Bostad och belopp vid ansökan om uppehållstillstånd!

Lite OT men jag blev nyfiken. Er som föddes i Sverige när gumman var på besöks-UT.

Behövde ni betala alla sjukvårdskostnader då?

Jag trodde att barnet då blev statslöst och att man jmhade massa strul med att lösa det sedan.

Har du lust att förklara och utveckla.
Du har helt rätt i det du skriver. Föder hon när hon har besöksvisum och dom inte är gifta, kan det bli problem att fastställa faderskapet, och då föds det i princip ett statslöst barn. Visst kom det en ny medborgarskapslag 2015, men faderskapet måste likväl vara fastställt, och det kan som sagt bli jobbigt om hon bara har visum. Men i detta fallet kanske dom var gifta:)

Svensk Pappa , född i Sverige , barnet Svensk , inte konstigt som jag ser det, är väl till och med ganska rimligt :)
Ja. Det trodde jag också, men så hörde jag att det bara funkade om mor och far var gifta. Annars är barnet faderslöst vid födseln och en faderskapsutredning måste ske. Således blir ett sådant barn statslöst.

Har också hört att det sedan är krångligt att få barnet registrerat i Thailand.

Jag ställer frågorna av nyfikenhet. Jag gillar att lära mig saker. Pitch bör ju ha förstahandsuppgifter på detta.

Trodde inte försäkringen täckte för graviditet? Därav frågan.

Ja. Det trodde jag också, men så hörde jag att det bara funkade om mor och far var gifta. Annars är barnet faderslöst vid födseln och en faderskapsutredning måste ske. Således blir ett sådant barn statslöst.

Jag ställer frågorna av nyfikenhet. Jag gillar att lära mig saker. Pitch bör ju ha förstahandsuppgifter på detta.

Verkar rimligt att den inte gör , ingen sjukdom eller olycksfall ... :thumbsup:Men å andra sidan om det är så att det stackars barnet blir statslöst , då är det ju i Sverige redan och försörjt för resten av livet ,, får permanent UT mm ... dessutom så behövs ju ingen åldersbedömning göras :):):)555Sorry , var bara tvungen :rolleyes:

Ingen egen erfarenhet men väl hört flera historier av båda slag. Dvs att vissa fått betala och andra inte. Vad som avgör vet jag inte. Gäller att ha tur och föda i rätt landsting typ.

Finns idag inget Landsting som har gott om stålar , ny rapport häromdagen att landstingen samt Kommuner går på knäna ekonomiskt ,, jojo Fick inflammation i en tand i Lördags , sökte akuttandläkare ,, bara att glömma två veckors väntetid , Tur jag hade en kur med rätt antibiotika hemma

Tror inte det är krav av svenska myndigheter på giftermål, men ett DNA behövs nog för att barnet ska automatiskt bli svensk medborgare. Även om man gift sig blir man inte biologisk förälder.
En försäkring täcker inte en förlossning, det är en planerad vård, möjligt om det uppstår något akut men knappast ens då. Försäkringar är ju inte generösa och går sällan utanför sina villkor.

Det finns en försäkring för Thai som är här på UT , den kanske kan ta det , men det var ju ingen olycka eller sjukdom ;)annars dyrt kan jag tänka
Ja, min fru har alltid haft försäkring när hon är i Sverige, det är ju ett krav. Men vi har fått slanta upp, senast 3400 sek, vid besök på sjukhus. Sen fick vi tillbaka pengarna på försäkringen.
Dock intressant fall med barnafödande, särskilt om man inte är gifta.

Tror inte det är krav av svenska myndigheter på giftermål, men ett DNA behövs nog för att barnet ska automatiskt bli svensk medborgare. Även om man gift sig blir man inte biologisk förälder.
En försäkring täcker inte en förlossning, det är en planerad vård, möjligt om det uppstår något akut men knappast ens då. Försäkringar är ju inte generösa och går sällan utanför sina villkor.
Du menar att den regeln att barn som är födda inom äktenskapet anses tillhöra fadern , är den borta ???

Dagens lagstiftning gör strikt skillnad på huruvida ett barn föds inom eller utom äktenskapet. I det fall modern är gift vid barnets födelse är mannen i äktenskapet att anse som fader till barnet. Denna så kallade presumtionsregel slås fast i 1 kap. 1 § föräldrabalken. Några som helst åtgärder för att fastställa faderskapet behövs alltså inte. Presumtionsregeln är också extensiv i den bemärkelsen att det inte spelar någon roll när i tiden före födseln äktenskapet är ingånget.

Så var det med detta om faderskapet som gifta , utrett av en som kan Googla 5555:):)

Dagens lagstiftning gör strikt skillnad på huruvida ett barn föds inom eller utom äktenskapet. I det fall modern är gift vid barnets födelse är mannen i äktenskapet att anse som fader till barnet. Denna så kallade presumtionsregel slås fast i 1 kap. 1 § föräldrabalken. Några som helst åtgärder för att fastställa faderskapet behövs alltså inte. Presumtionsregeln är också extensiv i den bemärkelsen att det inte spelar någon roll när i tiden före födseln äktenskapet är ingånget.

