Jag bor på en turistort men lever inte turistliv 168/52.
Åker till stranden ca en gång per vecka, mest för att äta o dricka gott.
Bor inte du själv på/i en turistort i Bohuslän?
Du menar kanske att du uppskattar din färgade vardag mer än en grå semester.
Jag tror att många trivs med blandningen av vardag och semester.
Förr när jag hade råd att arbeta hade jag alltid en semester att se fram emot.
Testa två veckor i Hudiksvall(valfri ej turistort) i November så får du se om det är just turistort som gör att det blir slentrian.
Gött så!
Hej
Det här är ju som det sagts många gånger förr helt individuellt, en del trivs helt klart bäst på en turistort eller i en stad medans andra trivs bäst i en by på landet, det finns inget rätt eller fel här, man ska ju naturligtvis välja det alternativ som passar en bäst.
Vad det gäller bohuslän så invaderas det av turister 2 månader om året, då är det lite kaos här som i många fall helt klart påminner om det man kan uppleva på en turistort utomlands, mängder av filk överallt, mångdubblad trafik, det är svårt att hitta en parkering, färjorna räcker inte till och det bildad långa köer, butikerna räcker inte heller till, alla hotell, campingplatser och stugor är uthyrda och det är svårt att hitta något ställe att övernatta på, stränderna är fulla med folk, det mesta är dessutom lite dyrare än några mil ifrån kusten, o.s.v.
Men själv bor jag på en mindre gård på vad som fortfarande är landsbygd, på ena sidan av vår fastighet går det biffkor på bete året runt och på andra sidan 7 hästar, här odlar vi potatis, jordgubbar, grönsaker, frukt, och bär, har tillgång till kött ifrån rådjur, gäss, änder, älg och hjort, fiskar själv makrill, hummer och krabba, har fiskande kompisar som tillhandahåller kräftor och räkor, vi har tillgång till ved för uppvärmning och matlagning, igår nackade jag 5 tuppar som hamnade i frysen, dagen före var vi ute i skogen och plockade kantareller.
Så det är nog ingen slump att jag och familjen trivs i en liten by i Isaan också, på båda platserna handlar det om ett naturnära enkelt liv med hög grad av självförsörjning, där man går upp vid 6 tiden oavsett om man är ledig eller ska jobba, dagarna ägnas åt fysiskt arbete, odlande, fiske och jakt, vi har nära kontakt med grannar och vänner under social kontroll där alla vet allt om alla precis som i en liten by i Isaan.
Vistas jag i en stad eller turistort så ställs hela min livsstil på ända och jag som är en aktiv människa som gillar det enkla naturnära livet blir lätt uttråkad, det är roligt med ett avbrott i vardagen men ganska snart vill man tillbaka till vardagslunken och dom vanor man har och trivs med.
Mvh isan lover