Släkten i Thailand kanske inte så bra

Vilken jäv..a tur jag har;),,, träffat den snyggaste tjejen:), med det största leendet:). Dessutom har hon en farm utanför Buriram som frodas,, . Och vi trivs tillsammans här i Svedala..:):thumbsup:
Så vi har inga som helst problem, varken här eller där.
Farmen ska ju skötas, och visst skickar jag några tusen Bht /mån, eftersom jag tycker han som sköter om allt är värd det.:):wai:

Vaf*n, det låter som ni pratar om hundar när ni pratar om era svärföräldrar. "Jag slänger till dem ett kycklingben ibland, då blir de jätteglada", "De får en tusing, f*n de kan ju jobba själva" etc.

Min morsa är fattigpensionär och farsan sitter på hemmet som tar hela hans pension. Morsan skulle inte klara sig utan att vi barn hjälper till, och nog f*n ger jag mer än ett kycklingben ibland (idiot som jag ju tydligen är).

Och precis lika respektfullt behandlar vi min frus föräldrar i Thailand. De är snusfattiga, så självklart tar vi hand om dem (med mer än ett kycklingben). Så i era ögon är jag säkert en idiot, men i mina ögon så agerar vi som man gör med den närmaste släkten. Iaf är jag uppfostrad så.....

Vaf*n, det låter som ni pratar om hundar när ni pratar om era svärföräldrar. "Jag slänger till dem ett kycklingben ibland, då blir de jätteglada", "De får en tusing, f*n de kan ju jobba själva" etc.

Min morsa är fattigpensionär och farsan sitter på hemmet som tar hela hans pension. Morsan skulle inte klara sig utan att vi barn hjälper till, och nog f*n ger jag mer än ett kycklingben ibland (idiot som jag ju tydligen är).

Och precis lika respektfullt behandlar vi min frus föräldrar i Thailand. De är snusfattiga, så självklart tar vi hand om dem (med mer än ett kycklingben). Så i era ögon är jag säkert en idiot, men i mina ögon så agerar vi som man gör med den närmaste släkten. Iaf är jag uppfostrad så.....
Lugn och fin nu @Frogfish .;) Jag är övertygad om att "dessa" machomän egentligen är som små lamm när de är hemma i tjejens by:angel:. Det gäller bara ha lite is i magen,, dock inte tillsammans med öl då ,, naturligtvis.:D

Lugn och fin nu @Frogfish .;) Jag är övertygad om att "dessa" machomän egentligen är som små lamm när de är hemma i tjejens by:angel:. Det gäller bara ha lite is i magen,, dock inte tillsammans med öl då ,, naturligtvis.:D
Jag hjälper gärna svärfar och svärmor , men det finns en svåger som snor allt om vi ger dem något bättre , ger jag tillex min svärfar en fin kniv , då ser jag svågern med den dagen efter , om vi ger extraslantar så ger jag Svärmor dessa i handen när ingen ser , då kan hon handla något extra , de gamla hjälper jag gärna , men inte de lata djäklarna OK ??

Varför skall man ta hand om svärföräldrar eller syskon som klarar sig själva?
Du verkar helt ha missat vad som diskuteras här.

Fruntimmer ses som svaga här. Ännu en anekdot, om jag får dela med mig.
Det fanns en granne till farsans fru som kom o satte sig och hon sprang iväg o köpte en liten Saengsom eller öl eller nåt o han drack o kastade skräpet i rabatten. När farsan kom dit för första gången såg han vad som pågick.. han blev ju helt galen på gubbfan och kickade ut honom direkt.

Sensmoral.. kanske att thaikulturen är inte vad vi är vana vid från Sverige.. om någon kan utnyttjas så utnyttjas hen..
Trevlig helg

Hej

Visst ska man hjälpa sina svärföräldrar och speciellt om dom är fattiga, men man kan hjälpa på olika sätt, men att skicka mycket pengar är kanske inte alltid det bästa, dom kan ju ex.vis yngre syskon lägga beslag på, släktingar kan sluta arbeta o.s.v, men det finns ju mycket annat dom kan bli hjälpta av.

Själv föredrar jag det som jag kallar hjälp till självhjälp.

T.ex kunde frugan köpa en bit mark och låta fadern bruka den, det gav honom extra inkomster.

Hon kunde be fadern sköta om huset och vår trädgård när vi inte var där mot en ersättning.

Köpa nya fiskenät till honom när dom gamla var slitna.

Vi kunde köpa honom ett gäng hönor som sen gav honom ägg och kycklingar som han kunde äta.

Jag kunde hjälpa till att reparera hans Rod Thai (iron Buffalo) traktor eller bygga en ny kärra till den när den gamla var sliten.

