thaikonsult
Medlem
Ny e-tjänst för anhöriga som söker uppehållstillstånd i Sverige
Nu blir det möjligt att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige på grund av familjeanknytning här på webben. Det innebär att du kan få beslut snabbare.
E-tjänsten är en försöksverksamhet och gäller ännu bara för personer som ansöker för första gången och som är bosatta inom upptagningsområdena för ambassaderna i Moskva och Bangkok. Försöket börjar den 4 september 2011 och om det faller väl ut är tanken att alla ska kunna använda tjänsten från den 1 december 2011.
Så här ansöker du på webben
När du ansöker fyller du i ansökningsformuläret som finns på Migrationsverkets hemsida och skickar med alla dokument som behövs. Ansökningsavgiften betalar du in via Internet. När Migrationsverket tagit emot din ansökan skickar verket ett mejl till din familjemedlem i Sverige med instruktioner om hur han eller hon ska göra för att logga in och besvara ett frågeformulär.
När Migrationsverket tagit emot din ansökan och din familjemedlems frågeformulär påbörjas handläggningen. Kort därefter får du en påminnelse om att du ska boka tid för intervju på närmaste svenska utlandsmyndighet (ambassad eller generalkonsulat).
Vid ditt besök på utlandsmyndigheten kontrolleras dina handlingar och en utredning genomförs. Du kommer även att fotograferas och lämna fingeravtryck för uppehållstillståndskort. Utlandsmyndigheten skickar sedan uppgifterna till Migrationsverket som handlägger och fattar beslut.
Kortare väntetid
Den nya e-tjänsten kommer att underlätta hela ansökningsprocessen, vilket gör att Migrationsverket snabbare kan fatta beslut. Gör du din ansökan på webben får du beslut inom tre månader.
Mvh Thaikonsult
Nu blir det möjligt att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige på grund av familjeanknytning här på webben. Det innebär att du kan få beslut snabbare.
E-tjänsten är en försöksverksamhet och gäller ännu bara för personer som ansöker för första gången och som är bosatta inom upptagningsområdena för ambassaderna i Moskva och Bangkok. Försöket börjar den 4 september 2011 och om det faller väl ut är tanken att alla ska kunna använda tjänsten från den 1 december 2011.
Så här ansöker du på webben
När du ansöker fyller du i ansökningsformuläret som finns på Migrationsverkets hemsida och skickar med alla dokument som behövs. Ansökningsavgiften betalar du in via Internet. När Migrationsverket tagit emot din ansökan skickar verket ett mejl till din familjemedlem i Sverige med instruktioner om hur han eller hon ska göra för att logga in och besvara ett frågeformulär.
När Migrationsverket tagit emot din ansökan och din familjemedlems frågeformulär påbörjas handläggningen. Kort därefter får du en påminnelse om att du ska boka tid för intervju på närmaste svenska utlandsmyndighet (ambassad eller generalkonsulat).
Vid ditt besök på utlandsmyndigheten kontrolleras dina handlingar och en utredning genomförs. Du kommer även att fotograferas och lämna fingeravtryck för uppehållstillståndskort. Utlandsmyndigheten skickar sedan uppgifterna till Migrationsverket som handlägger och fattar beslut.
Kortare väntetid
Den nya e-tjänsten kommer att underlätta hela ansökningsprocessen, vilket gör att Migrationsverket snabbare kan fatta beslut. Gör du din ansökan på webben får du beslut inom tre månader.
Mvh Thaikonsult