Vad är mest lönsamt att odla på 3 rai mark

Har äntligen kommit en bit på väg nu med gumman ,, Flyttar vi nu permanent till Nong Song Hong så skall vi odla något på marken (3 rai)
IMG_20180201_143608859.jpg
hon har där , precis i utkanten , men ändock vatten och avlopp i gatan .. Bananer är ju lättodlat , men ger väl inte så bra avkastning , Papaya träd ger ganska bra med stålar tror jag mig ha förstått , och ger avkastning redan andra året på vissa träd , vad säger ni som har kollat lite , Gummiträd går fetbort ,, är inte intressant , men annars är väl det mesta intressant

Bygg en solcellsanläggning, du får ju plats med minst 1.200st 250 watts solpanel på dina 3 Rai.

Bygg en solcellsanläggning, du får ju plats med minst 1.200st 250 watts solpanel på dina 3 Rai.

Har varit där också...
Inga nya licenser ges ut för närvarande.
Licenserna som gavs ut 2016 ligger nu i händerna på "kompisar" som försöker sälja dessa vidare till groteska priser!
Garanterat (egen åsikt) så kommer inga nya licenser ges ut förrän "polarna" sålt ut det dom har.

Tro mig, hade jag fått tag på laglig licens så hade det byggts för fulla muggar nu. Solenergi är/var en riktigt bra business men nu, tja...

På en sådan begränsad areal som 3 rai så varför inte odla något som har garanterad avsättning: Chili!!!
Förädlar du sedan och lanserar: "Phontas Hotter than Hell Sauce" som du kränger via nätet, så är du hemma.

Fröer hittar du hos jalapeno.nu. Här har du en sort som jag tror skulle gå hem i Thailand;

http://jalapeno.nu/chili/cabai-kopay.html
Gumman nämnde Chili, men det finns tydligen även problem med en mygga/fluga som lätt havererar hela chiliodlingar , har varit en del problem med detta i området , annars som du skriver , bra avkastning ;)

Hej

Timmarna innan jag lämnade byn för avfärd till Udon Thani så besökte jag och frugan en familj som odlade chili, dom hade något tusental plantor under ett fiberdukstält, detta var en ekologisk odling, fiberduken gjorde att dom slapp många insektsangrepp, när det var kallt skyddade duken chilin, när det var varmt skuggade den lite, detta var enligt odlarna ett bra sätt att få hög kvalitet på chilin.

Dom hade slutit ett avtal med ett företag som köpte allt dom producerade till ett fast pris, men här var det inte chilin i sig man var ute efter utan fruktens frön, dom skulle sedan säljas och användas till andra ekologiska odlingar.

Kanske detta kan vara något, ekologisk odling ihop med något företag?

Mvh isan lover

Hej

Glömde säga att familjen fick 2 200 baht per kg chilifrö dom fick fram, enligt dom var det lönsamt.

Annars är det nog det mest lönsamma som fler verkar vara inne på att inte odla alls, dom som tjänar pengar är dom som både planterar, sköter och skördar sina produkter helt på egen hand, ska man köpa in tjänster via anställda som får lön försvinner mycket av kommande vinst direkt, det slutar ibland t.o.m med en förlust.

Mvh isan lover

Snack och åter Snack 55555:):):) Du verkar veta lite om mycket ,, Mycket lite ....55555:)

Här har du ett annat förslag, denna markbit är 80*50m.
Ägaren har byggt en anläggning för att köra radiostyrda bilar, varje helg är det minst 10 som kör, ibland nog det dubbla. Man både tävlar, övar och leker och det kostar 80 baht per dag.
Faktiskt är det många faranger som är där med sina barn och kör på hinderbanan.
Ganska avancerade leksaker som kostar en del.
På veckan är det en inhägnad bevakad parkeringsplats för mc, 1o baht och det är runt 50 mc där varje dag i skuggan.

Snubben klarar sig bra på sin business och har fattat att jordbruk är korkat. ;)

fullsizeoutput_1135.jpeg
fullsizeoutput_1136.jpeg
IMG_2354.JPG
fullsizeoutput_1137.jpeg
IMG_2356.JPG

Egentligen inget dåligt förslag Kurant , jag har däremot passerat den nivån med bilarna för ca 30 år sedan ..men däremot gav du mig en liten iden om minigolfbana ,, men undrar om vår stad inte är lite liten för den typen av aktiviteter , finns kanske ett tiotal Faranger i omnejden , i Stan kanske två stycken.. Tror det är svårt att få Thai att lägga slantar på detta ,, jag tror på ett vattenland för barnen ,, det skulle garanterat gå bra , däremot så är det i Stan alltid akut vattenbrist , beroende på okunniga kommuntekniker /politiker

En bild från 2015 , en kärra jag fortfarande flyger på större fält i Pattaya ,, 60 cc 2 cyl bensin ca 13 kg toppfart knappt 200 km ,, tror du förstår vad det krävs för fält för denna ,, en fullstor runway samt lite utrymme runt om :):)

Min SU 60 cc.jpg
Din är större än min :D
Dina leksaker imponerar och något sånt har jag haft, fast min karriär slutade redan vid 18 års ålder :):)

3 Rai är så litet att man antingen ser det som en hobby och odlar vad som faller en in alternativt satsar på något med väldigt högt värde.

Bor man hyfsat nära en större stad så kan man ju göra lite marknadsundersökning på lokala Big C eller vad som nu finns. Vi har en granne som odlar cantaloupe (honungsmelon?) med oerhört fin marginal med då är vi ju bara 1.5 timme från Bangkok där köpkraften är hög.

3 Rai är så litet att man antingen ser det som en hobby och odlar vad som faller en in alternativt satsar på något med väldigt högt värde.

Bor man hyfsat nära en större stad så kan man ju göra lite marknadsundersökning på lokala Big C eller vad som nu finns. Vi har en granne som odlar cantaloupe (honungsmelon?) med oerhört fin marginal med då är vi ju bara 1.5 timme från Bangkok där köpkraften är hög.
Honungsmelon har vi haft i åtanke , kanske behövs det en icke oansenlig mängd vatten för detta , jag vet ej ,utan gissar ...Annars är ju staden ganska stor ca 60,000 själar , och Khon Kaen bara en dryg timme bort :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp