Ritningar för husbygge i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Så här avanserad va våran ritning som vi hade me våra snickare (arkitektritad) :)

Att kunna bygga ett helt underbart hus som erat,efter några enkla skisser tyder ju på att dom thailändska hantverkarna inte är så pjåkiga ändå :) och när det gäller kvalitet på husbyggande tycker jag att det räcker att kolla lite på svenskt husbyggande och inse att det finns stora brister även här.

"matteisurin " sa:
Att kunna bygga ett helt underbart hus som erat,efter några enkla skisser tyder ju på att dom thailändska hantverkarna inte är så pjåkiga ändå :) och när det gäller kvalitet på husbyggande tycker jag att det räcker att kolla lite på svenskt husbyggande och inse att det finns stora brister även här.

Ja, även i Sverige är det lite si så där med kvaliteten.
Men man får vad man betalar för oftast. Huvudsaken är att man själv är nöjd med huset man bor i.

Men jag tror att man blir väldigt besviken om man tror att man får ett perfekt hus för 1milj eller 5miljoner thb.

Saken är den att man kan få ett hus för under 200.000 sek. Men man ska inte vara perfektionist om man ska vara nöjd

"andrejsdenruskige " sa:
Vet inte om jag har skrivit det på CM tidigare. Men....

Ska man bygga ett hus med en kvalitet som man hade godtagit i Sverige så hade priset på huset blivit det samma som ett hus kostar att bygga i Sverige.

Och ibland räcker inte ens pengar till om man vill ha kvalitet. Finns inte kunskapen hos arbetarna så går det inte oavsett hur mycket man än betalar.

93° och 88° vinkelhake är nog det vanligaste verktygen i Thailand

Kunskap finnes även i thailand, bara man anlitar rätt folk. Man använder ofta äldre metoder men de fungerar perfekt. istället för laser använder man slang med vatten=älsta vattenpasset som finnes och slår ej fel. Byggde ut altan med tak, när plattan var klar fick de gå pga dåligt arbete. Min fru frågade runt tills hon fann en som vi pratade med, jag erbjöd honnom att låna mina verktyg men han behövde inte för skilnaden var endast att mina var sladdlösa. Jag åkte hem en runda, när jag återkom kollade jag hur noga han varit och som svensk yrkesman får han mer än godkänt. Så vist, bara man letar upp rätt så fungerar det

"legolas " sa:
Härligt att ni är så positiva, då kommer ni säkert att trivas bra. men felen finns där oavsett om ni vill erkänna det eller inte.

Det är inga STORA problem om ni får springa upp på natten i september under en av regnovädren då och lägga handdukar under fönstren. Det funkar det också. handdukarna är OK de drar åt sig vatten...

Kolla bara sedan elen, så ni inte dör av glädjechock :D :D :D

Å här sitter mannen och spyr galla, en som har flyttat in i färdigt byggt hus och aldrig behövde bekymra sig ett j*vlaskit över att starta från skratch i husbyggnationen, för utom att gnälla över thai-kvalitet.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Skicka ett PM om du blir sur Legolas

Jo-Be

"legolas " sa:
Härligt att ni är så positiva, då kommer ni säkert att trivas bra. men felen finns där oavsett om ni vill erkänna det eller inte.

Det är inga STORA problem om ni får springa upp på natten i september under en av regnovädren då och lägga handdukar under fönstren. Det funkar det också. handdukarna är OK de drar åt sig vatten...

Kolla bara sedan elen, så ni inte dör av glädjechock :D :D :D

;D ;D ;D
Så trevligt att höra legos problem med regnet, nu vet ni ju att det fungerar med handdukar. ::) ::)
Är dina fönster felmonterade lego eller du bara tuggar taggtråd idag??? ;) ;) ;)

"legolas " sa:
I stort sett ALLA fönster här hos mig och hos mina polare har defekter i form av läckage. Alla dörrar i stort sett har stora glipor nedtill. Så vad jag skriver är att allting är inte "guld som glimmar".

Om detta nu är att tugga taggtråd, så "so be it" ;) ;) ;)

:)Jag har inga problem med fönster men som du skriver så saknar man tröskel i thailand men det ska det bli på nästa dörr, lite tur har jag för mina dörrar sitter under tak

Kan det vara så att det saknas tröskel därför att man inte får trampa på den för då smiter dom onda andarna in i huset? 8)

Det är nog inga problem med husbyggandet om man själv är byggherre och vet var man får tag på bra material, t.ex fönster.

Men jag skulle aldrig stå ut med att vara byggherre och gå runt och påpeka och gnälla på arbetarna. Nej, då tar jag faktist thai standarden och väljer att skratta åt eländet.

Dom gör som dom alltid gjort och kommer att fortsätta göra så så länge ingen utbildar dom till "riktiga" byggarbetare inom Svensk, Tysk, Finsk eller någon annan standard.

Lego ja kan skicka några handukar till di om det regnar in hos dig ;)
trösklar vet dom nog inte riktigt va det e för nåt i LOS

"Mats 49 " sa:
Jag tycker Glimten66 och hans frus hus är ett helt perfekt och mycket
vackert hus, byggt till en låg kostnad tack vare hans frus och hans egna thaikontakter, vad tusan gör det då om inte allt vart till 100?
Dom har ju en kanonfin farm + boende, och fått det välsingnat också
av munkarna, skulle jag kommit så långt i mitt förhållande så skulle
jag vara väldigt stolt, och det ska glimten66 och hans fru vara. :thumbsup: :thumbsup:

Kritik får man alltid av vänner och andra,
bara att låtsas som det regnar det, huvudsaken är väl att man är nöjda
själva!!
:wai: :wai: :wai:

Mats49 :wai:
Det är inte roligt när det regnar in.

"Mats 49 " sa:
Tycker det är ett bagatell artat bekymmer/problem,
det torkar väl upp det också eller hur,
med rätt materia så täl det säkert lite vatten,
och det är jag nästan hundra på att glimten och hans fru valt.

Mats 49
:wai:
Det är ingen bagatell när golvet är fullt av vatten.

"Mats 49 " sa:
Jag tycker Glimten66 och hans frus hus är ett helt perfekt och mycket
vackert hus, byggt till en låg kostnad tack vare hans frus och hans egna thaikontakter, vad tusan gör det då om inte allt vart till 100?
Dom har ju en kanonfin farm + boende, och fått det välsingnat också
av munkarna, skulle jag kommit så långt i mitt förhållande så skulle
jag vara väldigt stolt, och det ska glimten66 och hans fru vara. :thumbsup: :thumbsup:

Kritik får man alltid av vänner och andra,
bara att låtsas som det regnar det, huvudsaken är väl att man är nöjda
själva!!
:wai: :wai: :wai:

Mats49 :wai:

:wai: :wai: :wai: Khop khon krap Mats :)

"glimten66 " sa:
Bilden uppe till vänster
där ser du hur pelarna ligger i huset me mått :) om du tittar så ser du att det finns pelare till dom två små rummen som e inritade

glimten66

Kommer du ihåg hur tjocka pelarna är?
De flesta jag har sett är ju 150x150mm och har stått med 3 meters mellanrum.

Jag sitter och ritar lite ibland och det är ju bra om man kan komma nåt så när korrekta mått på en gång om det är möjligt.

//Peo

våra e 6 na , na tror ja e tum så de kan nog stämma
finns även 8 na..

"glimten66 " sa:
våra e 6 na , na tror ja e tum så de kan nog stämma
finns även 8 na..

Jo, jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att na är tum.
Tack för svaren glimten, det är till stor hjälp.

PS! Erat hus är förb... snyggt och jag är inte det minsta avundssjuk... ;D ;D

//Peo

"Per Olav " sa:
Jo, jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att na är tum.
Tack för svaren glimten, det är till stor hjälp.

PS! Erat hus är förb... snyggt och jag är inte det minsta avundssjuk... ;D ;D

//Peo

:wai: Tack Peo hoppas du visar upp dina hus planer när det börjar o bli dax :)

"legolas " sa:
Synd att förta glädjen och Era positiva utrop här. Men bygga praktfullt och bygga "bländverk" är en inbyggd specialite här hos thai verkar det som.

men det går oftast INTE att luta sig tillbaka och tro att man får någon vidare kvalite i byggandet. Oftast tycker jag att man ser rena rama fuskbyggandet. Man gör i stort sett alla de fel som man kan göra här.

Ofta så börjar man måla nerifrån och går uppåt. Och det är ju glänsande om man nu tycker det är snyggt med färgduttar på allting. takfärgen droppar ner på trapprelingen, takfärgen droppar ner på dörrarna och takfärgen droppar ner på golvet. Man skyddar INTE underliggande material oftast när man målar...

Så visst, här får man en jättego kåk för kanske 1,1 miljoner till 2,4 miljoner bahtingar, och det är ju sketbilligt i jämförelse med falangland och deras huspriser. Men då får man räkna med att det INTE finns isolering alls, det är helt öppet under dörrar.

Fönstren är helt otäta ofta och det finns knappt en endaste chans i Thailand att hitta en endaste RÄT VINKEL. I stort sett allting är snett och vint, och gjort på en höft... Men visst är de duktiga på att bygga med små medel och med NOLL utbildning, helt klart!!
Det finns duktiga hantverkare i Thailand, men de är oftast anställda i respektabla byggföretag och kostar pengar.
Det finns hur mycket jobb som helst för duktiga hantverkare i ex. Bangkok.
Ser man på fastigheter och annat som är byggt ex i Bangkok av thaiare, naturligtvis kan de också bygga.
Nu finns det falanger som vill få jobben utfört till mycket lågt pris nästan gratis, men ändå högsta kvalitet.
Anlitar man en klåpare som börjar måla nerifrån och uppåt och inte får till en rätvinkel, då anser jag den personen får skylla sig själv, som anlitat en sådan stjärna.
Kvalitet kostar är inte gratis.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
506
Anonyma
A
Svar