Hjälp! Uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar

Har ambassaden i Bangkok tagit emot ansökan om ett uppehållstillstånd för besök och godkänt ansökan så är alla nödvändiga handlingar med till Migrationsverket i Sverige så de kan fatta ett beslut. Handläggningstiden ligger idag kring ca:2 månader.

Mvh Roffe

Ja, nu har jag ju så ruttet minne om vad jag gjort och hur jag gjort.
Jag har kört med en del improvisationer med alla möjliga saker, både vad gäller visum, faderskap, medborgarskap och biljetter hit och dit.

Men just på returbiljettsfrågan så är svaret "Man behöver ingen returbiljett". Hur var och varför kommer jag dock inte ihåg.
Kan nog bero på vilket flygbolag det gäller. Även medborgarskap spelar in.

Från Migrationsverkets hemsida:
Visiting relatives or friends for longer than 90 days
If you want to visit Sweden for a period longer than 90 days, you must apply for a visitor's permit instead of an entry visa.
Requirements for visitor's permits
To get a permit you must
  • have received an invitation from the person you intend to visit
  • be able to provide for yourself for the duration of your stay in Sweden
  • have a passport that is valid for at least three months after the last date of your visit
  • have a return ticket or the money to buy one.
Med vänlig hälsning Roffe

Hmmm. Väntar på beslut om Uppehållstillstånd för min fru och tänkte bjuda in henne på sex månaders Schengen avisering under tiden. Ni menar då att en retur biljett är ett måste?
Vidare, vilka försäkringar bör man teckna för henne innan hon kommer till Sverige och var gör man detta?

Hmmm. Väntar på beslut om Uppehållstillstånd för min fru och tänkte bjuda in henne på sex månaders Schengen avisering under tiden. Ni menar då att en retur biljett är ett måste?
Vidare, vilka försäkringar bör man teckna för henne innan hon kommer till Sverige och var gör man detta?

Nej, vi menar att returbiljett inte är nödvändig.

För det första. Det finns inget 6 månader Schengenvisum. Det finns 90 dagar.

Att många stannat 6mån, beror på att efter 90 dagar har man förlängt besöket med ett brsöksvisum. Det tillåts inte längre om man samtidigt har en pågående UT process.

Försäkringen skall uppfylla kraven som ställs. Vänd dig alltid till källan för information, INTE forum.

Där anges vad som behövs för att besöka partner. Där står vad försäkringen skall gälla för samt vilka thailändska bolag som är godkända. Finns även försäkringar du kan köpa från Sverige, något dyrare men betydligt enklare för dig att lösa. I Trendy Building där VFS ligger finns flera bolag som säljer dessa försäkringar.

För det första. Det finns inget 6 månader Schengenvisum. Det finns 90 dagar.

Att många stannat 6mån, beror på att efter 90 dagar har man förlängt besöket med ett brsöksvisum. Det tillåts inte längre om man samtidigt har en pågående UT process.

Försäkringen skall uppfylla kraven som ställs. Vänd dig alltid till källan för information, INTE forum.

Där anges vad som behövs för att besöka partner. Där står vad försäkringen skall gälla för samt vilka thailändska bolag som är godkända. Finns även försäkringar du kan köpa från Sverige, något dyrare men betydligt enklare för dig att lösa. I Trendy Building där VFS ligger finns flera bolag som säljer dessa försäkringar.

Förtydligande, besöksvisum är Schengen visum. Det de förlängt vistelsen med är att ansökt om ett uppehållstillstånd för besök. Alltså inte ett visum.

Förtydligande, besöksvisum är Schengen visum. Det de förlängt vistelsen med är att ansökt om ett uppehållstillstånd för besök. Alltså inte ett visum.

Javisst, Jag må ha skrivet fel vokabulär men du väljer att missuppfattar ännu mer. För alla andra förstår, men rätt skall vara rätt och därför behövs sådana som du som poängterar stavfel och annat.

Det vanliga upplägget är:
90 dagars Schengenvisum som förlängs med ett Tillfälligt Uppehållstillstånd för Besök. Detta kallas ofta och felaktigt för Besöksvisa.

Tillfälligt Uppehållstillstånd för besök hanteras av Migrationsverket precis som Uppehållstillsånd. De godkänner inte längre att man har två ärenden under beredning samtidigt utan avslår direkt ärendet. Så den möjligheten finns inte längre.

Således är enda kvarvarande möjligheten att söka ett Schengenvisum på max 90 dagar.

Att det finns flers olika anledningar att söka Schengenvisum må så vara och de kräver olika papper, t.ex. för turism eller för att besöka släkt/familj. Det är fortfarande ett Schengenvisum man söker.

Javisst, Jag må ha skrivet fel vokabulär men du väljer att missuppfattar ännu mer. För alla andra förstår, men rätt skall vara rätt och därför behövs sådana som du som poängterar stavfel och annat.

Det vanliga upplägget är:
90 dagars Schengenvisum som förlängs med ett Tillfälligt Uppehållstillstånd för Besök. Detta kallas ofta och felaktigt för Besöksvisa.

Tillfälligt Uppehållstillstånd för besök hanteras av Migrationsverket precis som Uppehållstillsånd. De godkänner inte längre att man har två ärenden under beredning samtidigt utan avslår direkt ärendet. Så den möjligheten finns inte längre.

Således är enda kvarvarande möjligheten att söka ett Schengenvisum på max 90 dagar.

Att det finns flers olika anledningar att söka Schengenvisum må så vara och de kräver olika papper, t.ex. för turism eller för att besöka släkt/familj. Det är fortfarande ett Schengenvisum man söker.
Problemet är att alla andra inte förstår, det är det som är poängen. Vi som varit med ett tag, vi ser vad vad felskrivningarna egentligen menade.
MEN, är dessa trådar bara för oss som redan kan det här? Varför talar vi om det isf?
Min bild är att dessa trådar skall hjälpa en person som inte kan, den personen vet inte skillnaden på visum och uppehållstillstånd.
Det räcker ju inte med att det är olika namn, det är också två olika platser man söker dem på och de har två helt skilda uppsättningar regler. Det är lika stor skillnad mellan dem som det är mellan ett flygplan och en bil. Ordet visum används aldrig i något fall för ett uppehållstillstånd.
Min kommentar var inte för att i onödan rätta dig, tråkigt du tog det så.
Jag syftade till att förtydliga för de som inte kan det här och läser för att få råd. De ser inte när man råkar använda fel ord på det sätt som vi ser det.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar