Vaf*n, det låter som ni pratar om hundar när ni pratar om era svärföräldrar. "Jag slänger till dem ett kycklingben ibland, då blir de jätteglada", "De får en tusing, f*n de kan ju jobba själva" etc.
Min morsa är fattigpensionär och farsan sitter på hemmet som tar hela hans pension. Morsan skulle inte klara sig utan att vi barn hjälper till, och nog f*n ger jag mer än ett kycklingben ibland (idiot som jag ju tydligen är).
Och precis lika respektfullt behandlar vi min frus föräldrar i Thailand. De är snusfattiga, så självklart tar vi hand om dem (med mer än ett kycklingben). Så i era ögon är jag säkert en idiot, men i mina ögon så agerar vi som man gör med den närmaste släkten. Iaf är jag uppfostrad så.....
Hej
Visst ska man hjälpa sina svärföräldrar och speciellt om dom är fattiga, men man kan hjälpa på olika sätt, men att skicka mycket pengar är kanske inte alltid det bästa, dom kan ju ex.vis yngre syskon lägga beslag på, släktingar kan sluta arbeta o.s.v, men det finns ju mycket annat dom kan bli hjälpta av.
Själv föredrar jag det som jag kallar hjälp till självhjälp.
T.ex kunde frugan köpa en bit mark och låta fadern bruka den, det gav honom extra inkomster.
Hon kunde be fadern sköta om huset och vår trädgård när vi inte var där mot en ersättning.
Köpa nya fiskenät till honom när dom gamla var slitna.
Vi kunde köpa honom ett gäng hönor som sen gav honom ägg och kycklingar som han kunde äta.
Jag kunde hjälpa till att reparera hans Rod Thai (iron Buffalo) traktor eller bygga en ny kärra till den när den gamla var sliten.
Vi hjälpte honom att bygga om huset, gjorde nytt kök och murade igen bottenvåningen, satte in nya fönster och dörrar, ifrån början var huset öppet under eftersom det stod på pålar.
Jag hjälpte honom med olika jobb, var lite mekaniker, byggare och vi jobbade även tillsammans på hans farmer och han ibland på frugans farmer.
Vi tog ibland svärföräldrarna till läkare för hälsokontroll, såg till att dom fick vård och mediciner m.m.
Köpa dom skor och kläder ibland, svärmor behövde ex.vis en gång en ny cykel o.s.v.
Detta var bara några exempel på vad frugan och jag kunde hjälpa till med åt svärföräldrarna.
Mvh isan lover