Så var det med detta om faderskapet som gifta , utrett av en som kan Googla 5555:):)
Behöver inte vara gifta efter 1st April 2015, är någon av föräldrarna Svenska så får barnet automatiskt Svenskt medborgarskap.

Barn födda innan 1st April 2015 och fadern är Svensk modern utländsk får bara Svenskt medborgarskap om föräldrarna är gifta.

Min son blev automatiskt Svensk medborgare behövdes inga dna tester etc.
Var väldigt enkelt att anmäla medborgarskap, bara åka ner till konsulatet med födselbeviset översatt till Engelska så var det klart.
Nu ligger det ett sammordningsnummer på Ambassaden och väntar så skall söka svenskt pass nästa vecka.
Jag står ju på födselbeviset som fader, det gör väl det om ungen föds i Sverige med.

@andrejsdenruskige var väl inte gift när han fick sin unge, han borde ju kunna svara isåfall om något dna-test behövdes i sådant fall.

Du, lugn nu. 555555
Paret som det handlar om är dom gifta i Sverige och registrerat där?
Inte är det bara att anse att man är fadern för man är gift, inte kul att bli påtvingad en mörkhyad baby för frun vänstrat före man gift sig.
Sverige har varit tuff mot skenäktenskap och i Sverige blir inte ogiftas barn heller olagliga, men det ska fastställas.
Är båda svenska medborgare får man skriva på ett papper och ta på sig faderskapet och sen är det löst.
Men föräldrabalken passar bättre på hyllan när det gäller utländska medborgare som inte fått inte fått UT beviljat och är här på besök.

Lite OT men jag blev nyfiken. Er som föddes i Sverige när gumman var på besöks-UT.

Behövde ni betala alla sjukvårdskostnader då?

Jag trodde att barnet då blev statslöst och att man jmhade massa strul med att lösa det sedan.

Har du lust att förklara och utveckla.

Det är lite pappersstrul och många myndigheter man måste kontakta. Men det är faktiskt nästan lika illa om man får barn i Sverige utan att vara gifta (man undrar ju om vi fortfarande lever kvar på 1800-talet ibland, när man blir tvungen att läsa på bestämmelserna). Vi behövde fixa ett papper till mer än ogifta helt svenska par innan vi kunde ordna pass åt Khun Anton.

Förlossningen kostar nåt i stil med 27600 enligt schablonkostnad från SKL. Kan bli dyrare om det är komplikationer.

Du har helt rätt i det du skriver. Föder hon när hon har besöksvisum och dom inte är gifta, kan det bli problem att fastställa faderskapet, och då föds det i princip ett statslöst barn. Visst kom det en ny medborgarskapslag 2015, men faderskapet måste likväl vara fastställt, och det kan som sagt bli jobbigt om hon bara har visum. Men i detta fallet kanske dom var gifta:)
Nja, problem blir det ju bara om jag inte skulle samtycka på nåt sätt. Men visst är det lite knöligt att gå till kommunens (eller i mitt fall stadsdelsförvaltningens) familjerätt för att intyga att man är farsa. Tro det eller ej, samma gäller för ogifta helsvenska par.

Vi vill inte ha honom registrerad i Thailand, just för att han är en han. Militärtjänst i en militärdiktatur? Kanske inte vad vi önskar för vår sons framtid.

Och försäkring finns det ingen för utomsocknes som kommer och vill klämma ut en unge, därav måste man betala. Det är inte dödligt dyrt, dock, såvida inte det blir fantastiska komplikationer. Våran son hade för höga bilirubinvärden när han var nyfödd, så vi var tvunga att stanna med honom 5 dar extra på sjukan. Vi fick fortfarande betala samma schablonbelopp som vem som helst annars.

Vi vill inte ha honom registrerad i Thailand, just för att han är en han. Militärtjänst i en militärdiktatur? Kanske inte vad vi önskar för vår sons framtid.

Och försäkring finns det ingen för utomsocknes som kommer och vill klämma ut en unge, därav måste man betala. Det är inte dödligt dyrt, dock, såvida inte det blir fantastiska komplikationer. Våran son hade för höga bilirubinvärden när han var nyfödd, så vi var tvunga att stanna med honom 5 dar extra på sjukan. Vi fick fortfarande betala samma schablonbelopp som vem som helst annars.
Finns många fördelar för barnet att bli reggad i Thailand. Skulle han bli inkallad kan man då lämna tillbaks medborgarskapet ...

Finns många fördelar för barnet att bli reggad i Thailand. Skulle han bli inkallad kan man då lämna tillbaks medborgarskapet ...
Vilka fördelar då? Jag har ju förstås klurat på saken men inte kommit på en enda.

Fast då är ju kanske våra förutsättningar lite annorlunda, förstås, det är till exempel inte aktuellt att vi kommer bosätta oss i Thailand under överskådlig framtid. Och att besöka landet längre än 30 dagar åt gången kommer inte hända heller.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp