha kontot i vilken valuta du vill och köpa fonderna med "rätt" valuta, dessutom ingen skatt på utdelningar och klart mer professionella rådgivare.

I Thailand tycker jag du ska köpa SET-indexfond, Asean-fonder eller kanske någon räntebärande fond.
 
Personligen tycker jag inte man ska köpa utländska fonder i Thailand. Du som jobbar off-shore måste kunna öppna ett konto i Hong Kong eller Singapore och där kan du ha kontot i vilken valuta du vill och köpa fonderna med "rätt" valuta, dessutom ingen skatt på utdelningar och klart mer professionella rådgivare.

I Thailand tycker jag du ska köpa SET-indexfond, Asean-fonder eller kanske någon räntebärande fond.
Ja men det är inte så lätt för en vanlig Svensson.
Jag vet inget om banker i Hong Kong eller Singapore, ja har inte ens varit i dessa länder.

Jag har varit i kontakt med Svenska banker med utlandskontor och när det kommer till Singapore då SEB men för att ens få öppna konto så krävdes löjligt höga summor av dom Svenska bankernas utlandskontor.

Vi får se, ja har lämnat in papperna för Bualuang och skall ha ett möte med dom när jag kommer tillbaks nästa gång, dom har ett kontor på Sukhumvith här i Pattaya så får vi se hur dom verkar.

Han jag pratade med i telefon lät bra, men det måste du dom göra det är ju deras jobb, mitt jobb är att se så ja inte nästlas in i hans smooth talk ;)

Men ja tackar för all feed back i tråden, nu har ja mer att gå på och säkert varit givande för andra som inte vågar skriva att höra era råd.

Skall ja bara googla lite så jag förstår vad allt ni pratar om betyder 55555 ;)
 
Jag brukade ha god känsla vad ja köpte i aktier när ja köpte lite i Sverige.
Det @nmax skrattade åt innan i nåt inlägg hur det gick sist jag hade konto hos farsan var ju tex. mitt ENEA köp, ja såg potential, köpte för tror jag va 1 krona och 40 öre per aktie för 20 år sen. Farsan sålde skiten och köpte sig en Merca.
Idag står dom i 77 kronor.
Efter han gjorde det va det inte lika kul.

Blir jävligt förbannad när ja kollar på det men lagt det bakom mig, det är historia nu och något vi var i bråkat om en lång tid.

Men man får se det positiva i det en människa som @nmax gjorde man glad som lever på skadeglädje. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp