Varken rätt eller fel. Det beror ju på vem man frågar och vad man pekar på.
Kineser tror mer på feng shui och det är otur. Att man själv bör inte peka, då släpper man ut onda krafter mot någon annan. Man uppmanas också att inte låta någon peka på en eller riktar pekfinger mot en. Man bör inte heller släppa in bilder med någon som peka i hemmet eller jobbkontoret. Detta läste jag på fafonfai.org.
Thai då? Jag har mest sett det på thai tv. Att någon elakkaraktär pekar gärna med sitt finger. Det är mer för att visa makt, vem som bestämmer eller befaller någon.
Det står: "peka och skälla ut andra". Man bör inte pekar ut andra, hitta fel, tala om för andra. Man ska tänka på att de tre andra fingar riktar faktisk tillbaka mot en själv. Att man bör rannsaka sig först innan man talar om för andra hur/vad de ska göra. Detta är tänkvärt
Denna figur hittar man i Line appen. Hur uppfattar ni detta?
Så här ser man ofta i thai tv. Det är mer elak och oförskämd om man peka på någons huvud eller i pannan på den personen lite som "pränta in detta i ditt lilla skalle!"- gesten.
Detta ser man ofta i thaidans/teater...när karaktären vill markera/befalla/trampa på nån.
Han i mitten hade en förklaring om bilden när han publicerade detta. Att han bad folk om ursäkt i förväg, att ingen skulle missförstå hans gest och tror att han var oförskämd å ful av sig
Här har man gjort "heliga"mynt med pekande munk plus förklaring. Att munken själv pekar och "visar vägen" mot lycka, rikedom, bättre position på jobbet osv.
Å så ibland måste man ju peka ut platsen...
Å man pekar gärna ut gärningsmän...
Ibland är det skoj...
För min egen del är det fult att peka på någon, eller peta på någon med pekfinger. Annars så är det mer "skitsnack" på gång om mig om jag ser någon jag inte känner gör det. Man undrar ju varför. Generellt är det bara ohyfsat att peka.