Vi hjälpte honom att bygga om huset, gjorde nytt kök och murade igen bottenvåningen, satte in nya fönster och dörrar, ifrån början var huset öppet under eftersom det stod på pålar.

Jag hjälpte honom med olika jobb, var lite mekaniker, byggare och vi jobbade även tillsammans på hans farmer och han ibland på frugans farmer.

Vi tog ibland svärföräldrarna till läkare för hälsokontroll, såg till att dom fick vård och mediciner m.m.

Köpa dom skor och kläder ibland, svärmor behövde ex.vis en gång en ny cykel o.s.v.

Detta var bara några exempel på vad frugan och jag kunde hjälpa till med åt svärföräldrarna.

Mvh isan lover

Hej

Visst ska man hjälpa sina svärföräldrar och speciellt om dom är fattiga, men man kan hjälpa på olika sätt, men att skicka mycket pengar är kanske inte alltid det bästa, dom kan ju ex.vis yngre syskon lägga beslag på, släktingar kan sluta arbeta o.s.v, men det finns ju mycket annat dom kan bli hjälpta av.

T.ex kunde frugan köpa en bit mark och låta fadern bruka den, det gav honom extra inkomster.

Hon kunde be fadern sköta om huset och vår trädgård när vi inte var där mot en ersättning.

Vi kunde köpa honom ett gäng hönor som sen gav honom ägg och kycklingar som han kunde äta.

Jag kunde hjälpa till att reparera hans Rod Thai (iron Buffalo) traktor eller bygga en ny kärra till den när den gamla var sliten.

Vi hjälpte honom att bygga om huset, gjorde nytt kök och murade igen bottenvåningen, satte in nya fönster och dörrar, ifrån början var huset öppet under eftersom det stod på pålar.

Jag hjälpte honom med olika jobb, var lite mekaniker, byggare och vi jobbade även tillsammans på hans farmer och han ibland på frugans farmer.

Vi tog ibland svärföräldrarna till läkare för hälsokontroll, såg till att dom fick vård och mediciner m.m.

Köpa dom skor och kläder ibland, svärmor behövde ex.vis en gång en ny cykel o.s.v.

Detta var bara några exempel på vad frugan och jag kunde hjälpa till med åt svärföräldrarna.

Mvh isan lover

Precis. Hjälp till självhjälp.
Blir resultatet som att gödsla marmorgolvet i foajén, så känns det dock bortkastat.

Hej

Mvh isan lover
Det är så man bör hjälpa anser jag , skicka stålar blir helt galet ,och ramlar oftast i fel fickor

Ungefär som hela den Svenska befolkningen gör då , fast det är inte frivilligt 5555555555555:):)
Sorry kunde bara inte låta bli , skall inte upprepas :(:(

Jag höll också på att trilla dit:

("Jämföra med Sverige som skickar på vissa människor en massa bidrag utan att göra någonting i motprestation")

Tur att jag inte skrev det för någon kan ju bli kränkt

Det är så man bör hjälpa anser jag , skicka stålar blir helt galet ,och ramlar oftast i fel fickor

Hej

Det är tyvärr vår erfarenhet också, syskon till frugan och inte minst hans nya käring efter det att hans fru gått bort lärde sig snabbt vilken dag i månaden pengar kom in på svärfars konto, jag tror inte att han fick något själv av det frugan skickade under alla år, han var ju analfabet, kunde inte ta ut pengar själv och visste aldrig hur mycket han hade o.s.v.

Därför gav vi honom sånt han behövde i jordbruket, byggde på huset, lagade hans bil, sen tog vi hand om hans hälsa och såg till att han åt gott och hade det bra, det var i princip det vi kunde göra, han var en väldigt enkel människa med små behov, han saknade nog inget och var väldigt nöjd.

Mvh isan lover

Jag höll också på att trilla dit:

("Jämföra med Sverige som skickar på vissa människor en massa bidrag utan att göra någonting i motprestation")

Tur att jag inte skrev det för någon kan ju bli kränkt
Sägs att thai vill inte förlora ansiktet, vet inte vilken kroppsdel det handlar om i Svenskars fall men lättkränkta jäklar är dom flesta idag.
Bodde ett tag i Udon och just detta pengahunger och utnyttjande av farang fick mig att ta långa kliv därifrån.
Här uppe i norr har inte upptäckt samma fenomen. Nois släkt hjälpe till jättemycket med husbygget och ville inte ha betalt t e x.
Kanske lärdomen från Udon hjälpte mig för andra gången valde platsen först och därefter partnern. :cool: :eek:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp