Skitmat på BIG C Pattaya Klang

Långeman

Forumveteran
Var den 23 Dec på Big C PATTAYA Klang och skulle handla lite Julmat.
Valde köttfärs i paket för enkelhetens skull. Kom hem och lade dom 2 pkt. i kylen och öppnade nästa dag på fm. Under folien fanns det en röd fin färs, när jag sedan öppnade och tog ur den ur förpackningen, då kom det fram en grå/ mörk färs, och luktade surt, som var inpackad i den fina färs som man såg på ytan.
Det samma i det andra paketet.
Skulle bli köttbullar till min o kompisens grabb. Ledsna som dom blev, då dom inte fick sin favoritmat på Julaftonen.
Tog foto och var tillbaka på BIg C i går och klagade, personalen erkände, att dom packat gammal köttfärs, under den nya fräscha. Dom var sura på mig, för att jag inte kom tillbaka samma dag, förklarade att jag inte bodde i Pattaya och att jag hade annat för mig.
Fick tillbaka mina pengar men ingen annan kompensation. Ingen ursäkt, eller att detta skall aldrig mer hända i den butiken.
Talade även med en hög chef i tel. han var trevlig men det lät på honom, som det var ingen nyhet.

Något jag aldrig köper i dom affärerna är färdigpackad köttfärs.
Varför göra det när det finns köttfärs man kan skopa upp själv inne i butiken så man ser kvaliteten.
Köttfärs är för lätt att fuska med så nä gå plocka köttfärs själv i charkdisken.

Lite märkligt då jag inte känner igen det som beskrivs , vi har under två år regelbundet just köpt färdigpackat kött och färs på just den butiken , aldrig något att klaga på , jag funderar över är hur man kan tro att köttfårs som ligger öppet är ett bättre alternativ , helt öppet med en stor kontamineringsyta för diverse bakterier mm ,, folk som hostar och snörvlar ,, jag betvivlar inte att Långeman fick dåligt kött den gången , men vi har defakto å andra sidan aldrig lyckats få en dålig vara i den butiken , engelsmannen som är styckmästare samt chef över avdelningen har en riktigt hård syn på just hygienen , något som inte är vanligt i landet ifråga ,, så tråkigt att detta händer , precis som i Sverige så händer detta i de bästa butiker ...:)

Jag brukar köpa kött på marknaden, pekar på bitar jag vill att de skall mala. Är man jäk..it noga så skulle man kunna påpeka att de rengör inte maskinen, men de gör det inte i Sverige heller mellan bitarna.

aldrig att jag köper kött på en marknad , kött som ligger ute timma efter timma utsatt för alla bakterier och annat skit i luften ,dessutom okylt , , men det är jag det , tur att var och en gör som den vill :)

aldrig att jag köper kött på en marknad , kött som ligger ute timma efter timma utsatt för alla bakterier och annat skit i luften ,dessutom okylt , , men det är jag det , tur att var och en gör som den vill :)
Samma hä har aldrig köp kött på en marknad här i Thailand o kommer aldrig att köpa:eek:

På ett sätt så har Mr Jo rätt , det är så att färskt kött som inte är skuret i mindre bitar har ett betydligt bättre "skalskydd " mot bakterier , då genom de enzymer som finns på färskt kött , dessa gör det ganska motståndskraftigt på ytan , dessutom att det är en mindre yta som är utsatt för kontaminering .Därför är just tillex köttfärs som ligger ute till allmän beskådning i en butik som på till ex Big C det absolut värsta du kan tänka dig , till och med sämre än på isaan Byarnas slaktbänkar där flugorna härjar .. Det bästa är självklart en köttfärs som mals under hygienska krav samt sedan läggs i en sluten (övertäckt med gladpack) förpackning och dessutom sedan läggs i en kyldisk .Att det sedan kan ha varit någon mindre smart Thai som inte varit noggrann ändrar ju inte detta faktum ,,
NB att en köttfärs som är grå inte alls pga detta är dålig på något sätt ..
Detta har jag sett i just dessa öppna kyldiskar som folk snörvlar runt i :)

Wow, det var bara för mycket:oops:
Har aldrig varit nöjd med Big C's köttfärs. Har handlat i olika städer men med samma resultat. Dock aldrig så extremt som du var med om. Jag gillar inte malningen, smaken och att det ofta har benflisor i den.

Tacka vet jag marknadens köttfärs.

Batteriet i datorn tog slut o nya inlägg kom in...

@Phonta Det malda köttet på marknaden kommer (om det är en seriös handlare) från en nyslaktad gris. Föruttningsprocessen kickar inte in förrän efter två dagar. Därför kan köttet hanteras i värmen till skillnad från köttet som finns i butikerna hemma. Nötköttet från Sydamerika är nästan en månad gammalt.
Varför packas köttet i gas?

Prova att öppna ett köttfärspaket på sommaren o låt det stå framme. Man kan nästan se hur färgen ändras

Kan ni berätta vad som kan hända med köttet på marknaden i skillnad med Big C eller Tesco. Fryst ja men läs en gång till Långemans berättelse. Sedan kan jag säga att jag känner dom jag köper ifrån. Måla inte fan eller flugor i den här bilden.

Bra Pjodd, ville också tillägga att vände på kyldisken på Tesco när folk flyttade köttbitar med bara händer, var här dom varit innan. Påpekade detta till chefen och ungefär samma reaktion som i Långemans fall.
Mr Ton som jag köper kött ifrån kan sin sak. Ofta har köttet inte ens hunnit till rigor mortis och är så mjäll så :p

Vi svenskar är propsade hygien i den grad så vi glömmer bort mycket annat. Visst skall det vara renligt men frys eller kyla är ingen garanti för bra kött. Tänk hur man gjorde förr, sköt en hare som fick hänga till den blev mör.
Vill inte en sekund negligera god hygien men vi går till överdrift och blir lurade på gammalt kött som visserligen är kall, kanske tinat några gånger, men det är gammalt ändå.

folk flyttade köttbitar med bara händer

Det är riktigt snuskig. Dessa fingrar som inte alltid tvättar sig efter toalettbesök, kanske gjort samma sak bland kycklingbenen innan? Kontaminationen är total.

Min lokala kötthandlare hanterar köttet själv. Ingen får peta i den. Bara att berätta hur många Baht av vilken köttsort, så packar han det. Han är lite dyrare och man måste komma i god tid för annars är det slut. Det gillar jag. Det ger en sorts "garanti" att han inte lavar upp kött från dagen innan på disken.

Kan ni berätta vad som kan hända med köttet på marknaden i skillnad med Big C eller Tesco. Fryst ja men läs en gång till Långemans berättelse. Sedan kan jag säga att jag känner dom jag köper ifrån. Måla inte fan eller flugor i den här bilden.
Se vad jag läste om köttes naturliga skydd ,, det som kan hända är ju just det som även kan hända på Tillex Big C , hantering med undermålig hygien , grå blir färs av syret i luften , därför bättre färg i en slutande förpackning , och även mer hygien

Det är riktigt snuskig. Dessa fingrar som inte alltid tvättar sig efter toalettbesök, kanske gjort samma sak bland kycklingbenen innan? Kontaminationen är total.

Min lokala kötthandlare hanterar köttet själv. Ingen får peta i den. Bara att berätta hur många Baht av vilken köttsort, så packar han det. Han är lite dyrare och man måste komma i god tid för annars är det slut. Det gillar jag. Det ger en sorts "garanti" att han inte lavar upp kött från dagen innan på disken.
Även vi köper av vår byslaktare ,gumman min är där tidigt som fn ,, aldrig fått skämt kött , men heller aldrig riktigt mört nötkött då det bara slakatas vita magra Isaan kossor där

Även vi köper av vår byslaktare ,gumman min är där tidigt som fn ,, aldrig fått skämt kött , men heller aldrig riktigt mört nötkött då det bara slakatas vita magra Isaan kossor där

Att hängmöra nötkött (eller annat vilt) är en annan process som jag inte har riktigt koll på mer än att bakterier måste få göra sin "grej".
Nötkött måste som jag förstått det få hänga ett tag så det inte blir skosulor. Annars får man gnugga in med lite bikarbonat så blir även en skosula mör:p

Att hängmöra nötkött (eller annat vilt) är en annan process som jag inte har riktigt koll på mer än att bakterier måste få göra sin "grej".
Nötkött måste som jag förstått det få hänga ett tag så det inte blir skosulor. Annars får man gnugga in med lite bikarbonat så blir även en skosula mör:p
Hänger gör man egentligen i kyla och tar bort ytan där det har blivit bekterieangripits. Så har m an inte alltid gjort men Phonta var rätt ut med att baggar finns på ytan. Därför ät malet kött extra känsligt.
Pekar du på smarrig bit och vet att säljaren är seriös så får du bättre kött än i någon Ica affär i Sverige.
Vi är lite hämmade av vår kultur :rolleyes:

Lite märkligt då jag inte känner igen det som beskrivs , vi har under två år regelbundet just köpt färdigpackat kött och färs på just den butiken , aldrig något att klaga på , jag funderar över är hur man kan tro att köttfårs som ligger öppet är ett bättre alternativ , helt öppet med en stor kontamineringsyta för diverse bakterier mm ,, folk som hostar och snörvlar ,, jag betvivlar inte att Långeman fick dåligt kött den gången , men vi har defakto å andra sidan aldrig lyckats få en dålig vara i den butiken , engelsmannen som är styckmästare samt chef över avdelningen har en riktigt hård syn på just hygienen , något som inte är vanligt i landet ifråga ,, så tråkigt att detta händer , precis som i Sverige så händer detta i de bästa butiker ...:)
Jag klarar mig iallafall under 7 år har jag aldrig varit dålig i magen i Thailand som jag märker att många andra råkar ut för, så jag fortsätter som jag har gjort det funkar för mig.

Som jägare tog jag en ganska omfattande kurs i just kötthantering , mest på skoj under 90 talet .Livsmedelsverket var de som höll i denna , samt slakteriförbundets representant , Där pratades samt visades det konkreta prover på kött som utsatts för div temperaturer mm ,, Jag brukar och har alltid använt min gamla farfars tumregel om hängning mörning av viltkött , dela talet 30 med dyngstemp, tillex 30 delat med 5 grader + , köttet hängt klart efter sex dygn ,, har funkat i alla tider , samt under alla mina jägarår , Under 0 grader händer ingenting med köttet , bra att veta för de som inget vet om förvaring eller mörning av kött :)

Liknande trådar

A
Svar
312
Visningar
17 K
A
G
Svar
9
Visningar
3 K