Pattaya på 90 talet.

Hej

Du är inte så noga med hjälm heller ser jag, det är inte skönt i värmen.

Mvh isan lover
Mja. I stan var man tvungen att ha. I udon var det väl kontroll i varje korsning ett tag. Numer åker ja till 99% bil. Eller 1% moppe utan hjälm. Har överhettats ett antal gånger under mina år som mcförare och det är inget trevligt därför numer aldrig längre sträckor på mc. Bilden är typ 12 år gammal

Mja. I stan var man tvungen att ha. I udon var det väl kontroll i varje korsning ett tag. Numer åker ja till 99% bil. Eller 1% moppe utan hjälm. Har överhettats ett antal gånger under mina år som mcförare och det är inget trevligt därför numer aldrig längre sträckor på mc. Bilden är typ 12 år gammal
Hej

Ja i större städer som Udon Thani, Nong Khai, Khon Kaen o.s.v är risken stor att bli stoppad utan hjälm, men det lustiga är att dessa kontroller utförs ganska punktligt och nästan alltid på samma platser dag efter dag året runt, efter att ha håvat in pengar så går poliserna och äter och dricker, böterna räcker till både mat, öl och whiskey.

Mvh isan lover

Du har aldrig funderat på det här med säkerheten? Att det skyddar din skalle?

Kör du bil utan bälte också? Och stänger av airbagen? Låter bli att vaccinera dig?
Hej

Jo funderat har jag allt, men längre har jag inte kommit, förutom att det är varmt så skulle det bara se konstigt ut om jag vore den ende i våra 7 byars område som körde runt med en hjälm på i värmen när inte ens polisen gör det, Thailändarna har redan tillräckligt mycket fördomar om utlänningar, jag behöver ju inte öka på dessa fördomar ännu mer.

Mvh isan lover

Du har aldrig funderat på det här med säkerheten? Att det skyddar din skalle?

Kör du bil utan bälte också? Och stänger av airbagen? Låter bli att vaccinera dig?
Jo men hur bra tror du det går får dem som inte är van vid trafiken..kommer till en turistort och kör men potta på huvet i shorts o linne. Har aldrig sett så många olyckor i mitt liv som i Pattaya och alltid en farang inblandad.

Jag har nog kört några tiotusentals mil i Thailand och mest med hjälm på... hade inte hjälm när jag o Mackan var o fotade utanför mitt hus. Men det är nog inte pga en potta på eller av huvudet som folk dör i trafiken. Tror du mig inte så sök lite på youtube

Hej

Jo funderat har jag allt, men längre har jag inte kommit, förutom att det är varmt så skulle det bara se konstigt ut om jag vore den ende i våra 7 byars område som körde runt med en hjälm på i värmen när inte ens polisen gör det, Thailändarna har redan tillräckligt mycket fördomar om utlänningar, jag behöver ju inte öka på dessa fördomar ännu mer.

Mvh isan lover
Helt rätt. Kör utan bälte och stäng av airbagen när då är igång. Koppla bort antispinnsystem också.

Jo men hur bra tror du det går får dem som inte är van vid trafiken..kommer till en turistort och kör men potta på huvet i shorts o linne. Har aldrig sett så många olyckor i mitt liv som i Pattaya och alltid en farang inblandad.

Jag har nog kört några tiotusentals mil i Thailand och mest med hjälm på... hade inte hjälm när jag o Mackan var o fotade utanför mitt hus. Men det är nog inte pga en potta på eller av huvudet som folk dör i trafiken. Tror du mig inte så sök lite på youtube
Visst är det så. Hjälm gör varken till eller ifrån. Bara att strunta i.

Visst är det så. Hjälm gör varken till eller ifrån. Bara att strunta i.
Skaffa en riktig hjälm om du tänker köra och börja köra på ställen med väldigt lite trafik. Och då menar jag undvik städer öht i bötjN. Några år och några tiotusen mil och kom till Bkk och kör och du får en utmaning.. tro mig. Var nog dödsrädd de första 8 månaderna i huvudstaden. När man klarar den trafiken finns det inget längre som man e rädd för. Jag ser folks intentioner långt innan... jag vinglar inte en tum utan att kolla backspeglarna. Och man har millimeterkontroll så man inte skrapar backspeklarna i bilarna. Det är körning på en annan nivå

Kan enbart hålla med.
Jag har ju varit både på Krabi vid ett antal tillfällen och på Phuket. Men det utbud av matställen, nöjesliv och transporter finns bara i Pattaya.
Och allt inom ett ganska begränsat område.
Jag brukade tänka att när man åker till Pattaya kan man tillbringa livet kring tre soier och få allt man önskar sig.

BTT
Var på Puket / Patong 2015 senast, tycker att Patong är ett mini Pattaya till stora delar. Flera mindre thairestauranger var samma och hade exat samma meny fast med uttbytt namn bara, så byta restaurnag för variation var att glöma. Försäljarna tjötade så jag fick bryt, samma dåre som man redan har sagt nej till 20 gånger redan men som ändå fortsätter. Vräkte ur mig " titta på min arm, den är ganska brunbränd, så försök lura någon nyanländ turist istället" hade nog varit i Thailand 3-veckor då. Jag orkade vara kvar i fem dagar innan jag var kräktrött på hålan och åkte vidare. Hade jag inte åkt därifrån så hade nog någon försäljare fått sig en käftsmäll.

Skaffa en riktig hjälm om du tänker köra och börja köra på ställen med väldigt lite trafik. Och då menar jag undvik städer öht i bötjN. Några år och några tiotusen mil och kom till Bkk och kör och du får en utmaning.. tro mig. Var nog dödsrädd de första 8 månaderna i huvudstaden. När man klarar den trafiken finns det inget längre som man e rädd för. Jag ser folks intentioner långt innan... jag vinglar inte en tum utan att kolla backspeglarna. Och man har millimeterkontroll så man inte skrapar backspeklarna i bilarna. Det är körning på en annan nivå
Jag tror inte en fd medlem här körde varesig vårdslöst eller utan hjälm. Han kom hem till mig en gång för att hämta nåt jag hade med till Thailand åt honom. Han hade customhoj och potthjälm. Om jag får spekulera fritt så tror jag han glömde att kolla trafiken på Sukhumvit. Han körde nog på grönt och en pickis körde mot rött och dödade honom. Ni vet vem jag menar och någon här kanske vet exakt vad som hände. Jag har sett många faranger köra på grönt på Sukhumvit och nästan blivit rammade därför min spekulation hur dödsolyckan gick till. Nej erfarenhet i trafiken kanske räddar ditt liv i Thailand. Och helst kör ett fordon som åtminstone tål en bra smäll.

Var på Puket / Patong 2015 senast, tycker att Patong är ett mini Pattaya till stora delar. Flera mindre thairestauranger var samma och hade exat samma meny fast med uttbytt namn bara, så byta restaurnag för variation var att glöma. Försäljarna tjötade så jag fick bryt, samma dåre som man redan har sagt nej till 20 gånger redan men som ändå fortsätter. Vräkte ur mig " titta på min arm, den är ganska brunbränd, så försök lura någon nyanländ turist istället" hade nog varit i Thailand 3-veckor då. Jag orkade vara kvar i fem dagar innan jag var kräktrött på hålan och åkte vidare. Hade jag inte åkt därifrån så hade nog någon försäljare fått sig en käftsmäll.
Du slog huvudet på spiken där. Jag kräks nästan efter 1 dag i Patong

Jag tror nog inte mitt budskap går fram. Jag snackar inte om trafiken i vare sig Thailand eller Sverige.

Det första jag köpte efter min Honda click var en riktig hjälm.

Kanske ger en hint till nån annan i alla fall.

Jag har sett många faranger köra på grönt på Sukhumvit och nästan blivit rammade därför min spekulation hur dödsolyckan gick till.
Jag är nog den ende med cykelhjälm i Udon Thani - nästan den ende som cyklar dessutom. ;)

Någonting jag fattade rätt snabbt var, att man inte kör på grönt i en korsning, utan att försäkra sig om att det inte skall komma någon "eftersläntrare" som tycker det är en bra idé att köra på rött. Sett det för ofta för att jag inte skall ha det som rutin.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp